Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I juli reiser jeg og en venninne til Zanzibar for en fire ukers ferie. Er det noen her som har tips til hva vi burde få med oss og generelle reisetips? Vi skal bo i stone town, men regner med at vi gjerne reiser litt rundt på øyen også.

Anonym poster: fa89f0aea8478d00d0995dff4b101f62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk badesko. Det er piggete greier i vannet som gir stort ubehag om de trakkes på.

Skrevet

Ligg på stranda og ta livet med ro i Kendwa. Når kvelden kommer drar dere på fest på et av hotellene langs stranda.

Nattmarkedet i Stone Town er også veldig koselig. Mye liv, morsomme folk også selger de masse spennende mat.

AnonymBruker
Skrevet

Kendwa er ganske langt vekke fra Stone Town. Hvordan ville du anbefalt å komme seg dertil? Taxi, buss eller andre transportmåter?

Skrevet

Vi ordnes oss en god avtale med en sjåfør/taxi, og mener ikke det ble så dyrt. Men vi var 5 stykker da.. Er usikker på hvordan det er med andre alternativer.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Er det forresten noen som har vært der under Ramadan og har erfaringer med det?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Er det forresten noen som har vært der under Ramadan og har erfaringer med det?

Jeg var der under ramadan. Man unngår å spise og drikke i offentlighet og de fleste restauranter er stengt på dagtid, men det var ikke noe problem. Restauranten på hotellet var åpen, så vi gikk dit for å spise lunsj. mye liv på markedet og om kvelden er det mer liv enn vanlig!

Anonym poster: 9cceeab1e3260e078f77dc2459ac7506

AnonymBruker
Skrevet

Okei, takk for svar! Hvordan blir det med klær? Vi har for all del tenkt å dekke både skuldre og knær, men burde vi dekke oss enda mer med tanke på ramadan?

Skrevet

Okei, takk for svar! Hvordan blir det med klær? Vi har for all del tenkt å dekke både skuldre og knær, men burde vi dekke oss enda mer med tanke på ramadan?

Det burde holde, unngå dype utringninger.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke noe annerledes med klær pga ramadan. Skuldre, knær og utrigning som det sies. Bortsett fra på stranda selvfølgelig! :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

okei, takk for svar. Er det noen bademuligheter i Stone Town?

Skrevet (endret)

Jeg besøkte Stone Town for noen år siden, bodde på hotell rett ved stranden, men stranden var full av ferjeaktivitet og horder av locals som badet. Så ingen turister bade, men sikkert mulig (?).

Av turisttingene man kan gjøre, er en spice tour et must. Spesiell og fin opplevelse!

Endret av spinster
AnonymBruker
Skrevet

okei, takk for svar. Er det noen bademuligheter i Stone Town?

Du må kjøre en times tid til andre siden av øya for å fine bra strender, men taxi er ikke så dyrt. Kommer litt an på hva dere vil prioritere.

Skrevet (endret)

Av turisttingene man kan gjøre, er en spice tour et must. Spesiell og fin opplevelse!

Ja, det var faktisk ganske gøy. Da var vi bare min familie + guiden, og spiste hjemmelaget mat hos guidens familie etterpå (som var helt fantastisk). Liker mye bedre å være i en liten gruppe eller alene om man først skal gjøre slike typiske turistting, da får man gjerne se hvordan f.eks krydderfarmen faktisk drives i tillegg til at det blir mer personlig, og med mindre fokus på å ha et ''show'' for alle som er på besøk.

Selv var jeg bare i Zanzibar for å ha en avslappningsuke etter safari, og gjorde ikke så alt for mye. Men søsteren min dro på en dykketur der de også hadde snorkling, og det var visstnok veldig fint der. Marked var også kjempegøy! Samt at vi tok en tur til et sted de tidligere hadde holdt slaver, som var interessant og fint å få med seg.

Jeg synes dog at det morsomste med å være på ferier er å traske rundt i området og se hvor annerledes kulturen, maten og naturen er, uten å ha fullt opp med planer og tidskjemaer å forholde meg til. :)

Edit; Om man synes historie er interessant er det flere som tilbyr ''City Tour'' der man går rundt i byen mens guiden forteller litt om Zanzibars historie.

Endret av Gaea
Skrevet (endret)

Du må kjøre en times tid til andre siden av øya for å fine bra strender, men taxi er ikke så dyrt. Kommer litt an på hva dere vil prioritere.

Hehe, en time faktisk? Vi bodde lengst nord på øya, men kjørte til Stone Town og flyplassen/området rundt der et par ganger - og fikk beskjed om at bilturen ville ta alt fra en halvtime til to timer (kom an på sjåføren) :laugh:

Endret av Gaea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...