Gå til innhold

Snylte på studenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student i en by med innbyggertall på ca. 30.000. Høgskolen jeg går på er den eneste i området, hvor 95% av elevene bor i studentboliger ved skolen.

Halvparten av oss har biler (jeg er ikke en av dem).

For noen uker siden kom det opp skilt hvor det sto at vi nå må betale en daglig avgift for å parkere bilen på parkeringsplassen som tilhører leilighetenene våre. Om vi vil gjøre det "økonomisk", kan vi kjøpe et månedskort som koster 300 kr hver måned. Det høres kanskje ikke ut som masse penger, men for oss fattige studenter som bare har 1000 kroner å leve for hver måned, er dette MASSE.

Dette nye opplegget trer ikke i gang før rett etter påske.

Jeg vil gjerne få frem denne saken, og eventuelt vinne den. Derfor tenker jeg å starte med å skrive et leserinnlegg til lokalavisa, men vet svært lite om denne parkeringsloven. Derfor trenger jeg research og starter her.

Hørte noen sa at om man ikke er bosatt noen steder fast, altså om man leier, må man betale for parkering. Hvorfor ble dette da nettopp satt i gang her ved studentboligene, etter at skolen har vært her i snart 20 år?

___

Tips, kunnskap og meninger settes STOR pris på! :) :)

Anonym poster: c073bd339a055682dd143fc0ab229d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man ikke eier egen tomt man kan parkere på så kan det naturligvis kreves betalt for parkering.

Jeg har leid leilighet med parkering inkl. i prisen. Nå eier jeg leilighet og betaler noen tusen i året for parkering.

Argumentet med at studenter er fattige og ikke kan ta seg råd til parkering til 300 kr/mnd faller litt på sin egen urimelighet. Da burde ikke de fattige studentene hatt bil.

Tipper dette "nettopp har blitt satt i gang" fordi studentene ikke hadde så mye bilder for 20 år siden.

Anonym poster: 3ccfab4803085746407d5de0fa2e561d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier kan naturligvis ta betalt for utleie av parkeringsplasser. Alternativet hadde vært at parkeringsavgiften ble innbakt i husleien til ALLE utleieenhetene, enten man har bil eller ei.

Siden dette er ved studentboliger er det vel sykkel/gangavstand til campus, og ingen av studentene trenger strengt tatt bil.

Anonym poster: 0ca853900e90d2227d711b01efdca1b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke blitt gjort før fordi de har vært snille til nå, antar jeg. Nå vet jeg ikke hva slags studentboliger du bor i, men det er ikke ulovlig å kreve betaling for parkering på denne måten.

Tror heller du bør forsøke å spille på samvittighet dersom dette skal kunne endres. Ikke forsøk med lovverket her, det ender bare med tap. Skulle det bli rettsak og studentene tape, er jo saken antagelig over der. Sjansen ligger heller i å gå til media og fremstille de som tar betalt som hensynsløse. Få frem hvor mye de 300 kronene faktisk utgjør for folk som lever på et studielån som i forhold til prisnivået ikke har vært mindre siden 1970-tallet.

Nå er jeg forsåvidt helt enig med de som sier at studenter som "lever på 1000 i måneden" ikke bør ha bil, særlig ikke når de uansett bor i studentboliger, men du ber om råd. Mitt råd er å peke på studielånets størrelse og skylde på grådig kapitalisme og storkapital. Pleier å funke i Norge.

Anonym poster: 3059b11798e1283b5d8789078624ecc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke eier egen tomt man kan parkere på så kan det naturligvis kreves betalt for parkering.

Argumentet med at studenter er fattige og ikke kan ta seg råd til parkering til 300 kr/mnd faller litt på sin egen urimelighet. Da burde ikke de fattige studentene hatt bil.

Anonym poster: 3ccfab4803085746407d5de0fa2e561d

Jeg glemte å si at man nå også må betale for å parkere på selve skolen.

Kan si meg litt enig i det med bilen, det er nok derfor bare halvparten har det. Men det er nok de som pendler en del hver helg som har bil.

Siden dette er ved studentboliger er det vel sykkel/gangavstand til campus, og ingen av studentene trenger strengt tatt bil.

Anonym poster: 0ca853900e90d2227d711b01efdca1b6

Stemmer. Det er mest pendlingen i helgene man trenger bil. Og selvfølgelig de som pendler hver dag utenbys fra. De må jo òg betale.

Dette har ikke blitt gjort før fordi de har vært snille til nå, antar jeg. Nå vet jeg ikke hva slags studentboliger du bor i, men det er ikke ulovlig å kreve betaling for parkering på denne måten.

Tror heller du bør forsøke å spille på samvittighet dersom dette skal kunne endres. Ikke forsøk med lovverket her, det ender bare med tap. Skulle det bli rettsak og studentene tape, er jo saken antagelig over der. Sjansen ligger heller i å gå til media og fremstille de som tar betalt som hensynsløse. Få frem hvor mye de 300 kronene faktisk utgjør for folk som lever på et studielån som i forhold til prisnivået ikke har vært mindre siden 1970-tallet.

Nå er jeg forsåvidt helt enig med de som sier at studenter som "lever på 1000 i måneden" ikke bør ha bil, særlig ikke når de uansett bor i studentboliger, men du ber om råd. Mitt råd er å peke på studielånets størrelse og skylde på grådig kapitalisme og storkapital. Pleier å funke i Norge.

Anonym poster: 3059b11798e1283b5d8789078624ecc6

Ok, takk for tips! Jeg tenkte at man ikke kom langt ved å klage på loven, siden den ikke kan gjøres stort med. Men om kommunene ikke MÅ ta betalt for parkeringen, kan det kanskje vinnes på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at for studenter som har råd til å eie bil, så bør dette være en ikke-sak.

Det er ikke grådig av studentboligen å ta betalt for parkering ved en stundentbolig som de sikkert både vedlikeholder og kjører snø fra hele vinteren. Tvert i mot kan dette være en måte å hindre en generell leieøkning i hele studentboligen, selv for de som ikke har bil.

Du kan selvfølgelig prøve å jobbe for å hindre dette, men jeg tror du skal tenke konsekvenser før du gjør det.

Og de som pendler utenfra betaler jo også parkering kun et sted, nemlig på skolen, ikke ved studentboligen. Derfor bør du ikke blande dem inn i dette.

Anonym poster: f194c3f1751b535b78c66753e0204d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...