Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2013 #1 Skrevet 15. mars 2013 Nei, dette er ikke noe reellt for min del pr dags dato. Men jeg begynte lure på om private gynekologer kan ta voldtektsundersøkelser? Jeg har svært store problemer med GU, men klarer det så vidt hos en privat gynekolog jeg har vært hos tidligere. Ser ikke for meg at om jeg skulle blitt voldtatt at jeg takler det å ha en fremmed grafse rundt på meg når jeg har såpass store problemer med GU allerede. Er det noen som vet noe om dette? Kunne vært greit å visst, i tilfelle noe skulle skje.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #2 Skrevet 15. mars 2013 Hvis du skulle bli voldtatt er det viktig å sikre spor med en gang, derfor er voldtektsmottaket på legevakten vanligvis det eneste stedet man kan henvende seg utenom vanlige åpningstider. Men huff, for en forferdelig ting å gå og tenke på! Det er lite sannsynlig at det vil skje, i hvert fall hvis du tar så godt vare på deg selv som du kan. Anonym poster: 64a596e9e51d8f414762d078868848b7 3
Gjest TS Skrevet 16. mars 2013 #3 Skrevet 16. mars 2013 Tja, det er mer forferdelig at det skjer, og en ikke er forberedt. Har flere venner som har blitt voldtatt, selv om de "har tatt vare på seg selv", og ble utsatt for overgrep selv som barn. Så det ligger i bakhodet. Men det er kun voldtektsmottakene som er "gyldige"? Forferdelig synd om så, men kan på en måte forstå det.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #4 Skrevet 16. mars 2013 I utgangspunktet kan alle leger gjøre det. Men det er ikke alltid de har utstyret som er nødvendig for skikkelig sporsikring, skadedokumentasjon og behandling. De på voldtektsmottaket er også mer erfaren med å ivareta de som har vært gjennom en slik hendelse. Anonym poster: 8a6bde4279fc3c13ec82dc8791e6763a
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #5 Skrevet 16. mars 2013 Tja, det er mer forferdelig at det skjer, og en ikke er forberedt. Har flere venner som har blitt voldtatt, selv om de "har tatt vare på seg selv", og ble utsatt for overgrep selv som barn. Så det ligger i bakhodet. Men det er kun voldtektsmottakene som er "gyldige"? Forferdelig synd om så, men kan på en måte forstå det. Huff... Skjønner at du tenker på det da, ja. Men du må prøve å ikke være så redd at det går ut over livskvaliteten. :-) Og var jeg deg ville jeg satset på voldtektsmottaket. Du har neppe en gynekolog som er på vakt 24/7? Om vildtektsmottaket vet nøyaktig hvordan de skal håndtere saken, både personlig og medisinsk for å sikre spor. Anonym poster: 64a596e9e51d8f414762d078868848b7
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2013 #6 Skrevet 16. mars 2013 I utgangspunktet kan alle leger gjøre det. Men det er ikke alltid de har utstyret som er nødvendig for skikkelig sporsikring, skadedokumentasjon og behandling. De på voldtektsmottaket er også mer erfaren med å ivareta de som har vært gjennom en slik hendelse. Anonym poster: 8a6bde4279fc3c13ec82dc8791e6763a Så det er juridisk holdbart om det foretas utenfor et voldtektsmottak? Takk Greit å vite før jeg eventuelt spør legen om h'n har utstyr ol til det Huff... Skjønner at du tenker på det da, ja. Men du må prøve å ikke være så redd at det går ut over livskvaliteten. :-) Og var jeg deg ville jeg satset på voldtektsmottaket. Du har neppe en gynekolog som er på vakt 24/7? Om vildtektsmottaket vet nøyaktig hvordan de skal håndtere saken, både personlig og medisinsk for å sikre spor. Anonym poster: 64a596e9e51d8f414762d078868848b7 Livskvaliteten min er elendig uansett, så dette har liten eller ingen innvirkning Er ikke lokalt voldtektsmottak her (og det er rimelig hips om haps hvor human behandling en får der), og det er time på dagen hos h'n jeg går til, så tiden blir omtrent det samme. Og det å ha en fremmed lege grafse rundt på meg skjer bare ikke med mindre jeg er såpass skadd at det er mer eller mindre garantert at det blir fulgt opp. Jaja, går uansett knapt ut dørene uansett, så sjansen er heldigvis liten.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #7 Skrevet 16. mars 2013 Det er veldig trist å høre, TS. :-( Har du noen du kan snakke med? Kanskje du kan snakke med fastlegen din og få time hos psykolog. Man skal ikke gå rundt og være redd og stenge seg inne. Anonym poster: 64a596e9e51d8f414762d078868848b7
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2013 #8 Skrevet 17. mars 2013 Det er veldig trist å høre, TS. :-( Har du noen du kan snakke med? Kanskje du kan snakke med fastlegen din og få time hos psykolog. Man skal ikke gå rundt og være redd og stenge seg inne. Anonym poster: 64a596e9e51d8f414762d078868848b7 Har mange jeg kan snakke med, heldigvis
JohnS Skrevet 17. mars 2013 #9 Skrevet 17. mars 2013 Så det er juridisk holdbart om det foretas utenfor et voldtektsmottak? Takk Det er ikke nødvendigvis det samme. Det er en rettsmedisinsk undersøkelse der det stilles særskilte krav og sjansen for at noen private ville gjort noe annet enn å sende deg til nærmeste overgrepsmottak eller annen offentlig instans er forsvinnende liten. Selv om medisinske funn etter voldtekt dessverre har svært begrenset juridisk verdi i seg selv, særlig hvis det er lite tegn til grov vold (DNA for eksempel er i seg selv helt verdiløst for politiet da det ikke sier noe om skyld), kan det være et nøkkelelement sammen med andre beviser slik at det for din egen del bør gjøres så korrekt som mulig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå