AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #1 Skrevet 19. mars 2013 Jeg ser et uttrykk som stadig går igjen i debattene om baksmell vs penger til gode. Mange skriver at hvis de ikke sparer i skatt, så forsvinner pengene i "det store sluket". Hvor er dette sluket hen? Er det slik at hvis dere har 5000 til overs etter fast utgifter, så bruker dere 5000? Og hvis dere har 5321 kroner, så bruker dere 5321. Osv, uansett hvor mye penger det er snakk om? Jeg fikk også lyst til å debattere påstanden "folk flest har ikke høyrentekonto", fra en annen tråd her. Er det sant? Hvis du ikke har høyrentekonto, hvor gjør du av pengene? Står de på lønnskonto til de er brukt opp, eller investerer du i noe? Jeg går alltid inn på lønnskontoen på lønningsdagen og overfører til høyrente hver eneste krone som er til overs etter faste utgifter. Og jeg har ikke bare en høyrentekonto, men mange. Jeg har alltid pengene på den kontoen som gir best rente. Jeg vil ikke ta risiko med pengene, og investerer for tiden derfor ikke i aksjer eller lignende. Boliglånet har jeg nedbetalt. Noen få hundrelapper tar jeg ut i kontanter, men der det går bruker jeg alltid kredittkort som betales på forfall. Anonym poster: ce41886eae3d5edd88e8549ecbdd265d 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #2 Skrevet 19. mars 2013 Jeg mener at folk som satser på å få igjen penger på skatten er folk som ikke greier å spare og ikke greier å holde seg i skinnet ja. De som snakker om "det store sluket", snakker om en krone her, en hundrings der osv, og vips så er 5000 brukt opp. Dette med å få igjen på skatten er på en måte tvangssparing. Jeg beregner skatten slik at det blir så jevnt sm mulig, jeg sitter ikke og venter på 10 000 igjen på skatten, de har jeg spart og lagt til side selv. Klart, det er ikke alle som har sånn stålkontroll på sparinga, så de fleste har vel bare godt av å gjøre det slik, staten sparer for dem. Jeg har som deg flere høyrentekontoer og flytter pengene fint rundt etterhvert. Jeg liker å spare og ha kontroll. Anonym poster: 5eeb00d434462844f129cf7f9aa441f3 5
Pengebingen Skrevet 19. mars 2013 #3 Skrevet 19. mars 2013 (endret) Jeg skal ærlig innrømme at jeg for få år siden ikke visste at normale mennesker kunne spare på høyrentekonto... eneste jeg hadde sett var de der man måtte ha over 100.000 eller 500.000 osv på konto. Og jeg anser meg selv som relativt oppegående sånn generelt sett. Jeg mistenker at mange faktisk ikke er klar over sparemulighetene... Innlegg redigert for reklamelink Sophie-Ann, mod Endret 22. mars 2013 av Sophie-Ann 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #4 Skrevet 19. mars 2013 Jeg har ikke mye til overs etter å ha betalt faste utgifter hver måned. Bolig, studielån, reise, telefon, mat osv. Det som er igjen da går litt til kos i hverdagen og resten går til sparing til reiser, store innkjøp og uforusette avgifter. Det som eventuelt er igjen går rett i BSU, og så går et par hundre inn på en plasseringskonto automatisk Jeg har ikke høyrentekonto fordi jeg ikke har nok penger til å opprette en. Sparepengene jeg hadde har alle gått inn i BSUen og får utbetalt ca 16000kr i lønn i mnd. Anonym poster: 957330464e223d6a4402fea5f4dd23e8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #5 Skrevet 19. mars 2013 Hvor høy er renten på høyrente kontoene deres da? Anonym poster: 5c9bd1d942d520310b861e1a0b3616a1
Gjest Blondie65 Skrevet 19. mars 2013 #6 Skrevet 19. mars 2013 Jeg har ikke mye til overs etter å ha betalt faste utgifter hver måned. Bolig, studielån, reise, telefon, mat osv. Det som er igjen da går litt til kos i hverdagen og resten går til sparing til reiser, store innkjøp og uforusette avgifter. Det som eventuelt er igjen går rett i BSU, og så går et par hundre inn på en plasseringskonto automatisk Jeg har ikke høyrentekonto fordi jeg ikke har nok penger til å opprette en. Sparepengene jeg hadde har alle gått inn i BSUen og får utbetalt ca 16000kr i lønn i mnd. Anonym poster: 957330464e223d6a4402fea5f4dd23e8 Jeg har flere høyrentekontoer og jeg måtte ikke sette inn en krone for å få åpnet dem. Hvor har du det fra at du må ha store beløp for opprette høyrente konto? Jeg sparer til forskjellig - noe kortsiktig og noe langsiktig. Jeg foretrekker å spare selv - med faste trekk på lønningsdagen til de forskjellige formål, fremfor å drive tvangssparing i form av å betale for mye innpå skatten. Ikke ønsker jeg stor restskatt - foretrekker å gå sirka i 0.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #7 Skrevet 19. mars 2013 Hvor høy er renten på høyrente kontoene deres da? Anonym poster: 5c9bd1d942d520310b861e1a0b3616a1 Ganske dårlig nå, 4,2% på fastrente og 3,71 på resten. Men lønnskontoen har 0,75%, så der blir ikke pengene lenge. Flytter det rett over til høyrente og bruker kredittkort til forbruk. Anonym poster: ce41886eae3d5edd88e8549ecbdd265d
Anglofil Skrevet 19. mars 2013 #8 Skrevet 19. mars 2013 Vel, jeg må betale litt ekstra hver måned fordi lønna mi er uforutsigbar, og det er vanskelig å beregne for å gå i null. I år får jeg tilbake 6000 kr og vel, det er greit. Jeg er flink til å spare ellers, men disse pengene er penger jeg velger å bare bevilge på meg selv, dvs de går ikke til sparing. Det er noe jeg unner meg fordi jeg sjelden ellers gjør det. Jeg ser ikke på det som en sparing, men heller penger jeg holder av til meg selv en gang i året for å gjøre noe spesielt. I år blir det nok en ny stasjonær pc. Mvh Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #9 Skrevet 19. mars 2013 Har aldri tenkt noe særlig over det med renten. Har hatt spv i alle år og sparer der. Har ca 110 000,- på høyrente konto. Ser at renten er på 2,55% Er ikke det elendig rente på en høyrentekonto? Anonym poster: cbc813b1985d5d239a1ff025104ba80c
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #10 Skrevet 19. mars 2013 Rente p.a. inntil kr 50 000.- 1,05 % Rente p.a. f.o.m. kr 50 000.- inntil 100 000.- 1,70 % Rente p.a. f.o.m. kr 100 000.- inntil 250 000.- 2,55 % Rente p.a. f.o.m. kr 250 000.- 2,75 % Spv er jo elendig ser jeg nå. Anonym poster: cbc813b1985d5d239a1ff025104ba80c
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #11 Skrevet 19. mars 2013 Har aldri tenkt noe særlig over det med renten. Har hatt spv i alle år og sparer der. Har ca 110 000,- på høyrente konto. Ser at renten er på 2,55% Er ikke det elendig rente på en høyrentekonto? Anonym poster: cbc813b1985d5d239a1ff025104ba80c Jo, det er elendig. Du kan få 3,71% hos Santander. Anonym poster: ce41886eae3d5edd88e8549ecbdd265d
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #12 Skrevet 21. mars 2013 Hvordan er det mulig å ikke være i stand å orientere seg om høyrentekonti? Vi har hatt Finansportalen.no i mange år og mange (nett)aviser presenterer lister over banker med best rente. Jeg er selv en ekstremt illoyal høyrentekunde. Jeg er en rundbrenner og hopper fra bank til bank, og jeg har vel mellom 5-10 høyrentekontier. Anonym poster: be139afeb86f969b157b687358ac5d7a 2
Gjest Wei Wei Skrevet 21. mars 2013 #13 Skrevet 21. mars 2013 Jeg har en vanlig konto som en bufferkonto (ca 40 000) og har jeg penger til overs, så betaler jeg ekstra på boliglånet.
Mafalda Skrevet 21. mars 2013 #14 Skrevet 21. mars 2013 (endret) Jeg ser et uttrykk som stadig går igjen i debattene om baksmell vs penger til gode. Mange skriver at hvis de ikke sparer i skatt, så forsvinner pengene i "det store sluket". Hvor er dette sluket hen? Er det slik at hvis dere har 5000 til overs etter fast utgifter, så bruker dere 5000? Og hvis dere har 5321 kroner, så bruker dere 5321. Osv, uansett hvor mye penger det er snakk om? Høyrenta er jo allerede godt debattert, men jeg kan gjerne opplyse litt om det store sluket (ja, jeg betaler med vilje inn for mye skatt ). Vi har flere barn, og høye faste utgifter. Vi tjener bra, men overskuddet er det så som så med likevel. I helgen var det fotballcup for våre to sønner. Den ene spilte lørdag, den andre spilte søndag = 100 kroner til parkering. Hadde vi vært helt blakke, hadde vi klart oss med matpakke, men siden det nettopp har vært lønningsdag innvilget vi oss en pølse og en brus til ungene og kaffe og vaffel til oss selv = 120 til, per dag. Samtidig var det lodd-utdeling, så vi måtte betale på forskudd 300 pr barn, og det er usikkert om vi får solgt dem inn. Minstemanns leggbeskytter gikk i stykker, så vi måtte kjøpe nye til 150. Ballettskolen til vår datter koster 2500 i semesteret, og det går selvsagt inn i budsjettet. Men så er det plutselig en elevforestilling som koster 180 kr pr person å komme inn på. Igjen: hadde vi ikke hatt penger, så hadde vi ikke gått. Men har vi penger, så går vi selvfølgelig dit. Og betaler parkering i tillegg. Og nye tights til jenta siden de gamle har blitt grå og slitte. Og vips har det gått 600 kroner der også, som kommer som en litt overraskende ekstrautgift på toppen av budsjettet. Det er også to barnebursdager i helgen. Gave til bursdagsbarna kommer på ca 300 kroner. Nå har de heldigvis penklær som passer, ellers måtte vi ha spandert litt på det også. To av barna skal ha med mat til påskefrokost, det må vi innom og kjøpe i tillegg til handlerunden, og så skal de ha en slant til skolens påskeaksjon. Og vet du hvor mye det koster oss å være en hel dag i byen på 17.mai? Poenget er at dette er utgifter som egentlig ikke finnes. Det er et slags tilvalg, men et tvunget tilvalg, og det blir sånn at har du penger- ja, så forsvinner de. Alternativet er å klare seg på et absolutt minimum. Og det er mulig det, men så blir det en balansegang i forhold til det å faktisk ha det fint. Jeg føler meg ikke ekstravagant når jeg etter fire timer på cup bevilger meg en kopp varm kaffe og en vaffel, eller gir fireåringen en heliumballong (den eneste i året) på 17.mai, men med mange nok slike småutgifter blir det til at overskuddet etter at alle regninger er betalt blir relativt lite. Så hos oss er "det store sluket" veldig, veldig reelt. Og hvis jeg skal ha anledning til å dytte unna noen ekstra kroner, er det essensielt at de blir trukket rett fra lønna og til et sted der jeg ikke kan trekke dem tilbake. For det som ligger i lommeboka, det blir borte nesten uten at jeg merker det. Sånn er det nå. Hadde jeg hatt mye tid til planlegging og økonomikontroll, er det godt mulig jeg ville tjent et par hundrelapper på å spare selv, men som det sikkert fremgår av innlegget er ikke et par hundrelapper fra eller til noe vi egentlig har grunn til å regne på i vår hverdag. Jeg har for øvrig en høyrentekonto, som som regel er slunken og fin Men jeg prøver! Endret 21. mars 2013 av Mafalda 9
Pengebingen Skrevet 21. mars 2013 #15 Skrevet 21. mars 2013 sparesmart med (fra 1.april) 3,55% rente. Man får opp imot 4% rente. Det er ikke mye, men det er mer enn vanlig lønnskonto på rundt 1% Kan i alle fall lønne seg å ha så høy rente som mulig.
Pengebingen Skrevet 21. mars 2013 #16 Skrevet 21. mars 2013 Jeg bruker også budsjett hver måned - så her finnes det ingen sluk. Jeg satte i proppen, var så lei av å aldri ha penger. Skaffet oversikt, kuttet ut så mange av utgiftene som mulig, og opprettet budsjettposter for alle reelle utgifter. Som f.eks gaver, høytidsfeiringer osv. Det samme må vi gjøre når vi får barn. Da kalles det ikke lenger et sluk, men planlagt pengebruk.
Strixvaria Skrevet 21. mars 2013 #17 Skrevet 21. mars 2013 Jeg tjener ikke nok til at det er noe poeng for meg å ha høyrentekonto - de to skarve hundrelappene (eller kanskje enda mindre) jeg kunne fått i renter overlever jeg glatt uten når jeg til gjengjeld får igjen flere tusen på skatten i stedet for å få baksmell. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #18 Skrevet 21. mars 2013 Jeg har flere høyrentekontoer og jeg måtte ikke sette inn en krone for å få åpnet dem. Hvor har du det fra at du må ha store beløp for opprette høyrente konto? Jeg sparer til forskjellig - noe kortsiktig og noe langsiktig. Jeg foretrekker å spare selv - med faste trekk på lønningsdagen til de forskjellige formål, fremfor å drive tvangssparing i form av å betale for mye innpå skatten. Ikke ønsker jeg stor restskatt - foretrekker å gå sirka i 0. Har to banker og begge må man ha et minstebeløp for å opprette høyrentekonto. Den ene er det minimum 100000, den andre husker jeg ikke helt. Uansett har jeg ikke mer enn maks en en tusenlapp til overs å begynne å spare, prioriterer BSUen. Anonym poster: 957330464e223d6a4402fea5f4dd23e8
Gjest Badabing Skrevet 21. mars 2013 #19 Skrevet 21. mars 2013 Tja. For vår del er et gammelt hus det store sluket. Vi oppgraderer det fremfor sparing på høyrentekonto. Tar det litt som det kommer, det vi får lyst til å fikse opp der og da. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #20 Skrevet 21. mars 2013 Før så sparte alle mer og de gjorde alt for å bli gjeldsfri. Alle ekstra penger gikk da ned på huslånet. De reiste ike slik folk gjør i dag. Og de fleste hadde en inntekt og kvinnene var hjemme, ungene hadde lekekamerater i nabolaget. I dag må man jo ha innbydelse for å besøke hverandre. Og i dag så har de fleste mest gjeld, og betaler minst mulig ned på gjelden pga de bruker alle ekstra penger på ferie, reiser, interiør, oppussing og mengder med klær, sko, sykler, ski, utstyr +++++ Så ikke har nordmenn er dynget ned i gjeld, men koser seg for det om. Anonym poster: ba4c413050e2a3dc3355a85e4a167062 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå