Gå til innhold

Narcissist, kjenner du noen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og kan beskrive hvordan en slik er?

Jeg samler stoff til en oppgave så har du en narcissist i din nærhet er jeg svært glad for informasjon

Anonym poster: 85b90484c38241d632d756a3de63a11d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en kjæreste som kan veldig godt kategoriseres som en narsissist, i det at han for det første bare snakket om seg selv og sine interesser, prøvde å få meg til å snakke om ham hele tiden, la frem samtaleemner for at han kunne ytre sine gjennomtenkte og 'intelligente' meninger, anklaget mennesker rundt ham for å forsøke å nedverdige eller stjele oppmerksomhet.. Veldig opptatt av utseendet sitt, tingene han hadde og måten folk så ham på. Veldig opptatt av mitt utseende også for den saks skyld, han kommenterte alltid på hva jeg hadde på meg og at det ikke passet sammen, var veldig kritisk. Jeg mistenker det er fordi han var redd for at andre folk skulle tenke stygt eller dumt om ham pga mitt utseende. Det var i midlertid ganske ekstremt.

Hvis han ble ignorert eller lettere ydmyket av andre (spesielt meg da), så reagerte han med voldsomt sinne, og hvis det skjedde foran andre så vinklet han skylden over på meg.. Lista er lang.

Skrevet

Det er 4 ganger større sjanse for å treffe på en narcissist (psykopat) i en sjefsstilling enn i befolkningen ellers.

Så intervju noen sjefer ;)

• Liker 1
Skrevet

Det er 4 ganger større sjanse for å treffe på en narcissist (psykopat) i en sjefsstilling enn i befolkningen ellers.

Narcissisme er ikke dekket som en psykotisk tilstand. Narcissisme er et personlighets-trekk og det er noe helt annet. Det er muligt du tenker på tilstanden narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Det er heller ikke dekket under patologisk benevnelse, men dele mange fellestrekk. Ver forsiktig med å bruke masse begreper uten å ha kunnskapen om den, er mitt råd.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du narsissistisk personlighetsforstyrrelse eller mennesker med narsissistiske trekk over normalen?

Jeg har vært borti et par med personlighetsforstyrrelsen, samt blitt utredet for det samme (friskmeldt foreløpig!).

Hva posten over her angår; en narsissist er ikke det samme som en psykopat. En psykopat kan ha narsissistiske trekk, slik alle mennesker kan, men psykopati går under antisosial personlighetsforstyrrelse.

Det er ingen måte å beskrive hvordan 'en slik' er, da de er individer som alle andre. De har riktignok trekk som går igjen, men å beskrive ut fra en person er bare rablende galt. Jeg hjelper deg gjerne, men da må jeg ha noen mer konkrete spørsmål, samt svar på det første avsnittet mitt. (:

Anonym poster: 7586b2c3092d4d78a08e50f432678f38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Claudette: Psykose og psykopati er ikke det samme, det samme gjelder psykopati og narsissistisk pf.

• Liker 2
Skrevet

Claudette: Psykose og psykopati er ikke det samme, det samme gjelder psykopati og narsissistisk pf.

Det har eg heller ikke påstått. Jeg bare sier hva det ikke er. Beklager om jeg er litt utydlig, men det er vanskelig å skrive utfyllende på telefon, mitt svar var ment som en korreksjon på påstanden om at man automatisk er psykopat om man er narcisistisk, noe som er en grovt misforståelse.

Skrevet

Narcissisme er ikke dekket som en psykotisk tilstand. Narcissisme er et personlighets-trekk og det er noe helt annet. Det er muligt du tenker på tilstanden narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Det er heller ikke dekket under patologisk benevnelse, men dele mange fellestrekk. Ver forsiktig med å bruke masse begreper uten å ha kunnskapen om den, er mitt råd.

For det første skrives det narsissisme, og for det andre så skrev ikke TS at det dreide seg om personlighetstrekk og ikke personlighetsforstyrrelse.

Dessuten vil disse begrepene (inklusive psykopat) flyte inn i hverandre.

Skrevet

For det første skrives det narsissisme, og for det andre så skrev ikke TS at det dreide seg om personlighetstrekk og ikke personlighetsforstyrrelse.

Dessuten vil disse begrepene (inklusive psykopat) flyte inn i hverandre.

For det første skriver du psykopat i klammer, ergo er det naturligt at man tenker at du fører en sammenligning mellom begrepene. Koss mente du egentlig at det skulle oppfattes?

At begrepene vil flyte inn i hverandre er et ganske interessant poeng, som jeg trur ganske mange personer med kunnskap om faget ville smilt litt av.

AnonymBruker
Skrevet

Claudette: Beklager om jeg hørtes krass ut; det er bare veldig mange ulike begreper som lett flyter inn i hverandre, men som likevel definerer forskjellige ting.

Og Steinar, psykopati, narsissistiske trekk og narsissistisk pf. trenger ikke nødvendigvis å flyte sammen. Mange har narsissistiske trekk, både inntil det som regnes som sunt og videre, uten at dette har noen innvirkning på deres evne til funksjon i hverdagen eller empati. Om det derimot gjør det, er det mulig det klassifiserer som narsissistisk pf., som på enkelte punkter kan fremstå som en mild versjon av antisosial personlighetsforstyrrelse, altså hva mange vil kalle psykopati/sosiopati. Det er likevel en forskjell fra antisosial- og narissistisk pf., og selv om begrepene kan flyte inn i hverandre, synes jeg man skal vokte seg vel fra å uttale seg løsmunnet om det. For mange oppfattes det som to sider av samme sak, men for de som faktisk står oppi det og har påfølgende kunnskap om emnet kan slike uttalelser virke krenkende og endogtil sårende.

• Liker 1
Skrevet

For det første skriver du psykopat i klammer, ergo er det naturligt at man tenker at du fører en sammenligning mellom begrepene. Koss mente du egentlig at det skulle oppfattes?

At begrepene vil flyte inn i hverandre er et ganske interessant poeng, som jeg trur ganske mange personer med kunnskap om faget ville smilt litt av.

Grunnen til at jeg skrev psykopat i parenteser var fordi jeg vil tro at enkelte sjefer faktisk er psykopater i verste tilfelle.

Skrevet

Claudette: Beklager om jeg hørtes krass ut; det er bare veldig mange ulike begreper som lett flyter inn i hverandre, men som likevel definerer forskjellige ting.

Og Steinar, psykopati, narsissistiske trekk og narsissistisk pf. trenger ikke nødvendigvis å flyte sammen. Mange har narsissistiske trekk, både inntil det som regnes som sunt og videre, uten at dette har noen innvirkning på deres evne til funksjon i hverdagen eller empati. Om det derimot gjør det, er det mulig det klassifiserer som narsissistisk pf., som på enkelte punkter kan fremstå som en mild versjon av antisosial personlighetsforstyrrelse, altså hva mange vil kalle psykopati/sosiopati. Det er likevel en forskjell fra antisosial- og narissistisk pf., og selv om begrepene kan flyte inn i hverandre, synes jeg man skal vokte seg vel fra å uttale seg løsmunnet om det. For mange oppfattes det som to sider av samme sak, men for de som faktisk står oppi det og har påfølgende kunnskap om emnet kan slike uttalelser virke krenkende og endogtil sårende.

Jeg kan forsåvidt forstå at enkelte i en slik situasjon vil kunne oppfatte det krenkende, men da må du tenke på at mine uttalelser her er av en generell art og ikke rettet mot noe spesielt individ.

Skrevet

Grunnen til at jeg skrev psykopat i parenteser var fordi jeg vil tro at enkelte sjefer faktisk er psykopater i verste tilfelle.

Eg vil råde deg til å tro i kirken og heller støtte deg på viten i konkrete tema, spesielt dei som omhandle helse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forsåvidt forstå at enkelte i en slik situasjon vil kunne oppfatte det krenkende, men da må du tenke på at mine uttalelser her er av en generell art og ikke rettet mot noe spesielt individ.

På et generelt grunnlag vil det heller ikke være rettferdig med tanke på nærmere nyansering. Særdeles grovt og unøyaktig vil det kunne passere å omtale narsissisme som psykopati, men det er i en mindre formell sammenheng enn hva oppgaver om det gitte tema er. Man kan ikke skrive ut fra et psykologisk synspunkt om man trekker sammen ulike begreper for enkelhetens skyld, generelt eller ikke.

Psykopati og narsissisme er for øvrig annerledes enn hvordan pseudovitenskapen og media liker å fremstille dem. Det er en vanlig feiloppfattelse å tenke at man er velkledd, karismatisk og dominant som narsissist eller psykopat uten å tenke over at det faktisk er en psykologisk forstyrrelse. Er man velfungerende og med det sosiale liv og evne til samhold som kreves i en sjefsstilling, kan det i de fleste tilfeller diskuteres hvorvidt personen er en ekte narsissist eller om vedkommende bare har noen tendenser deretter.

Jeg kjenner en antisosial/sosiopat i virkeligheten, og selv om han nok kunne fungert i en lederstilling en stund, ville han ikke ha fungert slik i lengden. Personlighetsforstyrrelser er i høy grad destruktive og svært ofte illusjonære; ikke minst må idealisering/devalueringen som fremgår i NPF og kjedsomheten og rastløsheten som rår i disse personlighetsforstyrrelsene tas i betraktning.

Skrevet

Eg vil råde deg til å tro i kirken og heller støtte deg på viten i konkrete tema, spesielt dei som omhandle helse.

Så vidt jeg husker så var det visstnok en eller annen amerikansk undersøkelse som hadde vist at andelen psykopater i lederstillinger er 4 ganger høyere enn i resten av befolkningen.

Den som gidder å lete kan kanskje finne den.

Skrevet

På et generelt grunnlag vil det heller ikke være rettferdig med tanke på nærmere nyansering. Særdeles grovt og unøyaktig vil det kunne passere å omtale narsissisme som psykopati, men det er i en mindre formell sammenheng enn hva oppgaver om det gitte tema er. Man kan ikke skrive ut fra et psykologisk synspunkt om man trekker sammen ulike begreper for enkelhetens skyld, generelt eller ikke.

Psykopati og narsissisme er for øvrig annerledes enn hvordan pseudovitenskapen og media liker å fremstille dem. Det er en vanlig feiloppfattelse å tenke at man er velkledd, karismatisk og dominant som narsissist eller psykopat uten å tenke over at det faktisk er en psykologisk forstyrrelse. Er man velfungerende og med det sosiale liv og evne til samhold som kreves i en sjefsstilling, kan det i de fleste tilfeller diskuteres hvorvidt personen er en ekte narsissist eller om vedkommende bare har noen tendenser deretter.

Jeg kjenner en antisosial/sosiopat i virkeligheten, og selv om han nok kunne fungert i en lederstilling en stund, ville han ikke ha fungert slik i lengden. Personlighetsforstyrrelser er i høy grad destruktive og svært ofte illusjonære; ikke minst må idealisering/devalueringen som fremgår i NPF og kjedsomheten og rastløsheten som rår i disse personlighetsforstyrrelsene tas i betraktning.

Joda, jeg skjønner hva du sier, men du må ikke glemme at det er mange måter å være sjef på. Det spørs helt på hvilken makt man har i praksis.

Har man mye makt og myndighet så trenger man dertil mindre evne til samhold og samarbeide.

Skrevet

Så vidt jeg husker så var det visstnok en eller annen amerikansk undersøkelse som hadde vist at andelen psykopater i lederstillinger er 4 ganger høyere enn i resten av befolkningen.

Den som gidder å lete kan kanskje finne den.

Det finnes også amerikanske undersøkelse som viser at hunder er bedre enn katter, uten at dei er relevante for noe som helst. Mitt poeng er at du kan lese deg opp på mangen forskjellige undersøkelse som rett og slett ikke tilføre nåke i form av fakta eller viktighet.

Akkurat som at påstanden om at narsissme er det same som å være psykopat, eller at det finnst så og så mange psykopater eller narsissister blandt bedriftsledere. Dette e synsing, og det synst eg ikke noe om i fakta-sammenheng.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Beklager at jeg uttalte meg litt utydelig. Jeg søker kunnskap om personer med narcissistiske trekk.

Klar over de er like sammensatte som det er mennesker i verden men når bør varselslampene ringe?

Anonym poster: 85b90484c38241d632d756a3de63a11d

AnonymBruker
Skrevet

Den artikkelen har jeg også lest, og har funnet tilsvarende statistikk på blant annet Kvinneguiden.

Selv om tallene skulle stemme, er det viktig å huske på at personlighetsforstyrrelser er såpass radikale lidelser som heller ikke er veldig utbredte. Det er ikke slik at "alle" har en narsissist eller psykopat i sin omgangskrets.

Det finnes nok psykopater og narsissister i lederstillinger, men ta til ettertanke på en betydelig del av NPF er sensitivitet i forhold til kritikk. Som leder må man takle kritikk bra, iallfall slik at man fungerer, og hos majoriteten av narsissister (basert på generell oppfatning og fakta om emnet) er ikke reaksjonene kamuflert godt nok til å fungere i en lederstilling over tid.

Mange psykopater og narsissister vil søke seg mot lederstillinger eller yrker med høy status av åpenbare grunner, men det er ikke mange av dem i utgangspunktet, og enda flere vil bli silt ut av sitt eget handlingsmønster.

AnonymBruker
Skrevet

TS:

Personer med narsissistiske trekk kan være mangt. De aller fleste har det i en eller annen grad, og på mange måter vil det være sunt. Det er når oppførselen blir destruktiv for individet og de rundt vedkommende (devaluering, ømfindtlighet ovenfor kritikk, etc) at varsellamper bør blinke. Foruten det gjelder nok personlige preferanser.

Det er dog en forskjell på å ha (sterke) narsissistiske trekk og å være en narsissist. En narsissist har sterke narsissistiske trekk, men en med sterke narsissistiske trekk er ikke nødvendigvis en narsissist - rotete forklaring, men det får så gå. Kan sammenlignes med kvadrat og rektangel, for de geometrisk anlagte.

Kom gjerne med mer konkrete spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...