Gjest Kevlarsjäl Skrevet 19. mars 2013 #21 Skrevet 19. mars 2013 Skal man tenke sånn kan man ikke spise eller støtte noe i det hele tatt. Nesten alt er testet på dyr, dårlig forhold, ting som produseres lages av barnearbeidere og sånn kan man fortsette å ramse opp.. Anonym poster: 2dab71f2704dd92231ae60ff0a77b596 Man velger sine kamper! Alle må ikke være selvforsynte, økologiske bønder som lager sine egne klær for at dyr, mennesker og miljø skal få det bedre. Når det er sagt skal det nevnes at det ikke er vanskelig! -Jeg er veganer, og spiser akkurat som alle andre, kjøtt, mrlk og egg byttes ut med erstatningsproduktet. -Jeg kjøper utelukkende økologisk mat, Coop extra har lin pris på vanlig/ økologisk. -Jeg boikotter alle billigkleskjeder ala HM, Cubus, Lindex, Dressman, Bikbok osv. Klær kjøpes fra Etsy, av små produsenter. Prisen er lik, klærne er unike. -Jeg kjøper ingen produkter testet på dyr. Informasjon rundt hva som er testet og ikke er bare et googlesøk unna. -Jeg kjøper fair trade der det er mulig Og alt dette gjør jeg på en inntekt undet 10.000 i mnd. Uten å tenke over det. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #22 Skrevet 19. mars 2013 Hvordan er det med feks gårdsand, livenchykylling og lignende? Er de samme ulla? Jeg spør for jeg vil gjerne være informert nok til å ta et riktig valg. Men jeg skal prøve å finne ut hvor jeg kan finne bondens marked her i Trondheim! Anonym poster: 50e0826062d8d2436d21c4682766a462 Det sikreste er å se etter Debio-merket kjøtt, da er du garantert visse standarder for dyrevelferd. Litt faktaopplysninger: http://www.okologisk.no/?ref=campaign#fakta/?&_suid=136369511734308233471734877227 Ellers er det jo en mulighet å google Gårdand, Livèche etc og sjekke produsentens opplysninger om driften på nett. Anonym poster: 929048a802d96c37ccd72a7eda3cfe2c
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #23 Skrevet 19. mars 2013 Lenken gikk ikke direkte til Fakta-punktene jeg tenkte på, her er et klipp: Dyrevelferd spiller en sentral rolle i økologisk landbruk. Dyrene skal ha rett til fri bevegelse og naturlig utfoldelse. De skal ha god plass til å bevege seg både ute og inne. Fjøs og utearealer skal legges opp slik at de i størst mulig grad kan utvikle sin naturlige adferd. Det stilles konkrete krav til hvor stort minimumsareal de ulike dyreslagene skal ha. De skal fôres med økologisk fôr og primært fôr fra egen gård. Produksjon og fôring skal legges opp slik at dyrene kan følge sin naturlige vekstkurve. De skal ikke presses til å vokse raskt. Dyrene skal ikke holdes bundne eller settes i bur. Det er krav til hvor mange dyr/kull som kan gå sammen/holdes samtidig. Anonym poster: 929048a802d96c37ccd72a7eda3cfe2c
Aomame Skrevet 20. mars 2013 #24 Skrevet 20. mars 2013 (endret) Nei, jeg hadde ikke spist noen selv om de hadde det fint før jeg drepte dem. Skade er ikke bare å skape lidelse i livet, skade er også å ta livet fra individer med livsglede og livsønske. Endret 20. mars 2013 av Aomame 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #25 Skrevet 21. mars 2013 Nei, jeg hadde ikke spist noen selv om de hadde det fint før jeg drepte dem. Skade er ikke bare å skape lidelse i livet, skade er også å ta livet fra individer med livsglede og livsønske. Men du har igjen en annen tilnærming - at mennesker ikke skal spise dyr Anonym poster: 50e0826062d8d2436d21c4682766a462 1
Ghost Hunter Skrevet 24. mars 2013 #26 Skrevet 24. mars 2013 Nei. Da jeg stoppet å spise kjøtt var jeg ganske liten. Og jeg stoppet fordi jeg ikke vile spise dyra, visste ingenting om hvordan de ble slaktet. Men jeg ville bare ikke spise de. Har siden da nektet å spise de, men jeg bryr meg ikke lenger på samme måte, og derfor stresser jeg heller ikke med å kutte ut animalsk fett osv. Selvom det er noe jeg har tenkt til. Det samme med melk og egg (dette spiser jeg sjeldent, kun i form av boller og brød osv nå og da) Men vil kutte ut det også. Når det kommer til kjøtt er det noe jeg flere ganger har vurdert å spise igjen, men har aldri klart det. Brekker meg når jeg får det i meg. Har akkurat begynt å spise litt vegetarkjøtt, og sliter virkelig med konsistensen. Men nei, jeg hadde ikke spist kjøtt om jeg hadde visst dyra hadde det bra osv før de døde. Synes dessuten det
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #27 Skrevet 24. mars 2013 Minner om TS' startinnlegg her: Jeg har et spørsmål til dere som ikke spiser kjøtt av "prinsipp" for dyrevelferd og dyrerettigheter. Altså, for hvordan dyr behandles og holdes i dagens samfunn. Ikke dere som er vegetarianere fordi at mennesker ikke skal spise dyr - hvis det gir noen mening. Kunne dere spist kjøtt om dere fant en fantastisk gård hvor det ikke var "masseproduksjon" av dyr - hvor de var frittgående fra morgen til kveld, og levde gode liv? Anonym poster: edf40cb23e12edebb7ea53329f92cfb6 Dermed betyr det at innlegg som disse to svarer på noe annet, og sporer av tråden: Nei, jeg hadde ikke spist noen selv om de hadde det fint før jeg drepte dem. Skade er ikke bare å skape lidelse i livet, skade er også å ta livet fra individer med livsglede og livsønske. Nei. Da jeg stoppet å spise kjøtt var jeg ganske liten. Og jeg stoppet fordi jeg ikke vile spise dyra, visste ingenting om hvordan de ble slaktet. Men jeg ville bare ikke spise de. Har siden da nektet å spise de, men jeg bryr meg ikke lenger på samme måte, og derfor stresser jeg heller ikke med å kutte ut animalsk fett osv. Selvom det er noe jeg har tenkt til. Det samme med melk og egg (dette spiser jeg sjeldent, kun i form av boller og brød osv nå og da) Men vil kutte ut det også. Når det kommer til kjøtt er det noe jeg flere ganger har vurdert å spise igjen, men har aldri klart det. Brekker meg når jeg får det i meg. Har akkurat begynt å spise litt vegetarkjøtt, og sliter virkelig med konsistensen. Men nei, jeg hadde ikke spist kjøtt om jeg hadde visst dyra hadde det bra osv før de døde. Synes dessuten det Anonym poster: 929048a802d96c37ccd72a7eda3cfe2c
Aomame Skrevet 24. mars 2013 #28 Skrevet 24. mars 2013 Minner om TS' startinnlegg her: Dermed betyr det at innlegg som disse to svarer på noe annet, og sporer av tråden: Anonym poster: 929048a802d96c37ccd72a7eda3cfe2c Men altså, jeg er er vegetarianer av prinsipp for dyrevelferd og dyrerettigheter, ikke fordi jeg mener at vi faller død om av å spise kjøtt og animalske produkter eller at menneskets urtilstand er å være strikte vegetarianere. Så at mitt svar var en avsporing har jeg vanskelig for å se. I så faller TS innlegg ganske uklart formulert. Skal jeg tolke deg her, så virker det som du mener at spørsmålet er om de som synes det er greit å spise dyr i visse tilfeller synes det er greit å spise dyr i visse tilfeller. Da blir jo svaret nødvendigvis ja.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #29 Skrevet 24. mars 2013 Jeg vil heller spise et dyr som har hatt et verdig liv enn et som er avlet opp for å bli slaktet, enda jeg er vegetarianer av nokså sammensatte grunner. Personlig mener jeg at det er feil å spise noe som har hatt puls - kall meg gjerne idealistisk, men jeg mener at i en perfekt verden lever vi i harmoni med hverandre, ikke i krig, det så være indirekte eller den typiske formelen. Jeg vet utmerket godt at noe slikt ikke er realistisk med tanke på situasjonen i dag, men det hindrer ikke meg i å søke en vei i den retningen. Aller helst spiser jeg ikke kjøtt overhodet, men om jeg av en eller annen grunn hadde sett meg nødt, ville jeg gjort det i tråd med naturen. Rovdyr dreper byttedyr; det er naturens gang. Industrien vi mennesker fører, derimot, er unaturlig og forstyrrende på flere områder, og burde, slik jeg ser det, støttes deretter. Men så lenge det er profitt å oppnå for både produsenten og forbrukeren vil den nok fortsette, dessverre. Jeg har dog respekt for andres valg når det kommer til livsstil; jeg skulle bare ønske disse valgene var mer bevisste og reflekterte, ikke bare begrunnet med 'det er sånn det er' og lignende. Anonym poster: 6b2d301a7c68400bd0f1cef0ed802998 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå