Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, penny_ skrev:

Men et crush er jo ikke en kjæreste.

Det er noe jeg også finner litt pussig. Alle disse fjortisene som hele tiden bruker engelske ord, som crush, keen, game, etc., bruker dem på en måte som er ganske annerledes enn det de med engelsk som morsmål gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 23.3.2013 den 16.51, AnonymBruker skrev:

DET HETER FLØRTET IKKE FLIRTET! Blir like forbanna hver gang SÅ MANGE her skriver det!!!

FLØRTE FLØRTET FLØRTA! Ikke flirte!!

Anonym poster: 2c38e434ddeab2b266a88a2a59852ed4

Jepp, men hvis noen skriver litt feil på tastaturet på telefonen går vel bra? Hvis personen tror at det skrives sånn så må du jo si i fra til han/henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Okapi skrev:

Det er noe jeg også finner litt pussig. Alle disse fjortisene som hele tiden bruker engelske ord, som crush, keen, game, etc., bruker dem på en måte som er ganske annerledes enn det de med engelsk som morsmål gjør.

Jeg skjønner ikke hva du mener? Mener du at crush betyr kjæreste? 

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Crush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, penny_ skrev:

Men et crush er jo ikke en kjæreste.

Men, det er jo bare en litt annen måte å skrive det på? Kjæresten er vel ofte en en er forelsket i? Jeg bruker ikke ordet selv, men synes egentlig det er så merkelig :vetikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rumle skrev:

Men, det er jo bare en litt annen måte å skrive det på? Kjæresten er vel ofte en en er forelsket i? Jeg bruker ikke ordet selv, men synes egentlig det er så merkelig :vetikke: 

Nei. Man er gjerne forelsket i en kjæreste, men når det er en kjæreste, så er det ikke bare et crush lenger. http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Crush

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, penny_ skrev:

Nei. Man er gjerne forelsket i en kjæreste, men når det er en kjæreste, så er det ikke bare et crush lenger. http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Crush

Jo, jeg vet jo hva ordet betyr - men, med tanke på at nye ord oppstår nettopp på denne måten, så synes jeg ikke dette er så meningsløst :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rumle skrev:

Jo, jeg vet jo hva ordet betyr - men, med tanke på at nye ord oppstår nettopp på denne måten, så synes jeg ikke dette er så meningsløst :) 

Jeg tror aldri at et crush noen gang kommer til å bety kjæreste. Det betyr en forelskelse. Definisjonen kan ikke bare endres her og nå. Jeg vil heller si at man er "in love with" kjæresten sin og ikke at man har et crush på vedkommende.

Du kan også se her hva definisjonen på et crush er i følge google translate: https://translate.google.no/#en/no/crush

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, penny_ skrev:

Jeg tror aldri at et crush noen gang kommer til å bety kjæreste. Det betyr en forelskelse. 

Du kan også se her hva definisjonen på et crush er i følge google translate: https://translate.google.no/#en/no/crush

Jeg vet godt hva et crush er. 

Jeg sier altså ikke at jeg tror crushet helt bokstavelig betyr kjæreste, jeg sier at jeg forstår hvor det kommer fra, og synes ikke det er så rart. På samme måte som man kan kalle kjæresten andre ting; kjære, søten, osv i det uendelige. 

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2017 den 12.05, Kath H. skrev:

På mange dialekter heter det svigerbror og svigersøster. Vanlig i nordnorge blant annet. 

Det er greit på dialekt, men når man skal skrive, heter det svigerinne og svoger

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2017 den 1.31, Kjibba skrev:

Hm. Eg seier "ka dag er det i dag" eller "ka for ein dag er det i dag". "Hvilken" har eg aldri brukt, verken skriftleg eller muntlig. Så korleis skal eg skrive det? På nynorsk altså. Merkar det er lenge sidan eg var ferdig på vidaregåande! Kanskje eg burde tatt eit norskkurs :murvegg:

Da er det kva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det er greit på dialekt, men når man skal skrive, heter det svigerinne og svoger

Apropos svigerbegrepet, jeg har sett mange ganger på KG at noen skriver "svigerbestemor, -bestefar" om besteforeldrene til en partner.. Det kan da umulig være korrekt? Dessuten å kalle foreldrene til vekslende kjærester for svigermor/far, lyder helt hinsides, synes jeg. 

Endret av Arabella
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Honey Dew skrev:

Har du vanskeligheter med å slå opp i ordboken? Du tar feil. Punktum. 

Anonymkode: 86700...a40

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Honey Dew skrev:

Da er det kva

Det var det eg rekna med. Tusen takk ❤️

Endret av Kjibba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vanskeligheter med å slå opp i ordboken? Du tar feil. Punktum. 

Anonymkode: 86700...a40

Hvorfor så sint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. crush.

To love ...  å elske.

To be in love with ... å være forelsket i.

To have a crush on .. å være betatt av.   ----> sidestilles med "to be infatuated with/ to have an infatuation." 

Endret av Jerry Lee
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ang. crush.

To love ...  å elske.

To be in love with ... å være forelsket i.

To have a crush on .. å være betatt av.   ----> sidestilles med "to be infatuated with/ to have an infatuation." 

Jeg tror ikke noen har sagt seg uenig i dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rumle skrev:

Jeg tror ikke noen har sagt seg uenig i dette :) 

Noen har det, har jeg sett. Om enn kanskje ikke her.  :)

Og kanskje jeg bare følte for å være arrogant belærende...   :lur:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...