Gå til innhold

Matvarer bør merkes

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke matvarer som selges i Norge merkes for om de passer for vegetarianere, veganere og slikt? Ja, man kan lese ingrediensen, men er ikke alltid det hjelper. Noen ganger kommer man over rare navn og så må man hjem å se på nettet og så må man dra tilbake til butikken og oops, "jeg glemte hva det rare navnet var".

Og er ikke alltid man handler selv heller. Noen ganger handler man kansje for en vegetarianer og jeg tipper de fleste kjøttetere ikke har satt seg så veldig inn i ingredisenser. De ferreste tenker over hva E120 er, eller kanskje E-nummerene i seg selv.

Og hvorfor kan ikke alle produnser oppgi ingediensene på nettsiden? Da kan man bare gå inn der så vet man på forhånd hva man kan spise og ikke spise når man kommer i butikken, eller gjøre det langt lettere for de som må handle for en vegetarianer, alergiker eller noe.

Jeg vet andre land klarer dette, så hvorfor ikke Norge?

Anonym poster: ffca41828d21c74ffd5afc14900461a0

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Jeg har lest meg opp og lært meg hva jeg må unngå. Men eg har bommet noen ganger med noen kjøp, fordi det er vanskelig å lære seg alt utenat av E-stoffer ect. Surt å måtte kaste/tømme ut.

Anonym poster: 92866d11815574fd8ce8d0d89ede4090

• Liker 1
Skrevet

Vel, de kan selvsagt, men de største produsentene tenker nok først og fremst på økonomiske interesser om de først skal sitte og merke varer. Mindre bedrifter som er skapt for et spesielt formål har mye enklere for å markere alt de produserer med hvilket produkt dette er.

Flere store bedrifter tar for eksempel å merker om en matvare er godkjent iht religiøse krav eller er 'lavkarbo', nettopp fordi de vet at de da treffer et stort publikum som vil velge det produktet fremfor andre 'bare' på grunn av dette aspektet. Mat uten dyreprodukter merkes mindre ettersom det ikke er særlig til mange som er i den forbrukergruppen.

Så jeg forstår hvorfor det er som det er, men jeg er dog enig med deg, det hadde vært godt om mat ble tydeligere merket om det var noe 'særartet' ved dem.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det er vanlig i amerika og storbritannia, jeg regner med Norge følger etter snart.

Det er en underskrifskampanje gående ang dette, men husker ikke linken akkurat nå. Du er i alle fall ikke alene om å ønske det:)

Skrevet

Rema 1000 (i sammarbeid med NAAF) har merket noen produkter med "Fri for ..."

Coop har vel begynt å merke noen få produkter med "Uten ..."

AnonymBruker
Skrevet

Vel, de kan selvsagt, men de største produsentene tenker nok først og fremst på økonomiske interesser om de først skal sitte og merke varer. Mindre bedrifter som er skapt for et spesielt formål har mye enklere for å markere alt de produserer med hvilket produkt dette er.

Flere store bedrifter tar for eksempel å merker om en matvare er godkjent iht religiøse krav eller er 'lavkarbo', nettopp fordi de vet at de da treffer et stort publikum som vil velge det produktet fremfor andre 'bare' på grunn av dette aspektet. Mat uten dyreprodukter merkes mindre ettersom det ikke er særlig til mange som er i den forbrukergruppen.

Så jeg forstår hvorfor det er som det er, men jeg er dog enig med deg, det hadde vært godt om mat ble tydeligere merket om det var noe 'særartet' ved dem.

Ett eksempel; Pringles, der står det om den er egnet for veganere og/eller vegetarianere, Verre trenger det ikke å være :)

Anonym poster: 92866d11815574fd8ce8d0d89ede4090

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...