Gjest JulieUdugelige Skrevet 19. mars 2013 #281 Del Skrevet 19. mars 2013 Det er sikkert greit nok dersom ditt langsiktige mål er å oppheve trosfriheten, ytringsfriheten og alle andre assosierte friheter. Jeg for min del vil gjerne ha et samfunn der det er reell tros-og meningsfrihet, og der staten ikke blander seg med mindre det dreier seg om praksiser som er til reell, kvantifiserbar og identifiserbar skade for individet. eller representerer en krenkelse av enkeltmenneskets andre rettigheter. Som retten til selv å bestemme hvem man skal gifte seg med. Joda, jeg har ikke noe argument som kan bevise at du tar feil, det er en helt grei og forståelig posisjon å innta. Jeg vil allikevel bare bemerke at staten allerede uthuler både ytrings og religionsfriheten, og i resten av samfunnet er man ikke fri for konsekvenser for troen sin. Man er heller ikke fri fra innflytelse og indoktrinering. I tillegg har man i Norge lav frihet fra staten uansett, og folk er allikevel happy med det. Det fins ikke i Norge et slags enhetlig prinsipp som lover kan sies å være basert på, det er et lappeteppe av rå interessekonflikt som ligger bak det meste. Derfor er det en gråsoneovergang, og jeg ser da ikke den store forskjellen i å prakke på kristne menigheter litt homsevennlighet, for homser og samfunnets beste, og det å f.eks tvinge fattige til å måtte kjøpe narkotika av mafia, istedenfor på butikken, det å tvinge unge mennesker til å forsvare staten i krig, det å presse mennesker til å lese litteraturhistorie for å kunne bli rørlegger, osv. Det er ikke min skyld at det er sånn, og når det først er sånn, så er jeg tilbøyelig til å si; why not, kjør på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 19. mars 2013 #282 Del Skrevet 19. mars 2013 homofiles skattepenger går blant annet til statskirken. Dermed burde de få gifte seg der utelukkende pga det, eller så bør de få betale mindre skatt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2013 #283 Del Skrevet 19. mars 2013 homofiles skattepenger går blant annet til statskirken. Dermed burde de få gifte seg der utelukkende pga det, eller så bør de få betale mindre skatt. Vi har ikke statskirke i Norge. Nå må du begynne å følge med i timen. Anonym poster: 268adca811eec0fc51bed209779fdb46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 19. mars 2013 #284 Del Skrevet 19. mars 2013 Vi har ikke statskirke i Norge. Nå må du begynne å følge med i timen. Anonym poster: 268adca811eec0fc51bed209779fdb46 ånei :S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2013 #285 Del Skrevet 19. mars 2013 homofiles skattepenger går blant annet til statskirken. Dermed burde de få gifte seg der utelukkende pga det, eller så bør de få betale mindre skatt. Mine skattepenger går helt sikkert til mye stønadsordninger og slikt jeg ikke har adgang til, uten at det betyr at jeg får mindre skatt av den grunn. Så det der synes jeg er et tøysete fjortisargument alla Unge Høyre. Dessuten eksisterer ikke statskirken lenger. Så uavhengig av hvorvidt homsers skattepenger går til den norske kirke, er det urimelig av homser å kreve at et religionssamfunn vier dem. Hva blir det neste, at SV vil tvinge moskeene til å vie homser? HAHAHA, det skulle jeg likt å se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 19. mars 2013 #286 Del Skrevet 19. mars 2013 når slutta statskirken å eksistere? Er ikke lenge siden isåfall.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yes2yes Skrevet 19. mars 2013 #287 Del Skrevet 19. mars 2013 når slutta statskirken å eksistere? Er ikke lenge siden isåfall.. Like rundt nasjonaldagen i fjor. Blir nesten ett år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joa Skrevet 19. mars 2013 #288 Del Skrevet 19. mars 2013 Skjønner ikke problemet. Homofile burde få lov til å gifte seg i kirka om de vil. De er like mye mennesker som heterofile. Må legge til at dette er en av de få gangene jeg er enig med SV. Så hvem som helst bør få lov å gifte seg i kirka mener du? Hva med pedofile og nekrofile? Skal man godta alt fra enkelte grupper fordi de er mennesker? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 19. mars 2013 #289 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Så hvem som helst bør få lov å gifte seg i kirka mener du? Hva med pedofile og nekrofile? Skal man godta alt fra enkelte grupper fordi de er mennesker? De legningene du nevner der, er ikke legninger på samme måte som hetero, homo og bi. Pedofili, og den slags, er mer som psykiske lidelser. De kommer av misshandling og dype traumer. Det er selvfølgelig ingen som skal gifte seg med døde kropper. For en søkt sammenligning. Endret 20. mars 2013 av Yme 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berentsens Skrevet 20. mars 2013 #290 Del Skrevet 20. mars 2013 Kirkens medlemmer bør egentlig få stemme over om det skal tillates eller ikke. Men kirkens folk bør ha større problemer med at de vier personer som kun velger kirken på grunn av tradisjon og ikke på grunn av tro, enn noen få homofile par som ønsker å gifte seg i kirken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 20. mars 2013 #291 Del Skrevet 20. mars 2013 Men hva med "tro mot sannheten i kjærlighet"? Kjærlighet i møte med alle mennesker? Hva med at Kirkens bymisjon ansatte en lesbisk prest som levde i partnerskap? Og hvorfor får folk som har vært utro og folk som har skilt seg av andre grunner enn utroskap lov å gifte seg i kirken? Jeg trodde det var fordi Jesus var en likandes kar som ville alle skulle være greie mot alle andre uansett. Vend det andre kinnet til og sånn. Det er trist at så mange misliker meg og alle som meg fordi vi elsker noen så høyt som vi gjør. det var ikke som om jeg planla å være homo heller. Men det er greit, jeg skal uansett ikke gifte meg i kirka. Får vel holde meg unna kirker så godt det lar seg gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 20. mars 2013 #292 Del Skrevet 20. mars 2013 Kirkens medlemmer bør egentlig få stemme over om det skal tillates eller ikke. Men kirkens folk bør ha større problemer med at de vier personer som kun velger kirken på grunn av tradisjon og ikke på grunn av tro, enn noen få homofile par som ønsker å gifte seg i kirken. Min personlige mening er at homofile selvfølgelig skal kunne gifte seg, men jeg forstår ikke hvorfor de velger en trosretning, og en gud, som ikke aksepterer dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lashara Skrevet 20. mars 2013 #293 Del Skrevet 20. mars 2013 Jeg blir så sykt provosert av at det skal være opp til presten om homofile og lesbiske skal få gifte seg i kirka. Presten er betalt for å gjøre en jobb, da får han værsågod gjøre den også. Uansett så er tinghuset ett meget godt alternativ (faktisk ett bedre synest jeg) jeg og mannen min giftet oss der og jeg kan med hånden på hjertet si at det er den fineste sermonien jeg har vært med på. Vi hadde med alt det koslige, minus jesus ditt og jesus datt. Skjønner ikke hvorfor så mange vil gifte seg i kirka når de helt klart ikke er religiøse. Hyklersk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berentsens Skrevet 20. mars 2013 #294 Del Skrevet 20. mars 2013 Min personlige mening er at homofile selvfølgelig skal kunne gifte seg, men jeg forstår ikke hvorfor de velger en trosretning, og en gud, som ikke aksepterer dem. Helt enig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pottah Skrevet 20. mars 2013 #295 Del Skrevet 20. mars 2013 Det er den kristendommen jeg ser praktisert rundt meg der hvor jeg bor, på TV, blant mennesker som kaller seg kristne, osv. Den som korresponderer med mye av det som står i Bibelen, er linket opp mot de samme figurene osv. Vil bare påpeke, at her er det noen som har tatt navnet mitt og lagt på Gjest, og vi er IKKE samme person Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2013 #296 Del Skrevet 20. mars 2013 Kan ikke SV kreve at det skal bli fred i verden når de likevel er i gang? Anonym poster: 55826b5772d5643a60b8497876dc7d45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 20. mars 2013 #297 Del Skrevet 20. mars 2013 Like rundt nasjonaldagen i fjor. Blir nesten ett år siden. har ikke fått med meg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 20. mars 2013 #298 Del Skrevet 20. mars 2013 Vil bare påpeke, at her er det noen som har tatt navnet mitt og lagt på Gjest, og vi er IKKE samme person Jeg lurte litt på det der. Det er ikke du som har skrevet noe av det som er skrevet under det nicket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 20. mars 2013 #299 Del Skrevet 20. mars 2013 Haha, søtt, du tror politikk handler om prinsipper og verdier. Det er slik man manipulerer barnehagebarn, det. Var det tungvekter du var? Må være i betydningen fettcelle-masse det da. "Alle andre enn meg," lol, det er da nok av ateister i Norge som er tjent med hva jeg skisserer. Det er du som har et forklaringsbehov som forsøker vri folk i motsatt retning av hvor deres interesser ligger. Ettersom det ikke fungerer slik i Norge at din egen religionsfrihet blir noe mindre av å nekte andre religionsfrihet, og at disse "frihetene" våre kan uthules ubegrenset, så er det ikke noen argumeter mot å bare finne ut hva du er tjent med, og kjøre på. Det er ikke noe regjeringsparti i Norge som er opptatt av menneskerettighetene. Dette må være det verste vrøvlet jeg har lest på lenge. Menneskerettighetene våre, står høyere enn friheten til å praktisere livssyn. Man kan få tro på hvilken gud man vil, men man har ikke lov til å diskriminere eller skade andre i prosessen. Religionsfrihet er en av menneskerettighetene, nærmere bestemt artikkel 18. Men det er også retten til liv, helse, personlig sikkerhet, å slippe tortur, grusom eller umenneskelig behandling og retten til å inngå ekteskap frivillig. Så i noen tilfeller vil de forskjellige artiklene som utgjør menneskerettighetene komme i konflikt med hverandre. Og da blir det en avveining. Ofte i forhold til gruppens behov kontra individets behov. Det er interessant at omskjæring og tvangsekteskap dras frem, for å forby det kommer ikke automatisk i konflikt med religionsfriheten. Nettopp fordi retten til tro, tanke og samvittighetsfrihet i stor grad er en individuell rett. I forbindelse med både omskjæring og tvangsekteskap er det andre som krever en handling mot individets vilje eller velger for det. Det er altså ikke individets rett til trosfrihet som begrenses, men gruppas rett til å tvinge individer til å følge gruppas ønske. Om man som voksen, av religiøse årsaker, frivillig ønsker å inngå arrangert ekteskap eller gjennomgå omskjæring, så blir det noe annet. Og individets rett kontra gruppas rett, og gruppe vs individ i forbindelse med menneskerettigheter, er en debatt som har rast en god stund nå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 20. mars 2013 #300 Del Skrevet 20. mars 2013 Religionsfrihet er en av menneskerettighetene, nærmere bestemt artikkel 18. Men det er også retten til liv, helse, personlig sikkerhet, å slippe tortur, grusom eller umenneskelig behandling og retten til å inngå ekteskap frivillig. Så i noen tilfeller vil de forskjellige artiklene som utgjør menneskerettighetene komme i konflikt med hverandre. Og da blir det en avveining. Ofte i forhold til gruppens behov kontra individets behov. Selve røttene til menneskerettighetene handler jo om at alle i utgangspunktet skal kunne få velge som de vil, uten å bli hersa med av andre, hvertfall til en viss grad. Hvis det er røttene, blir friheten til å velge religion mer som et blad på en grein. Den er der, men den feies lett bort av de andre rettighetene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå