Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det heter vel praktikant. For noen år siden var det veldig populært med svenske jenter.

Anonym poster: 05fc57a446771652da61f8cecbffb01f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er direkte kvalmt at klasseforskjellene igjen har blitt så store i Norge at vanlige norske kvinner har råd til å ansette hushjelper og barnepiker. Slikt får meg virkelig til å ville sende norske kvinner tilbake til kjøkkenbenken for å gjøre sin husmorplikt.

Vi er likevel på full fart tilbake til attenhundretallet når en større andel norske kvinner igjen har råd til å ansette hushjelper og barnepiker, så hvorfor ikke i samme slengen også reversere likestillingen mellom kjønnene?

Husmorplikt? Hehe....eneste plikten her må vel være at sånne bitre mennesker som deg burde ta seg sammen å slutte å spre så mye eder og galle om kvinnfolk ;)

AnonymBruker
Skrevet

Kvalitetstid?

Du mener slippe levere og hente i barnehagen og slippe å lage mat til dem?

Hva mener du kvalitetstiden er da?

Det handler vel ikke om å slippe å hente i barnehagen. Men at barnet blir hentet kl 15-16 i stedet for kl 17. Så blir ikke barnets dager så lange i barnehagen, og når mor og far kommer hjem så kan de bruke tiden på barnet, ikke på å hente, handle, rydde osv. Jeg personlig syns det er synd om middagen utgår som en "samling" for hele familien, da det selv for meg som er alene med bare ett barn er en viktig del av dagen. Men jeg kunne med fordel sluppet alt styret som er i blant etter jobb, så jeg bare kunne leke, kose og være sammen med barnet mitt en ekstra time eller 2.

Anonym poster: eab61f4724a596cae7acc127fffd3a2e

• Liker 2
Skrevet

Det som er virkelig tragisk, er at disse gjerne kommer fra land hvor kvinner har svært få muligheter og har egne barn. Disse kvinnene må overlate barna sine til besteforeldre eller andre slektninger og reise over halve kloden for å arbeide for hvite kvinner og ta seg av deres barn mot en lønn som er regnet som luselønn og som ingen norske ville jobbet for, men som er bra nok for en fattig kvinne fra en annen verdensdel. Hun sender penger hjem og spinker og sparer så hun kanskje kan få besøkt sine egne barn en gang i året.

Jeg kjenner flere vestlige som har vært au pairer på nøyaktig de samme betingelsene som de får i Norge. At noen fattige velger å utnytte ordningen betyr ikke at det er noe galt med ordningen per se. Dersom man innførte at kun rike, vestlige kunne bli au-pairer, hadde du hatt mindre imot ordningen da?

Tilbake til trådstarter her. Hva om barnet du får blir handykappet eller funksjonshemmet, pleietrengende resten av livet? Ville du bare satt barnet på et hjem da? Man kan ikke planlegge alt her i livet, ting kan skje på veien. Noen kan få seg eg midt i fleisen når de planlegger alt til minste detalj. Mitt forslag er å ikke få barn. Jobb, tjen penger og gjør det du egentlig vil. Å ta seg av et barn inni her har du ikke tid til. Barn er mennesker, ikke en maskin en kan sette bort til andre.

Anonym poster: b153f3328f324591e861c78be1885f99

Mener du at alle som planlegger barn bør bytte til en jobb med lav arbeidsmengde i tilfelle de får et multihandikappet barn? At mennesker med barn ikke skal inneha lederposisjoner? Jeg er ganske sikker på at TS klarer å håndtere situasjonen dersom hun skulle få et barn med spesielle behov, men det er vell ikke nødvendig å skulle ta ale sorgene på forskudd.

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke problemet med å ha en praktikant, dette må jo gavne både foreldre og barn mtp stress og mas??

