Gå til innhold

Hemoglobin (blodprosent)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som vet noe om det kan være galt å ha "for høy" Hb? Vanligvis får jo mange kvinner lav Hb, men hva hvis man har en ganske høy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Uten at jeg er noen ekspert - det jeg har fortsått ved høy blodprosent er at blodet blir noe tykkere pga. alle blodplatene. Dette igjen kan føre til økt risiko for blopropp o.l. spes. dersom man i tillegg reiser ut på lange flyturer skal man være forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ved høy blodprosent bør man prøve å ha et greit aktivitetsnivå og slutte å røyke om man gjør d (røyking øker blodprosenten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei, jeg sakset dette fra www.lommelegen.no

Normalverdier

Alder/kjønn Normalverdi (g/100 ml) Tilsvarende blodprosent

Over 14 år/menn: 12.5 – 17.0 85 – 115 %

Over 14 år/kvinner: 11.5 – 16.0 78 – 108 %

Tolkning av prøvesvar

Lave verdier er tegn på blodmangel (anemi). Høye verdier er tegn på en tilstand der det er for mange røde blodlegemer i blodet (polycytemi).

Jeg ser jo at jeg ikke ligger utenfor normalverdi, men jeg pleier altså alltid å ligge på 16 i Hb. Har vært syk en gang med indre blødninger, som skulle tilsi blodtap og lavere Hb, gjett hva jeg hadde i Hb da: ca 12! Fortsatt innenfor normalområdet :ler: - men selvfølgelig mye lavere enn jeg vanligvis har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Polycytemi finnes for øvrig i to varianter, primær og sekundær. Ved primær polycytemi har man en forandring i en stamcelle som gir opphav til røde blodlegemer, og det dannes for mange av disse. Ved sekundær polycytemi dannes for mange røde blodlegemer pga oksygenmangel i vevene, f.eks. ved medfødt hjertefeil eller kroniske lungesykdomme, eller hvis man oppholder seg i høyden (det siste er helt normalt, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virvel

Kom forresten på at det også er noe som heter stress-polycytemi. Ligger vel i ordet hva det skyldes... :wink: Ved stress kan du få redusert plasmavolum, og røyking er visst også en viktig årsak, men jeg tror ikke man vet så mye om mekanismene bak akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har jeg faktisk både gjort før, og er i gang med igjen! Har vært og tatt prøvene (første gang), og nå er det bare å vente til det er gått tre mnd.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...