Gå til innhold

Når man skal studere et språk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det liksom mulig og *hoppe* over det første året, og bare begynne rett på andre året? Er liksom ikke så veldig keen på og loke rundt der i ett år bare for og lære det jeg allerede kan. Er ett språk som jeg snakker flytende.

Anonym poster: 1e6cd7db1ff20328264b17cbffff017d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nå vet jeg ikke hvilket nivå du snakker om (vgs, høgskole/uni)

Men hvis du kan dokumentere kunskapen du har om språket og det oppfyller fagplanen/fagkravene, så kan du søke om fritak fra første året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs nok litt hvilket studie. Hvilket språk tenker du på?

Anonym poster: f2d25ccd549fc3d88ece339540c41ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs nok litt hvilket studie. Hvilket språk tenker du på?

Anonym poster: f2d25ccd549fc3d88ece339540c41ce5

russisk

Anonym poster: 1e6cd7db1ff20328264b17cbffff017d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som har russisk som morsmål som har studert dette. Hun fikk innpass for det aller første kurset. Det hvor man lærer alfabetet og lignende.

Anonym poster: f2d25ccd549fc3d88ece339540c41ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RUS101 heter kurset.

Anonym poster: f2d25ccd549fc3d88ece339540c41ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan får man innpass på det kurset da? Og er det slik at man da hopper over hele første året?

Anonym poster: 1e6cd7db1ff20328264b17cbffff017d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt russisklæreren eller rådgiveren på skolen. De kan nok svare på dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvsagt kontakte skolen for å få en klar beskjed. Det kommer an på hva som er målet med faget. Jeg er flytende i fransk, men jeg fikk ikke fritak fra fransk grammatikk og kultur på grunnlag av det, da de faktisk hadde tekniske og teoretiske ting å lære oss, ikke å telle til 10. Hadde faget derimot begynt fra scratch hadde det gitt mening med fritak.

Anonym poster: 5fcb6c67b143b28a537eb7d10191564b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte russisk i nederland, og snakket det mer eller mindre flytende da jeg begynte. Skjønte etter dag 1 (da de andre begynte å lære det kyrilliske alfabetet) at dette var bortkastet tid, og spurte om fritak. Det var vanskelig å gi, men jeg fikk fritak fra noen få fag, andre fag kunne jeg bare komme og ta eksamen i, uten at jeg trengte å følge den (obligatoriske) undervisningen.

Anonym poster: 33f63bde6fd3d7edf3ab2193ad613a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke hoppe over første året på russisk uio. Det kreves at man har bestått rus1001 og rus1002 for å kunne gå videre, at du kan språket flytende vil de mest sannsynlig ikke bry seg om. Vet om flere som har prøvd.

Anonym poster: 960919ec5ed47b7170f77e9c2c7dd84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om du har tenkt å ta hele bacheloren så må du jo ta exfac også, som er lagt til første semester. Det har ingenting med russisk å gjøre, så der hjelper det ikke å kunne russisk.

I tillegg så består andre semesteret av blant annet historiefag, som du trenger for å legge grunnlag for semesteret etter der igjen.

Så det virker rart å skulle hoppe over hele første året, for å få bachelor må du jo uansett fylle disse tomrommene med andre fag. Da burde du kanskje søke de fagene du faktisk vil ta som frie emner istedet? Eventuelt ta en annen utdannelse og ta de viderekomne russiskfagene som støttefag?

Uansett så handler ikke disse fagene du ønsker å hoppe over om å kunne snakke russisk flytende, de er der for å sørge for at alle kan grammatikken godt nok før man går videre. Du trenger jo ikke være med på undervisningen hvis du kan alt om russisk grammatikk, bare ta prøvene og eksamen. Men tilog med de som har russisk som morsmål stryker på disse fagene, så det er en grunn til at alle skal gjennom disse fagene.

Med mindre du kan alt om grammatikk, fra uttaleregler til kasus, så kommer du til å slite.

Anonym poster: 960919ec5ed47b7170f77e9c2c7dd84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser den, kasus og gramatikk er jeg ikke så veldig god på, men og sitte der og loke mens de andre lærer alfabetet og hvordan føre en samtale med Irina over valget av gardiner til stua hennes, DET gidder jeg ikke. Hvor rask er progresjonen her da?

Anonym poster: 1e6cd7db1ff20328264b17cbffff017d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun jeg kjenner fikk bae fritak for RUS101, det vil si 15 studiepoeng.

Anonym poster: f2d25ccd549fc3d88ece339540c41ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser den, kasus og gramatikk er jeg ikke så veldig god på, men og sitte der og loke mens de andre lærer alfabetet og hvordan føre en samtale med Irina over valget av gardiner til stua hennes, DET gidder jeg ikke. Hvor rask er progresjonen her da?

Anonym poster: 1e6cd7db1ff20328264b17cbffff017d

Du bør kunne alfabetet og "turistrussisk" innen de to første ukene. Det er en veldig bratt lærekurve i fagene, spesielt rus1001. Det er vel 4 forelesninger i uka(hvis man ser vekk fra exfac), samt to seminartimer. I tillegg så får du "lekser" i hver time.

Anonym poster: 960919ec5ed47b7170f77e9c2c7dd84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, læringsmålene står ganske nøyaktig forklart hvis du leter opp fagene på uio sine sider. Det står vel til og med hvor mange ord du bør kunne etter et og to og tre semester der.

Når jeg gikk der så lærte vi alfabetet de to-tre første dagene. Og så de vanligste ordene i lokativ de første ukene. Og så var det rett på kasus og perfektive og imperfektive verb og alt annet når fadderukene var over. Også blir man anbefalt å oppdatere seg ordentlig på norsk grammatikk de første ukene, sånn at man har syntaks og alle ordklasser klart for seg. Hvis ikke så faller man fort ut i russisken.

Anonym poster: 960919ec5ed47b7170f77e9c2c7dd84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forresten, læringsmålene står ganske nøyaktig forklart hvis du leter opp fagene på uio sine sider. Det står vel til og med hvor mange ord du bør kunne etter et og to og tre semester der.

Når jeg gikk der så lærte vi alfabetet de to-tre første dagene. Og så de vanligste ordene i lokativ de første ukene. Og så var det rett på kasus og perfektive og imperfektive verb og alt annet når fadderukene var over. Også blir man anbefalt å oppdatere seg ordentlig på norsk grammatikk de første ukene, sånn at man har syntaks og alle ordklasser klart for seg. Hvis ikke så faller man fort ut i russisken.

Anonym poster: 960919ec5ed47b7170f77e9c2c7dd84e

Har du en bachelor i russisk? Og hadde du noen forkunnskaper før du begynnte?

Anonym poster: 1e6cd7db1ff20328264b17cbffff017d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...