Monstermagnet Skrevet 26. mars 2004 #1 Skrevet 26. mars 2004 Hva med å få igang en debatt om legalisering av hasj. Noen argumenter for -og imot?
Gjest Moonshadow Skrevet 26. mars 2004 #2 Skrevet 26. mars 2004 Jeg er for legalisering. Sånn at du kan få kjøpt det på apotek når du er over 18. Hasj i seg selv er jo ikke mer skadelig enn alkohol men det er miljøet du nå må inn i for å skaffe det, som er skummelt. Der får du tilbud alt mulig annet stoff. Tror kanskje det at hasj fører til sterkere ting, ligger i akkurat det med miljøet. Men jeg er ikke for å ha det som i Nederland. Men coffeshops og sånt.. Men salg på apotek tror jeg kunne vært verd å prøve.
Monstermagnet Skrevet 26. mars 2004 Forfatter #3 Skrevet 26. mars 2004 Elementer som taler FOR legalisering: Ved statlige utsalgssteder vil man ha bedre kontroll på forbruket, samtidig som brukerne slipper å oppsøke steder som selger hardere/tyngre stoffer. Hasjrus er en "vennlig" rus. Dersom mer rus kom fra cannabisbruk istedet for alkohol ville man oppleve mindre vold både ute og i hjemmet. Markedet for ulovlige stoffer ville blitt mindre, dermed ville det blitt færre langere og Norge ville blitt et mindre attraktivt marked for smuglere.
Joplaya Skrevet 26. mars 2004 #4 Skrevet 26. mars 2004 Elementer som taler FOR legalisering: Ved statlige utsalgssteder vil man ha bedre kontroll på forbruket, samtidig som brukerne slipper å oppsøke steder som selger hardere/tyngre stoffer. Og man kan risikere at forbruket går opp. Flere blir brukere. Og flere går raskere over til sterkere stoffer? Hasjrus er en "vennlig" rus. Dersom mer rus kom fra cannabisbruk istedet for alkohol ville man oppleve mindre vold både ute og i hjemmet. Så istedet for å jobbe med alkoholproblemene mange har - som du sier er stor del av årsaken til vold - skal man bytte alkohol ut med hasj? Markedet for ulovlige stoffer ville blitt mindre' date=' dermed ville det blitt færre langere og Norge ville blitt et mindre attraktivt marked for smuglere.[/quote'] Øh... Javel? Så der foregår intet salg av hjemmebrent rundtom i Norge? Der smugles ikke inn masse ulovlig sprit med metanol i? Ulovlige stoffer vil forbli attraktivt. Hasjen vil fortere bli kjedelig fordi den er lovlig og den vil bli hyppigere brukt, dermed vil jeg anta at terskelen for å prøve hardere stoffer bli lavere hos mange.
~Viva~ Skrevet 26. mars 2004 #5 Skrevet 26. mars 2004 Jeg stiller meg generelt kritisk til legalisering. Av den grunn at om vi legaliserer så sender vi samtidig ut signaler om at dette ikke er så farlig. Og hasj er kan være veldig psykisk og sosialt ødeleggende. Ta det fra ei med mange venner i det miljøet. Samtlige som har "vært ute og kjøre" er enige om at det til syvende og sist var hasjen som ødela mest for dem. Ikke ecstacy, ikke speed, ikke kokain, men hasj. Jeg sier ikke at jeg er mot legalisering, men jeg synes ikke vi må se for enkelt på denne problemstillingen. Hasj er ikke fysisk skadelig, og det trenger heller ikke påvirke psykisk om det blir tatt av sterke personer som bare bruker i blant. Men som sagt- vi må ikke undervurdere skadevirkningene som stoffet kan forårsake hos enkelte mennesker Men jeg er udelt for avkriminalisering av alle stoffer. Det er latterlig at politiet bruker tid og ressurser på å bry seg med småbrukere av diverse stoffer. De burde heller fokusere på bakmennene. De som betyr noe. Og jeg er for heroin på resept.
Monstermagnet Skrevet 26. mars 2004 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2004 Og man kan risikere at forbruket går opp. Flere blir brukere. Og flere går raskere over til sterkere stoffer? Ja, antagelig vil flere bruke hasj, men at man det er noen automatikk i å gå over til sterkere stoffer er noe tull. Grunnen til at hasj kan føre til bruk av andre og sterkere stoffer er at man idag må gå til det samme miljøet som selger sterke stoffer for å få tak hasj. Hvorfor skulle ellers hasj føre til bruk av andre stoffer når ikke alkohol gjør det? Så istedet for å jobbe med alkoholproblemene mange har - som du sier er stor del av årsaken til vold - skal man bytte alkohol ut med hasj? Jeg snakker ikke om at de som drikker og blir voldelige idag på død og liv skal gå over til hasj. Dersom de har et rusproblem så har de et rusproblem. Jeg skisserer ikke hasj som en løsning på noe som helst. Men at rusen fra cannabis er mer fordelaktig generellt sett er jeg overbevist om
Gjest Moonshadow Skrevet 26. mars 2004 #7 Skrevet 26. mars 2004 Og jeg er for heroin på resept. Da er det vel bedre at flere får subitex som faktisk fjærner suget etter heroin... Det er ikke så veldig mye å håpe på at de skal fortsette med det. De fleste dør jo til slutt. Men mange har hatt veldig fin virkning av subotex.. Det er bare det at så få faktisk får det.
Joplaya Skrevet 26. mars 2004 #8 Skrevet 26. mars 2004 Da er det vel bedre at flere får subitex som faktisk fjærner suget etter heroin... Det er ikke så veldig mye å håpe på at de skal fortsette med det. De fleste dør jo til slutt. Men mange har hatt veldig fin virkning av subotex.. Det er bare det at så få faktisk får det. Ja, la de få rusen sin, det er det viktigste. Hva med heller å gi de hjelp til å bli kvitt rusbehovet sitt?
Gjest Moonshadow Skrevet 26. mars 2004 #9 Skrevet 26. mars 2004 Ja, la de få rusen sin, det er det viktigste. Hva med heller å gi de hjelp til å bli kvitt rusbehovet sitt? Det er det subitex er for da!!!! Man blir ikke rusa av denne medisinen men mister suget på heroin.. Onkelen min gikk på subitex i den første tia etter han slutta med heroin og er i dag helt rusfri.
Monstermagnet Skrevet 26. mars 2004 Forfatter #10 Skrevet 26. mars 2004 Ja, la de få rusen sin, det er det viktigste. Hva med heller å gi de hjelp til å bli kvitt rusbehovet sitt? Det er veldig få som klarer dette Joplaya. Dersom det hadde vært SÅ enkelt, så ville man selvfølgelig gitt alle et tilbud om avrusning. Faktum er at de aller aller fleste får et tilbakefall. Narkomane som går på medikamenter slik som metadon har en mye bedre mulighet til å lykkes. Og metadon gir ingen rus.
~Viva~ Skrevet 26. mars 2004 #11 Skrevet 26. mars 2004 Det er veldig få som klarer dette Joplaya. Dersom det hadde vært SÅ enkelt, så ville man selvfølgelig gitt alle et tilbud om avrusning. Faktum er at de aller aller fleste får et tilbakefall. Narkomane som går på medikamenter slik som metadon har en mye bedre mulighet til å lykkes. Og metadon gir ingen rus. Jepp. Og heroin på resept gir narkomane muligheten til å få sin dose uten å måtte selge stoff slik de fleste finansierer misbruket sitt idag- ergo rekrutteres færre nye brukere og på lang sikt blir det mindre misbruk
Joplaya Skrevet 26. mars 2004 #12 Skrevet 26. mars 2004 Det er veldig få som klarer dette Joplaya. Dersom det hadde vært SÅ enkelt, så ville man selvfølgelig gitt alle et tilbud om avrusning. Faktum er at de aller aller fleste får et tilbakefall. Narkomane som går på medikamenter slik som metadon har en mye bedre mulighet til å lykkes. Og metadon gir ingen rus. I know. Men hva skal de med heroin på resept? Metadon gir da en form for rus. Og tar bort virkning av annen opium basert rus. Noen tar saften med seg hjem, selger den og kjøper seg heller virkelig vare, ja det hjelper jo. Og hvorfor vil andre kjøpe denne saftflasken hvis den ikke gir noe rus? Der er mange gode resultater fra avrusning. Men mange har tilbakefall ja, helt klart. Men si meg: tror du de har bedre mulighet til å lykkes pga metadon? Tror ikke det er så enkelt. Jeg tror den fungerer som en falsk trygghet og motivasjon. De ville ikke klart det uten terapi i tillegg. Flere dør forresten av overdose av metadon enn vanlige stoffer. I danmark hvor metadon er mer vanlig.
Gjest Moonshadow Skrevet 26. mars 2004 #13 Skrevet 26. mars 2004 Flere dør forresten av overdose av metadon enn vanlige stoffer. I danmark hvor metadon er mer vanlig. De som dør av det er de som kjøper det på gata. Mange dør av avrusing om de ikke får noe medisiner også.. De kan få en slags forgiftning i kroppen og det blir for hardt til at kroppen takler det. Det burde vært overvoket når de gir slike stoffer så de ikke får mulighet til å selge det.. En ordning som gjør at de må ta det når de får det hadde vært genialt.
Monstermagnet Skrevet 26. mars 2004 Forfatter #14 Skrevet 26. mars 2004 I know. Men hva skal de med heroin på resept? Metadon gir da en form for rus. Og tar bort virkning av annen opium basert rus. Noen tar saften med seg hjem, selger den og kjøper seg heller virkelig vare, ja det hjelper jo. Og hvorfor vil andre kjøpe denne saftflasken hvis den ikke gir noe rus? Der er mange gode resultater fra avrusning. Men mange har tilbakefall ja, helt klart. Men si meg: tror du de har bedre mulighet til å lykkes pga metadon? Tror ikke det er så enkelt. Jeg tror den fungerer som en falsk trygghet og motivasjon. De ville ikke klart det uten terapi i tillegg. Flere dør forresten av overdose av metadon enn vanlige stoffer. I danmark hvor metadon er mer vanlig. Nei, metadon gir ikke rus, men reduserer suget etter heroin, samt abstinensene. Og, ja, jeg tror de har bedre mulighet til å lykkes med metadon. Det har resultater fra utlandet vist helt klart. Dette med overdoser av metadon er nytt for meg. Men, denne debatten skulle egentlig dreie seg om for eller mot legalisering av hasj. Nå er vi over på noe halt annet (minner nesten litt om Holmgang dette her ;-))
~Viva~ Skrevet 26. mars 2004 #15 Skrevet 26. mars 2004 En ting er iallfall sikkert og det er at det finnes ikke noe enkelt svar på hvordan vi skal få bukt med rusproblemene i norge, men løsningen ligger garantert ikke i å kriminalisere brukerne, slik vi gjør i dag. Sammenlign USA og Nederland, to ytterpunkter når det gjelder narkotikalovgivning- hvem har mest rusproblemer/rusrelatert kriminalitet? Nettopp. Allikevel beveger Norge seg som vanlig i hælene på USA istedetfor å lære mer av europeiske naboland. Ja til avkriminalisering av cannabis og andre stoffer Tja til legalisering
Monstermagnet Skrevet 26. mars 2004 Forfatter #16 Skrevet 26. mars 2004 De som dør av det er de som kjøper det på gata. Mange dør av avrusing om de ikke får noe medisiner også.. De kan få en slags forgiftning i kroppen og det blir for hardt til at kroppen takler det. Det burde vært overvoket når de gir slike stoffer så de ikke får mulighet til å selge det.. En ordning som gjør at de må ta det når de får det hadde vært genialt. Er det ikke slik i Norge at metadon gis under kontrollerte former, og de må ta det på stedet? Jeg har sett dette et eller annet sted. Muligens var det i utlandet et sted.
Gjest Moonshadow Skrevet 26. mars 2004 #17 Skrevet 26. mars 2004 Man kan aldri bli helt kvitt rusproblemer i noen land. Mennesker har ruset seg siden de første tobente gikk rund om kring. Dyr ruser seg også. Tror vi alle har behov for en slags annen virkelighet av og til, kick tror jeg vi alle trenger på en måte. Noen får det i form av trning, ekstremsport og andre av narkotika.. Sånn kommer det nok alltid til å være.. Men jeg er også enig i at man bør avkiminalisere bruken ja..
Joplaya Skrevet 26. mars 2004 #18 Skrevet 26. mars 2004 Er det ikke slik i Norge at metadon gis under kontrollerte former, og de må ta det på stedet? Jeg har sett dette et eller annet sted. Muligens var det i utlandet et sted. I starten må det tas på stedet. Men etterhvert som en kommer ut i programmet trenger de bare dra til stedet. Få flasken sin, signere og gå hjem for helgen. Dosen er unaturlig høy for at den skal ha noen virkning. Noen selger flasken, andre holder seg til avtalen. Hvem som har mest å vinne på det sier jo nesten seg selv. Beklager for å ha avsporet tråden din. Saken gjaldt jo egentlig legalisering av hasj.
Laina Skrevet 26. mars 2004 #19 Skrevet 26. mars 2004 I know. Men hva skal de med heroin på resept? Metadon gir da en form for rus. Og tar bort virkning av annen opium basert rus. Noen tar saften med seg hjem, selger den og kjøper seg heller virkelig vare, ja det hjelper jo. Og hvorfor vil andre kjøpe denne saftflasken hvis den ikke gir noe rus? Der er mange gode resultater fra avrusning. Men mange har tilbakefall ja, helt klart. Men si meg: tror du de har bedre mulighet til å lykkes pga metadon? Tror ikke det er så enkelt. Jeg tror den fungerer som en falsk trygghet og motivasjon. De ville ikke klart det uten terapi i tillegg. Flere dør forresten av overdose av metadon enn vanlige stoffer. I danmark hvor metadon er mer vanlig. subutex og metadon er to vidt forskjellige ting. Mange som går på metadon må gå på det hele livet. Subutex er ønskelig brukt i 9 mnd, max 12 mnd. Det er veldig gode reslutater etter subutex-bruk. Ikke som med metadon, der man hører om mange triste skjebner. Begge deler gir en viss form for rus, dersom det ikke er inngrodde heroinmisbrukere som tar det, men ordentlig heroinister kjenner ingen rus av det.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2004 #20 Skrevet 26. mars 2004 Jeg stiller meg generelt kritisk til legalisering. Av den grunn at om vi legaliserer så sender vi samtidig ut signaler om at dette ikke er så farlig. Og hasj er kan være veldig psykisk og sosialt ødeleggende. Ta det fra ei med mange venner i det miljøet. Samtlige som har "vært ute og kjøre" er enige om at det til syvende og sist var hasjen som ødela mest for dem. Ikke ecstacy' date=' ikke speed, ikke kokain, men hasj. Jeg sier ikke at jeg er mot legalisering, men jeg synes ikke vi må se for enkelt på denne problemstillingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå