Gå til innhold

Glutenfri mat- cøliaki

Fremhevede innlegg

Gjest chiki
Skrevet

Hei!

Mannen min fikk tidligere i uken vite at han har cøliaki. Ingen av oss kjenner noen fra før som har dette, så vi er altså helt blanke på dette!

Vi har kjøpt inn mye glutenfritt mel, spagetti osv som han har i eget skap:) Har også bakt eget brød til han.

Noen som har tips og triks som kan være vært å ta med? Kanskje noen har en oppskrift på godt glutenfritt brød(det jeg bakte var sann 1-2-3 brød), pizzabunn, boller også videre?

Hvordan gjør dere det når dere skal på besøk til andre? Dette er jo snakk om en mann som nærmer seg 30 år, og det er jo ikke alle som vet han har cøliaki enda. Bør vi gi beskjed om det, eller ta med noe selv til han? Nærmeste familie tror jeg ikke blir noe problem, de har allerede tatt iniativ til at de vil ha liggende noe de vet han kan spise.

Håper noen tar seg tid å svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meld dere inn i NCF, da får dere mange gode tips. De arrangerer også bakekurs.

Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg tåler ikke gluten kjempegodt selv (men er ikke alergisk). Prøver heller å holde meg unna tradisjonelle ting som inneholder gluten, feks brød. Ellers finnes det mye lavkarbooppskrifter på dette, og de inneholder vel ikke gluten?

Skrevet

Jeg har en eldre søster som har cøliaki (vi er alle flyttet ut av redet for flere tiår siden).

Når familien samles så ordner vi mat hun kan spise hvis vi skal til andre i familien.

Det finnes flere gode cøliaki blogger der ute med oppskrifter, bare å google.

Jeg sendte en link til min søster for en stund siden da jeg kom over en oppskrift på kanelboller. Dette ble veldig populært. Cøliakibakst kan være litt tricky, brødene blir ofte veldig kompakte og harde. Men i den oppskriften jeg sendte var det listet opp et par ting som hun ikke hadde hørt om, og bollene smakte BOLLER!

Bruk googel, det er mye bra der ute som smaker som det skal smake =)

Har ikke hatt problemer med f.eks julekaker. Vi lager glutenfrie krumkaker, de smaker likt blir bare litt tynnere og spøere enn med gluten.

Heller ikke med andre kaker, mange kaker kan lages med nøttebunn f.eks.

Med andre ord så lider ikke min søster noen nød i matveien, og heller ikke vi når vi samles og har mye glutenfritt som alle spiser.

Gjest Allergikeren
Skrevet

Jeg tåler ikke gluten kjempegodt selv (men er ikke alergisk). Prøver heller å holde meg unna tradisjonelle ting som inneholder gluten, feks brød. Ellers finnes det mye lavkarbooppskrifter på dette, og de inneholder vel ikke gluten?

Lavkarbo er ikke nødvendigvis glutenfritt, nei. Gluten er for det første et protein, så lavkarbo hjelper ikke sånn sett. Dessuten sitter det (mest) i kjernen på kornet, hvis jeg husker riktig. Så der er nok mer gluten i fint hvetemel enn i grovt, men så lenge melet er laget på spelt, rug, bygg eller hvete, er der gluten i.

For mitt vedkommende har det vært litt varierende når det gjelder besøk hos andre. Jeg har sagt fra uansett, og så tar jeg det litt derfra. ("Hvordan blir det evt med mat og sånt? Jeg tåler ikke gluten og melk, skjønner du, så jeg må planlegge litt hvis jeg skal ha med meg noe :) ". Noen gidder ikke/vil ikke sette seg inn i det, så da tar jeg med meg mat. (Men jeg syns at det da er rart å takke for maten når vi har spist ferdig. Takk for maten jeg har laget og tatt med selv, liksom? Jeg takker jo likevel, men mest for å være høflig.) I min familie er "ikke-allergikere" nesten i mindretall, så der slepper jeg å tenke på noe. I kjærestens familie er det litt mer varierende. Besteforeldrene hans "har ikke noe gluten- og melkefritt i hus", så der må jeg ordne meg selv. Foreldrene og søsteren hans lager en ekstra porsjon til meg når vi spiser middag etc der, evt så finner vi noe som alle kan spise.

Brødbakst kan være litt tricky, som Avalon sier. Jeg etterhever aldri brødene lenger, for det har som regel ikke noen hensikt. Nå bruker jeg en egenkomponert blanding, type 1/3 ferdig melblanding(som en type "basis"), og resten er 100 gram av ditt, 100 gram av datt. Litt etter humør og hva jeg har i hus. Og så sørger jeg for å bruke mye forskjellig, i et håp om å få mest mulig næring inn i brødene. Jyttemel(en av de mest næringsrike melsortene), havregryn, havremel, linfrø og lignende, quinoa-mel, hirseflak, bokhvetemel ... Selve deigen er også ganske løs, jeg kan nesten helle den over i formen.

Men når det gjelder kakebakst og andre ting, er det veldig ofte bare å erstatte glutenholdig mel med glutenfritt.

Og ja, NCF har mye nyttig info.

Skrevet

Jeg har byttet ut hvetemel med jyttemel og baker helt som normalt. Får bedre gjærbakster enn jeg gjorde med hvetemel :)

Gjest Allergikeren
Skrevet

Jeg har byttet ut hvetemel med jyttemel og baker helt som normalt. Får bedre gjærbakster enn jeg gjorde med hvetemel :)

Samme mengde, eller bruker du mindre? På pakkene står det at du bør bruke 2/3 så mye som det står i oppskriften.

Skrevet

Samme mengde, eller bruker du mindre? På pakkene står det at du bør bruke 2/3 så mye som det står i oppskriften.

Jyttemel absorberer mer væske enn hvetemel, så bruker vel litt mindre, men følger uansett ikke oppskrifter slavisk, tar det på gefülen :)

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

I mange langkarbobrød er det kli, og dette er vanligvis ikke glutenfritt.

Husk også at nydiagnostiserte cøliakere ikke skal ha havre det første året. Dette gjelder også for glutenfri havre.

Endret av Rosemor
  • Liker 1
Skrevet

allergikokken.no :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...