Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

har fått en oppgave om presentasjon av investeringsanalyse

er det noen som kan hjelpe meg litt med oppgaven???

:( jeg vet ikke hvordan skal jeg lyse den :/

Blabla AS vurderer å investere i en ny maskin som vil rasjonalisere og effektivisere driften.

Gi et begrunnet råd om de bør investere ut fra lønnsomhet og risiko du kan bruke kalkulasjonsrente på 10%. Maskinen koster 450 000kr og har en levetid på 5år samt en utrangeringsverdi på 50 000kr. Betalbare faste kostnader er 170 000 per år. Effektiviseringen vil føre til netto bespareler på kr 1 500 per gasskomfyr. Antall solgte kjøleskap per år er 200.

Anonym poster: d0895dac9be70d7301279b33edccc262

Anonym poster: d0895dac9be70d7301279b33edccc262

Videoannonse
Annonse
Gjest Sakone
Skrevet

Tredje tråden du starter nå? Hva med å lese pensum og løse EKSAMENsoppgaven din selv.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo super enkel bedøk oppgave, men hvis du ikke gidder å lese pensum så kommer du ikke langt... Du har formlene for avskrivning og lønnsomhet i boka di, så bare å bruke de. Da ser du fort om det er lønnsomt eller ei å investere. Deretter lager du en presentasjon som viser resultatene av kalkylene samt forklarer hvorfor/hvorfor ikke det lønner seg å investere...

Gjør jobben din...!

• Liker 2
Skrevet

Det er jo super enkel bedøk oppgave, men hvis du ikke gidder å lese pensum så kommer du ikke langt... Du har formlene for avskrivning og lønnsomhet i boka di, så bare å bruke de. Da ser du fort om det er lønnsomt eller ei å investere. Deretter lager du en presentasjon som viser resultatene av kalkylene samt forklarer hvorfor/hvorfor ikke det lønner seg å investere...

Gjør jobben din...!

Jeg ville ikke at noen skal løse for meg denne oppgaven, jeg har problemmer med Å FORSTÅ denne oppgaven, jeg ville at noen kan gi meg noen tips, hvordan kan jeg løse denne oppgaven. for utlendinger er det vanskelig til å forstå mange tekster, jeg trenger bare at noen kan si meg litt om oppgaven som blir enkelt å forstå for meg. takk for svar, jeg skal finne om at den er lønnsomt og lage presentasjon i forklare hvorfor den lønner seg eller ikke. takk. <3

Skrevet

Tips. Oppgaven kan løses ved å se dette som en kontantstrøm med en diskonteringsrente ;)

(hvis ikke jeg husker heelt feil da, lenge siden detta)

Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg skjønner ikke oppgaven selv en gang, og går master i økonomi... Så dere som mener den er så enkel, kan dere forklare?

Besparelsene er 1500 per komfyr, men det sies ingenting om antall komfyrer, bare antall kjøleskap, og hvor søren kommer kjøleskap inn i bildet? Oppgaven burde si mer om hva i all verden det investeres i, besparelser per komfyr hjelper jo ingenting om man ikke vet hva disse komfyrene har med saken å gjøre...

Men ellers er det snakk om å sette opp kontantstrømmen ja, og finne ut om netto nåverdi er positiv eller ei.

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Gå inn her , åpne regnearket "investeringsanalyse", og du har kommet et langt stykke på vei.

Kjøleskapet er garantert en skrivefeil ;)

PS: Dette regnearket er tillatt brukt under eksamen.

Endret av Rosemor
Skrevet

Jeg har brukt regnearket "investeringsanalyse"... men fortsatt er det feil ..

bespareler = variable enhetskostander?? der skal jeg skrive 1500 kr per komfyr ??

Nåverdien til investeringen blir 339 420 186. Den summen er for stor! -.-

Gjest Rosemor
Skrevet

Da har du ikke satt inn riktige tall på riktig sted, for jeg fikk et helt annet resultat basert på dine tall.

Les hele oppgaven grundig, så har du alle opplysningene du trenger til å løse denne deloppgaven.

Du har garantert fått viktige opplysninger i en annen deloppgave, som du trenger for å løse denne oppgaven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...