AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #21 Skrevet 22. mars 2013 Legen sa at høyt blodtrykk gir ikke ekstraslag, men høyt blodtrykk og ekstraslag kan ha samme årsak som f.eks. stress. Sånn høvelig ordrett Jeg kan nevne ei venninne av meg som faktisk var oppe i nærmere 220 i overtrykk etter en psykisk påkjenning. Hun har ikke vanligvis høyt blodtrykk. Husk at folk er forskjellige og reagerer forskjellig på ting. Fastlegen min hadde ingen problemer med å anse målingen som et resultat av nervøsitet og situasjonsbetinget stress, så da stoler jeg på henne. Siden blodtrykket har roet seg betraktelig etter det (også før jeg tok betablokker) vet jeg jo at jeg ikke har så høyt blodtrykk til vanlig. Forøvrig har jeg (bank i bordet) ikke hatt ekstraslag siden i går ettermiddag. En lettelse Nå venter jeg bare på å få komme til hjertespesialist. Jeg skal også til kontroll hos fastlege om en måned og da blir nok blodtrykket kontrollert. Anonym poster: 5a76bd0c7eb1ab4543c488a4dda2f52c
Gjest Trådstarter Skrevet 22. mai 2013 #22 Skrevet 22. mai 2013 En liten oppdatering fra TS (som ikke gidder å logge inn da jeg er på en annen maskin). Jeg har nå tatt 24-timers blodtrykksmåling og gått med Holtermonitor (hjerterytmemåler) i 24 timer. Hjerterytmemålingen får jeg vel ikke svar på før jeg blir innkalt til sjekk hos kardiolog (innen sommeren visstnok), men blodtrykksmålingene viser at jeg har høyt blodtrykk på dagtid og helt normalt om natta. Jeg aner ikke hvorfor jeg får så høyt om dagene da jeg egentlig ikke stresser særlig mye nå for tiden. Likevel føles det litt som at kroppen er i helspenn og stresser uten grunn. Legen sendte brev om at hun ville se det an til etter sommerferien og så burde jeg ta ny 24-timers måling da. Etter det skulle hun ta stilling til om jeg skulle settes på medisiner eller ikke. I mellomtiden skulle jeg mosjonere og redusere saltinntaket. 24-timers blodtrykksmåling var forøvrig veldig slitsomt og ubehagelig. Jeg skvatt så jeg hoppet hver gang måleren pep (varslet måling) og slet med å slappe av. I tillegg strammet mansjetten så hardt at det gjorde vondt. Jeg var sjeleglad når jeg kunne ta av dritten og hadde bloduttredelser og vondt i arma etterpå. Hjerterytmemålingen var piece of cake bortsett fra alle ledningene som hang på meg. Jeg var litt redd for å ligge i stykker noe eller nappe ut ledninger i søvne men det gikk heldigvis bra. Jeg merket noen ekstraslag mens jeg hadde måleren på og det er jo bra for da kan de sjekke hva slags ekstraslag jeg har. Nå er det bare å vente og se frem til jeg skal til kardiolog for å ta belastningstest, ny EKG og ultralyd.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #23 Skrevet 18. september 2016 Enda ny oppdatering fra TS, tre år etterpå. På grunn av lang ventetid og tull i systemet kom jeg meg aldri til kardiolog, men selv om jeg ikke har hatt flere sånne perioder i ettertid, har jeg fremdeles en del ekstraslag innimellom. Noen ganger takler jeg det bra mens andre ganger blir jeg livredd. Så jeg dro til legen og ba om ny henvisning. Det ble ny EKG-måling av hjerteslag i 24 timer og jeg var også på sykehuset og tok sykkeltest. Kardiologen fant ikke noe galt på verken 24 timers-målingen eller på målinger under sykkeltesten, så han konkluderte med at hjertet mitt er friskt og at jeg må lære meg å leve med det. Eventuelt ta betablokkere dersom det blir riktig ille. Jeg har fått påvist forhøyet blodtrykk og går på ACE-hemmere, og de siste månedene har blodtrykket mitt gått en god del ned, faktisk så mye at jeg til tider føler meg ør i hodet og ekkel i kroppen. Men jeg har fremeles en del ekstraslag, noen enkle og noen i serie, så jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med kardiologens svar. Jeg merker at det blir mer hyppige plager hvis jeg enten er trøtt/sliten, i perioder etter at jeg har vært oppskaket psykisk og dersom jeg drikker alkohol. Dette tok jeg opp med legen men jeg glemte å nevne at jeg lett får hjertebank (ikke ekstraslag, men "hardere" puls) etter måltider. Jeg er litt skuffet over at det ikke ble tatt ultralyd for å være sikker på at det ikke er noe, men man gidder ikke mase mer når man har vært hos spesialist... Anonymkode: a262b...9d0
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #24 Skrevet 18. januar 2020 Enda en oppdatering fra TS, syv år etter første innlegg (fant igjen innlegget da jeg googlet ekstraslag). Jeg har gått på blodtrykksmedisin (ACE-hemmere) siden sist, men etter å ha fått stadig lavere blodtrykk (gjennomsnittet nå er ca 117/80), har jeg nå fått redusert dosen kraftig. Ekstraslag har jeg hver dag, og i perioder mange ganger om dagen (har vært MYE i det siste), men blodtrykk og puls ligger godt innenfor normalen. Har en hvilepuls på ca 65. Jeg har forøvrig fått påvist lett depresjon (dystymi) og antakelig generalisert angst, som slår ut i full blomst spesielt i mørketida. Dette er nok noe som ihvertfall ikke virker positivt inn på mengden ekstraslag... Føler meg urolig i kroppen, samtidig som jeg er trøtt og sliten, så jeg kommer nok til å ta opp dette med legen når jeg skal på oppfølging for depresjonen. Vet ikke hva jeg egentlig vil med dette innlegget, men ville bare fortelle at ekstraslag ikke alltid henger sammen med høyt blodtrykk, og at det ekstreme blodtrykket mitt i 2013 forlengst har sunket godt ned til normale verdier. Skulle bare ønske jeg fant en måte å "glemme" ekstraslagene på. De er ubehagelige og hyppige nok til at jeg til tider føler meg sosialt hemmet. Anonymkode: a262b...9d0 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #25 Skrevet 18. januar 2020 Til ts. Du benekter angst, men sier du er nervøs, får klaus av blodtrykksmansjett, kjenner deg veldig stresset, etc... Dette høres litt angstrelatert ut. Det sagt, så trenger det slett ikke å bety at du trenger terapi, og hvem som helst kan få litt angstsymptomer når helsa gir bekymringer, men jeg tror det kunne vært nyttig for deg generelt å lese og lære litt om angst. 🙂 Anonymkode: 740f2...519 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #26 Skrevet 18. januar 2020 TS - trener du? Høypulsaktivitet er nyttig for folk som engster seg over hjertet som det du gjør. Ikke bare gjør der deg roligere og avslappet etterpå, men det å skjønne hvor bra kroppen presterer med høy puls kan være bra for deg. Anonymkode: 52d7b...66c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #27 Skrevet 23. april 2020 Hei TS og dere andre Fant denne gamle tråden og har lest gjennom den. Hvordan går det med deg nå, TS? Jeg har selv opplevd disse ekstraslagene i perioder over mange år, sikkert minst ti år. Har tatt mange EKG’er, og holter-registrering, men legene har aldri funnet noe galt. Jeg har hatt mye av dette nå i det siste igjen, og jeg klarer ikke slå meg helt til ro med at det er ufarlig. Det er så ekkelt! Jeg får det for det meste når jeg er i ro, men kan også kjenne dette når jeg bærer tungt, eller bøyer meg ned på gulvet og styrer med et eller annet som gjør at jeg blir stående en stund i denne stillingen. Da blir jeg redd.. Er det flere som opplever dette? Altså ikke bare får dem i ro, men også når man bærer tungt (f.eks opp trapper?) eller jobber med noe på bakken i bøyd stilling? Anonymkode: f1085...b2e
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #28 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 23.4.2020 den 19.10): Hei TS og dere andre Fant denne gamle tråden og har lest gjennom den. Hvordan går det med deg nå, TS? Jeg har selv opplevd disse ekstraslagene i perioder over mange år, sikkert minst ti år. Har tatt mange EKG’er, og holter-registrering, men legene har aldri funnet noe galt. Jeg har hatt mye av dette nå i det siste igjen, og jeg klarer ikke slå meg helt til ro med at det er ufarlig. Det er så ekkelt! Jeg får det for det meste når jeg er i ro, men kan også kjenne dette når jeg bærer tungt, eller bøyer meg ned på gulvet og styrer med et eller annet som gjør at jeg blir stående en stund i denne stillingen. Da blir jeg redd.. Er det flere som opplever dette? Altså ikke bare får dem i ro, men også når man bærer tungt (f.eks opp trapper?) eller jobber med noe på bakken i bøyd stilling? Anonymkode: f1085...b2e Skriver her jeg også. Har vært plaget med dette i 6 år nå. Har tatt 24 t EKG og tatt ultralyd av hjertet uten at de finner noe. En gang besvimte jeg også når ekstraslagene kom i serier etter mye aktivitet. Men legen mente også dette var helt ufarlig og kun serie VES...I dag har jeg syklet og ligger bare nå i sengen å er lei meg. Jeg har jo hørt og lest at ekstraslag under aktivitet ikke er bra, og jeg hadde ekstreme mengder på min lille sykkeløkt nå...Også får jeg fatigue. Får jeg det av ekstraslag eller kommer det likevel? Jeg kan ofte ha fatigue uten ekstraslag..men nå kom det samtid. Så zoombie med hoppende hjerte..flott! Min far har hjerteflimmer så jeg blir jo bekymret Anonymkode: 32b12...eff 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #29 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skriver her jeg også. Har vært plaget med dette i 6 år nå. Har tatt 24 t EKG og tatt ultralyd av hjertet uten at de finner noe. En gang besvimte jeg også når ekstraslagene kom i serier etter mye aktivitet. Men legen mente også dette var helt ufarlig og kun serie VES...I dag har jeg syklet og ligger bare nå i sengen å er lei meg. Jeg har jo hørt og lest at ekstraslag under aktivitet ikke er bra, og jeg hadde ekstreme mengder på min lille sykkeløkt nå...Også får jeg fatigue. Får jeg det av ekstraslag eller kommer det likevel? Jeg kan ofte ha fatigue uten ekstraslag..men nå kom det samtid. Så zoombie med hoppende hjerte..flott! Min far har hjerteflimmer så jeg blir jo bekymret Anonymkode: 32b12...eff Det at ekstraslag under aktivitet ikke er bra er vel for de som ikke har utredet hjerte. Du har utredet hjerte og legen sier det er frisk. Da må du velge å stole på det. Høres mer ut som angst. Det kan trigge ekstraslag, men er helt ufarlig. Hjertet tåler mye. Anonymkode: 8e038...b84
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #30 Skrevet 25. juli 2021 Har du sjekket stoffskiftet ditt? Symptomene du nevner kan være tegn på det. Men det har ofte også mange flere symptomer. Det er en kvinnesykdom, verdt å sjekke opp. Anonymkode: 5e244...598
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #31 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (På 25.7.2021 den 16.13): Har du sjekket stoffskiftet ditt? Symptomene du nevner kan være tegn på det. Men det har ofte også mange flere symptomer. Det er en kvinnesykdom, verdt å sjekke opp. Anonymkode: 5e244...598 Stoffskifte er ok Anonymkode: 99546...e21
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #32 Skrevet 31. august 2023 Hva med å prøve å reise til en privat kardiolog? Ville vurdert det, spart penger om man ikke har råd akkurat nå. jeg har slitt med ekstra slag i mange år nå, men slått meg til ro med det at det ikke er noe å få gjort noe med. Værre om lan ofte sliter med hjertekramper. Jeg hadde engang hjertekramper som varte i over 1t, burde ringt legevakt for lenge siden, men gikk heldigvis over. Men ekstraslag har jeg vurdert som vanlig. Anonymkode: c531b...f43
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #33 Skrevet 31. august 2023 Jeg har samme greia, det starter i en veldig tøff periode der ble veldig stressa, utslitt, redd og deprimert. Ble undersøkt etter hvert med ekg og holter og alt var ok, bare ufarlige ekstraslag. Det tok lang tid før jeg trodde på at detikke var skadelig, for det er ekstremt intenst. Og husker at jeg ble så satt ut da legen forsiktig prøvde å si at det kunne være angst! Jeg tenkte at de bare ikke hadde funnet den riktige årsaken, og at jeg kom til å falle dø om, og DA fikk de sett hvor feil de tok. Men etter en stund på Dps fikk jeg angstdiagnose. Den ujevne hjerterytmen blir forverret når jeg har angst. For eksempel i dette sekund når jeg tenker på angst…. 🙈 Anonymkode: fa1c7...465 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå