Gå til innhold

nødvendig med trille til 2 åring?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Oj, imponerende at dere har tid til å bruke en time på å komme dere til barnehagen hver morgen!

Det kan du jammen si. Vi har bare 1,5 km, og har aldri tid til å gå. Hjemover går vi ofte når det er fint vær på sommeren, men da går det jo med en god del av ettermiddagen på dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest EryMax
Skrevet

Om du har et barn som aksepterer den slags "tvangstrøye", så kan det sikkert fungere. Tror kanskje du må venne dem til det fra før de er 2 om det skal fungere, men...

Det finnes gåsele som man har rundt håndleddet,bare rundt magen og som er en sekk. Trenger ikke bruke de som ser ut som ei "tvangstrøye" unger er tilpassningsdyktige.

Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes gåsele som man har rundt håndleddet,bare rundt magen og som er en sekk. Trenger ikke bruke de som ser ut som ei "tvangstrøye" unger er tilpassningsdyktige.

unger er tilpassningsdyktige.

Ikke mine ;) De er noen vrange små kranglefanter :hug:

Gjest Marmot
Skrevet (endret)

Vi har 1 km, og med min toåring bruker vi nå 20 minutter om vi går uten noen stopp eller omveier (vi har ikke noe annet valg enn å gå, for det går ikke buss og jeg har ikke førerkort). Jeg er veldig glad i å gå, og går gjerne 4-5 km alene for å komme meg til og fra jobb, men å gjøre det sammen med en fireåring ser jeg ikke for meg at jeg hadde orket, det hadde gått aaaalt for sakte. :fnise:

Jeg stoler forøvrig på min toåring i trafikken. Det vil si; nok til at han slipper å sitte i vogn eller holde hånda, men selvsagt ikke nok til at han hadde fått gå alene. Han har gått den km til og fra barnehagen siden han var 18 mnd. så han vet at vi må stoppe før vi krysser veier og at bilene er farlige om de kjører på oss. Vi snakker om dette mer eller mindre hver dag.

Edit: rettet skrivefeil.

Endret av Marmot
  • Liker 1
Gjest EryMax
Skrevet

Ikke mine ;) De er noen vrange små kranglefanter :hug:

Hva med å feste dem fast til barnevogna med en strekkmetalfisk om du bruker ståbrett

Gjest EryMax
Skrevet

Jeg stoler på 2 åringen jeg har passet i nesten et år, men jeg holder henne i hånda eller fast i jakken når vi skal krysse gata.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg stoler forøvrig på min toåring i trafikken. Det vil si; nok til at han slipper å sitte i vogn eller holde hånda, men selvsagt ikke nok til at han hadde fått gå alene.

?!?

Jøss!

Jeg stoler IKKE på min 4 åring når det gjelder trafikk. Han er ukonsentrert og uoppmerksom. Så på parkeringsplassen utenfor barnehagen og utenfor butikken osv, har jeg tak i hånda hans hele tida. Jammen bra det er 2 1/2 år til skolestart, ja...

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å feste dem fast til barnevogna med en strekkmetalfisk om du bruker ståbrett

Jeg har tvillingvogn som de heldigvis elsker... Og ser for meg å bruke den over denne sommeren i alle fall (eldstemann fyller 4 nå i vår).

Gjest EryMax
Skrevet

Jeg har tvillingvogn som de heldigvis elsker... Og ser for meg å bruke den over denne sommeren i alle fall (eldstemann fyller 4 nå i vår).

Jeg og lillesøster hadde også tvillingvogn, vi elsket den vi også. Hadde jeg hatt en 4 åring og en 2 åring så hadde jeg nok kjøpt ei enkel tvillingtrille. Vet ikke om de lages fortsatt, men vi hadde ei trille ala brio sitty med plass til 2.

Gjest Marmot
Skrevet

?!?

Jøss!

Jeg stoler IKKE på min 4 åring når det gjelder trafikk. Han er ukonsentrert og uoppmerksom. Så på parkeringsplassen utenfor barnehagen og utenfor butikken osv, har jeg tak i hånda hans hele tida. Jammen bra det er 2 1/2 år til skolestart, ja...

Barn er forskjellige. Sønnen min er ikke ukonsentrert og uoppmerksom, ellers hadde jeg selvsagt holdt ham i hånda. Han er også veldig rolig og forsiktig av seg, og som sagt vant til denne gåturen til og fra barnehagen hver dag. Det skal sies at vi bor i en liten by, trafikken det er snakk om er nærmest ikke-eksisterende. Han velger forøvrig også å holde hånda mi stort sett, men det er vel mest fordi det er koselig.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og lillesøster hadde også tvillingvogn, vi elsket den vi også. Hadde jeg hatt en 4 åring og en 2 åring så hadde jeg nok kjøpt ei enkel tvillingtrille. Vet ikke om de lages fortsatt, men vi hadde ei trille ala brio sitty med plass til 2.

Jeg og lillesøster hadde også tvillingvogn, vi elsket den vi også. Hadde jeg hatt en 4 åring og en 2 åring så hadde jeg nok kjøpt ei enkel tvillingtrille.

Vi bruker tvillingvogna vi kjøpte da minstemann ble født.

Ser ikke noen grunn til å kjøpe en ny vogn nå like før vi kommer til å slutte med hele vognspetakkelet ;)

Her er vogna vår http://www.babyshop....gn/sun-tvilling

Gjest EryMax
Skrevet

Vi bruker tvillingvogna vi kjøpte da minstemann ble født.

Ser ikke noen grunn til å kjøpe en ny vogn nå like før vi kommer til å slutte med hele vognspetakkelet ;)

Her er vogna vår http://www.babyshop....gn/sun-tvilling

Jeg tenkte bare på at det måtte være ubehageilg for 4 åringen å sitte med hode i kalesjen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tenkte bare på at det måtte være ubehageilg for 4 åringen å sitte med hode i kalesjen.

Hvorfor tror du at han sitter med "hodet i kalesjen"? Tror nok barn på langt høyere alder ville kunne sitte svært komfortabelt i denne. Kalesjen kan forøvrig vippes bakover, men her foretrekker begge å "ha tak" som de kaller det.

Gjest EryMax
Skrevet

Hvorfor tror du at han sitter med "hodet i kalesjen"? Tror nok barn på langt høyere alder ville kunne sitte svært komfortabelt i denne. Kalesjen kan forøvrig vippes bakover, men her foretrekker begge å "ha tak" som de kaller det.

Fordi mange 4 åringer er lange, å da kan de få hodet i kalesjen om den er på.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Hvordan i all verden har man tid til å gå 4 km*2 med en 2-åring hver dag? :klo: Da kan man ikke ha fulltidsjobb i alle fall... Det må jo ta nærmere en time?

Her er det vel ca 1-1,5 km til barnehagen, men slett ikke alltid vi har hatt tid til å gå, og har måttet bruke vogn selv om barna har vært store. Når man skal nå en buss kl 8, har man rett og slett ikke tid til å gå, med mindre man legger opp til masse feilmarginer slik at ungene kan ende opp med å bruke 10 timer i døgnet på barnehage og reisen til/fra dit.

Har dere bil, TS, holder det nok kanskje med ståbrett til to-åringen (men av erfaring vet jeg at det ikke er alltid de er like glade i å stå der, pluss at de gjerne blir sjalu på minsten som sitter i vogn... jeg har gått mange turer med størsteungen i vogn og minsten på ståbrett :P ). Har dere ikke bil, skaff søskenvogn...

Skrevet

Jeg tror du trenger vogn/trille hvis dere er vant til å bruke det. Eventuelt kan du jo venne deg til noe nytt :)

Vi har ikke brukt vogn til annet enn soving (hjemme og i barnehagen) på mange måneder. Vi bærer vår nesten-2-åring i bæresele, eller hun går selv. Mest det første, hvis vi ikke har veldig god tid... Hun sitter i selen på butikken og til og fra barnehagen, på bussen og på turer. Hun er så vant til det at hun holder seg helt rolig. Har ingen planer om å slutte å bære henne, og vi blir jo sterkere etterhvert som hun blir tyngre. :)

Gjest Marmot
Skrevet (endret)

Hvordan i all verden har man tid til å gå 4 km*2 med en 2-åring hver dag? :klo: Da kan man ikke ha fulltidsjobb i alle fall... Det må jo ta nærmere en time?

Normal gangfart for et voksent menneske er 4,5 km/h, så det vil nok ta det dobbelte å gå med en toåring som skal gå selv, men det var jo en fireåring som gikk 4 km. Jeg kan ikke helt se for meg at en toåring skal gå den distansen to ganger hver dag.

Endret av Marmot
Skrevet (endret)

Oj, imponerende at dere har tid til å bruke en time på å komme dere til barnehagen hver morgen! :klappe: Hvor lenge har han gått selv?

Han begynte å gå til barnehagen da han var litt over to år. Hendte jeg fortsatt brukte vogn innimellom den vinteren, hvis det var mye snø. Ikke at han ikke ville gå da, men han ville jo bare leke i snøen, ikke gå.. ;)

Hvor gammel var han da du begynte å stole på ham i trafikken?

Stoppet å bruke sele da han tre år. Da var han vant til den samme ruta i ett år. Han kommer og holder meg automatisk i hånda når vi kommer til bilvei vi må krysse. Må jo nevne at vi bor på et lite sted, og trafikken er jo ikke den samme som i Oslo...

Ja, det tar nesten en time ja, en vei. Og hvorfor kan man ikke ha fulltidsjobb? Jeg leverer, begynner tidligst klokka 9 på jobb, så ikke noe problem. Pappa'n henter halv fire da han er ferdig på jobb (og blir kjørt hjem i bil).

Endret av Aricept
Gjest Marmot
Skrevet

Han begynte å gå til barnehagen da han var litt over to år. Hendte jeg fortsatt brukte vogn innimellom den vinteren, hvis det var mye snø. Ikke at han ikke ville gå da, men han ville jo bare leke i snøen, ikke gå.. ;)

Ja, det er et kjent problem her også. :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Fordi mange 4 åringer er lange, å da kan de få hodet i kalesjen om den er på.

Min 4 åring er svært lang for alderen, men har ikke noe problem med å få hodet i kalesjen. Vi hadde besøk av ei jente på 7 i sommer, som også satte seg i litt (på tøys) og hun hadde heller ingen problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...