Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 0.12):

Det heter EN hamster, ikke ET hamster. Blir gal. 

Det heter «jeg møtte henne», ikke «jeg møtte hun».

Det heter «jeg er sammen med DEM», ikke «jeg er sammen med DE».

Det heter «mamma og jeg», ikke «jeg og mamma». Man skal alltid nevne den andre personen først.

Det heter «tilstede», ikke «tilstedet».

Anonymkode: ede4d...dd8

Jeg kan ta feil. Dette er vel hovedsakelig en regel i det engelske språket? I det norske språket er dette valgfritt, men det tenkes at den viktigste personen/tingen nevnes først, uten at det er en regel. Jeg kan ta feil, som nevnt.

Tilstede kan være et vanskelig ord. Mener du til stede, til stedet, tilstede eller tilstedt? Det heter ikke "tilstede" om ordet skrives "tilstedet". Da heter det "tilstedt" og ikke "tilstedet". Tilstede er et verb. "Å tilstede noe", "tilstedt/tilstedte" er bøyninga av ordet. "Å være til stede" er noe helt annet.

Anonymkode: dbfa4...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kan ta feil. Dette er vel hovedsakelig en regel i det engelske språket? I det norske språket er dette valgfritt, men det tenkes at den viktigste personen/tingen nevnes først, uten at det er en regel. Jeg kan ta feil, som nevnt.

Tilstede kan være et vanskelig ord. Mener du til stede, til stedet, tilstede eller tilstedt? Det heter ikke "tilstede" om ordet skrives "tilstedet". Da heter det "tilstedt" og ikke "tilstedet". Tilstede er et verb. "Å tilstede noe", "tilstedt/tilstedte" er bøyninga av ordet. "Å være til stede" er noe helt annet.

Og "å komme til stedet" er en annen ting igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke en direkte feil… men jeg blir sprø av folk som sier : det skjedde helt uforventet. Hvor er det blitt av ordet uventet??? 

Anonymkode: 5b9b4...2ae

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (2 timer siden):

Og "å komme til stedet" er en annen ting igjen

Det er sant, jeg kunne lagt ved et slikt eksempel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 4.49):

Sikkert nevnt før, men «uviten» 😡. Det har blitt så utbredt at jeg blir glad inni meg når noen skriver uvitende.

Anonymkode: 77e63...1f1

Enig!

Et lignende problem finnes med ordet ufør - jeg ser ofte på forumet her at folk skriver "jeg er uføre". 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er kanskje ikke en direkte feil… men jeg blir sprø av folk som sier : det skjedde helt uforventet. Hvor er det blitt av ordet uventet??? 

Anonymkode: 5b9b4...2ae

Ifølge NAOB kan man bruke uforventet: https://naob.no/ordbok/uforventet, men jeg er enig i at det høres helt feil ut.

Anonymkode: fd570...72e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Et lignende problem finnes med ordet ufør - jeg ser ofte på forumet her at folk skriver "jeg er uføre".

Anonymkode: fd570...72e

Er vanskelig, det der med entall og flertall. Ser stadig "han var en asiater" også.

Anonymkode: 8abcc...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpegenitiv. 

Jeg lurer på hvor mange det er igjen i Norge som IKKE bruker det (der det før var vanlig å ikke bruke!) og som klarer å si feks «menns tankesett», «kvinners tanker», «mammas hund», «Oles sykkel», «Mias kjæreste» osv, istedenfor det andre? (- Jeg vil ikke skrive med garpegenitiv en gang!) EACF9C6F-CAE9-40A9-8182-F806423F1A9F.gif.8af04a8d334cf75c7a44a7ae5dd2a00d.gif

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (33 minutter siden):

Garpegenitiv. 

Jeg lurer på hvor mange det er igjen i Norge som IKKE bruker det (der det før var vanlig å ikke bruke!) og som klarer å si feks «menns tankesett», «kvinners tanker», «mammas hund», «Oles sykkel», «Mias kjæreste» osv, istedenfor det andre? (- Jeg vil ikke skrive med garpegenitiv en gang!) EACF9C6F-CAE9-40A9-8182-F806423F1A9F.gif.8af04a8d334cf75c7a44a7ae5dd2a00d.gif

Bare nysgjerrig, skriver du "hvem sin" eller "hvis"? 

Anonymkode: 41cbc...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Bare nysgjerrig, skriver du "hvem sin" eller "hvis"? 

Hvis. 

Ikke sier jeg «hvems» heller <_<
(Hadde en mor som var språklærer i norsk som andrespråk, som nok har påvirket meg litt).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (4 minutter siden):

Hvis. 

Ikke sier jeg «hvems» heller <_<
(Hadde en mor som var språklærer i norsk som andrespråk, som nok har påvirket meg litt).

Bra!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...