Gå til innhold

Søteste barnesang?


skogeki

Anbefalte innlegg

"Jeg har en engel som følger meg, jeg har en engel som følger meg hver dag, om jeg sitter eller står, om jeg løper eller går, jeg har en engel som følger meg."

Ja, minsten på fire år går i kristen bhg, og når hun synger denne sangen foran stort publikum (fullstappet kirke) helt alene, ja da smelter mor så tårene triller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Jeg syns sanger i moll er fine og litt rørende/vemodige, eks "når trollmor har lagt sine 11 små..", "hvem kan segla forutan vind" og "jeg vil bygge meg en gård". Også er jeg utrolig svak for Alf Prøysen. For eksempel "Romjulsdrøm" (den med at en skulle vøri fire år i romjul..) og Vise for gærne jenter (Oppi lauvåsen veks det jordbær..) men vet ikke om den går for å være barnesang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera
Aner ikke hva den heter' date=' men det er den om en jente som får en ikke så fin teddybjørn til bursdagen og glemmer den bort til slutt, men så ender det visst godt likevel. Mulig jeg roter litt med detaljene her.[/quote']

Kan det være "Teddybjørnens vise" av Alf Prøysen?

Det er teddybjørnen som synger. Om Mariann som er på tivoli og prøver å vinne ham i et lotteri. Men greier det ikke, og han blir så skuffet for han hadde så lyst til å kjøre karusell med Mariann.

Så kommer det en gammel mann og vinner teddybjørnen. Han legges i et skap "med gråpapir rundt maven," og er så lei seg.

Men så viser det seg at den gamle mannen er Marianns bestefar, og at hun får teddybjørnen som presang.

Veldig koselig sang! Som så mange av Prøysens barnesanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

åja, den er så utrolig fin. hva er det for noe med disse Prøysensangene, de er så enkle men samtidig så skjøre og fine, og de gir meg sånn rar vemod følelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Ingen er så trygg på ferda' (bokm.:'Ingen er så trygg i fare') - nydeleg og trygg song, som seier mykje! (alle versa må med...)

'Liten er eg nok men eg kan nå' - nydeleg! (Måtte synge den for pappa kvar kveld då eg var liten - han elska den songen!)

Og som lærar set eg stor pris på 'Kveldssang for Laffen' av Prøysen - den er til ettertanke for alle vaksne, trur eg...

...og mange mange fleire!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns sanger i moll er fine og litt rørende/vemodige, eks "når trollmor har lagt sine 11 små..", "hvem kan segla forutan vind"

:Nikke: Jeg har helt siden jeg var liten hatt en forkjærlighet for det triste og dramatiske...

...og "liten ekorn satt" er nydelig, "vildanden", "Ingrid Sletten" og så den fineste av dem alle; "reisen til bestefar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i "Vi har en tulle". Den passet så godt til frøkna da hun var liten, og ble sunget ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

"Det sto en liten løvetann.." Hva heter den da? Den er fin!

Her hjemme går det mest i "Når trollmor har lagt sine 11 små troll"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Leser at mange liker litt melankolske. Sånn er det med meg og. Da jeg var liten var det mormor som passet oss og hun var et levende skattekammer av triste/melankolske sanger. Hun sang og vi grein.. Men det var fint og. På et opptak av meg da jeg var liten sang jeg "Lilla venn jag har deg kjær...". Jeg elsket denne sangen. Husker også en om en sommerfugl som døde (!) og "I en sal på hospitalet", om ei jente som...døde... Og "å jeg steller så for mine små du, blablablablabla og passe på du..." Hm, ikke mye hoi og hei der i gården, nei, men de gjorde dypt inntrykk og jeg er fortsatt veldig glad i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"So ro, lille venn" (eller hva den heter" er blitt min favoritt etter at Lille kom til. Hun eeelsker den sangen og blir helt salig når vi synger den!

Ellers liker vi også

-Vi har ei tulle

-Med krøllet hale og nesevis

-En liten kylling i egget lå

-Ro ro til fiskeskjær (som Lille kan hele teksten på og synger dagen lang! :) )

osv osv.

Lille er veldig glad i musikk, så vi har maaaaasssse barnesang-cd'er og sangbøker. Det har vært velinvesterte penger her i gården!

Smurfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig glad i "Vi har en tulle". Den passet så godt til frøkna da hun var liten' date=' og ble sunget ofte.[/quote']

Ja den glemte jeg helt!! Den synger jeg hver kveld for hun lille mi :-) Den har blitt sunget i generasjoner i min familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Jeg har alltid hatt en spesiell forkjærlighet til "Blåmann blåmann, bukken min"! Jeg elsker den sangen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Også har vi "Brunen" som gjorde et voldsomt inntrykk på meg på barneskolen:

"Over jordet langs en kant går traktorsporet,

ingen merker etter hover synes mer,

du har trukket siste lasset kjære brunen,

det blir aldri,aldri noen fler...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den aller-aller beste for meg er "Lille Måltrost" og jeg har sunget den med mange barn i senere tid, og alle smelter for den (eller de ønsker seg den fordi de vet jeg liker den så godt?!)

Ikke for å pirke (nå pirker jeg), men "jeg vil bygge meg en gård" går ikke i moll (det er et par mollakkorder i sangen da, men den går i dur), men det viktigste er at den er også veldig fin. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt en spesiell forkjærlighet til "Blåmann blåmann' date=' bukken min"! Jeg elsker den sangen! :)[/quote']

Eg òg! Tenk at eg gløymde det!

Song den songen seint og tidleg i lange tider - og er veldig glad i han enno! Då eg tok musikk måtte eg rett og slett ha han på repertoar-lista mi - berre fordi... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abelone

Jeg er veldig glad i Inger Hagerups "Kvelden lister seg på tå".

Ellers er det kjempemange fine barneviser/voggeviser/bånsuller. Jeg anbefaler alle som kan det å være med på BABYSANGKURS eller SMÅBARNSANGKURS sammen med barna sine. Det er så utrolig hyggelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I og med at kreket i heimen ennå ikke er et halvt år, har han ikke gitt uttrykk for noen spesielle favoritter.

Derfor vil jeg, med forbehold om at listen ser annerledes ut om en liten stund, slå et slag for Knutsen og Ludvigsens aldeles geniale "Kan det være nødvendig å være så sint?"

Barnesang for alle generasjoner!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...