Gå til innhold

Har du flydd med hund? Jeg gruer meg på valpens vegne:/

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I påsken skal vi ut og fly med valpen. Det var enten 12 timer på tog eller 1 time i fly. Men nå kjenner jeg at jeg gruer meg skikkelig..

Så kan noen dele sine erfaringer med å fly med hund i kabinen?

- Hvor stor var hunden din?

- Hvor ble han/hun plassert?

- Hvordan reagerte hunden? Var det mye bjeffing?

- Brukte dere beroligende?

- Gjorde hunden fra seg eller spydde på turen?

Jeg kjenner at jeg er engstelig fordi jeg regner med hunden min kommer til å bjeffe og protestere når han blir satt i gulvet og ikke kan se oss. Jeg kan ikke fôre han godbiter heller, for han spyr i bilen bare vi kjører over en fartsdump. Ikke får han plass under setet foran heller, hva slags hund mener flyselskapene skal få plass under der?

Bah... Kanskje vi burde ta tog i stedet...

Anonym poster: d244bddf3643dac7b72932f2dbbafb1d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eller du kan gjøre hunden en tjeneste og ikke ta den med.

Anonym poster: 61ac69ac9d027ad921150bedfaf62e61

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

SAS:

Hva gjør jeg om jeg vil ta med meg dyr på reisen?

Du kan ta med deg hunden eller katten din om bord på våre fly, men det må reserveres og bekreftes på forhånd. Ta kontakt med SAS Customer Contact Center, så hjelper vi deg gjerne.

I kabinen kan du ta med deg ett kjæledyr (per reisende) hvis hunden/katten befinner seg i en transportboks/bur (maks 40x25x23 cm) plassert under setet foran deg under hele flygingen. Vekt inkludert dyr er maks 8 kg.

I lasterommet må du ha et bur som er godkjent for flytransport. Det er samme trykk og temperatur i lasterommet som i passasjerkabinen.

Anonym poster: 4d6b4e050582b60be3f9264d1abbd7b8

AnonymBruker
Skrevet

Mye bedre å gå tog med hund! Nå får du et ekstra sete når du reiser med hund.

Anonym poster: 5490bfc70a63b7eee56a3a554525c21c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hentet min valp når hun var 8 uker og da tok flyturen ca 1 og en halv time. Og her gikk det mer enn perfekt. Hun lå og sov gjennom hele turen og jeg tror engang ikke hun skjønte at hun fløy... men så var hun veldig lita også da. Og lå trygt og godt inn i transportbagen med kosebamser og teppet hun fikk med seg. Sliten var hun også.

Så det kan jo hjelpe å slite ut hunden din litt før dere flyr. Men hvis hun i tillegg er bilsyk kan det lett bli feil hvis hun blir flysyk også. Hvorfor ikke bare velge tog? Lenger tur ja, men da slipper du å bekymre deg så veldig.

Anonym poster: 4c23ab3d9622fc0cdd6203129b34976d

• Liker 1
Skrevet

Hei,

Du sier ingenting om hvor gamme valpen din er. Men høres ut som du kanskje har hatt den en stund og det ikke er flytur for å hente hjem valpen det gjelder.

Uansett, min erfaring er fra da valpen var 8 uker. Jeg gruet meg endel for har hørt om valper som bare bjeffer og bjeffer.

Da vi kom til flyplassen hadde jeg valpen under armen. Fikk ha valpen under armen helt til vi gikk ombord i flyet. Da var valpen såpass utslitt av å se på alt som foregikk at den sovnet så snart vi puttet den i bag'en. Mange uttrykk for en 8 uker gammel valp. Vi satte bag'en på gulvet og hørte ikke et eneste pip eller så en eneste bevegelse på bag'en hele turen på 1 time.

Skrevet

Jeg leste innegget ditt en gang til nå. Du lurer også på "Ikke får han plass under setet foran heller.." For de av oss som ikke har en tjenestehund er det nok bare ment at valper eller miniatyr-hunder kan være med inn i kabinen.

