Gå til innhold

Når kunne ditt barn gjøre dette selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når dusjet barnet uten hjelp?

Når var barnet på toalettet uten hjelp?

Når var det ute og lekte uten voksene til stede?

Anonym poster: d5460fa573e1bc360c83b86cbf818240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dusjet selv sånn ca før skolestart (øvde på det mtp gymtimer). Klarte seg selv på do var også før skolestart.

Ute og lekte selv var litt forskjellig, alt etter hvor vi var, men utenfor huset sånn ca 3-4 år tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er viktig at barna kan både kle seg,dusje og gå på do uten hjelp før dei skal begynne på skolen. 5 årsalderen.

ute å leke alene kommer litt ann på hvordan du bor. i byen ville jeg ikke latt barna være alene, men på minder steder med lokale kjente og trygt miljø fra 4 års alder.

På landet kan dei være ute så sant dei kan gå ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fleecejakke

Dusje alene helt uten tilrettelegging: 6-7 års alderen.

Do: før skolestart

Alene ut: Når de er store nok til å forstå hva som er farlig å ikke. Sånn ca skolestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste min er snart 3.

Han klarer fint å gå på do alene om han ikke har klær på. Da er det lettere å komme seg opp på doen. Han gjør det selv morgenog kveld som øving. Dusje gjør han også selv, men kan ikke vaske seg da, så reger ikke det med.

Vi bor på en veldig liten plass så han kan godt være ute å leke alene. Vi har veg ikke langt fra huset, der har vi øvd på at vi må passe oss for biler. Det er snakk om at det kommer 2-3 biler her om dagen så ikke akkura trafikert, i tillegg er det svært god sikt.

Om han er ute alene så har vi en avtale om at han holder seg i hagen å det fungerer bra. Jeg følger alltid med å ser til ham med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste min er snart 3.

Han klarer fint å gå på do alene om han ikke har klær på. Da er det lettere å komme seg opp på doen. Han gjør det selv morgenog kveld som øving.

Men får han virkelig til å tørke seg ordentlig bak allerede?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Do alene 3,5 år, klarte da å tørke seg selv bra. Minsten var 4,5 da han fikset dobesøk alene.

Dusje alene 5-6 år.

Ute alene fra 3,5 år (men da kun i hagen hvor jeg kunne følge med, lekeplassen her i gata fra ca 4) bor i en blindvei, med felles garasje før huset vårt altså igjen biler som kjører forbi huset vårt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halebein

Dusje 6 år, do har vært forskjellig, guttene:4 år, jenta 3,5 år. Ute alene kommer jo helt an på hvordan du bor. 2-3 år her. Tidligere med søsken, siden de har hatt søsknene til å passe på. Men vi bor landlig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusje ca 5 år ( er ikke langt unna , redd hun skal få for varmt vann ) do alene 4,5 Lek ute - hjemme i hagen og til avtalt lekeplass her vi bor- ca 4,5 år. Da ser jeg jevnlig til henne. Utvider hvor hun får gå etter hvert-vår eldste får nå gå til nærbutikken- hun er 8,5.

Endret av nickless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får han virkelig til å tørke seg ordentlig bak allerede?

Han klarer det faktisk overaskende bra. Men som sagt, ikke med klær. Er nok en stund til han får prøve seg helt uten øyne på seg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...