Gå til innhold

Blodprosent?


Rannva

Anbefalte innlegg

Hvor ofte er det vanlig å måle blodprosenten?

Min ble målt på første kontroll, i januar, men ikke siden. Dette syns sykepleier-mamma at var litt rart, fordi den kan svinge fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest agurk

hver kontroll blir min målt, og det ble den forrige gang og. bare be dem om å gjøre det når du leverer urinprøve. Er bare ett stikk i fingeren så det er fort gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min bliver målt hver gang, den kan jo svinge veldig meget i svangerskabet, ville nok be lægen om at tag en næste gang du skal til undersøgelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *nurket*

Min ble målt hver gang jeg var hos legen (så tilsammen 3 ganger). Foretrakk å gå til JM, og der hadde de ikke utstyr til å sjekke det.

Men ja det kan svinge raskt. Og man merker det stort sett ved at man blir lett ør og svimmel, og er slapp og sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler blodprosent hver gang jeg er til legen eller jordmor (1 gang pr mnd). Siden jeg ikke kan fordra stikk i fingeren får jeg blodprøve hver gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg målte kun første gang jeg var hos JM, men ikke andre gangen. Hmm, må høre om hvorfor neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heisan!

Jeg ble mamma i slutten av februar til en stor og flott gutt, så jeg er forsåvidt ferdig med disse svangerskapskontrollene.

Ser ut som det er litt forskjellig praksis på blodprosentene.

Hos meg tok de blodprosent på første kontroll, omtrent midt i og to stykker på slutten av svangerskapet.

Legen min forklarte at så lenge jernlageret er fint i begynnelsen av svangerskapet, så er det ikke nødvendig å kontrollere blodprosenten så ofte. Blodprosenten skal først gå ned til midten av svangerskapet og deretter stige litt igjen mot fødselen. Så den variere gjennom hele svangerskapet og kan være en litt usikker verdi på grunn av en vanligvis økende mengde væske i kroppen.

Men er du nysjerrig og dette plager deg så spørr om du kan ta en på neste kontroll.

ha et flott svangerskap...nyt det mens du kan for det er en helt særegen opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...