Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Ja enig. Det ødelegger flyten i teksten, og man må prøve flere ganger for å forstå hva som menes. Finnes det ikke en regel om at konjunksjon aldri skal starte en setning? Jeg mener å huske noe sånt fra skolebenken.

Omvendt, finnes det folk som aldri bruker punktum. Jeg blir så sliten av å lese lange innlegg hvor komma erstatter punktum🥵

Anonymkode: cac1a...017

Oops! Skulle ikke være anonym.

Endret av Bovina sancta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir like overrasket hver gang en voksen person skriver "aldrig" og "poleti". Pussig nok har de fleste av dem gått "livets harde skole"😁 

Anonymkode: f69dd...7ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist/visst. Det kryr av tilfeller hvor "visst" erstattes av "vist". "Han viste at jeg var forelsket i ham" er en setning det er vanskelig å finne mye mening i. Jeg håper hver gang jeg leser denne feilen at det dreier seg om autocorrect, men det forekommer såpass hyppig at jeg er redd det ikke stemmer.

Et/ett-feil ødelegger også flyten for meg. Jeg må gjerne lese setningene med denne feilen to ganger for å forstå dem.

Og/å har jeg det samme problemet med som et/ett. Infinitivsmerket blir brukt uten at man forsøker å angi infinitiv, og setningen mister all mening. 

Folk kan krangle så mye de vil, og mene at dette er småplukk og smålig å påpeke (noe jeg for øvrig aldri gjør). Det vil uansett ikke endre på at feilene gjør teksten de skriver vanskelig(ere) tilgjengelig for leseren.

Endret av Bovina sancta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG flommer dessverre over av hjelpeløst og stakkarslig norsknivå.
Det gjelder både setningsbygging, grammatikk, generelle regler og bruk av fremmedord.
Resonnementene er også altfor ofte lite konsistente.

Er «kebabnorsken» en konsekvens av ungdommens utstrakte bruk av sosiale medier, eller er de fleste deltagerne på KG bare lavt utdannede/tidlig trygdede ?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et sitat fra tråden om Mette Marit sin sønn her på KG.

IMG_8811.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange som skriver "på grunn av/pga" i stedet for "fordi'. Det synes jeg er veldig rart. "Jeg er hjemme på grunn av (pga) jeg er syk" høres jo bare helt feil ut.

Jeg føler at "på grunn av" brukes feilaktig i de samme tilfellene som "i forhold til" misbrukes. Kanskje den er på vei til å ta over for "i forhold til"-feilene?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Det er utrolig mange som skriver "på grunn av/pga" i stedet for "fordi'. Det synes jeg er veldig rart. "Jeg er hjemme på grunn av (pga) jeg er syk" høres jo bare helt feil ut.

Jeg føler at "på grunn av" brukes feilaktig i de samme tilfellene som "i forhold til" misbrukes. Kanskje den er på vei til å ta over for "i forhold til"-feilene?

Ble visst anonym der, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"en snill kattunge som elsker å sitte på fanget og purre"

🙄

Anonymkode: 8abcc...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

"en snill kattunge som elsker å sitte på fanget og purre"

🙄

Bra kattungen elsker purre. Det ville jeg ikke gjettet av meg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Rullerusk said:

Her er et sitat fra tråden om Mette Marit sin sønn her på KG.

IMG_8811.jpeg

Ser du bruker garpegenitiv. Verste jeg ser, med mindre det er dialekt. 

Mette-Marits sønn. Eller sønnen til Mette-Marit. 
En tidligere redaktør kalte bruk av garpegenitiv som «sandkassespråk».

Anonymkode: 0d37a...2ab

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Soleil70 said:

Sikkert hundrede gang dette, men noe som virkelig plager meg er vondt - VÆRRE - VÆRST. 

Verre med vondere - vondest. 
Høres ut som små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Men nå er trådens tittel «det heter ikke det». Men jeg skal ta til meg at jeg må bli mer formell når jeg utrykker meg skriftlig på KG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Verre med vondere - vondest. 
Høres ut som små barn.

Det er lett å øse av pinlige eksempler fra KG.

Snodig bruk av deres/ dems, og/å, for/får, da/når, flått/flott, kommaregler og feilstavelser osv osv gjør meg flau på nordmenns vegne, særlig når det finnes korrekturfunksjonalitet……

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Surpomp skrev (34 minutter siden):

Snodig bruk av deres/ dems, og/å, for/får, da/når, flått/flott, kommaregler og feilstavelser osv osv gjør meg flau på nordmenns vegne, særlig når det finnes korrekturfunksjonalitet……

Jepp, Microsoft sin "Redaktør" finnes for norsk og "Grammarly" finnes for engelsk. Begge står på hos meg, selv om jeg regner meg som en ganske god skribent (for korte tekster)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (På 14.8.2024 den 17.13):

*feilstavinger mener du vel? En stavelse er noe annet. 

Anonymkode: fda61...a0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 12.04):

Tullprat. Det er ikke feil å bruke refleksive possessiver kun fordi Hegge og Riksmålsforbundet ikke liker det. 

Anonymkode: fda61...a0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 8/16/2024 at 10:46 PM, Violetta said:

Ordet simpel på norsk er ikke synonymt med ordet enkel. 

https://ordbokene.no/nob/bm,nn/simpel

Blant unger er det det, og hvis det fester seg, blir det sånn. I nær historie har f.eks. seriøs mer eller mindre erstattet alvorlig. Hører stadig tenåringer sier misse når de mener savne, og mer sånt skal det bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg over at mange har begynt å si "ringe inn syk", som er en direkte oversettelse av engelsk - call in sick. 
På norsk heter det egenmelding eller ta en sykedag. 

Anonymkode: 600bd...e2e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 12.25):

Blant unger er det det, og hvis det fester seg, blir det sånn. I nær historie har f.eks. seriøs mer eller mindre erstattet alvorlig. Hører stadig tenåringer sier misse når de mener savne, og mer sånt skal det bli.

Dette er virkelig ikke tråden for "hvis alle bare gjør samme feil, så blir det automatisk riktig"-folket. Joda, språk utvikler seg, men enn så lenge er altså den engelske og den norske betydningen av ordet simpel ulike.

Anonymkode: b2ff5...81e

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...