Gjest LadyAntebellum Skrevet 22. mars 2013 #1 Skrevet 22. mars 2013 Hei Jeg har en lett depresjon, lider av ocd og har til dels sosial angst og angst forbundet med ocd. Var hos legen på dps idag som skrev ut zoloft til meg. 4 første dagene ska, jeg ta 25 mg for eå og øke til 50. Dette er så ubehagelig.. Tidligere har jeg tatt triptaner for migrene, og dette minner noe inni hampen om det. Bortsett fra at jeg ikke får vondt i hjertet og armen nå da. Det var og derfor jeg slutta med triptanene, pga ubehaget. Hvorfor minner zoloft om et triptan? Jeg gjesper villt, er helt satt ut,kvalm, steeerk hodepine, sliter med konsentrasjonen og sliter med angst for hva disse pillene vil gjøre med kroppen min etter og ha søkt rundt på nettet. Dette med at sexlysten forsvinnner er greit nok, den harvært borte en stund likevel..fordi jeg har følt meg så nede. Nummen i armen også kjente jeg nå.. Herrejesus skal jeg ha det som dette nå da:( Erfaringer noen? Hvis jeg i tillegg går opp i vekt kan jeg bare legge meg ned nå med en gang. Veier over 120 kg. Vet ikke om jeg tør ta en ny pille imorgen men jeg må vel det.. Knskje jeg som er unødvendig nervøs men jeg syns piller som forandrer noe i kroppen er skummelt
Sugerøret Skrevet 22. mars 2013 #2 Skrevet 22. mars 2013 Kanskje du skal ringe legen som foreskrev tablettene og høre om du kan redusere dosen og heller ta opptrappingen mer rolig?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #3 Skrevet 22. mars 2013 Man føler seg litt rar når man først begynner på antidepressive. Bare gi det tid, så blir det bedre. Anonym poster: 33e65623ccbfa0e623c3e7a7ef4113c2
Alfa Skrevet 22. mars 2013 #4 Skrevet 22. mars 2013 jeg var veldig stresset på forhånd da jeg skulle ta min føreste zoloftpille. Jeg var skikkelig redd. og dermed ble nok reaksjonen slik den ble. Jeg fikk veldig angst fordi jeg hadde "hypet" meg selv så mye opp. Men jeg synes at 25mg ble en høy start! Jeg ville bedt om en mindre dose. Nå skal det sies at jeg går på Cipralex fordi jeg ble litt ukomfertabel med zoloft. Prøv å slapp av så mye det går Ring noen i morgen, sov med radioen på eller noe sånt. Synes ikke det er smart å være for mye oppi tankesnurr nå. Klem til deg ps. ikke bli redd for det jeg skriver nå. Alt er individuelt. Jeg tror nok du også var ganske stresset på forhånd, kan det stemme? Alt tar tid å vende seg til
Gjest LadyAntebellum Skrevet 22. mars 2013 #5 Skrevet 22. mars 2013 Hei og takk for svar. Ja jeg er livredd for kroppslige forandringer, for og få migrenen jeg har slitt med tilbake, for og gå opp i vekt, for alle historiene jeg har lest på nettet.. Ønsker virkelig ikke og ta morgendagens dose egentlig.. Men sambo og veninne sier jeg skal, siden jeg har kommet så langt nå.. Men jeg følte meg ganske bra idag og har følt meg bedre i det siste, men disse pillene gjør jo at jeg føler meg værre.. Hva er vitsen med det da:(
Alfa Skrevet 22. mars 2013 #6 Skrevet 22. mars 2013 det er lett for å lese på internett for å lete etter andres opplevelser, men da er det også lett for å finne skrekkhistorier. Kanskje du skal skrive en slags logg? Det er nok lettere å kartlegge hva medisinen gjør med deg da, siden det er lettere å huske det negative når man ikke har riktig oversikt.
Cordelia Skrevet 22. mars 2013 #7 Skrevet 22. mars 2013 (endret) Jeg har og vært på Zoloft en periode og jeg merket ikke så mye bortsett fra at jeg hadde mer problemer med å miste vekt jeg hadde fått før. Folk og bivirkningerer jo forskjellige, men det kan påvirke hvis man er nervøs også. Snakk ned legen. Gå noen lange turer iblant og så får du ut litt nervøsitet og får brukt kroppen litt mer(det kan selfølgelig være du bruker den masse allerede), så kan får du lettet litt av vektbekymringen og(Fra et psykisk perspektiv). Lykke til! Endret 22. mars 2013 av Cordelia
Gjest LadyAntebellum Skrevet 22. mars 2013 #8 Skrevet 22. mars 2013 Jeg vet ikke om jeg tør og ta imorgen, er så skjelden jeg har frihelg- så skal jeg ligge og være kvalm og ekkel:( dette føles bare så sinnsykt feil.. Jeg er ikke alvorlig deperimert, er i full jobb osv.. Jeg kan faktisk være glad og le meg halvt ihjel, men jeg leser at man kanskje vil miste evnen til og være glad- og da er jo ihvertfall vitsen borte? På den annen side, siden min kropp reagerer slik som dette- er det fordi det virker? Jeg har angst, har lyst til og gråte noe veldig.. Betyr det at min kropp tar opp dette fordi den ikke er frisk? Blir veldig glad om noen kan forklare dette
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #9 Skrevet 22. mars 2013 Jeg har gått ned 6 kg siden jeg begynte på zoloft. Ja, det har vært bevisst og jeg har trenet og brukt myfitnesspal. Men det er mulig å gå ned i vekt på zoloft selv om det kanskje er tøffere enn uten medisiner. Anonym poster: 33e65623ccbfa0e623c3e7a7ef4113c2
Gjest LadyAntebellum Skrevet 22. mars 2013 #10 Skrevet 22. mars 2013 Hun legen sa jeg kunne ringe hvis jeg hadde spørsmål.. Lurer på om jeg skal la være og ta også ringe henne på Mandag.. Det er min kropp og jeg vil være med og bestemme:( Samtidig dersom det er slik at jeg har det så ubehagelig nå er fordi dette virker så bør jeg vel fortsette..
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #11 Skrevet 22. mars 2013 Sånn var det med meg også i starten. Men vil berolige deg med at de fleste bivirkningene gir seg etter en stund! Har gått på dette i noen år nå, og de bivirkningene jeg har enda er litt nedsatt sexlyst og litt økt svetting. Er også litt ekstra trøtt i perioder. Men i starten hadde jeg som deg en helt vill gjesping, men med brekningsfølelse når jeg gjespet. Jeg hadde også en følelse av "maur" under huden, blødde plutselig neseblod, følte meg litt virkelighetsfjern, og sov VELDIG mye. Gikk også ned ti kilo på en måned fordi jeg ikke hadde matlyst. Men jeg var så langt nede at jeg ikke brydde meg. Men det blir bedre. Og virkningen Zoloft har på meg (bruker den minste dosen, 50 gram) er så god at den veier opp for alt dette. Har fått et nytt liv. Anonym poster: 1dc91025b99180b7562ae594419bc0fe
Gjest LadyAntebellum Skrevet 22. mars 2013 #12 Skrevet 22. mars 2013 Veldig veldig bra og høre at du har fått d bedre! Jeg bare føler at jeg ikke er så langt nede at jeg absolutt MÅ gjøre dette. Jeg føler at jeg kan fikse dette på andre måter.. Trening, kognitiv terapi, endre tankemønster osv.. Jeg vil gjøre dette uten medisiner.. Dette føles ikke noe bra:(
Cordelia Skrevet 22. mars 2013 #13 Skrevet 22. mars 2013 (endret) Et par råd legen gav meg var at det kunne gå opptil tre uker før man fikk effekt, selv om jeg syntes nesten jeg kunne føle effekt rett etter at jeg hadde tatt de. Men det kunne jo vært noe annet. Et annet råd var at det kunne blir litt verre før det ble bedre. Nå vet jeg ikke med deg, men jeg jeg gikk bare på det en periode til jeg fikk angsten og OCD mer under kontroll. Noe av grunnen til at man bruker angstdempende ved OCD er at man skal kunne utfordre de "uvanene" uten at man får feks. angstanfall. Slik var det ihvertfall for meg. Endret 22. mars 2013 av Cordelia
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #14 Skrevet 22. mars 2013 Veldig veldig bra og høre at du har fått d bedre! Jeg bare føler at jeg ikke er så langt nede at jeg absolutt MÅ gjøre dette. Jeg føler at jeg kan fikse dette på andre måter.. Trening, kognitiv terapi, endre tankemønster osv.. Jeg vil gjøre dette uten medisiner.. Dette føles ikke noe bra:( Skjerpings! Hvis du hadde allergi hadde du tatt medisin uten å gi deg selv skyldfølelse. Depresjon kan være like mye fysisk sykdom i hjernekjemien som allergi er fysisk sykdom. Anonym poster: 33e65623ccbfa0e623c3e7a7ef4113c2 2
Gjest LadyAntebellum Skrevet 22. mars 2013 #15 Skrevet 22. mars 2013 Dersom jeg ikke hadde fungert i hverdagen hadde jeg nok vært mye mer åpen for dette, og skikkelig harde angstanfall har jeg ikke hatt på mange år. Jeg er ikke sånn voldsomt deperimert, bare følelsesmessig lammet. Guuuud så stressa jeg er nå. Dette er helt grufullt
Gjest LadyAntebellum Skrevet 22. mars 2013 #16 Skrevet 22. mars 2013 Skjerpings! Hvis du hadde allergi hadde du tatt medisin uten å gi deg selv skyldfølelse. Depresjon kan være like mye fysisk sykdom i hjernekjemien som allergi er fysisk sykdom. Anonym poster: 33e65623ccbfa0e623c3e7a7ef4113c2 Ja det vet jeg altså.. Det er klart det er fysisk! Jeg bare føler at dette er for skummelt og tuller for mye med kroppen min når jeg har greid og leve med disse tingene i 10 år. Jeg hadde håpet kognitiv terapi i seg selv ville hjulpet..
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #17 Skrevet 22. mars 2013 Ja det vet jeg altså.. Det er klart det er fysisk! Jeg bare føler at dette er for skummelt og tuller for mye med kroppen min når jeg har greid og leve med disse tingene i 10 år. Jeg hadde håpet kognitiv terapi i seg selv ville hjulpet.. Det er noen som må ha antidepressive for at terapi skal ha virkning. Jeg er veldig fan av terapi, men for å få utbytte av terapien må du ha tilførsel av serotonin. Slutt å gi deg skyldfølelse for depresjonen din. Hadde du fått kreft ville du ikke klandret deg selv. Anonym poster: 33e65623ccbfa0e623c3e7a7ef4113c2
Gjest LadyAntebellum Skrevet 22. mars 2013 #18 Skrevet 22. mars 2013 Det er noen som må ha antidepressive for at terapi skal ha virkning. Jeg er veldig fan av terapi, men for å få utbytte av terapien må du ha tilførsel av serotonin. Slutt å gi deg skyldfølelse for depresjonen din. Hadde du fått kreft ville du ikke klandret deg selv. Anonym poster: 33e65623ccbfa0e623c3e7a7ef4113c2 Jo jeg hadde klandret meg selv da også. Hadde eg par klumper i brystet for noen mnd siden. Før jeg fikk vite at de var godartet var det "min feil" alt sammen.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #19 Skrevet 22. mars 2013 Jo jeg hadde klandret meg selv da også. Hadde eg par klumper i brystet for noen mnd siden. Før jeg fikk vite at de var godartet var det "min feil" alt sammen. Og tror du det er den ekte Antebellum som snakker eller Deprimerte Antebellum som klandret seg for klumpene? Anonym poster: 33e65623ccbfa0e623c3e7a7ef4113c2
Gjest LadyAntebellum Skrevet 22. mars 2013 #20 Skrevet 22. mars 2013 Og tror du det er den ekte Antebellum som snakker eller Deprimerte Antebellum som klandret seg for klumpene? Anonym poster: 33e65623ccbfa0e623c3e7a7ef4113c2 Vet ikke, jeg har alltid klandret meg selv for det meste. Helt ifra starten da jeg fikk tvangen i 14 års alderen og levde med den i hemmelighet. Klandret meg selv- visste ikke hva det var. Om jeg var deperimert på den tiden, tror jeg ikke.. Men jeg klandret meg selv like mye.. Alt har alltid vært min feil
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå