Gå til innhold

Hva hadde du valgt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 18 mnd går i en liten barnehage. Om et par uker skal det være overnattingstur med barnehagen, ca 20 min fra oss.

Datteren har ikke ligget vekke fra oss siden hun var 6 mnd (på natt . Om dagen har hun sovet i barnehagen) . Hun kan til tider våkne noe ut på natt og være litt engstelig og redd og må roes. Jeg er litt redd for dette mtp overnatting vekke fra oss.

Hun har et veldig tillitsforhold til den ene ansatte og normalt tillitsforhold til de andre.

Hva ville dere gjort? Det går vel helst bra, men redd for at hun skal våkne og bli veldig redd når mamma eller pappa ikke er der :(

Anonym poster: 53be70a322012c3ae70550d38ccb113c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke sendt min unge på 18 måneder på overnattingstur med barnehagen. Ser virkelig ikke poenget med en slik tur.

Anonym poster: f3b892ef9c813d07c8ece2765fb3ad74

• Liker 16
Gjest Murica
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor en barnehage har overnattingstur?

Ungen er litt over året syns jeg virket veldig ungt til å overnatte ute med "fremmede" mennesker. Selv om de ser hverandre i barnehagen hver dag, så er det ikke samme som å overnatte hos besteforeldre eller onkler og tanter.

• Liker 3
Skrevet

Hadde ikkje sendt et så lite barn på overnatting i barnwhagen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Aldri hørt om en barnehage som tar med seg så små barn på overnattingstur, det høres jo bare merkelig ut.

• Liker 5
Gjest pysepusen
Skrevet

Hvorfor skal de på overnatting med et så lite barn? Hadde ikke sendt barnet mitt med.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor en barnehage har overnattingstur?

Ungen er litt over året syns jeg virket veldig ungt til å overnatte ute med "fremmede" mennesker. Selv om de ser hverandre i barnehagen hver dag, så er det ikke samme som å overnatte hos besteforeldre eller onkler og tanter.

Datteren er mer komfortabel med de i barnehagen enn tantene og onklene sine.

Det er en barnehage med bare 20 barn og alle går sammen. Derfor det er overnatting.

Men jeg tror vi dropper det da. Tydelig veldig uvanlig...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 18 mnd går i en liten barnehage. Om et par uker skal det være overnattingstur med barnehagen, ca 20 min fra oss.

Datteren har ikke ligget vekke fra oss siden hun var 6 mnd (på natt . Om dagen har hun sovet i barnehagen) . Hun kan til tider våkne noe ut på natt og være litt engstelig og redd og må roes. Jeg er litt redd for dette mtp overnatting vekke fra oss.

Hun har et veldig tillitsforhold til den ene ansatte og normalt tillitsforhold til de andre.

Hva ville dere gjort? Det går vel helst bra, men redd for at hun skal våkne og bli veldig redd når mamma eller pappa ikke er der :(

Aldri i livet ville jeg latt dem passe på min datter i en hel kveld.

Anonym poster: 49f82db2978fe681ed17c056e68ee59c

Skrevet

Hadde aldri sendt henne på overnattingstur.

• Liker 3
Gjest pellepirat
Skrevet

Må bare si at det hadde ikke jeg heller gjort. Vet det har skjedd i bhg til dattera vår også, men da kun med det eldste, på sisteåret deres i bhg, og da kunne det (selvfølgelig) også være med en del foreldre.

Gjest Marmot
Skrevet

Overnattingstur med så små barn? Det hadde jeg aldri i verden gått med på nei, det synes jeg var veldig spesielt.

Det er normalt at "avgangsungene" har en overnatting, men ikke så små.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage i flere år, både privat og kommunal. Å har flere venninner som gjør det samme.

Ingen av oss har hørt om barnehager som gjør dette i aldersgruppen barnet ditt er.

Har de en begrunnelse for hvorfor alle skal bli med på dette? uten om at det er "få barn"

Har de forsikring for dette? trodde ikke man hadde lov til å ha så små barn til overnatting!

Normalen er at de eldste barna (skole-starterene) har en overnatting like før sommeren, som avslutning i barnehagen. Da som regel med 3 barn pr voksen, så noen ganger blir foreldre også spurt om å stille opp

Støtter deg i å holde barnet hjemme! :)

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri sendt henne på overnattingstur.

Det gjør ikke vi heller etter å ha lest svarene her.

Men jeg lurer på hvorfor så mange er i mot det? Stoler dere ikke på de ansatte?

AnonymBruker
Skrevet

Husker at vi hadde en overnattingstur i 1. klasse, på 80-tallet så jeg var 7 år, det var merkelig å ikke sove hjemme og sove sammen med klassevenner og læreren, husker at jeg hadde veldig hjemlengsel, husker det faktisk ennå!!! Det er jo selvsagt forskjell på en 7-åring og en på 18 mnd, jeg hadde ikke sendt mitt barn på 18 mnd på en slik tur, og selv om at det er en liten barnehage så syns jeg at det er merkelig at de vil ha de små barna med.

