Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, BittelitenMummi skrev:

De gangene jeg har hørt folk si "Hva slags dag er det", er det nettopp for å spørre hva slags dag det er; ikke hvilken dag det er.

Jeg tror ikke på deg et øyeblikk. Som sagt, denne uttrykksmåten er den gjengse i både nynorsk og i store deler av landet. Det er rett og slett ikke mulig å bo i Norge og ikke ha observert den uttrykksmåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, Knut Berg skrev:

Jeg tror ikke på deg et øyeblikk. Som sagt, denne uttrykksmåten er den gjengse i både nynorsk og i store deler av landet. Det er rett og slett ikke mulig å bo i Norge og ikke ha observert den uttrykksmåten.

Jeg har aldri hørt noen si "hva slags dag er det" - da hadde jeg sett dumt på dem og sagt "en dårlig en?"

Hvilken dag er det i dag er absolutt ikke blærumsk, jeg er fra verste østkant, og det kunne ikke falt meg inn å si hva slags dag eller hvem dag. Hvilken dag er det eneste riktige.

Anonymkode: 5905f...e92

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteniluka
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget ...? For å føle deg bedre? Ser skrivefeil overalt, har til og med begynt å få en del av dem selv. Luker ut hele prosessen bare for å slippe å måtte forholde meg til det. Skriver rotete.

Og så ser jeg knehøner på KG freake helt ut over sånne små-små-små feil, som alle med over 50 i IQ klarer å skrive riktig. Blir litt som å gå på dem som er mer evneveike enn en selv. "Oj, en som sitter i rullestol, nå må jeg danse rundt ham som om han er et bål, bare for å vise ham hvordan det gjøres!, tull å sitte i den rullestolen, ass".

Det er samme fremgangsmåte. Skaper ikke mye motivasjon.

Anonymkode: 837f0...3de

Fordi de jeg tenkte på er bare helt ekstreme på feilskriving.

Endret av Solsikk
Mobilfingre ass..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gir jo ingen mening? Sikker på at det ikke er prump og rumpe, evt. promp og rompe, og at dette er valgfritt?

Anonymkode: 0aeb7...da4

Tidligere het det "prump" (og prumpe), men av en eller ukjent årsak ble det bestemt at det skulle skrives med "o" og ikke "u". "Rumpe" holder stand enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Knut Berg skrev:

Jeg tror ikke du har vært rundt i store deler av landet om du tror det er den vanlige uttrykksformen. ;)

At du ikke tror på meg gjør meg ingen verdens ting. Google tror på meg, og det holder! ;D

kghvilkendag.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1/4/2017 den 22.29, Knut Berg skrev:

Hva for dag er det i dag?

Det gikk nettopp opp for meg, hvis jeg oversetter dialekta mi til bokmål blir setningen "hva dag er det i dag". Artig at det ikke har slått meg før nå ;)

Anonymkode: 58b24...6d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gikk nettopp opp for meg, hvis jeg oversetter dialekta mi til bokmål blir setningen "hva dag er det i dag". Artig at det ikke har slått meg før nå ;)

Anonymkode: 58b24...6d6

Noe spesielt med det? For meg blir det "hvem dag er det i dag".

Anonymkode: e1c3b...74a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.1.2017 den 6.25, Solsikk skrev:

Ah, denne tråden skal jeg trykke midt i trynet til visse mennesker som aldri forsøker å skrive korrekt norsk.

Blir nok populært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.1.2017 den 8.06, AnonymBruker skrev:

Yeah, babe. Er det ikke trist? Språkhjertet mitt griner.

Men helt seriøst, jeg elsker språk, men vi pisser på språket vårt, bokstavelig talt. Som å si, "hvis mange nok gjør en feil, så blir feilen korrekt?", burde jo heller terpe, terpe, terpe på. Nivået blir skikkelig senket, det er jo ikke "snilt" engang? Som at man bare gir opp, gir etter, ikke orker å kjempe for språket sitt. Argumentet "språk er alltid i forandring" er virkelig misbrukt til de grader. Oppgivelse av egen kultur, men så er det andre argumentet med at vi egentlig ikke har noe eget språk. Neivel? Altså, hallo i luken? Herregud, vattnisser.

Et praktisk eksempel ville vært å gå ned i standard hva angår helsepleie, "neimen, de fleste sykepleierne gjør det på denne måten så vi har sluttet å gjøre det på den korrekte måten, det ville vært for slemt overfor de andre sykepleierne som gjør det feil å fortsette med den praksisen, stakkars dem, dessuten har helse alltid vært i utvikling og vi har jo egentlig ikke noe egen helsepleie, den kommer fra *insert random land/verdensdel*".

Hadde det liksom vært OK i det eksempelet? Hvis mange nok gjør feilen?

Hvem orker å snakke slikt midt i mot? Grøss!

Anonymkode: 837f0...3de

Det du ikke skjønner, er at mye av det du regner for å være korrekt egentlig er misforståelser som er blitt så vanlige at det med tiden er blitt korrekt. Og hvorfor skal den prosessen stoppe NÅ? Hvorfor er språket akkurat NÅ som er det ultimate?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "beskymret"...og enda verre.. "beshymret" blitt norske ord nå?? 😠

Nei! Det heter IKKE det!!   :kjefte:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
43 minutter siden, Try2 skrev:

ift

Ift hva er ift et problem, eller hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Eg seier "ka dag er det i dag" eller "ka for ein dag er det i dag". "Hvilken" har eg aldri brukt, verken skriftleg eller muntlig. Så korleis skal eg skrive det? På nynorsk altså. Merkar det er lenge sidan eg var ferdig på vidaregåande! Kanskje eg burde tatt eit norskkurs :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Breivik krenket retten med nazihilsen" (inkl variasjoner). Jeg mener det er feil ordbruk. Man kan krenke et lands grenser og man kan føle seg krenket, men man kan ikke krenke en person eller en gruppe mennesker. Man kan såre, støte, latterliggjøre, håne, irritere, terge, provosere, til og med fornærme, men ikke krenke. Krenkningen oppstår som en opplevelse i "mottakeren", etter en tolkning av situasjonen under ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 1/4/2017 den 22.29, Knut Berg skrev:

Hva for dag er det i dag?

Husker "hva for en" var listet opp blant spørreordene i bøkene mine på barneskolen. Synes alltid det var ganske snålt, siden jeg aldri har hørt noen si det, verken på sørlandet eller østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Okapi skrev:

Husker "hva for en" var listet opp blant spørreordene i bøkene mine på barneskolen. Synes alltid det var ganske snålt, siden jeg aldri har hørt noen si det, verken på sørlandet eller østlandet.

Ja, det er fullt lov i henhold til normert bokmål.

Anonymkode: 86700...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke når man skriver crushet.

Jeg og crushet, som i kjæresten. Det er forferdelig :P 

Anonymkode: e28c1...026

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker ikke når man skriver crushet.

Jeg og crushet, som i kjæresten. Det er forferdelig :P 

Anonymkode: e28c1...026

Men et crush er jo ikke en kjæreste.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...