Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Der er fire uker igjen til termin og jeg lurer på om det er noen ting jeg bør/ikke bør gjøre fram til fødsel slik at fødselen blir enkel og disse siste ukene så behagelig som mulig.

Jeg er klar over at fødsel ikke er enkel, men finnes det noen forberedende øvelser foreksempel?

Jeg plages noe ekstremt med halsbrann, noen som vet noe som hjelper?

Dette har jeg prøvd selv mot halsbrann:

Mandler: hjelper en stund

Melk: hjelper litt der og da, men gjør der verre etterpå

Rå poteter: hjelper litt

Papaya: hjelper litt

Gaviscon: hjelper ikke så mye

Rennie: hjelper en liten stund

Ranitidin: hjelper, men skulle ønske jeg kunne ta mer enn det som står i resepten. (Ja, man må ha resept)..

Jeg må sitte eller gå rundt hele tiden for å unngå oppstøt, for om jeg ligger uansett om jeg ligger med overkroppen hevet opp, så oppstår det surt oppstøt. Jeg kaster opp, så magesekken blir helt tom. Noen ganger kaster jeg opp blod!

Og magen da! Den er så stor at ingen liggestilling er ok nok for jeg får sovet mer enn 3-4 timer om natten! Det er vanskelig å puste og det føles at babyen presser jeg opp mot halsen. Og man skulle tro at man slapp det når babyen snut seg, men nei. Og ja, det er også tungt å gå. Bruker trippel lang tid til å gå til butikken enn hva jeg gjorde før. Det gjør også vondt nederst på magen og ryggen av å gå. Og jeg kommer hjem helt utslitt, bare etter en kort tur til butikken eller til legen. Samme gjelder når jeg gjør litt husarbeid! Jeg vil bare ligge. Men det bekymrer meg. Jeg er redd det er dårlig ide mtp det å gjøre seg klar til følelsen, men jeg kan ikke noe for det. Hva tenker dere om dette? Hva orket du eller ikke orket? Hvordan påvirket det når du skulle føde?

Og den store engstelsen er at jeg skal være alene:-( Barnefaren har ikke mulighet til å være med og jeg har ingen familie her til lands. Jeg føler at det er pinlig å spørre venninner om de kan være med. Esken sin mor vil stille opp, men synes også at det er enda flauere! Er det noen her som dro til fødeavdelingen alene, gikk gjennom det hele alene osv? Hvordan var det?

Ble litt langt, men jeg håper noen gidder å lese og kanskje svare :-) Takk!

Anonym poster: d324192f5e08b784c98d90ee5f2abc0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg var ikke så veldig plaget av halsbrann de gangene jeg gikk gravid, men husker at jeg prøvde å unngå sitrusfrukt, juice o.l. Tror også det er lurt å unngå fet og krydret mat? Huff, synes det høres fryktelig slitsomt ut med den ekstreme halsbrannen :( du må bare fortsette å prøve ut tips og råd leger og andre kommer med.

Liggestilling er noe de aller fleste sliter med de siste ukene. For meg var det best å ligge på venstre side med pute mellom bena. Men det er tøft ja, tungt å puste og det presser og dytter innvendig... Jeg husker godt tiden før termin da jeg skulle gå hjem fra togstasjonen at jeg ble forbigått av en eldgammel krokete dame. Husker også at mannen min pleide å dytte meg i rumpa når jeg gikk opp trappen hjemme, hihi! det hjalp :icon_lol: Noe av det som holdt motet mitt oppe var at mamma fortalte meg at "etter fødselen kommer du til å være i superform!" "du får kjempekondis etter å ha trasket rundt sånn i måneder" og det stemte jo! Den beste forberedelsen jeg tror du kan gjøre er å prøve (så godt du kan) å slappe av og ta vare på deg selv.

Synes du skal spørre noen om de vil være med deg til fødestuen. Hadde jeg blitt spurt av en venninne hadde jeg definitivt sagt JA! tror mange synes det vil være spennende og ærefullt. I USA er det jo mange har med seg mor, svigermor og halve slekta. Trist at du ikke har noen av de nærmeste der, men tror det er en stor fordel å ha noen med seg. De behøver jo ikke være der mot slutten....

Masse lykke til med fødsel, og god bedring med halsbrannen.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

Det er godt å høre at det ordner seg etter fødselen.

Mtp halsbrann, kan jeg jo ikke spise annet enn kokt ris med litt sukker i. Tørr ikke noe annet, det det minste trigger halsbrannen. Drikker kun vann.

Og, ja venstre side med pute mellom bena, er det greieste, men noen ganger hjelper ikke det en gang. Jeg husker forleden dag, at når jeg ikke fikk puste og ikke kunne ligge, gikk jeg på do satte meg på do, og holdt på å sovne der. Hehe... Tenkte, hva med hvis du bare sitter her litt og sover, hehe...

Min søster 18 år gamle lillesøster (som bor i USA) lovet å komme til meg og hjelpe til under fødselesoerioden, men hun sparer til billett fortsatt og jeg er ikke sikker om hun rekker å komme før termin. Da blir jeg nødt til spørre ei venninne om å være med.

Igjen takk! Er bare litt nedfor om dagen på grunn av alle plagene :-(

Skrevet

Har du en god veninne som kan stille opp? Huff får vondt av å tenke på deg. Hadde du vært min veninne så skulle jeg gjerne vært der.

Det som var tøft for meg var tiden rett etter fødselen. Å være sår i kroppen, usikker..i starten gråt jeg bare vi gikk tom for brød. Kjøp inn mat og ha i fryseren, slik at du har alt du trenger. Lag rundstykker, middager, og frys ned. Hvor er kjæresten din da?

AnonymBruker
Skrevet

Har en god venninne som gjerne vil være med når jeg skal føde (hun er sykepleier faktisk), men jeg tror ikke hun har tid til å hjelpe til etter fødselen. Her skal jeg satse på lillesøster.

Kjæresten bor i England og venter på engelsk oppholdstillatelse der, så han kan ikke bare reise til Norge ute å ha den oppholdstillatelse. Advokaten hans var veldig optimistisk og mente at han får oppholdskortet snart. Men det kan fort ta et par tre måneder. Får håpe at det ordner deg fort:-)

Skrevet

Jeg brukte Novaluzid mot halsbrann. Syns det fungerte greit.

Tror ikke det er noen øvelser du kan gjøre for å forberede deg til fødsel. Jeg tror uansett at du kommer til å være så klar til å få ungen ut når terminen kommer siden du har så mange plager nå, at kroppen din helt ubevisst er veldig klar. Spør ei venninne om hun kan være med. Syns ingen skulle behøve å gå gjennom en fødsel uten noen kjente ved siden av seg om de ønsker å ha noen der. :) Mannen min måtte dra på kennel med bikkja, så jeg var mange timer alene (det gikk litt fortere enn de på sykehust forespeilet), og jeg savnet å ha noen der da. Etterhvert når smertene ble verre og det næmet seg, så tror jeg nesten ikke at jeg hadde merket det om han ikke var der. Hadde nok med meg selv da.

Ønsker deg uansett masse lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...