Gå til innhold

Ta friår eller studere noe annet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt to år av støtten fra Lånekassen. Skal søke meg inn på medisin til høsten.

Det er usikkert om jeg kommer inn i år, men neste år er jeg nesten garantert å komme inn. Synes dere at jeg skal finne på noe annet dette året? Eller bruke opp enda et år av støtten fra Lånekassen? Da vil jo siste året måtte finansieres på andre måter.

Vil helst jobbe og kanskje ta noen unviersitetsfag samtidig. Da kan jeg også leie ut leiligheten min og tjene opp en god del penger dette året. Men jeg begynner å bli "gammel" og jeg vet at min mor vil freake ut om jeg flytter hjem/tar friår. Hun kommer til å tro at jeg har feilet og aldri kommer til å bli noe.

Anonym poster: 577282591e704b07b81f5ada2a4c78fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du VET helt sikkert at det er medisin du skal studere, og at du ikke kommer inn i år, er det kanskje en god idé å ta et jobbeår? Da slipper du studielån det året, og får tjent litt penger til året etter. Men ønsker du å prøve deg på noe annet, og studere noe du syns er interessant og som du ønsker å få med deg, kan du jo søke på det nå til høsten. Du kan tilsammen ha 8 år med støtte fra Lånekassen, og om du har 2 fra før av, og medisinstudiet varer i 5 år, går det akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt et friår der jeg ikke studerte, men kun jobbet. Joda, det er mange som sier at man da faller litt ut av det, men det skjer ikke så mye på bare et år, og det er mye bedre å være motivert for studiene når du først starter. Når man tar master/profesjonsstudier så har man mange år foran seg, så det er ikke noe sjakktrekk å risikere å være skolelei allerede før man begynner et slikt løp.

Anonym poster: e5ff2532830e9759d1605546c6a810ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du VET helt sikkert at det er medisin du skal studere, og at du ikke kommer inn i år, er det kanskje en god idé å ta et jobbeår? Da slipper du studielån det året, og får tjent litt penger til året etter. Men ønsker du å prøve deg på noe annet, og studere noe du syns er interessant og som du ønsker å få med deg, kan du jo søke på det nå til høsten. Du kan tilsammen ha 8 år med støtte fra Lånekassen, og om du har 2 fra før av, og medisinstudiet varer i 5 år, går det akkurat.

Medisin er 6 år, så det går nok ikke.

Kommer til å søke høyere utdanning uansett og sannsynligvis ta fag samtidig som jeg jobber. FOrtalte det til min mor og hun tok det bedre enn jeg forventet. Så det kan være det går bra å flytte hjem.

TS

Anonym poster: 577282591e704b07b81f5ada2a4c78fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Husk på at om du tar et år uten noen studiepoeng, må du starte å betale tilbake til lånekassa etter et halvt år. Og om du tjener over 150 000 (ca-beløp, obs!) i løpet av et år du har fått studiestøtte, blir ikke stipendet et stipend lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at om du tar et år uten noen studiepoeng, må du starte å betale tilbake til lånekassa etter et halvt år. Og om du tjener over 150 000 (ca-beløp, obs!) i løpet av et år du har fått studiestøtte, blir ikke stipendet et stipend lengre.

Hvis man bare har fått støtte halve året, feks vårsemesteret, og så jobber påfølgende høst, så er vel grensen omtrent det dobbelte av dette.

Anonym poster: 8da3e6df822c467f5dc6ada1feaf4add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Medisin er 6 år, så det går nok ikke.

Kommer til å søke høyere utdanning uansett og sannsynligvis ta fag samtidig som jeg jobber. FOrtalte det til min mor og hun tok det bedre enn jeg forventet. Så det kan være det går bra å flytte hjem.

TS

Anonym poster: 577282591e704b07b81f5ada2a4c78fd

Aha! Trodde det var 5 år. Var litt usikker på den. Jeg syns uansett det er en helt fin plan det :) tror ikke du kommer til å angre på det. Særlig ikke når du vet at det er medisin du vil studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at om du tar et år uten noen studiepoeng, må du starte å betale tilbake til lånekassa etter et halvt år. Og om du tjener over 150 000 (ca-beløp, obs!) i løpet av et år du har fått studiestøtte, blir ikke stipendet et stipend lengre.

Så om man tar 15 stp pr halvår, så slipper man å betale på lånet?

Endret av amonyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Så om man tar 15 stp pr halvår, så slipper man å betale på lånet?

Ja. Da er du jo student. Og har du mulighet til å kun ta stipend, er det veldig lurt.

Endret av Daenerys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ex-phil fra før av? Om ikke, så kan du ihvertfall ta dette i "friåret" ditt, for det må du uansett ha når du skal studere medisin, og har du det før du starter, så slipper du å bruke tid og energi på det når du starter på medisin.

Anonym poster: 24ff23adedae361ab08f9f2acb8c041b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle

Husk på at om du tar et år uten noen studiepoeng, må du starte å betale tilbake til lånekassa etter et halvt år. Og om du tjener over 150 000 (ca-beløp, obs!) i løpet av et år du har fått studiestøtte, blir ikke stipendet et stipend lengre.

Dette gjelder også om du tar studiepoeng uten å få støtte fra lånekassen. Men heldigvis kan du søke om utsettelse på nettsidene deres.

Visste ikke dette selv, fant det ut da jeg begynte på fulltidsstudie i tillegg til 60% jobb. Er ikke akkurat som man har bedre råd som fulltidsstudent med jobb, men sånn er det visst bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder også om du tar studiepoeng uten å få støtte fra lånekassen. Men heldigvis kan du søke om utsettelse på nettsidene deres.

Visste ikke dette selv, fant det ut da jeg begynte på fulltidsstudie i tillegg til 60% jobb. Er ikke akkurat som man har bedre råd som fulltidsstudent med jobb, men sånn er det visst bare.

Sannhet med modifikasjoner, gjelder ikke hvis du har bundet renta, fant jeg ut:(

Anonym poster: 6b66634918aa9a01234bb90b5d6a482c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle

Sannhet med modifikasjoner, gjelder ikke hvis du har bundet renta, fant jeg ut:(

Anonym poster: 6b66634918aa9a01234bb90b5d6a482c

Hva mener du? Har ikke bundet renta selv.

Husker ikke helt når jeg fikk første regning, men det var ikke lenge etter jeg hadde sluttet å få lån fra lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...