Gjest Redd Skrevet 18. mars 2013 #1 Skrevet 18. mars 2013 Hei! Kvinne på 31 her. I dag fikk jeg brev i posten fra gynekologen, som skriver at celleprøven jeg tok forrige uke viser celleforandringer. I brevet står det at jeg må bestille ny time hos henne og ta en vevsprøve. Jeg er selvsagt livredd, og googling gjør jo ingenting bedre. Noen på nettet skriver at det er helt normalt, mens andre bare er blitt bedt om å ta en ny celleprøve etter seks måneder. Den beskjeden har ikke jeg fått - jeg er jo bedt om å bestille time nå og ta en vevsprøve. Jeg går på Volvat, som er et privatsykehus, og krysser fingrene for at det bare går så raskt i svingene fordi det er privat...? Det jeg lurer på er om det er andre her som har opplevd det samme, og som kan fortelle litt om hvordan det var. Er celleforandringen kreft, eller kan jeg være trygg på at det ikke er det? Jeg er ganske sliten i hodet nå :/
Wolfmoon Skrevet 18. mars 2013 #2 Skrevet 18. mars 2013 Først av alt, en celleforandring er ikke kreft, det er et forstadium til kreft. Grunnen til at man tar prøver for å fastslå celleforandring er nettopp for at man skal oppdage det før kreften kommer! Jeg tok selv ny celleprøve (for å fastslå at det ikke kun var forurensing i prøven), så ny celleprøve 6 måneder etter for å se om celleforandringen hadde gått tilbake av seg selv. Hos meg hadde den ikke det, så jeg fikk time til konisering som fjerner celleforandringen. Det tok meg en halvtime på Ullevål. Så jeg synes du skal slappe av og ta det med ro, følg anbefalingene fra legen, og ikke tenk at du har kreft, for det har du ikke
Miller Skrevet 18. mars 2013 #3 Skrevet 18. mars 2013 Ingen grunn til bekymring. Det er tidlige forstadier, og veldig normalt. Du har ikke kreft
Ego Skrevet 18. mars 2013 #4 Skrevet 18. mars 2013 (endret) Celleforandringer er ikke kreft!!! Sånn. Da var det avklart. Men celleforandringer kan - om det ikke gjøres noe med det - kanskje utvikle seg til kreft en gang i framtiden. Jeg har nylig vært gjennom hele greia selv, og var inne til konisering (fjerning av den delen av livmortappen der celleforandringene er funnet) for litt over en uke siden. I brevene jeg fikk gikk omtrent hver tredje setning ut på å påpeke at dette ikke er kreft, og dette ble også gjentatt i det uendelige de gangene jeg var hos legen. Etter første prøve - der det først ble mistanke om forandringer - ble jeg kalt inn til ny time for å få tatt en litt større prøve. Forandringer ble påvist også i denne, og time til konisering ble dermed avtalt. Selve 'inngrepet' var over på 15 min, inkludert all tid med å komme seg til rette i stolen, ordne utstyr, bedøve osv. Veldig enkelt og greit. Nå skal jeg inn til sjekk om 3 måneder, og deretter en gang i året i fem år eller no sånt. Bare å slappe av, dette går helt fint edit: to som var kjappere enn meg, men lar likevel påpekningen om at dette ikke er kreft bli stående. Endret 18. mars 2013 av Ego
O'hara Skrevet 18. mars 2013 #5 Skrevet 18. mars 2013 Jeg har hatt celleforandringer, opptil flere ganger, men aldri kreft Men er helt enig med deg, man kan fort få litt for mange tanker når man får slike brev. Mest sannsynlig er alt helt fint ved neste kontroll.
Miller Skrevet 18. mars 2013 #6 Skrevet 18. mars 2013 Forresten; dårlig gjort å kun sende et brev. Legen min ringte meg, og gjorde det klart og tydelig at dette ikke var kreft.
Gjest Trådstarter Skrevet 18. mars 2013 #7 Skrevet 18. mars 2013 Puh! Trådstarter her. Nå ble jeg veldig, veldig glad. Takk Håper at andre også vil fortelle sine "historier", om de vil. For jeg tror vi er mange som får heeelt hetta.
Gjest Pling Plong Skrevet 18. mars 2013 #8 Skrevet 18. mars 2013 Hei! Kvinne på 31 her. I dag fikk jeg brev i posten fra gynekologen, som skriver at celleprøven jeg tok forrige uke viser celleforandringer. I brevet står det at jeg må bestille ny time hos henne og ta en vevsprøve. Jeg er selvsagt livredd, og googling gjør jo ingenting bedre. Noen på nettet skriver at det er helt normalt, mens andre bare er blitt bedt om å ta en ny celleprøve etter seks måneder. Den beskjeden har ikke jeg fått - jeg er jo bedt om å bestille time nå og ta en vevsprøve. Jeg går på Volvat, som er et privatsykehus, og krysser fingrene for at det bare går så raskt i svingene fordi det er privat...? Det jeg lurer på er om det er andre her som har opplevd det samme, og som kan fortelle litt om hvordan det var. Er celleforandringen kreft, eller kan jeg være trygg på at det ikke er det? Jeg er ganske sliten i hodet nå :/ Fikk også et slikt brev fra Volvat i dag - kortfattet, med "celleprøven viser celleforandringer", og "bestill time hos oss". Latterlig å bare sende et slikt brev. Folk får jo hetta. Ringte dem, og det var betryggende å høre noen forklare dette, i stedet for at jeg fortsetter å lese meg skakk på nettet. En blir ganske gal av det
Gjest Tigress Skrevet 18. mars 2013 #9 Skrevet 18. mars 2013 Eg har også fått eit slik brev, men det skjedde ikkje meir enn at eg måtte ta ein vevsprøve, og så var det greitt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå