2shy Skrevet 14. mars 2013 #1 Skrevet 14. mars 2013 Jeg trenger en anbefaling på hvilken type router jeg bør gå for. Vanlig hjemmebruk, bredbånd via borettslag (2 MB).
Lutetium 71 Skrevet 14. mars 2013 #2 Skrevet 14. mars 2013 Jeg trenger en anbefaling på hvilken type router jeg bør gå for. Vanlig hjemmebruk, bredbånd via borettslag (2 MB). Hvis pcen(e) din(e) takler 5 Ghz (vanligvis betyr det at den må klare 802.11a), gå for en ruter som kan bruke 5Ghz båndet. Da har du mange flere ledige radiokanaler å velge mellom. Har man naboer tett på, noe veldig mange jo faktisk har, blir "eteren" fort stappende full på det vanlige 2,4Ghz båndet (der stort sett absolutt alt av pcer/rutere/dingser holder til idag).
2shy Skrevet 15. mars 2013 Forfatter #3 Skrevet 15. mars 2013 Hvis pcen(e) din(e) takler 5 Ghz (vanligvis betyr det at den må klare 802.11a), gå for en ruter som kan bruke 5Ghz båndet. Da har du mange flere ledige radiokanaler å velge mellom. Har man naboer tett på, noe veldig mange jo faktisk har, blir "eteren" fort stappende full på det vanlige 2,4Ghz båndet (der stort sett absolutt alt av pcer/rutere/dingser holder til idag). Har en Mac, hvor mye den takler av Ghz vet jeg ikke. Naboer tett på
Lutetium 71 Skrevet 15. mars 2013 #4 Skrevet 15. mars 2013 (endret) Har en Mac, hvor mye den takler av Ghz vet jeg ikke. Naboer tett på Hvilken mac? ..og hvilken mobil eller nettbrett? Er en fordel at de også har 802.11a, da trenger du nemlig ikke en ruter som må sende på begge båndene samtidig. Toppmodellene i mobilverdenen har støtte for 802.11a (iPhone 5 bl.annet). Edit2: Ser at alle mækkene på markedet idag støtter 802.11a! Men hvordan det er med litt eldre mækker vet jeg ikke. Endret 15. mars 2013 av Lutetium 71
2shy Skrevet 15. mars 2013 Forfatter #5 Skrevet 15. mars 2013 Hvilken mac? ..og hvilken mobil eller nettbrett? Er en fordel at de også har 802.11a, da trenger du nemlig ikke en ruter som må sende på begge båndene samtidig. Toppmodellene i mobilverdenen har støtte for 802.11a (iPhone 5 bl.annet). Edit2: Ser at alle mækkene på markedet idag støtter 802.11a! Men hvordan det er med litt eldre mækker vet jeg ikke. MacBook Pro, 2010 modell. Iphone, bruker ikke nettbrett. Spiller dette så stor rolle? Har med Mac når jeg er hos venner og familie over tid, hvor alle har forskjellige typer routere, kan ikke si jeg merker noe forskjell?
Lutetium 71 Skrevet 15. mars 2013 #6 Skrevet 15. mars 2013 MacBook Pro, 2010 modell. Iphone, bruker ikke nettbrett. Mækken har 802.11a, så den vil fint takle 5Ghz nett. Om Iphonen din er noe annet enn femmeren, vil den bare fungere på det gamle 2,4Ghz nettet. Spiller dette så stor rolle? Har med Mac når jeg er hos venner og familie over tid, hvor alle har forskjellige typer routere, kan ikke si jeg merker noe forskjell? Det er det som er litt trasig, vanligvis vil du merke nada forskjell, på 5Ghz eller 2,4 Ghz ruter, så lenge det er ledige kanaler i "eteren" der du bor. Men du vil merke en forskjell om du har mange naboer tett på, og det er lite ledige kanaler. Da kan det hende du vil slite med det samme som h*n her gjør. Jeg vil anbefale deg en ruter som også kan ta 5Ghz, for da har du en lettvint måte å unngå kanalkræsj på. Jeg ga deg en link, etter det jeg vet kan alle de som er listet opp der også operere på 2,4Ghz (det gode gamle, men trange, frekvensbåndet). Take your pick.
2shy Skrevet 15. mars 2013 Forfatter #7 Skrevet 15. mars 2013 Jøss, jeg visste virkelig ikke at det var så mye å tenke på når en skal kjøpe router! Det er litt vittig, for alle jeg har tatt med Mac til med supert nett, bor langt unna naboer. De som bor i rekkehus dog, har nett som detter ut konstant. Jeg ser at Spaceworld er den eneste fysiske butikken som er i rimelig avstand fra der jeg bor, jeg vil ikke bestille over nett. Betyr dette at f.eks Elkjøp sine routere ikke duger?
2shy Skrevet 15. mars 2013 Forfatter #8 Skrevet 15. mars 2013 Ah, og når jeg faktisk klarer å lese ser jeg jo at Elkjøp er på listen i linken din Så jeg kan bare gå for hvilken som helst av disse http://www.prisjakt.no/category.php?l=s115943622&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s115955279 ?
Cata Skrevet 15. mars 2013 #9 Skrevet 15. mars 2013 Hva med denne? Jeg har selv Airport Express i kombinasjon med Mac og iPhone, og har hatt vesentlig færre problemer med den enn med min forrige SMC router som måtte restartes i hytt og pine.
2shy Skrevet 15. mars 2013 Forfatter #10 Skrevet 15. mars 2013 Hva med denne? Jeg har selv Airport Express i kombinasjon med Mac og iPhone, og har hatt vesentlig færre problemer med den enn med min forrige SMC router som måtte restartes i hytt og pine. Jeg tror jeg har bestemt meg for http://www.prisjakt.no/product.php?p=988642 Fått veldig gode skussmål, og lett å plukke opp hos Elkjøp. Godkjent?
