Gå til innhold

Sakset fra avisene


LukaFrost

Anbefalte innlegg

Overskrift fra dagbladet på nett i dag:Ari Behn tigget på gata i London

Vil det ikke være korrekt å skrive: Ari Behn tagg på gata i London?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overskrift fra dagbladet på nett i dag:Ari Behn tigget på gata i London

Vil det ikke være korrekt å skrive: Ari Behn tagg på gata i London?

Begge deler er korrekt, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det nå, jeg også. men synes det hadde vært bedre norsk å skrive tagg. Hadde det stått at han hadde tigget, så hadde det vært ok.

Jeg synes at avisene ofte undervurderer folk og velger et enklere eller mer barnslig alternativ. Litt på samme måte som at jeg synes at kuer er barnslig og kyr er voksent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det nå, jeg også. men synes det hadde vært bedre norsk å skrive tagg. Hadde det stått at han hadde tigget, så hadde det vært ok.

Jeg synes at avisene ofte undervurderer folk og velger et enklere eller mer barnslig alternativ. Litt på samme måte som at jeg synes at kuer er barnslig og kyr er voksent.

Tja, jeg vet ikke helt. Det er jo i henhold til ordboka. Mener du at de velger folkelige varianter til fordel for "mer korrekte" løsninger, fordi de tror at folk vil se på det som skrivefeil? Det er i grunn ikke noe galt i å velge folkelige varianter, særlig ikke hvis det ligger naturlig i både journalistens og lesernes språk. For min del høres "tagg" rart ut. Det understreker vel bare at temaet du presenterer, er veldig subjektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...