Gå til innhold

Dere som ikke spiser kjøtt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et spørsmål til dere som ikke spiser kjøtt av "prinsipp" for dyrevelferd og dyrerettigheter. Altså, for hvordan dyr behandles og holdes i dagens samfunn. Ikke dere som er vegetarianere fordi at mennesker ikke skal spise dyr - hvis det gir noen mening.

Kunne dere spist kjøtt om dere fant en fantastisk gård hvor det ikke var "masseproduksjon" av dyr - hvor de var frittgående fra morgen til kveld, og levde gode liv?

Hva med vilt, som fasan? Hva tenker dere om det nå? Er det nei-mat også? Jeg ser for meg at fasan lever godt til de blir mat?

Håper ingen blir fornærmet av måten jeg ordlegger meg - eller spørsmålet i seg selv - det er litt vanskelig å stille på korrekt måte!

Anonym poster: edf40cb23e12edebb7ea53329f92cfb6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

:popcorn:

Anonym poster: e6fa4a4c439f619b636389a023a4e5de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Øh, jeg er vegetarianer av prinsipp, fordi jeg er for dyrevelferd og dyrerettigheter, og fordi kroppen min ikke trenger kjøtt i dagens samfunn. Kan jeg da svare? Det ble fryktelig utydelig hvem du ønsker å spørre.

Anonym poster: 47b11d501ce389816707c35258ca3433

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Øh, jeg er vegetarianer av prinsipp, fordi jeg er for dyrevelferd og dyrerettigheter, og fordi kroppen min ikke trenger kjøtt i dagens samfunn. Kan jeg da svare? Det ble fryktelig utydelig hvem du ønsker å spørre.

Tror TS mener å spørre de som ikke spiser kjøtt pga måten slakteriene holder på. at det er grusome tilstander der som bør boikottes.. Ikke de som mener at mennesker ikke trenger ha kjøtt fordi vi får næring fra andre ting.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror TS mener å spørre de som ikke spiser kjøtt pga måten slakteriene holder på. at det er grusome tilstander der som bør boikottes.. Ikke de som mener at mennesker ikke trenger ha kjøtt fordi vi får næring fra andre ting.

Aha. Man kan fint mene begge deler, og jeg personlig ville holdt meg unna kjøtt uansett, men er nå noen som holder seg mest mulig til vilt også.

Skrevet (endret)

Det er naturlig for oss å spise kjøtt, det har det alltid vært (det kan diskuteres). Men jeg kunne fint spist kjøtt som var av "ekte" vare, dvs av dyr som har levd et liv i naturlige omgivelser, det er dessverre vanskelig å få tak, til daglig. Jeg spiser bare kjøtt som jeg vet kun kommer fra gode omgivelser. Men kroppen min venner seg til å ikke spise kjøtt i det hele tatt og reagerer dårlig til det når jeg først spiser det, som er svært, svært sjeldent. I dag spiser mennesker industrikjøtt som er behandlet så dårlig at det ikke er spesielt sunt for oss og ikke som 'alle andre sier' fordi det er en nødvendighet men at det kun er en uheldig uvane som stammer fra gamle tider.

Kjøttindustrien står dessuten for det meste av miljøforurensningen i verden! Nå er jeg en person som er veldig opptatt av å ha en god helse og spise av så rene råvarer som mulig for å unngå å få i meg unødvendig giftstoffer (som er ganske tricky å unngås uansett hva man putter i seg idag) og samtidig være så miljøvennlig som mulig. Så hvorfor skal jeg putte noe slikt i kroppen? Fortjener folk i dagens samfunn å spise slik dritt? Nope. Fortsetter denne verden å produsere kjøtt på lik linje som går nå, kommer det til å overgå alle grenser, fordi befolkningen stiger oooog verden går dermed til helvete.

Det å være "kjøttfri" hander UANSETT om prinsipper, uansett om det gjelder miljø eller dyre-velferd.

Endret av crystalcharm
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer. Det var bare vanskelig å formulere der jeg satt og prøvde å få det mest mulig riktig. Det er ikke slik at dere som er vegetarianere som mener mennesket skal være plantespisere ikke kan svare, men det blir en annen sak, for de fleste av spiser ikke kjøtt fordi dyr ikke skal spises. Jeg var ute etter svar som fra sistnevnte innlegg. Takk for godt svar :blomst:

Jeg spiser ikke kjøtt selv, i boikott av status dyr har fått i dagens samfunn, og hvordan de behandles, og jeg ønsker ikke støtte det. Men jeg har tenkt på om det er "lov" å spise kjøtt som kommer fra et "ordentlig" sted hvor dyr har levd et fint liv som noens husdyr med gode omgivelser og tilstander, før de har blitt mat. Hva slags tanker man hadde om det. Altså, tanken er som "før i tiden" hvor man visste hvor maten kom fra før dette overflodsamfunnet tok overhånd.

Derfor lurte jeg litt på fasan, vilt og lignende, som ikke nødvendigvis har blitt "masseprodusert" (det er et forferdelig ord, men det er slik det føles i dagens samfunn) for menneskers ganer. Jeg ønsker ikke spise kjøtt i det daglige, men jeg tenker til jul og påske primært. Hvis det skal spises her, så skal det være et "festmåltid" og ikke hverdagskost. Bare funderte litt :)

Anonym poster: 50e0826062d8d2436d21c4682766a462

• Liker 1
Skrevet

Derfor lurte jeg litt på fasan, vilt og lignende, som ikke nødvendigvis har blitt "masseprodusert" (det er et forferdelig ord, men det er slik det føles i dagens samfunn) for menneskers ganer. Jeg ønsker ikke spise kjøtt i det daglige, men jeg tenker til jul og påske primært. Hvis det skal spises her, så skal det være et "festmåltid" og ikke hverdagskost. Bare funderte litt :)

Kjenner flere som nærmest har et vegetar, til og med vegankosthold - med unntak av at de spiser vilt i blant. Min oppfatning er også at det er bedre å spise vilt enn å drikke melk og spise egg (som de fleste vegetarianere gjør). Men det får du styre med selv, finn ut hvor din grense går. :)

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er vegeratianere, hvor tror dere vi hadde vært i dag hvis ingen hadde spist dyr? Det er så naturlig som det kan få blitt..

Anonym poster: 2dab71f2704dd92231ae60ff0a77b596

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Nei!

Jeg spiser ikke kjøtt fordi jeg ikke vil bestemme over andre dyrs liv og død. Jeg synes det er feil at jeg (indirekte eller direkte) bestemmer at grisen må dø forsi jeg vil ha skinke på brødskiva eller fasan til middag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei!

Jeg spiser ikke kjøtt fordi jeg ikke vil bestemme over andre dyrs liv og død. Jeg synes det er feil at jeg (indirekte eller direkte) bestemmer at grisen må dø forsi jeg vil ha skinke på brødskiva eller fasan til middag.

De dyra blir drept uansett, dessverre :)

AnonymBruker
Skrevet

TS: Jeg vil råde deg til å sjekke ut økologiske produsenter av kjøtt, som feks Vikja. Debio-merking er et svært strengt system og sikrer dyrevelferd.

Og ta turen til Bondens marked, der kan du selv prate direkte med kjøttprodusentene, og til og med gjøre avtaler om å besøke gårdene for å se selv hvordan forholdene er og dyrene deres har det.

Det er mange som spiser vilt og feks linefanget villfisk, da mest fordi det er industriproduksjon av kjøtt de er imot. Jeg vil likevel si at akkurat fasan ikke er det beste valget. dette fordi fasan som er til salgs i Norge ofte er importert fra Skottland, og er semi-oppdrettede. Dvs fasanene klekkes på gårder/oppdrettsanlegg, slippes fri etter en viss til i skogsområder og jaktes så ned. Vilt som rype, rein og elg vil i så fall være bedre alternativer (hjort holdes også i anlegg i Norge).

Anonym poster: 929048a802d96c37ccd72a7eda3cfe2c

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg sluttet å spise kjøtt på grunn av det industrielle dyreholdet og kunne i teorien begynt å spise kjøtt igjen om jeg visste at dyrene hadde det bra.

Dessverre er det ikke bare livet på gårdene som ikke er bra, men slaktertransportene osv må også gjøres noe med.

Edit: nå så jeg innlegget ditt litt lenger ned i tråden. Kusinen min er fleksitarianer eller hva det nå heter, en slik som ikke spiser industriprodusert mat. Det hender hun spiser viltkjøtt til spesielle anledninger.

Endret av Badabing
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

De dyra blir drept uansett, dessverre :)

Det er en sannhet med modifikasjoner. Om flere tenker som som meg, vil færre dyr blir drept i fremtiden. Det du handler i dag, påvirker produksjonen i morgen.

• Liker 4
Gjest Badabing
Skrevet

Dere som er vegeratianere, hvor tror dere vi hadde vært i dag hvis ingen hadde spist dyr? Det er så naturlig som det kan få blitt..

Det var kanskje naturlig, men ingen kan påstå at det industrielle dyreholdet, slaktertransporter i ti timer osv er i nærheten av naturlig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Transport til slakteri er definitivt et poeng, men det finnes fremdeles også kjøttprodusenter som driver hjemmeslakting. Jf feks filmen Folk ved fjorden.

Anbefaler også en dansk blogg som reflekterer fint over etisk dyrehold og kjøttproduksjon:

http://lonelandmand.wordpress.com/

Anonym poster: 929048a802d96c37ccd72a7eda3cfe2c

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det med feks gårdsand, livenchykylling og lignende? Er de samme ulla? Jeg spør for jeg vil gjerne være informert nok til å ta et riktig valg. Men jeg skal prøve å finne ut hvor jeg kan finne bondens marked her i Trondheim!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vegetarianer (nesten veganer) fordi jeg er glad i dyr og fordi jeg ikke vil være med på å støtte den masseproduksjonen som foregår i Norge i dag. Det har endret seg enormt de 10 siste årene. Nordmenn frotser i kjøtt som adri før, gjerne til frokost, lunsj, middag og kvelds. Det sier seg selv at et slikt forbruk får negative konsekvenser for dyrene og levestandarden deres. I 2009 ble over 71 millioner dyr drept i Norge.

74.106.026 dyr slaktes årlig

6.175.502 dyr slaktes hver måned

1.425.115 dyr slaktes hver uke

203.000 dyr slaktes hver dag

8459 dyr slaktes hver time

140 dyr slaktes hvert minutt

2.34 dyr slaktes per sekund

Kilder:

http://veg-veg.no/nyheter/kjøtt/slaktetall_stiger_kjøttbransjen_jubler http://www.dyrsrettigheter.no/kjottindustri/“dyrene-har-det-godt-i-norge”/

Det er skremmende hvor stor innvirkning oppvekst og miljø har på oss. De fleste tenker faktisk ikke over hvor skinka på skiven eller kjøttdeigen i spagetthien kommer fra. Jeg har vært der en gang jeg også.. Men ble mer reflektert etter at jeg besøkte en pelsfarm, flyttet utenbys og begynte å studere.

Anonym poster: b5a729fb29a09bec83238b9015ce338a

AnonymBruker
Skrevet

For å svare på denne også: "Kunne dere spist kjøtt om dere fant en fantastisk gård hvor det ikke var "masseproduksjon" av dyr - hvor de var frittgående fra morgen til kveld, og levde gode liv?" Ja, jeg hadde ikke blitt vegetarianer dersom jeg visste med sikkerhet at dyrene har hatt et godt liv. Før i tiden var det et mye tettere forhold mellom menneske og dyr, og det er synd at det har endret seg.. Dyrene har fått så lav status i dagens samfunn

Anonym poster: b5a729fb29a09bec83238b9015ce338a

AnonymBruker
Skrevet

Skal man tenke sånn kan man ikke spise eller støtte noe i det hele tatt. Nesten alt er testet på dyr, dårlig forhold, ting som produseres lages av barnearbeidere og sånn kan man fortsette å ramse opp..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...