Cata Skrevet 15. mars 2013 #11 Skrevet 15. mars 2013 Kjenner ikke noe til den, men har hørt at Belkin skal ha gode produkter.
Lutetium 71 Skrevet 15. mars 2013 #12 Skrevet 15. mars 2013 (endret) Jøss, jeg visste virkelig ikke at det var så mye å tenke på når en skal kjøpe router! Det er litt vittig, for alle jeg har tatt med Mac til med supert nett, bor langt unna naboer. De som bor i rekkehus dog, har nett som detter ut konstant. Det er ikke så veldig mye å passe på, egentlig. Men det er greit å ha i bakhodet at 2,4Ghz båndet er praktiskt talt sprengt, og har heller aldri vært særlig egnet til fjellstabilt radiosamband. 5 Ghz er bedre, men er samtidig litt mer kresen på fri sikt (høyere frekvens trenger dårligere gjennom betongvegger mm). Til innendørs hjemmebruk og relativt korte avstander er det ikke så farlig om rekkevidden blir litt dårligere. At man slipper å dele kanal med 15 naboer er en stor fordel. Jeg ser at Spaceworld er den eneste fysiske butikken som er i rimelig avstand fra der jeg bor, jeg vil ikke bestille over nett. Betyr dette at f.eks Elkjøp sine routere ikke duger? Som du kanskje har funnet ut, kan du klikke på pila ved siden av butikk, og få listet opp en drøss med butikker, både fysiske og på nett. Klikk på de knappene til butikkene du vil handle fra, og du får opp tilbud kun fra de i lista. Skal jeg våge meg på noen anbefalinger, kan du titte på "nerdelista". Her er alle 5 Ghz ruterne som kan oppgraderes med tredjeparts programvare (dvs at de originalt kjører en form for linux, og denne kan skiftes ut med programvare som gir bedre funksjonalitet. Linksys E3000/E3200 og Netgear WNDR3700 blir ofte snakket bra om (lista til prisjakt er ikke komplett, WNDR3700 burde dukket opp i "nerdelista" da den også støtter Openwrt (linux). Et annen ok egenskap med de tre her, er at de støtter både 2,4 og 5 Ghz samtidig. TP-Link TL-WDR4300 klarer også samtidig 2,4/5Ghz. Jeg tror jeg har bestemt meg for http://www.prisjakt....ct.php?p=988642 Fått veldig gode skussmål, og lett å plukke opp hos Elkjøp. Godkjent? Belkin klinger ikke bra i mine ører, heller ikke D-link. Edit:Glemte linken. Endret 15. mars 2013 av Lutetium 71 1
2shy Skrevet 15. mars 2013 Forfatter #14 Skrevet 15. mars 2013 Vil dette si at ingen av routerne som selges på f.eks Elkjøp holder mål? Det ser ut til at jeg må velge TP-Link TL-WDR4300 hvis jeg skal følge lista di, siden Clas Ohlson er i noenlunde fysisk nærhet. Godkjent nå?
2shy Skrevet 15. mars 2013 Forfatter #15 Skrevet 15. mars 2013 Tusen takk for hjelpen forresten, Mr L!
Lutetium 71 Skrevet 16. mars 2013 #16 Skrevet 16. mars 2013 (endret) Vil dette si at ingen av routerne som selges på f.eks Elkjøp holder mål? Det ser ut til at jeg må velge TP-Link TL-WDR4300 hvis jeg skal følge lista di, siden Clas Ohlson er i noenlunde fysisk nærhet. Godkjent nå? Jammen herregud da? Clasern tar jo 1000kr for denne dingsen, mens du kan få den for under 700 på nett? (Med frakt!). Mens du venter på at gosaken skal komme i posten kan du bruke en lang kabel. Biltema er ikke så værst på prisene på nettverkskabler. Jeg har faktisk lillebroren til den der, men jeg må klare meg med ett bånd om gangen. Ingen samtidig dualband hos meg. Edit: La til linken. Edit2: Shameless reklame for WDR4300. Endret 16. mars 2013 av Lutetium 71
2shy Skrevet 20. mars 2013 Forfatter #17 Skrevet 20. mars 2013 Ser ut som det blir Belkin istedet http://www.dinside.no/883396/belkin-n750
Lutetium 71 Skrevet 20. mars 2013 #18 Skrevet 20. mars 2013 Ser ut som det blir Belkin istedet http://www.dinside.n...396/belkin-n750 Den har støtte for 5 Ghz så du har muligheten til å skifte frekvensbånd, ihvertfall.
2shy Skrevet 20. mars 2013 Forfatter #19 Skrevet 20. mars 2013 Den har støtte for 5 Ghz så du har muligheten til å skifte frekvensbånd, ihvertfall. Ja det ser ut som den er temmelig lik den TP-link, og i tillegg kan jeg plukke den opp på Elkjøp. Og den har jo fått veldig gode skussmål, bortsett fra at den er designet for å være stående. Men...stående..liggende..whatever?
Lutetium 71 Skrevet 20. mars 2013 #20 Skrevet 20. mars 2013 (endret) Ja det ser ut som den er temmelig lik den TP-link, og i tillegg kan jeg plukke den opp på Elkjøp. Og den har jo fått veldig gode skussmål, bortsett fra at den er designet for å være stående. Men...stående..liggende..whatever? Vil tro stående rutere får bedre kjøling, faktisk. Con: Kan ikke oppgraderes med openwrt (men det kan være dd-wrt er en mulighet etterhvert) Belkin navnet er litt frynsete But, it's your money. Endret 20. mars 2013 av Lutetium 71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå