AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #1 Skrevet 17. mars 2013 Vet at det er utallige tråder rundt dette,men ... Har i sommerferien gjort en livsstilsendring, men kiloene går ikke av! Ligger på rundt 1300 kalorier hver dag og trener 3-4 ganger i uka.. Dog må jeg nevne at jeg har hormonforstyrrelser, men har fått resept på p-piller og gått på denne kuren i 3 måneder.. Fortsatt ingen resultater Beklager for sutringa,men : Det som irriterer meg mest av alt er at det "kun" er 10 kilo jeg vil ha bort for å bli lykkelig. Er 1.65 og veier 70 kilo, dersom det skulle ha noe å si. Kan hormonforstyrrelser ha så mye å si - eller er det noe jeg gjør feil? Noen erfaringer? Blir veldig glad for alle svar Anonym poster: 4ca98945cbfe039d5bc4ed312bc8319a
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #2 Skrevet 17. mars 2013 sliter selv med akkurat det samme, og vil tippe at jeg ligger på under 1000 kcal per dag, men går ikke ned. noen dager er jeg sikkert nede i 600kcal. Anonym poster: d808c9cfeb1e26cd7a665cba284bcd6c
Supraspinatus Skrevet 17. mars 2013 #3 Skrevet 17. mars 2013 Energiomsetningen i kroppen er i stor grad styrt av hormoner. Har du forhørt med lege om du kan være insulinresistent? Har du en, eller flere symptomer på metabolsk syndrom? 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #4 Skrevet 17. mars 2013 Lav stoffskifte? Anonym poster: 1c3aae2bf34c7b3b7d25b3a5eb323fd9 1
Gjest made4u Skrevet 18. mars 2013 #5 Skrevet 18. mars 2013 (endret) Energiomsetningen i kroppen er i stor grad styrt av hormoner. Har du forhørt med lege om du kan være insulinresistent? Har du en, eller flere symptomer på metabolsk syndrom? Å skape varme er energikrevende for ALLE, så også bevegelse - mer enn noe handler forbrenningen om akkurat det å skape varme og bevegelse. De fysiske lovene spiller da inn, og de er gitte for alle. Skal forbrenningen være redusert så må nødvendigvis kroppen senke kroppstemperaturen (varmen som skapes) og blodsirkulasjonen (og andre bevegelsesprosesser i kroppen) - slikt er målbart og ganske alvorlig. Hormonelle forskjeller utgjør lite, selv alvorlige tilfeller av lavt stoffskifte utgjør ikke stor forskjell fra normalt fordi det å skape varme er energikrevende for alle, således bevegelse. Kroppsvekten er fortrinnsvis det som avgjør hvor mye energi det krever. Livsstilen er det som forklarer forskjellen i vekt, over eller undervekt kan alltid spores til det selv ved alvorlige stoffskiftesykdommer som i seg selv ikke gjør noen så fet mange er. De største har alltid feil vaner og de har godt høyere forbrenning enn sine mindre medborgere. En større person med lavt stoffskifte forbrenner mer enn en mindre person med høyt stoffskifte. --- Hormoner, slik jeg ser det, spiller en liten rolle for selve forbrenningen. Der er de fysiske lovene nesten altomspillende. Det betyr dog ikke at det hormonelle ikke er viktig med tanke på overvekt - for det har stor fokus og jeg er overbevist om at det spiller en stor rolle for hvorfor noen blir overvektig og andre ikke. Dog ikke som du tror, fordi forbrenningen er så forskjellig (noe den ikke er for personer relevant å sammenligne på grunnlag av størrelse, kjønn, alder og fettprosent). Hormoner spiller rolle når det kommer til hvor mye enkeltpersoner spiser, altså appetittreguleringen. Altså ser jeg og mange andre det slik at hormonene styrer inntaket, og det er der forskjellene er betydelige. Innlegg redigert for personangrep Sophie-Ann, mod Endret 19. mars 2013 av Sophie-Ann
