Gå til innhold

Fred og rettferd - mulig?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Føler meg i det filosofiske hjørnet i natt.

Tror du man kan oppnå både fred og rettferd i verden? Hvorfor tror du det?

Som et eksempel; kan Israel/Palestina -konflikten løses på en måte slik at det blir både fred OG rettferdighet?

Endret av Tibbie
Videoannonse
Annonse
Gjest Skogmann
Skrevet

Nope. Egoisme, utnyttelse av andre og ønske om profitt er drivkraften til mennesker. De rikeste er de mest kyniske, for de trenger ikke spille gode mennesker for å kompansere for den rikdommen de ikke har. Det er ingenting annet enn menneskets fundamentale verdier (grådighet, egoisme og makt) som er skylden for at verden er som den er. Og det vil aldri forandre seg.

AnonymBruker
Skrevet

Nope. Egoisme, utnyttelse av andre og ønske om profitt er drivkraften til mennesker. De rikeste er de mest kyniske, for de trenger ikke spille gode mennesker for å kompansere for den rikdommen de ikke har. Det er ingenting annet enn menneskets fundamentale verdier (grådighet, egoisme og makt) som er skylden for at verden er som den er. Og det vil aldri forandre seg.

Skylden? Ja, forsåvidt. Men også æren. Menneskers konkurranseinstinkt og ønske om å være bedre enn naboen er mye av grunnen til at vi er ferdige med steinalderen.

Anonym poster: cd75457b092c22d79d4063bffb6939c5

• Liker 1
Gjest Skogmann
Skrevet

Skylden? Ja, forsåvidt. Men også æren. Menneskers konkurranseinstinkt og ønske om å være bedre enn naboen er mye av grunnen til at vi er ferdige med steinalderen.

Anonym poster: cd75457b092c22d79d4063bffb6939c5

Det sier jeg meg ikke uenig i. Desverre blir vår suksess også vår nedgang. I neste kapittel av menneskeheten kan vi kanskje lære oss at alt har sine konsekvenser.

Skrevet

I flere saker får man gjerne en av delene - fred eller rettferd. Du tror altså det aldri kan komme hånd i hånd?

Skrevet

Jeg tviler på det, dessverre

Skrevet

Jeg tviler på det, dessverre

Hvorfor?

Skrevet

Tror du man kan oppnå både fred og rettferd i verden? Hvorfor tror du det?

Nei. Problemet er menneskets iboende egoisme og ondskap. Til en viss grad kan man organisere og regulere samfunnet slik at det blir brukbart å leve her, men ikke slik at det blir helt perfekt.

Skrevet

Hvorfor?

Har ikke noe godt svar å komme med, men jeg tror bare ikke det blir ordentlig fred noen gang.

Men hva jeg mener og tror betyr heldigvis ingenting for verden sånn sett:P

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Når man ser hva som bor i mennesket, så er jeg ganske sikker på at fred og rettferdighet er utopi.

Mennesket er alt for egoistisk og har skylapper på for å tenke på konsekvensene av sine handlinger.

Alle må ønske fred om det skal skje. Men folk ønsker jo rett og slett ikke dette. De vil ha sitt koste hva det koste må.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...