Gå til innhold

Ungen har fått astma..

Gjest Raggy

Anbefalte innlegg

Gjest Raggy

Hva nå? Noen som kan fortelle litt om det?

Vi har fått medisiner og de hjelper og vi ble forklart at astma'n antagelig ville komme ved forkjølelse og ikke ellers, men det vet vi jo ikke enda.

Det er vel grader av hvor alvorlig dette er vil jeg tro. Får jo så vondt av ungen som har pustevansker, stakars.. Så jeg vil jo gjerne gjøre det jeg kan for å lindre det.

Vi har bygd opp sengen i hodeenden slik at h*n ligger med hodet høyt om natten, finnes det noen andre råd for å hjelpe barn med astma så vil jeg gjerne høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale dere å få legen til å melde dere på astmaskole. Nyttig info som deles der og du møter andre i samme situasjon.

Ellers er det jo soverommet som er astmabarnas største fiende. Vi har bare rette gardiner, ingen kosebamser, bokhyllen har dører og vi går over rommet med jif støvkost og oljemopp daglig.

Han bruker jonasmaske nå om vinteren, og selv om han er "frisk" bruker vi foreskrevne medisiner.

Og et betent tema for mange er å kvitte seg med eventuelle husdyr.

Fokuser på hva barnet kan gjøre, ikke hvilke begrensninger astmaen gir. Man kan leve ett fullverdig liv med astma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ingen kosebamser? Vårt barn blir utredet for astma, men legen har ikke nevnt noe om det.

Anonym poster: 159fe67df529d7c228f99028840bb3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til TS: Hvor lang tid tok det fra første legetime hos astmalegen til dere fikk konstantert astma? Vi har vært på to slike timer nå. Har fått beskjed om å bruke medisinene fast, men vi har ikke fått konstantert noen diagnose enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ingen kosebamser? Vårt barn blir utredet for astma, men legen har ikke nevnt noe om det.

Finnes ikke noe som samler støv som kosebamser.

Du kan heller ikke regne med at legen vil fortelle deg 110% av alt som man bør kunne om astma. Mye er sunn fornuft og andre ting er unikt for ens eget barn.

Sønnen min har hatt astma i 10 år, i tillegg har jeg selv hatt astma og faren har hatt astma, så har høstet en del erfaringer opp igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få dere time hos en øre/nese/hals-spesialist. Min erfaring (som astma-barn, med en lillebror med astma også som voksen), er at allmennleger ikke har særlig peiling, og som oftest peiser på med anfallsmedisin i stedet for å finne korrekt forebyggende behandling. f.eks. så er Ventoline svært effektivt mot anfall og dermed en favoritt blant mange allmennleger, men det inneholder også bl.a. kortison og en del andre godsaker som ikke akkurat er helsefremmende i lengden...

Ellers er det som forelder å tørre å slippe taket selv om det er skummelt. Når ungen har blitt kjempetett noen ganger vil den lære å ta forholdsregler. Og fysisk aktivitet er virkelig viktig for å bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Få dere time hos en øre/nese/hals-spesialist. Min erfaring (som astma-barn, med en lillebror med astma også som voksen), er at allmennleger ikke har særlig peiling, og som oftest peiser på med anfallsmedisin i stedet for å finne korrekt forebyggende behandling. f.eks. så er Ventoline svært effektivt mot anfall og dermed en favoritt blant mange allmennleger, men det inneholder også bl.a. kortison og en del andre godsaker som ikke akkurat er helsefremmende i lengden...

Ellers er det som forelder å tørre å slippe taket selv om det er skummelt. Når ungen har blitt kjempetett noen ganger vil den lære å ta forholdsregler. Og fysisk aktivitet er virkelig viktig for å bli bedre.

Vi (jeg er ikke TS) har vært hos "spesialist" på Diploma. Er henvist videre til øre-nese-hals på et sykehus over påske nå. Vi bruker Ventoline like mye som forebyggende behandling som anfallsmedisin.

(Ikke meningen å kuppe tråden her.. :ironi: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (jeg er ikke TS) har vært hos "spesialist" på Diploma. Er henvist videre til øre-nese-hals på et sykehus over påske nå. Vi bruker Ventoline like mye som forebyggende behandling som anfallsmedisin.

(Ikke meningen å kuppe tråden her.. :ironi: )

Jeg har fått beskjed om at sønnen min skal bruke Ventoline kun når han er tett, aldri for å forebygge. Da skal forebyggende medisiner brukes som feks Flutide. Jeg synes det er litt merkelig at du bruker akuttmedisin som forebyggende......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed om at sønnen min skal bruke Ventoline kun når han er tett, aldri for å forebygge. Da skal forebyggende medisiner brukes som feks Flutide. Jeg synes det er litt merkelig at du bruker akuttmedisin som forebyggende......

Det er det faktisk ganske mange som gjør. Og siden Ventoline har en virkningstid på rundt 3 timer, så tror mange at det er langtidsvirkende medisin, og peiser på med medisiner hver tredje time døgnet rundt. Her svikter en god del av legestanden fullstendig. Dessuten virker Ventoline mot tetthet som ikke skyldes astma. Jeg var pottetett med bronkitt og lungebetennelse for et par år siden. Var på Legevakten, fikk skrevet ut både penicillin og Ventoline (siden jeg hadde hatt astma som barn og ungdom var det nok astma som gjorde meg så veldig tett, mente legen). Èn dose Ventoline, og jeg pustet ikke "gjennom sugerør" lenger. Var hos min fastlege en stund etter, og da ville jeg ha mer astmamedisin, siden jeg trodde astmaen var tilbake. Han skriver derimot ikke ut resepter i utrengsmål, så jeg var gjennom full runde med lungefunksjonstesting, både med og uten medisiner (da en snillere variant enn Ventoline). Resultat: Null tegn på astma over hode. Så jeg tror en del barn desverre får astmadiagnose, med tilhørende medisinbruk, uten at de faktisk har astma, for Ventoline gjør de jo bedre og det er jo en astmamedisin...

TS: En annen ting dere kan se på er kosthold. Sukker, melkeprodukter og sitrusfrukter gjør mange astmatikere dårligere. Så en begrensning av dette kan være verdt å teste ut, selv om man ikke er allergisk mot noen av disse matvarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ventoline er ikke en forebyggende medisin!

Jeg stoler mer på legen vår enn på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raggy

Hei dere :) Så flott at dere skriver og forteller om hvordan dette er/kan være.

Vi vet ikke så mye enda annet enn at legen sa det var astma, men det skulle tas nye tester om ca to uker. Ungen får nå flutide(?) og det lindrer godt. Hvor hardt rammet ungen er kan vi vel ikke vite enda siden dette er helt nytt. Men medisinene har ihvertfall veldig god virkning.

Men da har vi ihvertfall fått riktig forebyggende medisin ettersom jeg har forstått. Soverommet er vasket fra topp til tå(fy så mye støv bak seng og skap....), bamsene har vært en runde i vaskemaskinen osv osv. Det jeg har oppfattet er at det er viktig å ikke sykeliggjøre ungen for mye så jeg tenker at vi skal fokusere på det som går bra og fortsette som vi har gjort før med mye uteaktivitet. Kjæledyr har vi men det er en røytefri hund som dusjes ofte og snart en ponni som jo bor ute som jeg håper kan være til glede på tross av astma'n. Allergitester er tatt så vi får snart svar på prøver.

Det med kosthold må jeg lese mer om, fortell gjerne om hvordan dere løser det i praksis, hva ungen spiser visst melkeprodukter skal ut av kosten feks.

Veldig bra å lese om dette med medisiner og at en ikke bare bør godta det fastlegen anbefaler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...