Med tanke på din nervøsitet så signerer jeg mtp hund i lasterom; Faktisk i morgen skal jeg fly til Alta (Trondheim-Alta) - tilsammen 4 timer med min valp på 8 mnd. Jeg har hørt hundeeiere sine forskjellige meninger om å dope ned hund eller ikke. Jeg ringte dyrlegen vår for å høre hennes anbefaling. Som var: om du kan så bør du unngå å dope ned hunden før en flytur. Det er yttert ytterst sjelden noe kan skje, men når hunden blir dopet ned kan det være den legger seg i en stilling som er uheldig for hunden. Den kan også evt kaste opp og vil ikke da ha kontroll på å få oppkastet helt ut av munnen (og kveles). Jeg ble jo selvfølgelig skrekkslagen over denne informasjonen. Dyrlegen anbefalte at vi tok flyturen uten å dope ned hunden. Heller se ann hunden når vi kommer fram, se om den er kjempestressa. Om den kanskje har gjort fra seg i buret. Er den kjempestressa og helt utafor så anbefalte dyrlege at vi da kunne dope ned hunden på returen.

Jeg ber faktisk selv om tips på hund i lasterom på canis.no. Du kan jo følge med der om det kommer noen bra tips for reise med hund i lasterom.

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=136498

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bare ha med små hunder eller hjelpehunder med inn på flyet.

Små hunder må få plass i ett bur som kan gå under setet, var slik jeg tok med min hund. Han er så liten at han kan reise seg og snu seg i bur under setene uten problemer.

Er han for stor til å gå under setet i bur, så må han nok inn i frakterommet.

Jeg ble anbefalt av veterinær å ikke dope hunden min med mindre jeg var 100% sikker på at det var nødvendig, man burde heller slite hunden ut så mye som mulig før flyturen.

Anonym poster: 25b76fab276ea2b436062c326944ce82

AnonymBruker
Skrevet

Å dope ned hunden kan gjøre at hunden blir enda mer redd, fordi de fortsatt er ved bevissthet, men skjønner ikke hvorfor de er sløve og følelsen av å ikke ha kontroll kan gjøre at de får panikk. Går det tog tar du toget.

Anonym poster: 5490bfc70a63b7eee56a3a554525c21c

• Liker 3
Skrevet

Jeg flyr ofte med katt, men jeg velger å svare allikevel. For det å fly med et dyr kan føles skunmelt og uvant, og den følelsen tror jeg er lik uavhengig av dyreart. Den første gangen er det aller verste din egen frykt for hvordan det går. Du har aldri flydd med dyr, og det dukker opp mange tanker om "hva om" og "hvordan".

Så lenge dyret har dn godkjent bag (ulike størrelser kan gjelde på ulike fly), da er første problemet løst. Sjekk hvilket flyselskap du skal reise med og les informasjonen deres på nett. Der kan du finne mye nyttig. Du plasserer selv hunden foran beina dine når du kommer på flyet - den blir ved din side hele turen.

Pus lagde ingen lyd første gang vi fløy, og jeg satt anspent hele turen og ventet på en lyd. Om han bjeffer eller piper litt, hva så? Selvsagt kan det være ubehagelig å fly for et dyr før de blir vant til det, men lyder er naturlig. Små barn bråker ofte fryktelig på fly, og man bryr seg jo ikke om det. De har latt deg bli med på turen med det i bakhodet at det kan bli noe bråk - og ofte blir de med dyr plassert bakerst i kabinen.

Jeg ville ikke brukt beroligende, da det kan gjøre situasjonen verre, og heller ikke fôret med godbiter. Her er ikke mat i tankene til pus for det er mye som skjer. Få ut energien hans noen timer før dere flyr. Ta med hunden ut på en liten tissetur rett før dere går inn, og hvis du velger å ha han i buret hele tiden, så må du ta han ut for å gå gjennom sikkerhetskontrollen. Så er du forberedt på det. Buret skal gjennom røntgenmaskinen, mens hunden blir med deg.

Ellers, ta turen som det faller seg der og da. Ha et ekstra teppe i bunn hvis du er redd for ulykker i buret, så kan du lett ta det ut hvis det skulle skje. Men jeg kan garantere deg at det går bedre enn du tror akkurat nå! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for hyggelige svar:)

Han er en valp på 4 mnd og 5 kg, han får plass i den anbefalte bagen, men jeg synes den virker veldig stor mtp at den skal under setet foran. Men det kan godt være jeg har et feil bilde i hodet på hvor god plass det egentlig er.

Jeg besøkte veterinæren i dag for å diskutere saken, og vi fant en strategi sammen. Skal teste den i bil før vi reiser, slik at jeg kan utelukke deler av strategien hvis jeg ser at det har en negativ virkning.

Med beroligende mener jeg forresten naturlige midler som Adaptil på sprayflaske, og ikke reseptbelagte legemidler.

Skrevet

Adaptil ja... hørtes ut som et bra tips for lasterom-flytur... Typen er sendt ut på oppdrag "finn Adaptil"..

Skrevet

Takk for hyggelige svar:)

Han er en valp på 4 mnd og 5 kg, han får plass i den anbefalte bagen, men jeg synes den virker veldig stor mtp at den skal under setet foran. Men det kan godt være jeg har et feil bilde i hodet på hvor god plass det egentlig er.

Jeg besøkte veterinæren i dag for å diskutere saken, og vi fant en strategi sammen. Skal teste den i bil før vi reiser, slik at jeg kan utelukke deler av strategien hvis jeg ser at det har en negativ virkning.

Hvis du styrer og stresser unødig med det reiseburet og hele situasjonen så gjør du bare opplevelsen verre. Jeg ville ikke tenkt noe mer på det før dagen kommer. Putt valpen i buret og buret under setet. Ferdig med det, går så bra atte. Det blir litt samme greia som når man skal lære valpen å kjøre bil. Det beste er absolutt å bare putte valpen i buret og kjøre.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min valp ble sendt til meg på en ganske lang flytur. Han var så liten og eneste hunden ombord, så han satt på piloten sitt fang gjennom hele turen :) Jeg fikk også oppdatering fra sas under mellomlandingen med hunden, de sendte meg en sms og sa de hadde skiftet i buret og lagt inn nye flispledd og gitt han mat og vann og kost med han så han hadde det helt fint. Jeg ble litt forelska i sas da jeg så hvor fint de behandlet hunden, :blomst:

Jeg har også reist 10 timer med tog med hunden med, jeg tok hunden ut av buret og sov med han i fanget mitt, det gikk helt fint men han fikk jo ikke gått på do iløpet av turen og ville ikke spise for det var ikke ro rundt han. Så det var jeg litt bekymret for.

De har alltid oppvarmet og lys der de oppholder dyrene i lasterommene i fly, men om du oppfyller reglene for å ha buret innen den riktige størrelsen så skal du kunne ha den med deg inn, men hunden må kunne stå og legge seg ned behagelig i buret sitt.

Anonym poster: e3f778412a0fb33b886116e162b91d87

• Liker 4
Skrevet

jeg flydde med min hund ca 50min. Men den var for stor til å få plass i kabinen, den måtte i bur i lasterommet. Hun var vettskremt når hun kom ut, hadde tisset ned buret, men det var fort glemt

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du styrer og stresser unødig med det reiseburet og hele situasjonen så gjør du bare opplevelsen verre. Jeg ville ikke tenkt noe mer på det før dagen kommer. Putt valpen i buret og buret under setet. Ferdig med det, går så bra atte. Det blir litt samme greia som når man skal lære valpen å kjøre bil. Det beste er absolutt å bare putte valpen i buret og kjøre.

Vi er nødt til å trene på at akkurat dette buret er en ok plass, jeg vet med 99% sikkerhet at å putte han inn i et ukjent bur er lik ramaskrik. Og når han først liker buret, så er det greit å fortsette treningen i bil, for han er vant til å kjøre bil, bare ikke i denne bagen :)

Skrevet

Jeg har flydd med min hund 3 ganger i hennes 1-årige liv. Da jeg hentet henne 12 uker gammel (nesten 5 timer på fly) og til og fra Norge på besøk til familie (ca 4 timer med fly). Hun er i kabinen med meg, og det har gått helt smertefritt hver eneste gang. Dette er noe vi kommer til å fortsette med. Gir ikke frokost hvis vi flyr tidlig om morgenen, men litt vann som jeg har lagt en bit fersk ingefær ligge å trekke i et par minutter. Det hjelper mot kvalme. Hun forholder seg helt rolig under hele turen, får noen tørre hjemmelagede kjeks underveis, og litt vann. Sover meseparten av reisen, og ikke hatt noen uhell. Mens jeg derimot må på toaletten underveis, og det har også gått helt fint å gå fra henne under setet. Ikke et pip. 2 av gangene har jeg latt hun stikke hodet ut av bagen når vi skal ut av flyet, og fått kommentarer som "Nei! Har den vert der hele tiden? Så rolig og flink den var!" osv. Hun har aldri fått lov å sitte på fanget, men hører stadig vekk om flyvertinner som gir lov til dette. Tror uansett min er roligere i den kjente reisebagen sin. Den brukes kun på flytur eller biltur, så hun er vandt med den og vet hva som skal skje når den kommer frem. Likevel hopper hun oppi der selv :fnise: Jeg har aldri gitt henne noe beroligende.

Jeg skjønner at du er veldig nervøs, jeg gruet meg i ukesvis til flyturen første gangen, men det gikk jo lett som bare det! Om om det kommer et pip eller bjeff fra valpen din gjør det jo ingen verdens ting! Pass på at den har noe som lukter av deg inne i bagen/buret, og du kan jo gjerne sitte med en hånd eller finger inn til henne og vise at du er der. Det gjør jeg, og jeg sitter til og med å skravler med henne noen ganger. Bryr meg fint lite om hva folk skulle synes om at jeg sitter å snakker med vesken min :laugh:

Anbefaler at du venner valpen godt til vesken/buret før avreise. Gjør det til et positivt sted, før du i det hele tatt tar den med ut i bilen. Ingefær fungerer godt mot kvalme. Husk at valpen kjenner at du er nervøs, noe som igjen kan gjøre den nervøs, så forsøk å hold deg rolig. Hva er det værste som kan skje? :)

Lykke til, og oppdater gjerne om hvordan det har gått :)

• Liker 1
Skrevet

Fløy med mopsen min med norwegian, super greie å fly med forresten, valgte de fremfor SAS kun av den grunn at de virket veldig greie i forhold til dyr i kabin.

Mops som vel var cirka 3-4mnd, veide litt over 6kg og kjøpte et "mykt" bur til å ha han i. Dette passet såvidt under setet på flyet, noe som var ypperlig, da han hadde så stor plass som det lot seg gjøre i et bur på fly. Han holdt seg stort sett rolig, bare når jeg tok han inn og ut han rollset litt, men ikke noe bjeffing. Lot han gå i bånd på gardemoen siden jeg hadde mellomlanding der i en god time. Hadde med godbiter til han så han kunne få litt ekstra når han ble urolig. Eneste tiden han ikke var fornøyd var med en gang han var på plass under setet og folk fortsatt boardet flyet. Åpnet nok til å kunne ta hånda inn for å berolige samt gi han en godbit for å unne han noe ekstra.

Kan forøvrig nevne at han aldri hadde vært i bur før dagen vi sku avgårde å fly, var litt skeptisk til dette. Men sørget heller for at han fikk litt ekstra kos og goder og derav en bra opplevelse med reising i bur =)

Eneste jeg synes var litt plagsomt med reising med hund var at jeg måtte ta han ut og bære han gjennom sikkerhets kontrollen, men alle var veldig behjelpelige da. Hjelper at det var en søt liten mopsevalp ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det ikke er plass til mer enn to dyr i kabinen, og dersom allergikere har bestilt allergiplass vil ikke noen dyr få være i kabinen. Du er nok lovlig sent ute om du skal få kabinplass til valpen nå i forbindelse med påsken.

Anonym poster: 0892f5f52d0b960a9c00ef8c9bcb6128

Skrevet

Man oppgir jo at man har dyr når man kjøper billett - og da forteller de deg om plassen er godkjent eller ikke. Jeg har vært sent ute med billetter mange ganger uten problem.

Allergikere er nødt til å bestille sete - hvis de kommer på flyet uten å ha oppgitt at de er hyperallergisk feks mens det er et dyr på flyet som har fått godkjenning, da har de valget mellom å ta et annet fly eller bli med (det har hendt ja, den ene gangen jeg ikke fløy med eget dyr). Det er "førstemann til mølla" med bestilling :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...