Gå til innhold

Feil lysbruk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjører en del, og det overrasker meg at det er så mange som bruker feil lys. Skulle tro at de aller fleste med førerkort var klar over at tåkelys + nærlys ikke er tillatt.

Jeg skjønner at mange synes at det er kult/finere/tøffere med tåkelys, men da får dere det gjelder klare å bruke det riktig. Det er ikke kult å bli blendet av idioter med tåkelys og nærlys.

Anonym poster: 7e3228bc1ddf786b072713fe5d47cd75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig! Spredere og tåkelys er greit, nærlys og spredere er ikke greit! Og folk må justere lysa sine, utrolig mange feiljusterte lykter rundt omkring... Fake xenon er jævlig å møte, sku ønske flere ble tatt med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ikke blender noe spesielt med de "gamle" gule lysene framfor de kritthvite xeon lysene.

Jeg kjører for det meste med parking + grøftlys/tåkelys.

Det som jeg irriterer meg mer om, er enøyd banditter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ikke blender noe spesielt med de "gamle" gule lysene framfor de kritthvite xeon lysene.

Jeg kjører for det meste med parking + grøftlys/tåkelys.

Det er jo lov... Men man skal skru av spredere når man setter på nærlys =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lov... Men man skal skru av spredere når man setter på nærlys =)

Jeg har hørt så mye rart når det kommer til nærlys og spredere (fyi aldri hørt det ordet før).

Noen jeg har snakket med sier at det er "lov" å bruke nærlys + spredere om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt så mye rart når det kommer til nærlys og spredere (fyi aldri hørt det ordet før).

Noen jeg har snakket med sier at det er "lov" å bruke nærlys + spredere om kvelden.

Aldri hørt noen si spredere før? o_O Tåkelys er jo lys som er spredd litt mer utover ell no, er der det kommer fra trur jeg =P

Men det siste stemmer ikke...

Tåkelys

Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.

Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.

Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.

Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

(Fra vegvesen.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg møtte en splittet ny politibil en dag med både nærlys og tåkelys, tenkte å blinke til den men jeg var glad jeg ikke gjorde det da jeg så at det var en politibil.. Da hadde jeg vel sikkert blitt stoppa og fått bot for feil lysbruk :-P :-P

Men er det slik at det på noen helt nye biler kan kombineres lovlig, fordi det er slik fra fabrikk? Mener jeg har hørt det, men er ikke sikker...?

Anonym poster: 656a2e84a565c2438c851e0fa5e80ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombineres lovlig? Hva mener du?

Tåkelys og nærlys skal ikke brukes sammen. Det finnes derimot biler hvor det ikke er mulig å ha både tåkelys og nærlys på samtidig.

Jeg hadde selv blinket på politibilen med feil lys. Har gjort det tidligere, og gjør det gjerne igjen. Det samme med dem som kjører kun med parklys o.l.

Anonym poster: 7e3228bc1ddf786b072713fe5d47cd75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg møtte en splittet ny politibil en dag med både nærlys og tåkelys, tenkte å blinke til den men jeg var glad jeg ikke gjorde det da jeg så at det var en politibil.. Da hadde jeg vel sikkert blitt stoppa og fått bot for feil lysbruk :-P :-P

Men er det slik at det på noen helt nye biler kan kombineres lovlig, fordi det er slik fra fabrikk? Mener jeg har hørt det, men er ikke sikker...?

Anonym poster: 656a2e84a565c2438c851e0fa5e80ba9

Er noen biler der det ene tåkelyset tennes i sving ja, om det skjer når nær/fjærnlys er tent er jeg dog usikker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...