Gå til innhold

Hva slags legitimasjon har du?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har massevis av legitimasjon, men av gyldig ID har jeg pass, førerkort og DnB-bankkort. Jeg har studentbevis og andre lignende ting, men det er tross alt ikke egentlig gyldig legitimasjon i den forstand at du ikke kan reise, kjøpe alkohol eller annet med det.

Anonym poster: afc30b38a0796ef902e92c8ed5179904

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har de sluttet med bilde på bankkortene ? Rumpetaske med passkopi i som blir det neste på byen da :D

Anonym poster: d2749458531360d7dda4750fa7e8ec79

Skrevet

Kan dere som har bankkort med bilde også fortelle hvilken bank det er? Ingen av mine banker tilbyr det lenger. Så da må jeg evt opprette enda en konto som jeg ikke bruker.

Anonym poster: 7e0493e2edcaf67b40db4e3aa3f1ec08

Dnb.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pass og postens ID. Nå fikk jeg vite at posten ikke lenger lager nye ID-kort. Vil det si at man enten må gå med passet på seg, eller bli kunde i en bank som har bankkort med bilde? Jeg har ikke førerkort. Synes det er drøyt å skulle betale årsavgift kun for å ha ID. Posten sitt betalte man bare engangsavigft på, så var det gyldig i mange år. Nå er det egentlig forsvinnende sjelden jeg trenger ID når jeg ikke er i utlandet. Men problemet er at man aldri kan vite når man plutselig trenger det.

Hvis du er født før 01.01.1984 (litt usikker), kan du kjøpe førerkort AM145. Det koster idag 305 kr og er gyldig id( må søke på forhånd)

Anonym poster: a4af689401123d93d64ed933f50d8a47

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er født før 01.01.1984 (litt usikker), kan du kjøpe førerkort AM145. Det koster idag 305 kr og er gyldig id( må søke på forhånd)

Riktig er fylt 20 år før 1.1.2005

Gjest Oblivion
Skrevet (endret)

Jeg har pass og visa

Bankkort, studentid og forsvarsid (alle disse har bilde, navn og underskrift) og pass

Tenkte å kommentere dette med studentbevis og en AB nevnte det samme:

Har massevis av legitimasjon, men av gyldig ID har jeg pass, førerkort og DnB-bankkort. Jeg har studentbevis og andre lignende ting, men det er tross alt ikke egentlig gyldig legitimasjon i den forstand at du ikke kan reise, kjøpe alkohol eller annet med det.

Anonym poster: afc30b38a0796ef902e92c8ed5179904

Mange får ID-kort med navn, fødselsdato og bilde i gjennom jobb, studier eller i andre forbindelser. Selv om kortene identifiserer personen så er det kun pass, førerkort, bankkort og politiets ID kort som er gyldig legitimasjon etter loven.

Postens ID kort var også gyldig helt til de tok det vekk

Idioti forresten. Jeg fikk mitt første id-kort da jeg var tretten, før jeg fikk eget bankkort. På den måten kunne jeg bevise at jeg var under 16 når jeg skulle ha barnebillett på bussen, og at jeg faktisk var tenåring når jeg stakk på fritidsklubbens ungdoms-kvelder. Dette var på nittitallet, og jeg vet ikke om mødre i dag gir barna sine sitt eget bankkort tidligere enn da jeg vokste opp, men det var en litt "voksen følelse" husker jeg. Jeg likte å kunne legitimere meg selv, skrive under på egenhånd på det jeg hadde lov til. Jeg likte å få mer kontroll over egen identitet -ikke bare være "dattera til" for å kunne bevise hvem jeg var. En tenåring på vei til å bli voksen.

Jeg har også nå i voksen alder hatt ønske om et gyldig id-kort. Mest fordi jeg liker å bruke fysiske penger, og tar gjerne ut cash når jeg skal på byen. Jeg legger igjen mange spor etter meg når jeg bruker kort, ikke bare det at jeg viser at jeg har brukt penger -men hva jeg har brukt penger på, og ikke minst -hvor jeg var da jeg brukte de. Ikke at jeg har noe å skjule, men jeg liker ikke den kontrollen bankene har over oss.

Så jeg kunne godt tenkt meg et gyldig id-kort som ikke er så verdifullt som passet. Passet kan misbrukes i andre land, men et id-kort kan jo for eksempel gjøres gyldig kun i Norge (var det sånn med postens gamle?) for å minimere risikoen for misbruk.

Endret av Oblivion
Skrevet

*Snip*

Jeg er klar over at studentbevis ikke er gyldig i den forstand. men det er gyldig for å få rabatter på kollektivtransport. Bankkort er noe jeg alltid har med meg uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Helt riktig (Det blir det samme som 20 år før 01.01.2005 som en annen nevnte.)

Og det er egentlig et veldig godt tips. :)

Det er veldig kjedelig å stå uten legitimasjon hvis man skulle være uheldig å miste det. I utlandet godtar de sjelden bankkort med bilde, men et førerkort er stort sett alltid gyldig.

Anonym poster: 65834b35737cc4e9747b24caedd1f0f5

AnonymBruker
Skrevet

Helt riktig (Det blir det samme som 20 år før 01.01.2005 som en annen nevnte.)

Samme AB, jeg ser nå at du skrev FØR 01.01.1984, men det er altså folk som er født i 1984 eller TIDLIGERE. Leste litt for fort.

Skrevet

Har førerkort, bankkort med bilde og pass. Passet bruker jeg aldri som legitimasjon her i Norge, da, kun ved utenlandsreiser.

Gjest Oblivion
Skrevet (endret)

Jeg er klar over at studentbevis ikke er gyldig i den forstand. men det er gyldig for å få rabatter på kollektivtransport. Bankkort er noe jeg alltid har med meg uansett.

Beklager som om du tolket at jeg ville "rette deg", det var mest ment som en generell kommentar rundt temaet. :)

Og det er jo lett å glemme, har mange ganger opplevd at medstudenter er så vant til å gå uten annen id på studentkroa og lignende at de glemmer å ta med seg gyldig leg når de skal andre steder. Jeg startet tenårene med å se for voksen ut, og endte med et ungt fjes -så jeg har alltid vært vant til å måtte vise alderen min. Nå går jeg for det meste helt uten noe id på meg, men vanen sitter, og med en gang jeg skal noe "uten for normalen", eller vet at det kan bli behov, så er pass eller bankkort med.

Endret av Oblivion
Skrevet (endret)

Hvilken bank bruker du? Jeg har bankkort i Skandiabanken, men de leverer ikke lenger med bilde.

Jeg har Nordea og er veldig fornøyd med de.

Har Visakort med bilde fra de :)

Jeg hadde ikke orka å ha en bank der jeg ikke får visakort med bilde.. Siden jeg ikke tør eller orker å drasse rundt på passet overralt.

Visste ikke at man betaler noe "avgift" for å ha visakort faktisk :fnise: Isåfall har jeg ikke lagt merke til det i det hele tatt. Som andre sier over her så ser det ut som det ligger på rundt 300 kr i året, og det er jo absolutt ikke mye.

Endret av Kjempeliten
Skrevet

Beklager som om du tolket at jeg ville "rette deg", det var mest ment som en generell kommentar rundt temaet. :)

Og det er jo lett å glemme, har mange ganger opplevd at medstudenter er så vant til å gå uten annen id på studentkroa og lignende at de glemmer å ta med seg gyldig leg når de skal andre steder. Jeg startet tenårene med å se for voksen ut, og endte med et ungt fjes -så jeg har alltid vært vant til å måtte vise alderen min. Nå går jeg for det meste helt uten noe id på meg, men vanen sitter, og med en gang jeg skal noe "uten for normalen", eller vet at det kan bli behov, så er pass eller bankkort med.

None taken :) (mitt svar var heller ikke ment som frekt altså)

Skrevet

Nordea bankkort med bilde og pass.

Skrevet

Har bankort, pass og sertifikat. Mistet alt i en brann og da holdt det at jeg tok med dåpsattesten for å få tilbake identiteten min. Men det er noen år siden... Men politiet kjenner meg og de trudde at jeg var ærlig, noe jeg også var. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Forsvarets ID, bankkort og førerkort.

Anonym poster: fcf2300cd3e179c6827f9beb7d6c5645

Skrevet

Banken jeg har er xx sparebank. Hvor navnet på bostedet mitt står der jeg satt xx. Min samboer har DNB, vi begge har kort derifra med bilde og navn. Ellers er det pass og førerkort.

Skrevet

Hvilken bank bruker du? Jeg har bankkort i Skandiabanken, men de leverer ikke lenger med bilde.

Lokal sparebank :)

Skrevet

Pass, førerkort og et merkelig ID-kort fra Fokus bank. Har ennå ikke møtt noen andre med et slikt kort.

Visakortet mitt er for øvirig uten bilde.

Skrevet

Ingen førerprøve eller teoriprøve eller noe sånt? Det er noe man bare kan få?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...