Det handler ikke om å ikke stole på de ansatte i mitt tilfelle, jeg syns at det handler om at så små barn ennå trenger tryggheten hos sine foreldre eller andre slektninger som de kjenner når det er natt, og at de er så små at de uansett neppe får noen stor glede ut av turen.

Anonym poster: b79819f9ea9f3e997843ea53acd0a05c

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Jeg hadde aldri sendt min unge på 18 måneder på overnatting med barnehagen. Her er det kun de skoleklare som har en slik overnatting, og selv da overnatter ikke alle.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage i flere år, både privat og kommunal. Å har flere venninner som gjør det samme.

Ingen av oss har hørt om barnehager som gjør dette i aldersgruppen barnet ditt er.

Har de en begrunnelse for hvorfor alle skal bli med på dette? uten om at det er "få barn"

Har de forsikring for dette? trodde ikke man hadde lov til å ha så små barn til overnatting!

Normalen er at de eldste barna (skole-starterene) har en overnatting like før sommeren, som avslutning i barnehagen. Da som regel med 3 barn pr voksen, så noen ganger blir foreldre også spurt om å stille opp

Støtter deg i å holde barnet hjemme! :)

Barna får et helt annet forhold til de andre barna og de ansatte. Antar alt er i orden rundt dette for det har vært slik i årevis.

Men det er svarfrist på turen i morgen og på lappen er det krysset av for "ikke overnatting".

Skrevet

Det gjør ikke vi heller etter å ha lest svarene her.

Det handler vel mer om at det er snakk om en del barn, som alle skal stelles, og gjøres klar for natta. Behovene til barna er forskjellige, så det er uvissheten ved at man ikke vet om ens eget barn får den oppmerksomheten det trenger. Barnet er også så lite, at det er et spørsmål om hvilket utbytte hun vil få av det. Og så er det dette med at barnet kanskje våkner om natten, og da er det ofte sånn at de vil til mamma og/eller pappa.

Selv om jeg stoler på dagplejersken, som tar seg av jenta mi på dagtid, og som kjenner henne, ville jeg ikke sendt henne på overnattingstur med hele ungeflokken. Selv om jeg nok tror dagplejersken i utgangspunktet er i stand til å gi barnet mitt det hun trenger, også på nattestid. Men når oppmerksomheten skal fordeles på 3-4 barn, er sannsynligheten for at mitt barn må vente i en situasjon der hun burde slippe å vente, for å unngå at hun "våkner til liv", for stor til at jeg ville tatt sjansen. I så lav alder, vil jeg ikke overlate ungen min over natten, dersom jeg ikke er rimelig sikker på at barnevakten har anledning til å ha fullt fokus på jenta mi så lenge hun trenger det. Plutselig er det gjerne tre-fire andre, som også krever sitt, og alle er like forvirret over å våkne i andre senger, uten mamma og/eller pappa. Og da skal det vel noe til å gi hver enkelt den trygghetsfølelsen de måtte ha behov for.

Derfor ville ikke jeg valgt overnatting, i en sånn situasjon, i den alderen der.

Skrevet (endret)

Mine barn er i barnehagen fordi me treng barnepass når me er på arbeid. Mine går i ein liten bhg med ca 18 barn, to avdelinger, og eg stolar fullt og heilt på dei ansatte.

Likevel er det uaktuelt at minste søv i barnehagen - ho har ikkje utbytte av det heller. Eldste på 4 kunne nok vore med på overnatting no, fordi ho hadde syns det var stas.

Ho på 4 kan også vere på overnatting hos våre foreldre fordi ho har lyst, men minste er kun på overnatting hos besteforeldre når me har behov for barnevakt.

I var barnehage har skulegruppa overnatting før sommaren.

Endret av *Frida*
Skrevet

Jeg stoler helt og fullt på de ansatte i barnet mitt sin barnehage, men ville ikke sendt avgårde et så lite barn på overnatting. Min er nå fem og skal på overnatting med resten av skolestarterne, det synes jeg er en helt annen ting enn en på 18 mnd.

Jeg er ingen fagperson når det kommer til så små barn, men kan ikke tenke meg de vil ha særlig utbytte av en sånn tur i motsetning til en fem-seksåring som kan se på det mer som en opplevelse, og ikke minst kommunisere hva som evt er galt om de våkner midt på natta.

Gjest I samme båt
Skrevet

Litt pussig sammentreff.

Jeg har ei jente på 17 mnd som skal på overnatting denne uken. I den barnehagen er de 15 barn, og det vil selvsagt være med flere folk enn det antallet de pleier å være pr barn på dagtid. Barnehagen har gjort dette før, og de har erfart at selv de minste barna har utbytte av slike turer og samhørigheten i gruppen blir enda bedre av dette.

Den ene som skal være med på turen er søskenbarnet mitt, som min jente kjenner veldig godt. Så jeg har ingen problemer med å sende henne på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...