Gå til innhold

Amfetamin før eksamen


amonyn

Anbefalte innlegg

Forstår virkelig ikke hvorfor studenter bruker amfetamin for å klare eksamen. Ja, man klarer å holde seg våken, men hvor mye lærer man?

Har kjent flere mennesker som har brukt amfetamin og de blir ikke akkurat klarere i hodet når våketiden øker. Men troen på egne prestasjoner var høy, enten det gjaldt raptekster, forfatterskap eller skolestiler.

Våkenetter har jeg hatt noen av selv også, men da med koffein og oppgave. Får flere slurvefeil enn vanlig og høyere kreativitet. Å pugge på denne måten er dødfødt for mitt vedkommende. Husker gjerne svært lite. Gikk også på eksamen i høst uten å ha sovet (står om det i bloggen min et sted). Resultatet ble bra, men jeg var helt borte og husker minimalt.

Søvn er jo essensielt for læringsutbyttet(sier de som har peiling på sånt). Derfor forstår jeg ikke hvordan rus og søvnmangel kan føre til bedre resultater. Kanskje det er selvtillitten som får et boost og ikke hukommelsen?

Synspunkter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om det ikke hadde virket for deg, så kan det være til hjelp for andre.

Å bombastisk slå fast at "ingen som har brukt amfetamin i skolesammenheng har hatt noe som helst utbytte av dette resultatmessig", blir litt vel lettvint.

Soldater har brukt amfetamin i krig av de samme grunner, de har nok hatt utbytte av det.

Endret av Leifern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er individuelt, og det kommer helt an på hvordan man bruker det. Amfetamin er prestasjonsfremmende de første dagene, det er bla derfor det blir brukt i krig, men går man for lenge uten søvn og mat faller prestasjonen igjen, så knepet er å balansere dosering, søvn og mat.

Anonym poster: 837387fd49c9ab4b096cd6fcaf7f2d3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke skjønne det. Jeg går selv på sentralstimulerende medisiner mot narkolepsi, og dersom jeg tar for mye, og dermed blir "supervåken", så får jeg jo vanvittig mye energi, er så våken som aldri før, setter i gang med tusen ting, klarer ikke å få gjennomført noe, konsentrasjonsevnen er elendig.

Fysisk sett kunne jeg nok ytt svært mye, men jeg hadde ikke vært i stand til å ta strategiske valg underveis. Dvs. som fotsoldat hadde det vært supert, som troppsfører katastrofalt.

Endret av Rosalie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke hadde virket for deg, så kan det være til hjelp for andre.

Å bombastisk slå fast at "ingen som har brukt amfetamin i skolesammenheng har hatt noe som helst utbytte av dette resultatmessig", blir litt vel lettvint.

Soldater har brukt amfetamin i krig av de samme grunner, de har nok hatt utbytte av det.

Jeg har ikke bombastisk påstått noe som helst. Jeg skrev mine erfaringer med stoffet og andre sentralstimulerende og satt frem spekulasjonene mine rundt dette.

Amfetamin er ikke et superdop som gjør deg smartere, flinkere og øker prestasjoner, slik som dopingmidler er for idretten. Det blir brukt fordi det kan øke konsentrasjonen og gi deg mer tid til å lese. Ikke fordi det øker intelligens og hukommelse.

Å si at det er plausiblelt at amfetamin øker læringsutbyttet fordi det øker prestasjonene til en soldat, er ikke en logisk slutning. Arbeidsoppgavene er vidt forskjellige. Mange sentralstimulerende effekter er fordelaktige for en soldat: holde seg våken til tross for sterk søvnmangel, mangel på sultfølelse, lett paranoia, fokus og manglende evne til å føle seg sliten ved harde fysiske oppgaver. Evne til "høyerestående" tenkning er ikke høyt prioritert.

LSD og hasj kan være svært nyttige hjelpemidler for en kunstner. Men det kan være katastrofale rusmidler for en soldat.

Edit: Svært morsom klipp om soldater på LSD,

Dette er individuelt, og det kommer helt an på hvordan man bruker det. Amfetamin er prestasjonsfremmende de første dagene, det er bla derfor det blir brukt i krig, men går man for lenge uten søvn og mat faller prestasjonen igjen, så knepet er å balansere dosering, søvn og mat.

Anonym poster: 837387fd49c9ab4b096cd6fcaf7f2d3f

Vil gjerne se en kilde på at amfetamin er prestasjonsfremmende og i hvilke sammenhenger.

Endret av amonyn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...