• Liker 6
Skrevet

Det handler vel ikke om å slippe å hente i barnehagen. Men at barnet blir hentet kl 15-16 i stedet for kl 17. Så blir ikke barnets dager så lange i barnehagen, og når mor og far kommer hjem så kan de bruke tiden på barnet, ikke på å hente, handle, rydde osv. Jeg personlig syns det er synd om middagen utgår som en "samling" for hele familien, da det selv for meg som er alene med bare ett barn er en viktig del av dagen. Men jeg kunne med fordel sluppet alt styret som er i blant etter jobb, så jeg bare kunne leke, kose og være sammen med barnet mitt en ekstra time eller 2.

Anonym poster: eab61f4724a596cae7acc127fffd3a2e

Der er vi heldigvis forskjellige.

Mine barn er voksne nå, men jeg husker godt den fine kontakten jeg fikk med deres primærkontakter i barnehagen ved henting og levering. Ville aldri vært foruten den daglige kontakten der.

Hadde følt meg totalt fremmedgjort om jeg skulle hatt noen til å gjøre den oppgaven for meg.

En gang i blant har man som regel noen som henter, men den daglige dialogen med de som passet guttene mine ville jeg jo ha selv.

Men så hadde jeg aldri kunne trives med en fremmed i huset, og som vi så i innslaget jeg linket til. Sønnen spør hva det er til middag så sier moren at han må spør aupairen ... Hun kunne ikke engang svaret sønnen på hva og når det er middag.

Mannen min lurte også på hvor ofte hun egentlig kom hjem så "tidlig" ... tydeligvis ikke så ofte for da hadde hun vel foretrukket å lage maten selv?

Vi er heldigvis forskjellig skrudd samnen vi mennesker.

Skrevet

Der er vi heldigvis forskjellige.

Mine barn er voksne nå, men jeg husker godt den fine kontakten jeg fikk med deres primærkontakter i barnehagen ved henting og levering. Ville aldri vært foruten den daglige kontakten der.

Hadde følt meg totalt fremmedgjort om jeg skulle hatt noen til å gjøre den oppgaven for meg.

En gang i blant har man som regel noen som henter, men den daglige dialogen med de som passet guttene mine ville jeg jo ha selv.

Men så hadde jeg aldri kunne trives med en fremmed i huset, og som vi så i innslaget jeg linket til. Sønnen spør hva det er til middag så sier moren at han må spør aupairen ... Hun kunne ikke engang svaret sønnen på hva og når det er middag.

Mannen min lurte også på hvor ofte hun egentlig kom hjem så "tidlig" ... tydeligvis ikke så ofte for da hadde hun vel foretrukket å lage maten selv?

Vi er heldigvis forskjellig skrudd samnen vi mennesker.

Mannen din?Sitter dere sammen på kvinneguiden? :laugh:

Skrevet

Mannen din?Sitter dere sammen på kvinneguiden? :laugh:

Nei, men det hender at vi ser på TV sammen - jeg refererte tidligere til "Kvinne 2013" som går på NRK.

Litt irriterende når folk ikke orker lese før de svarer.

• Liker 1
Skrevet

her er hverdagen til en som har au pair. hun smør noste

til eldstemann og sørger for at han spiser og ikke roter bort tidfn. Dette skjer etter at jeg har krøpet opp i sengen til hver av guttene mine for rn morgensrjnd. munstemann er på badet med meg og fikser seg ferdig. når vi er fetdig kjører jeg de til skole å barnehage. jeg går på jobb og henter minsten i bhagen rett etter fire. Da møter i storebror som har kommet hjem litt før til noen i huset. Jeg lager middag mens eldstemann gjør lekser.Vi går fta bordet og gjør mere lekser, og deretter lek, spill aktiviteter. Au pauiren vasker rydder og hjelper oss å holde orden. så hva går dette på bekostning av Jeg er sikker på at jeg tilbringer mer tid sammen med barna enn mange av dere andre. Fordi jeg har kjøpt meg fri fra det dere må bruke tid på. Det er helt enkel matte! bruker du 10 timer til husarbeid så må du ta det fra et sted. hvis du ikke alltid gjør det når barnet har lagt seg. drbne surmagingen enkelte kommer med er misunnelse. ikke noe annet. Folk må få lov til å ta andre valg.

Jeg vet at vår au pair er så lykkelig som en som må reise fra barne sitt kan bli. Hun bygger et helt hus for pengene hun tjener, vi har gitt henne flere billetter hjem og hun har anledning til å jobbe ekstra for en timeslønn jeg sel hadde vasket for. Klart det er synd at de må reise ut , men spør deg selv hvs du har gjort for å forandre det sjeve fordelingsbildet av goder i verden. Jeg har i det miste gitt de som har bodd hos oss anledning til å unnslippe å jobbe hos folk i Saudi og andre Asiatiske lsnd. For det er der de reiser når vi av idealistiske grunner ikke tar i mot de lenger

Skrevet

Jeg er klar over at mange kan synes at vi er "dårlige foreldre", men faktum er at både jobben og familien er viktig for oss. Jeg er selv vokst opp i en familie med mye jobb, og jeg er ikke mindre glad i dem eller tilstede for dem for det.

Min mann og jeg har veldig god kommunikasjon, og prioriterer alltid hverandre.- Og vi får også alltid til tilpasse jobben med dette. Det handler i stor grad om kommunikasjon og evne til planlegging, mener jeg. Om vi ønsker å være på jobb en time ekstra fremfor å kjøre for å hente barna, og ha mat stående klar på bordet når vi kommer hjem og resten av kvelden med barna- tror jeg ikke de tar skade av det.

Sry, ingen gode konkrete forslag til Nanny.

Hva med å sjekke frivillighetssentralen i kommunen?

Kanskje noen som trenger deltidsjobb, eller sosiale oppdrag?

Når min eldste var liten hadde jeg husfar:)

Det var en ung arbeidsledig( til da) gutt som hadde droppet ut av vdg, og var fornøyd med å bruke dagene på å være til nytte:) Tør påstå at det varden beste tiden familien hadde. Ingen gourmetkokk, men vi hadde veldig fine ettermiddager som familie.

Skrevet

Au pair?

Nesten alle mine venner har au pair, og de vasker, henter, bringer og passer barna:-) har aldri hørt om en au pair som ikke vasker.

Da misbruker alle dine venner visumreglene. Au Pair er et kulturutvekslingsprogram hvor unge mennesker kan finansiere et lengre opphold i et annet land med å jobbe for en familie; passe barn og stelle for dem. Det er ikke en snikmetode for å skaffe seg underbetalt vaskehjelp fra 3. verden.

Kvinner med egen familie burde ikke godtas som Au Pair, så er det problemet løst.

TS hvorfor skaffer du deg ikke vaskehjelp. Og finner en student el.l. som kan hente barna et par ganger i uken og fikse middag.

• Liker 2
Gjest Hills
Skrevet

Jeg har ikke barn selv og den dagen jeg får det kommer jeg til å legge den opp så jeg har tid til å hente dem tidlig selv istedenfor å tjene de ekstra pengene til å betale noen andre for å gjøre det. Ja, nå kommer det gjerne noen kommentarer om at det vet jeg ingenting om ettersom jeg ikke har barn enda, men vi har nå begge godt betalte jobber og er to, så jo, det vil la seg gjøre om vi så må spare inn på dyre vaner.

Grunnen til at jeg ikke vil ha praktikant, au pair osv til mine barn er fordi jeg selv hadde det som liten. Vi var flere søsken og hadde i tillegg til full bhgplass hvor vi var mesteparten av dagen en praktikant som hentet, passet, ryddet osv. Da vi ble litt eldre, slutten av bhg og skolealder var vi alene, måtte hente min lillebror i bhg for så å dra hjem til et tomt hus. Mine foreldre var som regel borte fra 7-17/18 hver eneste dag pluss reiser innimellom. Jeg har ikke noe godt forhold til mine foreldre, de hadde aldri tid til oss. Sånn ønsker ikke jeg med mine barn, 2 timer etter bhg er faktisk ikke nok.

Da jeg var nesten 18 fikk jeg en liten bror, skikkelig attpåklatt. Hans foreldre, altså min far og min stemor hadde ikke tid. De var opptatt med å pusse opp, jobbe, slappe av, drar på turer, venninne/kompiskvelder osv. Det endte med at jeg var med lillebroren min så og si 24/7. Tok han ofte opp, leverte/hentet og passet han etter jobb/skole og hadde han med overalt hvor jeg var. Da han sa mamma for første gang sa han det til meg og han kalte meg mamma i to-tre mnd, helt til det ble kommentert av en av våre besteforeldre, da tok stemoren min litt mer ansvar. Han kaller meg fortsatt mamma og kan være hos meg i lange perioder, spørre om å få flytte inn osv, nevner ikke foreldrene sine engang.

Det er trist at folk planlegger og får barn når man ikke samtidig planlegger og faktisk bruke tid på dem og glede seg over dem. Det skjer så mye så fort som du går glipp av hvis du ikke er til stede.

AnonymBruker
Skrevet

Da misbruker alle dine venner visumreglene. Au Pair er et kulturutvekslingsprogram hvor unge mennesker kan finansiere et lengre opphold i et annet land med å jobbe for en familie; passe barn og stelle for dem. Det er ikke en snikmetode for å skaffe seg underbetalt vaskehjelp fra 3. verden.

Kvinner med egen familie burde ikke godtas som Au Pair, så er det problemet løst.

TS hvorfor skaffer du deg ikke vaskehjelp. Og finner en student el.l. som kan hente barna et par ganger i uken og fikse middag.

Det er faktisk slik at au-pair har lov til å ta lett husarbeid! Klesvask, matlaging, moppe gulv, rydde etc. Det man ikke kan kreve er at de storvasker, vinduer etc.

Anonym poster: 1ef28c7a7afed411d0a1ad48f96da5a1

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ansatt en praktikant som henter ungene i barnehage og på skole og gir dem mat. I tillegg gjør hun lett husarbeid på dagen, samt innkjøp for oss. Noen dager lager hun også middag. Én dag i uken kommer det to damer fra et vaskefirma og tar storvasken.

Jeg vil heller ansette noen til å kunne hjelpe med disse tingene enn å måtte bruke de få timene vi har etter jobb og frem til barna skal legge seg på å gjøre husarbeid. Nå er jeg ikke stresset når jeg kommer hjem fra jobb, og kan gi barna all fokus, slik de fortjener. Hva er galt i dette?

Anonym poster: 478f065bc22dae11d516fdbc825a27f8

• Liker 3
Skrevet

Vi har ansatt en praktikant som henter ungene i barnehage og på skole og gir dem mat. I tillegg gjør hun lett husarbeid på dagen, samt innkjøp for oss. Noen dager lager hun også middag. Én dag i uken kommer det to damer fra et vaskefirma og tar storvasken.

Jeg vil heller ansette noen til å kunne hjelpe med disse tingene enn å måtte bruke de få timene vi har etter jobb og frem til barna skal legge seg på å gjøre husarbeid. Nå er jeg ikke stresset når jeg kommer hjem fra jobb, og kan gi barna all fokus, slik de fortjener. Hva er galt i dette?

Anonym poster: 478f065bc22dae11d516fdbc825a27f8

Det er vel ikke noe galt i det - men jeg for min del kunne aldri tenkt meg å hatt det sånn da barna var små.

Hva er galt med å hente ungene selv?

Man henter dem vel tidligere for å ha tid med dem selv og ikke for at de skal ha mer tid med en aupair?

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke noe galt i det - men jeg for min del kunne aldri tenkt meg å hatt det sånn da barna var små.

Hva er galt med å hente ungene selv?

Man henter dem vel tidligere for å ha tid med dem selv og ikke for at de skal ha mer tid med en aupair?