Gjest made4u Skrevet 18. mars 2013 #6 Skrevet 18. mars 2013 Hva noen forbrenner er høyst målbart og bevegelse og varme er det sentrale, kjemiske prosesser etc utgjør nær intet og har INGEN praktisk betydning. Det er livsstil med hvor mye og hva man spiser og aktivitetsnivå som er avgjørende og der forskjellene ligger og det som forklarer vektforskjeller. Forskjeller i forbrenning er små mellom individer naturlig å sammenligne. Lavt stoffskifte skaper mindre kroppstemperatur enn høyt stoffskifte, forskjellen selv ved sykdom fra eller til er liten og ikke av praktisk betydning. Forskjeller i livsstil er dog betydelig fra individ til individ. --- Hormoner har lite å si for kaloriomsetningen (forbrenningen), det hormoner skiller ved og der det har praktisk betydning er med tanke på appetittreguleringen. Altså kan hormoner forklare at noen spiser mer enn andre og hvorfor noen ikke blir mett når de burde og hvorfor ikke metthets og sult signalet fungerer optimalt. Og det er her fokus ligger, forskes mye på dette. Forbrenningen får man gjort lite med og det har liten hensikt å forsøke å gi noen bedre forbrenning da det er gitte fysiske lover for å skape varme og bevegelse, det er altså lite eller intet å hente der - ved at noen får mindre appetitt derimot (blir raskere mett) er det mye å hente. Du kan ikke oppheve naturlover om du så forsøker, det er som sagt høyst målbart dette og argumenter blir tåpelige.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #7 Skrevet 18. mars 2013 Jeg kan ikke så mye om hverken cellebiologi eller annet, men når du er i kaloriunderskudd så skal man jo rent teoretisk gå ned i vekt. Det jeg synes du skal gjøre TS, er å snakke med legen. Men før du gjør det før en dagbok(om du ikke allerede gjør det) i noen uker, og logg ALT. Når du står opp, når, hva og hvor mye du spiser(husk kalorier i drikke, oljen du steker i, smør på brødet etc.). Gjør det samme med treningen. Så tar du den med til legen så h*n kan se på den. Og da forklarer du jo bare problemet, og så vt h*n sikkert hva som bør sjekkes av hormonforstyrrelser, stoffskifte og gudveit. Anonym poster: b5a63fd3f81a0cc07e1fcd331139aa61
Gjest made4u Skrevet 18. mars 2013 #8 Skrevet 18. mars 2013 Er man i kaloriunderskudd så må nødvendigvis kroppen forbrenne fettvev, varme og bevegelse kan ikke skapes på luft - i så fall vinner ts nobelpris i fysikk og skaper verdenssensasjon uten sidestyrke. Problemet er manglende kunnskaper hos ts, noe voldsomt mange sliter med, som medfører feilrappotering om forbruk og inntak. Det er veldig vanlig og ikke noe å skamme seg over da de aller fleste er i samme båt som ts, de fleste spiser mye mer enn hva dem tror og regner ut, tallene blir da ikke tema.
Gjest Coolaid Skrevet 18. mars 2013 #9 Skrevet 18. mars 2013 sliter selv med akkurat det samme, og vil tippe at jeg ligger på under 1000 kcal per dag, men går ikke ned. noen dager er jeg sikkert nede i 600kcal. Anonym poster: d808c9cfeb1e26cd7a665cba284bcd6c Da kan du bare glemme å gå ned. Du spiser for lite. Du forventer at bilen skal virke selv om du ikke fyller på med bensin. Derfor triller du bare ned bakkene og må ut og dytte selv.
Gjest Coolaid Skrevet 18. mars 2013 #10 Skrevet 18. mars 2013 Jeg kan ikke så mye om hverken cellebiologi eller annet, men når du er i kaloriunderskudd så skal man jo rent teoretisk gå ned i vekt. Anonym poster: b5a63fd3f81a0cc07e1fcd331139aa61 Man går ned i vekt med et fornuftig kaloriunderskudd. Blir underskuddet for stort er det ikke forsvarlig og sunt lenger, og kroppens forbrenning går saktere. Du må regne ut energibehovet ditt - deretter trekker fra et sted mellom 500 og 1000 kalorier utifra hvor stor du er.
Catgirl Skrevet 18. mars 2013 #11 Skrevet 18. mars 2013 Har du sjekket stoffskiftet? Kan være en idee å sjekke om du har insulinresistens hvis ikke. Tror man kan gjøres med glukose belastningsprøve. Hvilken hormonforstyrrelser er det snakk om? PCOS? PCOS er assosiert med insulinresistens. Om det er PCOS du har så bør du redusere karbohydrat inntaket og spise mer proteiner, grønnsaker osv. 2
Gjest made4u Skrevet 18. mars 2013 #12 Skrevet 18. mars 2013 Har du sjekket stoffskiftet? Kan være en ide å sjekke om du har insulinresistens hvis ikke. Tror man kan gjøres med glukose belastningsprøve. Hvilken hormonforstyrrelser er det snakk om? PCOS? PCOS er assosiert med insulinresistens. Om det er PCOS du har så bør du redusere karbohydrat inntaket og spise mer proteiner, grønnsaker osv. Insulinresistens eller ikke, det krever tilnærmet like mye energi å varme opp kroppen og skape bevegelse, insulinresistens er ubetydelig faktor for forbrenningen. Dessuten er det slik at det er overvekt som fører til insulinresistens heller enn at insulinresistens fører til overvekt - så vi er tilbake til livsstilen (hva og hvor mye man spiser og fysisk aktivitet). Vil ikke som mange her råde ts å søke forklaringer i hormonelle faktorer som skal forklare overvekt og hindre nedgang, det blir ubetydelig og bare en negativ faktor. Ha fokus på kosthold og trening samt fysisk aktivitet, gjør det riktige for å slanke deg - slanker man seg blir heller ikke insulinresistens eller andre hormonelle faktorer noen tema etter hvert. Skulle du dog være syk så finnes lege og medisiner. Er jo dem som sliter med lavt stoffskifte og det er alvorlig og utgjør noen få prosent dårligere forbrenning men har mange til dels alvorlige følgesykdommer (problemer/plsger). Dog kan prøver hos lege avdekke dette og det finnes medisiner - de fleste som påberoper seg lavt stoffskifte har dog helt normalt stoffskifte og det er livsstilen som er feil.
Løvetanten Skrevet 18. mars 2013 #13 Skrevet 18. mars 2013 Man trenger ikke være overvektig for å være insulinresistent, men det hjelper Valg av livsstil spiller en rolle sammen med familiehistorien. Det er en klar genetisk komponent i dette. Men har du en påvist hormonforstyrrelse så har du sikkert oppfølging, ikke sant? Du kan spørre om det vil være hensiktsmessig å ta flere tester for å se om ting har jevnet seg ut hos deg. 1
Catgirl Skrevet 18. mars 2013 #14 Skrevet 18. mars 2013 Insulinresistens eller ikke, det krever tilnærmet like mye energi å varme opp kroppen og skape bevegelse, insulinresistens er ubetydelig faktor for forbrenningen. Dessuten er det slik at det er overvekt som fører til insulinresistens heller enn at insulinresistens fører til overvekt - så vi er tilbake til livsstilen (hva og hvor mye man spiser og fysisk aktivitet). Vil ikke som mange her råde ts å søke forklaringer i hormonelle faktorer som skal forklare overvekt og hindre nedgang, det blir ubetydelig og bare en negativ faktor. Ha fokus på kosthold og trening samt fysisk aktivitet, gjør det riktige for å slanke deg - slanker man seg blir heller ikke insulinresistens eller andre hormonelle faktorer noen tema etter hvert. Skulle du dog være syk så finnes lege og medisiner. Er jo dem som sliter med lavt stoffskifte og det er alvorlig og utgjør noen få prosent dårligere forbrenning men har mange til dels alvorlige følgesykdommer (problemer/plsger). Dog kan prøver hos lege avdekke dette og det finnes medisiner - de fleste som påberoper seg lavt stoffskifte har dog helt normalt stoffskifte og det er livsstilen som er feil. PCOS/PCOS (en hormonforstyrrelse) kan faktisk føre til vektoppgang og overvekt pga økt testosteron/androgen produksjon som fører til insulinresistens og dermed overvekt. Så blir det liksom en ond sirkel. Det er klart det er bra med trening og å legge om til et sundt kosthold med lite karbohydrater, men ikke alltid det er like lett for alle. Fettcellene våre skiller også ut leptin som sender signaler til hjernen for å regulere mat inntak og energibruk. Via denne mekanismen klarer kroppen å holde vekten ved like og det er derfor det er vanskelig å holde på vekten om man har feks gått fort ned i vekt fordi kroppen "husker" hva det skal veie og gjør en del for å opprettholde vekten. Et skjema om Insulinresistens og PCOS: https://www.google.pl/search?hl=en&q=PCOS%20hormones&psj=1&biw=1280&bih=559&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=jztHUbO5MuTa4QSigIHIAg#imgrc=OOZzO2zpoJWGoM%3A%3BAdBSyaiQOofADM%3Bhttp%253A%252F%252F4.bp.blogspot.com%252F-fd0n88xrjt0%252FT5zzHU9L2hI%252FAAAAAAAAABM%252FcxSRAQeEo0I%252Fs1600%252Fpolycystic%252Bovaries%252Bsymptoms.gif%3Bhttp%253A%252F%252Fpolycysticovariestreatmentinfo.blogspot.com%252F2012_04_01_archive.html%3B482%3B421 2
Catgirl Skrevet 18. mars 2013 #15 Skrevet 18. mars 2013 (endret) Hadde også en venninne som var slank med timeglassfigur og hun fikk oppdaget insulinresistens. Så det stemmer at man ikke trenger å være overvektig for å være insulinresistent. Det å være insulinresistent har jo sine fordeler i noen situasjoner, feks ved graviditet blir alle kvinner mer insulinresistente. Det er for å sikre næring til fosteret. Men det kan være en verre situasjon om man da utvikler svangerskapsdiabetes pga komplikasjoner. De med insulinresistens er i større fare for å utvikle svangerskapsdiabetes. Endret 18. mars 2013 av Catgirl 1
JohnS Skrevet 18. mars 2013 #16 Skrevet 18. mars 2013 Kan hormonforstyrrelser ha så mye å si - eller er det noe jeg gjør feil? Noen erfaringer? Blir veldig glad for alle svar Anonym poster: 4ca98945cbfe039d5bc4ed312bc8319a Det er faktorer som kan ha noe å si, men det er ingenting som kan forhindre vektnedgang. Hastigheten kan derimot variere. 1300 kcal er ikke ekstremt lite og du sier heller ikke hva trening 3-4 x i uken innebærer. Veldig mye av treningen der ute forbrenner det som for mange vil være overraskende lite og er bare lett mosjonering. Det er fullt mulig at du ligger i et grenseområde der det ikke er noe stort underskudd, kanskje fordi du får i deg mer enn du tror i forhold til aktivitetsnivå. Muskler veier også mer enn fett i forhold til størrelse, men det er nok tvilsomt at du har bygget noe særlig muskelmasse. 8-9 måneder er uansett for lenge uten å merke noe endring, så det er nok kosten det går på.
Gjest made4u Skrevet 18. mars 2013 #17 Skrevet 18. mars 2013 Ja, slank og insulinresistent kan man være. Hva jeg ville frem til er at insulinresistensen i seg selv forklarer overvekten, dog forklsrer ofte overvekt insulinresistens. Sunt sammensatt kosthold og fysisk aktivitet er viktig for alle uansett størrelse eller om man har sykdommer eller ei. Fysisk aktivitet og godt kosthold er i mange sammenhenger bedre enn medisiner ved overvektsrelaterte følgessykdommer som diabetes og insulinresistens.
Supraspinatus Skrevet 18. mars 2013 #18 Skrevet 18. mars 2013 (endret) Å skape varme er energikrevende for ALLE, så også bevegelse - mer enn noe handler forbrenningen om akkurat det å skape varme og bevegelse. De fysiske lovene spiller da inn, og de er gitte for alle. Skal forbrenningen være redusert så må nødvendigvis kroppen senke kroppstemperaturen (varmen som skapes) og blodsirkulasjonen (og andre bevegelsesprosesser i kroppen) - slikt er målbart og ganske alvorlig. Hormonelle forskjeller utgjør lite, selv alvorlige tilfeller av lavt stoffskifte utgjør ikke stor forskjell fra normalt fordi det å skape varme er energikrevende for alle, således bevegelse. Kroppsvekten er fortrinnsvis det som avgjør hvor mye energi det krever. Livsstilen er det som forklarer forskjellen i vekt, over eller undervekt kan alltid spores til det selv ved alvorlige stoffskiftesykdommer som i seg selv ikke gjør noen så fet mange er. De største har alltid feil vaner og de har godt høyere forbrenning enn sine mindre medborgere. En større person med lavt stoffskifte forbrenner mer enn en mindre person med høyt stoffskifte. --- Hormoner, slik jeg ser det, spiller en liten rolle for selve forbrenningen. Der er de fysiske lovene nesten altomspillende. Det betyr dog ikke at det hormonelle ikke er viktig med tanke på overvekt - for det har stor fokus og jeg er overbevist om at det spiller en stor rolle for hvorfor noen blir overvektig og andre ikke. Dog ikke som du tror, fordi forbrenningen er så forskjellig (noe den ikke er for personer relevant å sammenligne på grunnlag av størrelse, kjønn, alder og fettprosent). Hormoner spiller rolle når det kommer til hvor mye enkeltpersoner spiser, altså appetittreguleringen. Altså ser jeg og mange andre det slik at hormonene styrer inntaket, og det er der forskjellene er betydelige. Du lager ganske store forenklinger. Jeg skal gå i nesten samme felle ved å forenkle det, men det er mest fordi du trenger å få forenklet ting slik at du ikke misforstår dem. BMR = Basic metabolic rate (også kalt Resting energy expenditure) AEE = Activity energy expenditure TEF = Thermic effect of food Energibalansen kan oppsummeres med: Energi inn – uabsorbert energi – BMR – TEF – AEE = endring i energilagrene. AEE utgjør en liten del av forbrenningen. For de mest stillesittende utgjør den ikke mer enn 10% og for dem som er mest aktiv utgjør den ca 30%. Dette er den eneste frivillige måten å bruke (mer) energi på. TEF er energien man bruker på å fordøye, bryte ned og omsette næringstoffene. Denne varierer ut i fra hva du spiser og noe mat øker og senker denne. Protein blant annet er et næringstoff som øker TEF. TEF utgjør ca 10% av energiforbruket REE utgjør størstedelen av energiforbruket. Det er energien en bruker for å overleve. Ca 60-80% av energiforbruket. Denne kan endres hormonelt. En blokkering av leptinsignalering/resistens som blant annet styrer frigjøring i fett kan redusere energiforbruket. Mer muskler betyr flere mitokondrier som betyr høyere energiforbruk ved hvile. Mange bruker gjerne Michael Phelps som eksempel. Det ble oppgitt at han spiste ca 12000 Kcal per dag uten å legge på seg. Han trener riktignok sikkert mye, men for å sette ting i perspektiv så vil et person på hans kroppsvekt bruke ca 2500kcal på et maraton i konkurransefart. Og jeg er ganske sikker på at han ikke løper 3-4 maraton per dag. Årsaken er nok delt i at oppgitt inntak er gjerne overdrevet noe, og hans hvileforbruk er vanvittig høyt. Derfor kan jeg med ganske stor sikkerhet si at energiforbruk er hormonelt styrt. Kroppsvekten endrer også energiforbruket. Det er blant annet beskrevet i denne: http://www.ncbi.nlm..../pubmed/7632212 Men mulig det er litt dumt av meg å bruke en drittkilde som pubmed. Er ikke så troverdig den siden de skriver mest om Tone og Axel... Innlegg redigert for fjernet innhold samt svar til dette Sophie-Ann, mod Endret 19. mars 2013 av Sophie-Ann 7
Supraspinatus Skrevet 18. mars 2013 #19 Skrevet 18. mars 2013 Ja, slank og insulinresistent kan man være. Hva jeg ville frem til er at insulinresistensen i seg selv forklarer overvekten, dog forklsrer ofte overvekt insulinresistens. Sunt sammensatt kosthold og fysisk aktivitet er viktig for alle uansett størrelse eller om man har sykdommer eller ei. Fysisk aktivitet og godt kosthold er i mange sammenhenger bedre enn medisiner ved overvektsrelaterte følgessykdommer som diabetes og insulinresistens. Insulinresistens forklarer overvekt og overvekt forklarer insulinresistens? Tror du blander kausalitet og korrelasjon. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #20 Skrevet 18. mars 2013 Hei, TS her. Så noen mente at jeg spiste mer enn jeg er klar over. Jeg loggfører maten og treningen i et program og er ganske sikker på at jeg regner ut riktig. Spiser mye proteiner og har kuttet ned på karbohydrater. Som Catgirl spurte om her, så er det Polycystisk ovariesyndrom jeg har.Men har som sagt gått på p-piller jeg fikk av legen i 3 måneder (og fortsetter) En vanlig spisedag for meg kan være: Skyr+frukt+knekkebrød Kokte/stekte grønnsaker Tørket frukt Cottage cheese,egg,kylling.. Det som serveres til middag ( ofte kylling/kjøtt og mye salat) Drikker masse vann og kun det.. Når det kommer til trening pleier jeg å bruke ellipsemaskinen der jeg forbrenner ca. 400-500 kalorier hver gang jeg trener + litt styrketrening.. Anonym poster: 4ca98945cbfe039d5bc4ed312bc8319a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå