AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #1 Skrevet 21. mars 2013 vårt nye familiemedlem har overtatt vogna til storebror. Han er nå 2 år og har derfor ikke noe vogn. Er det nødvendig med vogn/trille til han? Han liker jo best å gå selv og lurer på når det er bruk for trille til disse aktive krabatene? hva gjorde dere Anonym poster: c4c1d163c38a8f1b2cf74d247dbb7c15
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #2 Skrevet 21. mars 2013 du kan jo feste et slikt brett på vogna som han kan stå på vis han blir sliten av å gå. Anonym poster: b7465a7a3cf53110a3565488e975f392 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #3 Skrevet 21. mars 2013 Vi har barn på 2 og 4 og bruker tvillingvogn fremdeles. Når vi skal komme oss rundt i byer, fornøyelsesparker osv er det veldig kjekt å ha begge barna "trygt i hanke". Og selv storebror på 4 blir sliten i beina relativt raskt når vi skal gå rundt hele dagen (slik vi gjorde på byferien nå i forrige uke, og slik vi kommer til å gjøre f.eks i dyreparken i Kristiansand til sommeren). I hverdagen bruker vi ikke vogn til noen av dem, men det er fordi vi bor avsides til og dermed kjører bil til det meste. Det hender vi går til nærbutikken og handler til fots, men det er ca 350 meter og tar laaang tid. Anonym poster: 3bc691547a0b1898cee6b71a43ecb65c
terri Skrevet 21. mars 2013 #4 Skrevet 21. mars 2013 Tenker det må vere veldig greit å ha mulighet til å feste ungen, om dere for eksempel går på butikken osv.. Det er ikke så enkelt og kontrollere en 2-åring som vil se på/ta på alt, samtidig som man har en vogn med liten baby og passe på i tillegg tenker jeg det er greit å kunne styre farten selv og det er ikke alltid det går så raskt fremover når 2-åringen kjører løpet. jeg ville hatt et alternativ til elstemann og venninna mi har både tvillingvogn og søskenbrett til sine to, på 11 mnd og 2,5 år.
Gjest Kine Skrevet 21. mars 2013 #5 Skrevet 21. mars 2013 Vi har barn på 2 og 4 og bruker tvillingvogn fremdeles. Når vi skal komme oss rundt i byer, fornøyelsesparker osv er det veldig kjekt å ha begge barna "trygt i hanke". Og selv storebror på 4 blir sliten i beina relativt raskt når vi skal gå rundt hele dagen (slik vi gjorde på byferien nå i forrige uke, og slik vi kommer til å gjøre f.eks i dyreparken i Kristiansand til sommeren). I hverdagen bruker vi ikke vogn til noen av dem, men det er fordi vi bor avsides til og dermed kjører bil til det meste. Det hender vi går til nærbutikken og handler til fots, men det er ca 350 meter og tar laaang tid. Anonym poster: 3bc691547a0b1898cee6b71a43ecb65c Åi, 350 meter. Rene langdistansen jo. Friske 4 åringer har ingenting i vogn å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #6 Skrevet 21. mars 2013 Åi, 350 meter. Rene langdistansen jo. Friske 4 åringer har ingenting i vogn å gjøre. Er vel ikke bare at det er så langt. Men at en 4-åring ikke bare går strake veien til butikken, i raskt tempo, men gjerne vil være overalt. Har man da også en 2-åring man må passe på (og varer fra butikken på vei hjem), så er det mye mer effektivt å vogn der man kan plassere begge. Men ellers er jeg enig med deg - en 4-åring trenger ikke vogn annet enn i unntakstilfeller. Jeg har en trille til min 2-åring som vi bruker når vi skal gå mye. Kjøpesenter, gåtur ute osv. Hun vil helst gå selv, og det får hun, men hun blir også fort lei. Og da er det mye bedre å ha en trille enn å måtte ha på armen (om man da ikke bærer på ryggen). Anonym poster: 9a93ac1bbd3f31067b3043f63c64c5c8
Gjest chiki Skrevet 21. mars 2013 #7 Skrevet 21. mars 2013 Vi bruker kun trille til 2 åringen av og til når vi skalv kjøpesenter og ikke har hele dagen på oss, og når vi triller lengre turer. Da bytter hun på å gå og sitte i vogn, og på shopping havner som regel varene i vogna, ikke ungen
Gjest Marmot Skrevet 21. mars 2013 #8 Skrevet 21. mars 2013 Det kommer jo an på hvordan dere lever. Jeg trenger en trille til min toåring fordi jeg ofte har med meg en seksåring også når vi finner på ting, og da bør seksåringen slippe å alltid være den som tilpasser seg. Utover det bruker jeg den svært sjelden, min toåring kan gå langt (gjerne fem-seks km), men det er forskjell på å gå langt i ett strekk og å gå småstrekk hele dagen, slik man gjerne gjør i fornøyelsesparker o.l. Også bruker jeg den enkelte dager på korte turer i butikken, men det er pga. fysisk sykdom som gjør at jeg ikke bare kan ta ham under armen og bære ham hjem om det blir nødvendig, og har jeg mye smerter orker jeg heller ikke krangle med ham. Trilleturer er det veldig lenge siden vi sluttet med, men jeg bærer på ryggen i bæresele eller meis om jeg vil gå lenger enn han orker.
Gjest EryMax Skrevet 21. mars 2013 #9 Skrevet 21. mars 2013 Hadde jeg hatt en toåring, så hadde jeg kjøpt ståbrett hvis de ble 2. Hvis det var bare 2 åringen ville jeg ha byttet ut den vanlige vogna med noe ala Brio Sitty eller Emmaljunga Spider
Mafalda Skrevet 22. mars 2013 #10 Skrevet 22. mars 2013 Jeg har brukt mye trille til min yngste (har en eldr versjon av Brio Sitty, funker gull!), fordi hun har måttet være med på mye. Altså ikke turer hvor hun har kunnet tusle rundt og stoppe hver 15. meter, men vi skal til og fra steder- rekke bussen, hente på SFO, være en hel dag på utendørs cup. 17. mai er også en typisk trille-dag, da det ellers blir slitsomt å gå lenge i byen. Trilla er jo genial i det at den også kan brukes som en komfortabel stol, og det også er mulig å ta seg en høndblund hvis noe blir litt i overkant slitsomt Jeg er i utgangspunktet veldig for at småbarn skal lære seg å gå selv, og har oppmuntret til det hele veien. Men de gangene hvor det ikke er minstemanns behov som styrer turen, og vi er avhengig av fart og/eller utholdenhet, har trilla vært gull verdt 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #11 Skrevet 22. mars 2013 Vi har en vanlig barnevogn og en reisetrille. Nå har minstemann kommet, og har tatt over barnevogna. Størstemann har blitt tre år og et par mnd. Fra han var 2 1/2 nektet han plent å sitte i trilla. Men inntil da var det veldig kjekt å ha den, på litt lengre turer i byen, eller da vi var på ferie. Jeg tenker at jeg ville kjøpt en reisetrille om jeg var dere. Fås rimelig på finn.no, eller for en tusenlapp på barnas hus eller tilsvarende. Den vil dere kunne bruke litt til eldste barnet nå og en liten stund fremover, men yngste barnet vil også ha bruk for den når h*n blir større. I allefall hvis dere skal på turer hvor det blir vanskelig å få plass til en stor barnevogn. Anonym poster: 639b89cf4607fb625d191aae58547f00 1
Gjest sol Skrevet 22. mars 2013 #12 Skrevet 22. mars 2013 bruker dere ikke vogn i bhg til soving? vi får et nytt medlem i juli og vi må kjøpe ny (brukt) vogn til en av de da guttungen på 2 fortsatt soverom dagen. ellers tenker vi å ha et søskenbrett til forflytting. søskenvogn høres så utrolig stress ut!! de er jo så svææære.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2013 #13 Skrevet 22. mars 2013 Åi, 350 meter. Rene langdistansen jo. Friske 4 åringer har ingenting i vogn å gjøre. Og som du kanskje ser av det jeg SKREV (dersom du klarer å interessere deg for hva som faktisk står?) så GÅR vi til butikken. Men vi bruker vogn til vår friske 4 åring selv på distanser han fint kunne gått, pga trafikksikkerhet. I byer mener jeg ikke det er forsvarlig å gå rundt med en 2 åring og en 4 åring i trafikken. Og ikke minst så går vi ofte på turer som er alt for lange for 4 åringen. Et par mils gange i løpet av en dag er helt vanlig når vi er på bytur f.eks.
Edie Skrevet 22. mars 2013 #14 Skrevet 22. mars 2013 Jeg ville kjøpt et sånt ståbrett jeg. Hva ungene orker og ikke, avhenger mye av hva de er vant til også. Vi har ikke brukt vogn til gutten vår siden han var to år. Ei heller på ferie, i fornøyelsesparker eller dyreparker. Han går snaue fire km til barnehagen hver morgen og er vant til å gå. Ja, noen ganger må man være tålmodig. Har vi tid lar jeg han titte på alt, har vi ikke tid, sier jeg det og han går i samme tempo som meg.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2013 #15 Skrevet 22. mars 2013 Jeg synes ståbrett virker for utrygt dersom dere skal gå langs veien og på steder med trafikk. Min 2 åring er ikke til å stole på og løper i veg om hun ser en katt eller lignende. Tvillingvogn var tingen for meg da vi fikk nr og og eldstemann var nesten 2, og vi har fremdeles glede av den nå med en 2 åring og en 4 åring. Ikke fordi de ikke kan gå. Vi går på lange turer i fjellet ol, men ikke i trafikken. Der må sikkerhet komme først.
Gjest EryMax Skrevet 22. mars 2013 #16 Skrevet 22. mars 2013 Hva med gåsele? Da får ungen gå selv og han kan ikke løpe av gårde
Edie Skrevet 22. mars 2013 #17 Skrevet 22. mars 2013 Vi brukte faktisk gåsele (en litt mindre variant, festet rundt mitt håndledd og hans håndledd) i starten. Nettopp pga trafikken. Nå er eldre og han har lært seg trafikkreglene og jeg stoler på han i forhold til det, så gåselen blir ikke brukt lengre.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2013 #18 Skrevet 22. mars 2013 Hva med gåsele? Da får ungen gå selv og han kan ikke løpe av gårde Hva med gåsele? Da får ungen gå selv og han kan ikke løpe av gårde Om du har et barn som aksepterer den slags "tvangstrøye", så kan det sikkert fungere. Tror kanskje du må venne dem til det fra før de er 2 om det skal fungere, men...
Gjest Marmot Skrevet 22. mars 2013 #19 Skrevet 22. mars 2013 Han går snaue fire km til barnehagen hver morgen og er vant til å gå. Oj, imponerende at dere har tid til å bruke en time på å komme dere til barnehagen hver morgen! Hvor lenge har han gått selv? 3
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2013 #20 Skrevet 22. mars 2013 Nå er eldre og han har lært seg trafikkreglene og jeg stoler på han i forhold til det, så gåselen blir ikke brukt lengre. Hvor gammel var han da du begynte å stole på ham i trafikken?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå