Gå til innhold

Sliter med "gammel" sorg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden opplevde jeg en rekke vonde ting på rekke og rad fordelt på ca fire år. Dødsfall og alvorlig sykdom blant folk jeg var/er veldig glad i, blant annet. Jeg slet veldig i de fire årene, for det ble mye på en gang. Jeg gikk gjennom en tøff depresjon og følte at jeg vaklet gjennom livet. I årene etterpå kjempet jeg meg tilbake til mitt normale meg, trodde jeg. Men jeg føler at jeg ennå sliter med sorg og frykt og andre følelser jeg ikke har fått bearbeidet skikkelig.

Jeg vurderer å be om å få komme til psykolog. Jeg vet det kan være veldig lang ventetid, men det får jeg bare takle. Det jeg lurer på er hvilke metoder en psykolog kan bruke for å hjelpe i mitt tilfelle? Jeg har gått til psykolog tidligere, og da brukte han kognitiv terapi for å hjelpe meg. Det har vært svært nyttig for meg i mange tilfeller, helst knyttet opp mot usikkerhet og negative tanker om meg selv. Men jeg klarer ikke å nyttiggjøre meg av kognitiv terapi i forhold til sorg og andre ting jeg føler henger igjen.

Er det noen som har tips og råd for hvordan jeg kan gå fram for å få bearbeidet dette? Jeg fungerer fint i både jobb og privatliv. De færreste vet at jeg ibant føler meg som et aspeløv som kan blåses overende ved det minste vindpust. Jeg har dager der jeg føler at en liten bagatell kan få meg til å bryte sammen i gråt. Men jeg føler meg ikke deprimert. 80% av tida har jeg det veldig bra. Jeg kjenner godt tegnene på depresjon siden jeg har opplevd det før og jobbet meg gjennom det, så jeg er veldig sikker på at det ikke er det som plager meg.

Anonym poster: 6d0c964ef799eb2f66430208d9e90774

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta deg en tur til fast legen din, fortell om hvordan dy føler deg, du trenger ikke fortelle om hva det gjelde, du kan da bli henvist til noen du kan snakke med. jeg vet at det ikke er så lett, men det er verdt det og det er tøff. Hvis du klarer det så er jeg stolt av deg, for da er du tøff.

Og sånn som du beskriver deg, så virker det som at du er lettere deprimert og da trengs deg hjelp til. Har nesten og skriver det "faktisk"

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i endel av det du skriver. Bortsett fra at jeg ikke før helt nylig skjønte at det nok handler mer om sorg enn depresjon (som jeg "alltid" har blitt diagnostisert med).

Hvis det er veldig lang ventetid hos psykolog ville jeg sjekket ut om det finnes andre alternativer for deg som feks psykiatri tjenesten i kommunen.

Følger tråden og håper at noen har noe lurt å komme med :)

Anonym poster: 1f116ee43c06e395ddef5a527328edae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...