Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Påvirket av diskusjonen om grilldress-mammaer, men også av observasjoner om andres trang til å kritisere andre for deres valg på forskjellige ting i livet, spør jeg:

Hvorfor er andres valg så viktige for noen?

Hvorfor er det nødvendig å sette kallenavn på mennesker som ikke gjør som en selv gjør?

Når man ser noen på butikke som er svett, usminket og i joggedress, hvorfor føler mange behov for å nedgradere dem til forfalne søppel-mødre som ikke lenger evner å holde på mannen sin?

Når man hører om noen som har annerledes sex i samlivet sitt en en selv liker, hvorfor føler mange behov for å degradere dem til perverse griser som antagelig gjør dette kun for å føye mannen i forholdet?

Når man hører om noen som har hatt flere sexpartnere en en selv synes er rimelig, hvorfor føler mange behov for plassere dem i en egen boks for løse og lettferdige kvinner som ikke vet hva god sex er fornoe?

Så lenge disse andres valg ikke påvirker deres liv på noen måte, hvorfor dette behovet for å dømme eller se ned på eller i det hele tatt lage seg meninger om andre menneskers, veldig ofte totalt ukjente menneskers valg i deres eget liv?

Jeg forstår det ikke jeg!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:klappe: Kjempebra innlegg Aline. :kyss:

Er så enig med deg......... Hvorfor er vi sånn? Vi sammenligner og setter i bås. Kanskje det har noe med vår egen selvtillit å gjøre? Et behov for å vise seg sjøl (og andre) at "vi er bedre". At det er noe vi må "bevise" overfor oss selv at vi er flinkere til?

Må si jeg mange ganger blir oppgitt over "sammenlignings-tanken". Hvorfor kan vi ikke godta oss selv slik vi. Hvorfor må vi være som alle andre? Er det ikke flott at vi er forskjellige - har forskjellige meninger?

Er vi fornøyde med oss selv - hvordan vi har - hvordan vi gjør ting....... hvorfor i all verden må vi da tenke: "er dette normalt" ..... "gjør alle andre det slik" Hvorfor må vi gjøre som alle andre???

Jeg tror at når vi "fordømmer" andre - så skyldes det litt misunnelse jeg.

Misunnelig på at andre tør å gå uten sminke, tør å bruke sminke, tør å kle seg i den tøffe drakta - tør å gå i joggedress på butikken.

Misunnelig på alle som tør å være seg selv!

Selvfølgelig er det greit å høre på andre - få noen hint - lytte til råd.

Men hvem gidder å høre på noen som "trer sine meninger nedover hodet på deg".

Nei - takk og pris for at vi er forskjellige............ :tommelsmil:

Skrevet

Vil bare si meg enig med usikker. Dette har med selvsikkerhet å gjøre.

Skrevet

Det uteblir med gode forklaringer her.... :roll:

Gjest Poirot
Skrevet

Fordi det man selv gjør blir sett på som normalen, akkurat som ved etnosentrisme. Alt sees kun fra eget ståsted, som jo blir en ganske snever vinkel.

Skrevet
Fordi det man selv gjør blir sett på som normalen' date=' akkurat som ved etnosentrisme. Alt sees kun fra eget ståsted, som jo blir en ganske snever vinkel.[/quote']

hva er etnosentrisme? :oops:

men, ja!!

Men selv om man ser på det man selv gjør som normalen, trenger man virkelig MENE noe om folk som faller utenfor den normalen av den grunn? Og snakke nedsettende med andre om det?

Jeg kan i stygge øyeblikk tenke:

"Har du så kjedelig liv selv at du må blande deg inn i alle andres?".... så jeg er vel kanskje ikke noe bedre.... men stort sett så bryr det meg bare ikke hva andre velger å gjøre med livene sine, verken utseendemessig, sexmessig eller annet. Så lenge det ikke går ut over noen.

Gjest Poirot
Skrevet

Etnosentrisme: Å vurdere fremmede skikker og verdier ut fra ens egen kultur.

En etnosentriker ser på alle andres kultur som gode/mindre gode avarter av sin egen, ikke som selvstendige kulturer med andre referanserammer.

Brukes ofte i debatter om innvandrere, handlinger utført i andre land.

Det motsatte er kulturrelativisme: Alle kulturer er relative og kan bare forstås ut fra seg selv, uten henblikk til hvordan man gjør ting andre steder.

Gjest Ethereal
Skrevet

Det man ikke helt forstår, fordømmer man i stedet. Dessverre er det slikt at mange ikke klarer å akseptere at andre har andre valg i livet enn dem selv; dette gjelder på de fleste områder. Jeg tror også det har med usikkerhet å gjøre, en annen forklaring har jeg dessverre ikke.

Men samtidig; vi er oppvokst i en kultur der EN religion betraktes som den eneste riktige og sanne, så hva kan vi forvente?

Skrevet

Er ikke dette ett diskusjonsforum?Og handlet ikke tråden om mødre i grill dress??Og utviklet ikke tråden seg i retning om hvorvidt disse mødrene kanskje burde stelle seg litt mer enn det som ble nevnt??

Da må vell jeg få svare ut ifra hva JEG mener?

Blir ganske matt når jeg nå ser att dere konkluderer med att vi som fortsatt mener man burde stelle seg etter barnefødsler, har liten selvtillitt, lider av misunnelse og gud vet ikke hva!! :o

Jeg har jo ikke angrepet noen i den andre tråden heller!!Og de som føler seg truffet og reagerer, reagerer kanskje som de gjør fordi de føler ett lite snev av sannhet i det jeg sier?

Jeg er ikke fordømmende, jeg bare slang meg på tråden, og svarte ut ifra mitt ståsted, og etter mine meninger.

Skrevet

Jens:

DENNE tråden handler om det å mene noe om andres valg i eget liv!

Denne tråden er ett spørsmål om hvorfor noen føler behov for å i det hele tatt mene noe om andre som ser annerledes ut, bare fordi de ser annerledes ut.

Jeg sier ikke noe om hvordan dere som mener noe om andres liv er, jeg spør dere hvorfor dere gjør det?

Når du tenker på disse mødrene du ser på kjøpesenteret, hvorfor lager du deg meninger om hva de burde gjøre og hva slags valg du synes er riktig at de gjør?

du mener f.eks at det er ett minstekrav at man barberer seg under armene, dersom man ikke gjør det så skjønner du at mannen forlater en. At du mener at det for deg er riktig å barbere deg under armene er jo fint og flott, men hvorfor har du meninger om hva som skal være rett for meg? Og ikke minst om at du skjønner mannen hundre prosent dersom han forlater dama fordi hun ikke følger dine meninger om hva hun skal gjøre?

Og jo, dette er ett diskusjonsforum, derfor spør jeg når det er noe jeg ikke forstår!

Jeg er som du skjønner en av de som reagerer på blandt annet dine meninger om andre, det er faktisk IKKE fordi jeg føler meg stygg og gir faan i hvordan jeg ser ut, det er fordi jeg ikke fatter hvorfor du har meninger om det!! Jeg forstår heller ikke hvordan du kan si at man må gjøre slik og sånn, for ellers er det ikke rart mannen forlater deg.

Jeg skjønner det like lite som jeg skjønner f.eks mennesker i debatter om analsex (og jada, jeg har hatt mange debatter her om det...) som føler behov får å fortelle at man da får masse bæsj på ku ken og man er pedofil om man glattbarberer musa etc.

Hvorfor mener man noe om dette som ikke burde spille noen rolle i livet ditt?

Skrevet
Da må vell jeg få svare ut ifra hva JEG mener?

Selvsagt. Og jeg må få bli sjokkert av det du mener. Og ikke minst av måten du uttrykker det.

Blir ganske matt når jeg nå ser att dere konkluderer med att vi som fortsatt mener man burde stelle seg etter barnefødsler' date=' har liten selvtillitt, lider av misunnelse og gud vet ikke hva!! :o [/quote']

Det er ingen som har sagt det. Det som blir sagt er at man kanskje ikke skal dømme andre som steller seg annerledes etter barnefødsler enn det du mener er riktig. Og at om du føler behov for å dømme andre, er det kanskje et behov for å fremme seg selv. Og når noen har behov for å fremme seg selv på bekostning av andre, er det lett å tro at de sliter litt med selvtilliten... :wink:

Skrevet

Det ernå det jeg hadde tenkt om jeg hadde sett deg. Sorry, men vi er alle forskjellige.

Skrevet

Vel vel, jeg forstår fremdeles ikke grunnen til at man mener ting om mennesker man har møtt èn gang, hvorfor man dømmer folk etter å ha sett noen èn gang.

Men, som du sier, vi er alle forskjellige og har forskjellige måter å tenke på.

Gjest Ethereal
Skrevet

Men Jens, hva gir deg rett til å tro at din mening eller holdning er mer riktig en Sissans? Poenget med denne tråden (rett meg om jeg har feil, Aline) er vel å spørre HVORFOR det er så viktig for enkelte hvilke valg andre mennesker foretar, som ikke berører dem selv?

Vi må ikke være så raske med å dømme eller snakke nedsettende om alt som ikke passer inn under det vi selv liker å tenke på som "passende".

Skrevet

akkurat det som var spørsmålet ja Ethereal!!

men foreløpig ikke blitt noe særlig klokere. :ler:

Skrevet

Jeg gir da f...i hva folk gjør i sine liv, men når jeg blir stilt spørsmålet om hva jeg syns om "grilldressmødre", svarer jeg hva jeg syns.

Jeg vet ikke att det jeg mener er mere riktig enn hva Sissan mener, men jeg tror det!

Skrevet

Og du hadde ikke reagert dersom jeg svarte med at jeg synes disse single, trendy burde vokse opp å forstå meninga med livet heller?

Det er helt greit å dømme pent kledde og sminkede mennesker til jåledukker som ikke har andre verdier en sminke og seg selv?

Eller blir den noe heeelt annet dersom man snur det den veien?

og nei, jeg mener ikke det, jeg tenker det ikke heller fordi jeg rett og slett ikke har formeninger om ukjente mennesker jeg treffer på kjøpesenteret! Men det er sikkert folk som mener det også, og som har meninger om de som er single og trendy, og jeg ville reagert akkurat likedan på dem som jeg gjør på deg og andre som har meninger om mødre i joggedress på kjøpesenteret.

Det er det å ha meninger om det som jeg ikke forstår.

Gjest Ethereal
Skrevet

Men Jens, vi skjønner AT du tenker som du gjør, men HVORFOR tenker du på den måten?

Alle har vi vel fordommer, men av og til er det bra og sette seg ned å tenke igjennom HVORFOR vi har disse fordommene.

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor jeg tenker sånn. Kan ha noe med miljøet jeg er ifra. Alle er veldig forfengelige, alle ser perfekte ut, alle streber etter å ha den perfekte kjæreste, leilighet, bil etc.....

Våre menn er også veldig optatt av att vi jentene skal se bra ut. Spanderer personal trainer om man har gått opp, spanderer frisører etc....

MEN, dette er utad. Innenfor husets fire vegger er ting annerledes. For meg er IKKE det viktigste å se godt ut men å ha det godt. Men jeg har det faktisk bedre med meg selv, når jeg føler meg vell(uttenpå). Igjen er sikkert dette en følge av mitt miljø.

Kanskje dere har fått litt mere svar nå??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...