Man får da ikke nødvendigvis mer tid med ungene av å hente de selv? DU jobber til 16 og har 30 min vei til barnehagen, altså hentes ungen 16.30. En aupair henter f.eks. klokka 15 og istede for å ta turen innom barnehagen etter jobben er du hjemme til 16.15 eller 16.30.. Ser du? Man taper ikke nødvendigvis tid med ungene ved å la andre henter, men barna slipper veldig lange barnehagedager!

• Liker 1
Skrevet

Javel, da misbruker alle visumreglene?

Men, det står at de skal gjøre lettere husarbeide, er ikke det vasking??Tror du og jeg tolker dette litt forskjellig. Pluss at når vi har søkt på au pairer må vi sende en arbedisbeskrivelse inn til UDI, og de har heller aldri reagert på at det står at de skal vaske hver dag. I tillegg, er det ulovlig å ansette au pairer som har barn i hjemlandet, så jeg tror rett og slett ikke du har peiling på hva du snakker om!:-)

Trådstarter, au pair er tingen for deg;-)

Skrevet (endret)

Man får da ikke nødvendigvis mer tid med ungene av å hente de selv? DU jobber til 16 og har 30 min vei til barnehagen, altså hentes ungen 16.30. En aupair henter f.eks. klokka 15 og istede for å ta turen innom barnehagen etter jobben er du hjemme til 16.15 eller 16.30.. Ser du? Man taper ikke nødvendigvis tid med ungene ved å la andre henter, men barna slipper veldig lange barnehagedager!

Vi ordnet det heldigvis ved at en leverte og den andre hentet - dermed slapp barna våre unødvendig lange dager i barnehagen. Det er vel sånn de fleste foreldre gjør idag også - ihvertfall på min arbeidsplass.

Joda - ser eksemplet ditt - man er kanskje 15 min tidligere hjemme fra jobb om man lar aupairen hente i barnehagen i stedet for å stoppe på veien selv - så kommer man vel også hjem til ferdig middag. Sikkert fint for de som ønsker andre slike tjenester utført.

Endret av Erja
AnonymBruker
Skrevet

Vi ordnet det heldigvis ved at en leverte og den andre hentet - dermed slapp barna våre unødvendig lange dager i barnehagen. Det er vel sånn de fleste foreldre gjør idag også - ihvertfall på min arbeidsplass.

Joda - ser eksemplet ditt - man er kanskje 15 min tidligere hjemme fra jobb om man lar aupairen hente i barnehagen i stedet for å stoppe på veien selv - så kommer man vel også hjem til ferdig middag. Sikkert fint for de som ønsker andre slike tjenester utført.

Hva er galt med å komme hjem til ferdig middag? Er det galt fordi man ikke har laget den selv? Hva om det er mannen som lager middagen? Familien, venner? Også galt? Jeg lager middag her i huset, mannen passer ungene. Middaglaging er faktisk ikke tid som tilbringes med ungene. Spsiingen derimot, det gjør vi sammen!

Forresten, hva med de som ikke gidder handle selv og får maten/råvarene på døra? Eller som lar andre vaske... For ikke å snakke om de som har barnevakter i helger eller på kveldstid!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er faktisk slik at au-pair har lov til å ta lett husarbeid! Klesvask, matlaging, moppe gulv, rydde etc. Det man ikke kan kreve er at de storvasker, vinduer etc.

Jeg har vært Au Pair, så de reglene kan jeg rimelig godt. Lett husarbeid betyr å rydde opp etter ungene, lage mat til dem og rydde kjøkkenet etterpå, støvsuge/vaske gulv der de leker, skifte på sengene deres osv. Det betyr IKKE å ta klesvask for hele familien, helgevask for hele familien og slikt. Storvask og vindusvask inngår absolutt ikke nei. En Au Pair er ikke vaskehjelp, men "mors hjelper med barna".

Endret av ViljaH
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...