blåfugl1 Skrevet 20. mars 2013 #1 Skrevet 20. mars 2013 Hei! (usikker om jeg la denne i riktig tråd men) Jeg har alltid vært tilhenger av frp siden mitt engasjement for politikk startet for noen år tilbake ( er 18 ) grunnen er egentlig at jeg liker mye av tankene rundt en en borgerlig regjering og politikk i forbindelse med det, samtidig som at jeg syns Siv er en drit tøff dame, og innvandringspolitikken er strålende! Men jeg har jo en del venner som også er frp og føler kanskje det har hjulpet meg å trekke meg litt i den retning. Nå har jeg nettopp blitt medlem i FPU, etter en halvveis overtalelse fra noen ivrige FPU'ere. Og jeg var veldig fornøyd til jeg begynte å diskutere med de. Jeg valgte å bli medlem for å lære mer om politikken de står for, og se om jeg virkelig er enig, men nå ble jeg veldig i tvil. Jeg er veggis, av den grunn at jeg ikke kan se for meg at dyr dør på noen som helst grunnlag, og det i seg selv er jo veldig motstridende når det gjelder frp. Og i tillegg så er jeg også på flere punkter da jeg synes arbeiderpartiet og faktisk og Sv kan virke tiltrekkende. Jeg sitter her med litt sånn lost mind, og lurte på om noen der ute har noen meninger, og kan fortelle litt enkelt hvordan ap, sv og frp ligger både i forhold til hverandre og hvordan de er som parti og hva hovedsaklig folk velger de til sine parti som. Dette er for at jeg skal lettere klare å ta et valg i hvor jeg står. Veldig nytt, da jeg aldri har tvilt og nå står og vipper i mellom to veldig forskjellige partier. Håper noen politiske engasjerte der ute er klar for en liten diskusjon her! :D
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #2 Skrevet 20. mars 2013 Det viktigste er å finne sine fanesaker og finne ut hvilket parti, som støtter dette. Å ha full tillit til alt et parti gjør, tror jeg ikke er mulig. Så se på hva som er viktigst for deg. Om det er mat eller innvandring eller eldrepolitikk. For min del er matpolitikk veldig viktig, da jeg ønsker å se en bedring i vårt miljø. Ergo utgår FrP med skyhøye kneløft her Anonym poster: 2c8801fe27259749dfb586b9327ca094
blåfugl1 Skrevet 20. mars 2013 Forfatter #3 Skrevet 20. mars 2013 Det viktigste er å finne sine fanesaker og finne ut hvilket parti, som støtter dette. Å ha full tillit til alt et parti gjør, tror jeg ikke er mulig. Så se på hva som er viktigst for deg. Om det er mat eller innvandring eller eldrepolitikk. For min del er matpolitikk veldig viktig, da jeg ønsker å se en bedring i vårt miljø. Ergo utgår FrP med skyhøye kneløft her Anonym poster: 2c8801fe27259749dfb586b9327ca094 Hva mener du med at de utgår med skyhøye kneløft?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #4 Skrevet 20. mars 2013 Fordi FrP ikke har en god matpolitikk. De tenker også for lite på miljøet. Anonym poster: 2c8801fe27259749dfb586b9327ca094 2
blåfugl1 Skrevet 20. mars 2013 Forfatter #5 Skrevet 20. mars 2013 Fordi FrP ikke har en god matpolitikk. De tenker også for lite på miljøet. Anonym poster: 2c8801fe27259749dfb586b9327ca094 Ja det er sant. Jeg ser meg veldig enige i mye av det SV mener i forhold til dyr, men så er det andre ting som spiller inn som får meg til å vippe over mot ap, og til slutt frp som jeg nå er usikker jeg kun fortsatt er tilhenger av av gammel vane. Gammel vane er vond å vende, er det ikke så? Jeg får prøve å sette meg enda mer inn i programmene og komme til en beslutning. :-)
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #6 Skrevet 20. mars 2013 Jeg ville tatt en seriøs test (vel, så seriøs som slike tester kommer) på nett, bare for å få en pekepinn på hvor du står. Ut i fra det du sier om deg selv, synes jeg ikke Frp høres ut som det mest passende partiet for deg. Du er i tillegg veldig ung, og vil lære mye mer om hva som er viktig når man styrer et samfunn etter hvert. For eksempel fikk jeg et helt annet perspektiv på politikken etter jeg tok fagene samfunnsøkonomi og politikk&menneskerettigheter på vgs. Lykke til! Anonym poster: 4b8fa8442fa906ddbf3e29d8602144da 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #7 Skrevet 20. mars 2013 Jeg stemmer FRP fordi jeg mener innvandringen vi har i dag er ett av norges største problem Anonym poster: 4e523bce4cf41653f384db236a8dbb26 4
Jolene Skrevet 20. mars 2013 #8 Skrevet 20. mars 2013 Personlig ville jeg tatt for meg noen saker som er viktig for meg selv og min hverdag, deretter valgt parti. Jeg kan være enig med andre partier på noen saker, men så har jeg ett parti som fører mine hjertesaker. Da stemmer jeg det partiet som fører disse sakene, også engasjerer jeg meg heller på andre områder rundt saker som ikke dette partiet fører. Selv stemmer jeg FrP, men er mot palmeolje. Da stemmer jeg frp også skriver jeg under på u.skriftkampanjer som er mot palmeolje feks. 1
PeeWee Skrevet 20. mars 2013 #9 Skrevet 20. mars 2013 Frp er i realiteten et særinteresseparti for den øvre middelklassen i privat sektor. Dette er alt for få velgere til å bli så grusomt store, så de legger til "kulturelle saker" som innvandringsmotstand, gi blaffen i miljøvern, litt antifeminisme og andre litt "macho" saker de kan bruke til å appellere til arbeider og underklassen som strengt tatt taper på deres politikk. 4
melly666 Skrevet 20. mars 2013 #10 Skrevet 20. mars 2013 Selv om jeg innrømmer at jeg ikke har klart å finne et norsk parti jeg liker enda (og ikke orker å lete noe særlig siden jeg ikke har noe tro på at forholdene i Norge vil endre seg noe spesielt uansett hvilket parti det er som sitter i regjeringen) har jeg noen tips. Det jeg tror er lurt er å velge parti etter "hovedlinjene" alternativt det du synes er viktigst. For eksempel har jeg veldig tro på et samfunn som inkluderer og hjelper alle, hvor alle reelt har like muligheter til å lykkes - så jeg ligger klart på venstresiden og ville sikkert valgt AP eller SV skulle jeg stemt. Det til tross for at jeg ligger mer på høyresiden i forhold til noen problemer - men for meg er helheten viktigst. Anbefaler også å ta mange sånne "valgtester". Jeg hadde samme parti på toppen på alle de tre ulike "seriøse" testene jeg tok - så de har jo litt for seg. Det vikigste er egentlig at du tar et standpunkt som føles riktig for deg (selv om jeg er veldig enig med PeeWee )
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #11 Skrevet 20. mars 2013 Jeg stemmer FRP fordi jeg mener innvandringen vi har i dag er ett av norges største problem Anonym poster: 4e523bce4cf41653f384db236a8dbb26 Da burde du stemme Rødt, ikke FrP. Rødt vil ha alle asylsøkere ikke bare hit til landet men rett ut i arbeide slik at de bidrar til å skape verdier, betale skatt og være en ressurs for samfunnet fra dag en. FrP, i stedet, ønsker at asylsøkere skal få seg luksushoteller der de kan ligge og se på tv hele dagene, tazte på nett, og ellers slække mens de utnytter skattebetalernes penger og ikke gir noe tilbake til samfunnet. Rødt skaper verdier, gjør at snyltere ikke får lyst til å komme hit og gjør at ingen føler seg stuet vekk og som et utskudd av samfunnet, men alle føler seg inkludert og ønsker å bidra til samfunnet sammen. FrP skaper et syn på det norske samfunnet som at det er bare til å stappe sugerøret rett ned i statskassen og suge til seg, akkurat slik som kapitalistene gjør. Gi blaffen i andre og bare tenk på deg selv, akkurat slik kapitalistene gjør. Stem Rødt! Anonym poster: eed4b64c069af967ddef9c6afe5ea2c2 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #12 Skrevet 20. mars 2013 Da burde du stemme Rødt, ikke FrP. Rødt vil ha alle asylsøkere ikke bare hit til landet men rett ut i arbeide slik at de bidrar til å skape verdier, betale skatt og være en ressurs for samfunnet fra dag en. FrP, i stedet, ønsker at asylsøkere skal få seg luksushoteller der de kan ligge og se på tv hele dagene, tazte på nett, og ellers slække mens de utnytter skattebetalernes penger og ikke gir noe tilbake til samfunnet. Rødt skaper verdier, gjør at snyltere ikke får lyst til å komme hit og gjør at ingen føler seg stuet vekk og som et utskudd av samfunnet, men alle føler seg inkludert og ønsker å bidra til samfunnet sammen. FrP skaper et syn på det norske samfunnet som at det er bare til å stappe sugerøret rett ned i statskassen og suge til seg, akkurat slik som kapitalistene gjør. Gi blaffen i andre og bare tenk på deg selv, akkurat slik kapitalistene gjør. Stem Rødt! Anonym poster: eed4b64c069af967ddef9c6afe5ea2c2 Hvor mener du FrP vil sende asylsøkere på luksushotell? Har du noen kilder på det? FrP ønsker å redusere antall asylsøkere og sende tilbake de med kriminell bakgrunn uten vurdering av asyl. Dette sier FrP om asylsøkere: Asylsøkere Det er grunn til å frykte at en fortsatt innvandring av asylsøkere, av bare tilnærmet det omfang som man har hatt i de senere år, vil føre til alvorlige motsetninger mellom folkegrupper i Norge. Det er etisk uforsvarlig å ikke stramme inn denne innvandringen for å forebygge konflikter i det norske samfunn. Fremskrittspartiet vil føre en restriktiv politikk når det gjelder å innrømme asyl. Asylinstituttet er et meget viktig verktøy for å gi beskyttelse til mennesker som er reelt truet, og må ikke misbrukes i noen form. Asylstatus skal bare innvilges etter individuell behandling og grundig vurdering av søknader om asyl. For å ivareta sikkerheten knyttet til asylsøkere bør det åpnes for bruk av lukkede asylmottak. Det må være en klar forutsetning at flyktninger og asylsøkere som har fått oppholdstillatelse i Norge, skal reise hjem til sine respektive hjemland når forholdene gjør det forsvarlig. Å oppgi falsk identitet overfor norske myndigheter er å anse som en kriminell handling som kvalifiserer til utvisning. Tvungen retur av asylsøkere med avslag kan finne sted til opprinnelseslandet, antatt opprinnelsesland eller et annet land i den regionen vedkommende antas å ha kulturell tilknytning til. Norge bør fremforhandle returavtaler med en lang rekke land, og dette kan kobles til den generelle bistandspolitikken. Behandlingstid på asylsøknader må ned. Det er ikke akseptabelt at folk skal sitte i lukkede asylmottak i flere år mens de står i saksbehandlingskø hos UDI. Asylsøknader bør behandles i løpet av maksimalt en måned, og asylsøkere skal sitte i lukkede asylmottak i påvente av ferdigbehandlet søknad. Kilde: http://www.frp.no/Innvandringspolitikk.d25-TgZfS0c.ips Anonym poster: e5b354fa6863738f9ea0ccdc78590c14 2
blåfugl1 Skrevet 20. mars 2013 Forfatter #13 Skrevet 20. mars 2013 Jeg må si at jeg ble kjempe glad for alle svar! Jeg har tatt en prat med en venninne nå og vi har blitt enige om en politisk jentekveld (vi begge er veldig samfunnsengasjerte men føler ikke at vi har funnet det rette partiet enda), da blir det fult opp med oppdatering, og det blir nok litt morsommere når vi er to! Gleder meg veldig, synes politikk er døds interessant og interesserer meg grovt for samfunn generelt. Håper på at jeg kommer frem til hvor jeg "hører hjemme" slik at jeg kan få tatt meg et sommerleir når sommeren kommer og lære enda mer om det partiet jeg knytter meg til. Spørsmål; hvilket parti er det typisk å vippe mot hvis man er engasjert for dyr, dyrevern, og er i mot pels (gjerne kjøtt for den del og -ikke at jeg tror noen partier er helt der enda..)
Gjest Badabing Skrevet 20. mars 2013 #14 Skrevet 20. mars 2013 (endret) Du må rett og slett bare finne ut hvilke saker som er viktigst. Typiske partier som dyrevernere stemmer er SV, Venstre, Rødt og Miljøpartiet de Grønne. I og med du heller mot borgerlig regjering men er opptatt av dyrevern, vil jeg tro du kan finne en del i Venstre. Du kan jo lese litt om sosialliberalisme. Selv er jeg veggis og stemmer MDG, men jeg har også stemt andre partier tidligere. Endret 20. mars 2013 av Badabing
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. mars 2013 #15 Skrevet 20. mars 2013 Synes du er kjempeflink TS. Så godt å høre om unge med seriøs interesse for samfunnet og politikk.
Gjest meh Skrevet 20. mars 2013 #16 Skrevet 20. mars 2013 (endret) De tenker også for lite på miljøet. Samme gjelder også for AP, som er åpen for bl.a oljeboring i Lofoten og Vesterålen. CO2 utslippene har også økt en del under de rødgrønne. Endret 20. mars 2013 av meh
Gjest meh Skrevet 20. mars 2013 #17 Skrevet 20. mars 2013 (endret) FrP skaper et syn på det norske samfunnet som at det er bare til å stappe sugerøret rett ned i statskassen og suge til seg, akkurat slik som kapitalistene gjør. Rødt er tilhengere av en enda mer omfattende velferdsstat, og jo mer omfattende den er jo vanskeligere blir det å unngå at noen snylter, selv om man utfører omfattende kontroll. FRP på sin side er tilhengere av en redusert velferdsstat som vil være litt lettere å kontrollere og ønsker bl.a å begrense tilgangen til en del velferdssgoder for nyankomne innvandrere, som tross alt er de som snylter mest i Norge. Ved å gjøre dette gjør man også naturligvis Norge til et mindre attraktivt land å flytte til for folk som ikke har noen som helst planer om å integrere seg og skaffe seg jobb. Derfor blir det litt feil å påstå at FRP skaper et syn om at det bare er å komme til Norge og stappe sugerøret ned i statskassen, når man sammenligner FRPs politikk med de andre partiene. Ser du forresten ikke forskjellen på å ta andres penger som trygdesnyltere gjør, og det å tjene sine egne penger som kapitalister gjør? Endret 20. mars 2013 av meh 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå