Gå til innhold

Religions dagboka


A'dab

Anbefalte innlegg

Hei. jeg er veldig intresert i religion. Og liker å sammenligne religioner. Her skal jeg skrive om forskjellige religioner og sammenligne dem. Måtte Allah tilgi meg om jeg om jeg skriver feil om islam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok.. tenkte jeg skulle skrive om engler og satan. Forskjell på engler og satan i kristendommen og islam.

I islam er engler skapt av lys. De er skapt for å tilbe og avlyde Allah. Gjøre det Allah befaler. De har ikke fri vilje. Satan var ikke en engel. Han var en djinn (ond ånd). Det finnes både gode og onde djinner. Satan nektet å bøye seg for Adam.

I kristendommen er engler gode ånder. De er skapt for å tilbe og avlyde Gud men de har fri vilje. Satan var en engel. Han nektet å høre på Gud og 1/3 av englene ble med han ned på jorden. Så både Satan og englene ble til demoner (onde ånder).

Konklusjon: Så man kan si onde djinner og onde ånder er mye av det samme. Siden begge er ånd. Borsett fra at onde ånder er falne engler, noe det ikke er i islam. Da er det bare djinner. Mens Satan i kristendommen er en fallen engel, mens i islam er det er djinn.

Si gjerne hva dere mener om dette :)

Endret av A'dab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Satan og demonene har alltid vært djevelske ifølge islam? Ingen forandring som i kristendommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem kommer til himmelen ifølge kristendommen og islam?

Ifølge kristendommen kommer BARE de som tror Jesus er Allahs sønn og døde for våre synder til himmelen.

ROM.10,9-11 " For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre,og i ditt hjerte tror at Gud oppreiste Ham fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjerte tror en til rettferdighet,og med munnen bekjenner en til frelse. For skriften sier: Hver den som tror på Ham, blir ikke til skamme."

Ifølge islam kommer de som: ”tro og gjøre det som er rett.” Vi skal tro på, være bevisst, Gud/Allah. Og vi skal leve et rettskaffent liv. (7,35) Himmelens porter skal ikke åpne for dem som fornekter Våre åpenbaringer”. (7,40).

MEN itilegg står det at ikke alle jøder og kristne er like: ”de er ikke alle like” for ”noen er anstendige og rettferdige, gjentar Guds åpenbaringer (…), de forordner det som er rett, og forbyr det som er galt, og er snare i å gjøre gode gjerninger. Disse folk er rettferdige, og skal ikke bli nektet belønning for de gode ting de gjør. (3,113). Pluss: ”De muslimske troende, jøder, sabeere og kristne – ja, de som tror på Gud og Den siste dagen og gjør det som er rett – de skal verken frykte eller sørge. (5,69)

Og: Den som kommer (til Dommens dag) med gode handlinger, skal få mer tilbake den dagen, enn det han selv har gitt, og skal være trygg for skrekken.” (27,89).

Men viktig å nevne at Bare Gud/Allah vet. Ingen andre.

Hvilken religion mener dere flest har mulighet til å komme til himmelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så Satan og demonene har alltid vært djevelske ifølge islam? Ingen forandring som i kristendommen?

Satan viste sin verste side da han ikke ville bøye seg for Adam (Og han er en djinn). Resten av djinnene er jeg usikker på. Men djinner er ganske like mennesker. Siden både djinner og mennesker har fri vilje. Det finnes både gode og onde mennesker, så da sier det vel seg selv at det gjør det med djinner også.

Endret av A'dab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...