Gå til innhold

Dagpengene tar slutt - hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ganske snart brukt opp dagpengeperioden på 104 uker. Og før dere dømmer meg nord og ne kan jeg opplyse om at jeg har brukt nærmere 1 år av dette på tiltak i regi av NAV uten at det har gitt resultater. Jobbsøknadene teller nå 150, de fleste får jeg ikke en gang avslag/svar på.

Har hele tiden hatt dialog med NAV, men de har vært mest opptatt av å fortelle meg hva jeg IKKE kan gjøre.

Har deltatt på deres kurs til tross for at det for meg virket meningsløst. Har spurt om jeg kan betale selv for et annet kurs som var etter eget ønske og ta dette på kveldstid. Det fikk jeg ikke. (Etter å ha lest litt skjønner jeg det slik at det svaret er feil, men det er litt sent og oppdage det nå).

Jeg har ikke på noe tidspunkt ønsket å være i denne situasjonen selv om det på mange måter er latmannsliv. Det har ikke vært morro og leve av halv lønn og stort sett ikke hatt råd til noen verdens ting og dessuten være helt på utsiden av samfunnet for øvrig.

Jeg er ikke helt ung lenger, 48 år (hvilket jeg mistenker er grunnen til at jeg fremdeles ikke har noen jobb) og er enslig forsørger og har veeeeeeldig liten lyst til å måtte gå på sosialen og trygle om penger der.

Prøver og finne ut om det er mulig og søke om dagpenger på nytt? Eller om det er noe annet jeg kan prøve for å komme ut av dette? NAV er ikke mye til hjelp når jeg stiller det siste spørsmålet...

Anonym poster: 2459a763e54cb4739efc454d6873f4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er mange ledige stillinger i norge. det er bare snakk om hva du er villig til å gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å flytte til et sted hvor det er flere jobber? 150 søknader på 2 år var ikke mye, så tyder på lite jobber eller for høye krav.

Anonym poster: 374b79d9a39998235515ff1fcccc9d4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialen neste

Anonym poster: 0c743882124c99a6183c3f973d331d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ganske snart brukt opp dagpengeperioden på 104 uker. Og før dere dømmer meg nord og ne kan jeg opplyse om at jeg har brukt nærmere 1 år av dette på tiltak i regi av NAV uten at det har gitt resultater. Jobbsøknadene teller nå 150, de fleste får jeg ikke en gang avslag/svar på.

Har hele tiden hatt dialog med NAV, men de har vært mest opptatt av å fortelle meg hva jeg IKKE kan gjøre.

Har deltatt på deres kurs til tross for at det for meg virket meningsløst. Har spurt om jeg kan betale selv for et annet kurs som var etter eget ønske og ta dette på kveldstid. Det fikk jeg ikke. (Etter å ha lest litt skjønner jeg det slik at det svaret er feil, men det er litt sent og oppdage det nå).

Jeg har ikke på noe tidspunkt ønsket å være i denne situasjonen selv om det på mange måter er latmannsliv. Det har ikke vært morro og leve av halv lønn og stort sett ikke hatt råd til noen verdens ting og dessuten være helt på utsiden av samfunnet for øvrig.

Jeg er ikke helt ung lenger, 48 år (hvilket jeg mistenker er grunnen til at jeg fremdeles ikke har noen jobb) og er enslig forsørger og har veeeeeeldig liten lyst til å måtte gå på sosialen og trygle om penger der.

Prøver og finne ut om det er mulig og søke om dagpenger på nytt? Eller om det er noe annet jeg kan prøve for å komme ut av dette? NAV er ikke mye til hjelp når jeg stiller det siste spørsmålet...

Anonym poster: 2459a763e54cb4739efc454d6873f4e1

Når dagpengeperioden er over etter 104 uker er den over. Men for å være helt ærlig så virker det ikke som om du har forstått alvoret. Din evne til å forsørge deg selv (og ungen) er i ferd med å gå lukt åt skogen. Neste stopp er sosialen, rett og slett.

På to år (104 uker) skulle du ha klart å søke på MYE mer enn 150 jobber. Du burde ligge på rundt 5-10 i uka. Helst mer. Og når de ikke svarer så ringer du og hører høflig. Ring. Hør. Spør. Forhør deg. Møt opp på døra med nybakte rundstykker og cv'n, om nødvendig. Du er desperat! Panikken burde ha satt inn.

Anonym poster: 0e9c63a8a44a88faab611d8b5d0b57c2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør i grunnen det aller meste. Har søkt butikkjobber, men de foretrekker stylister eller dekoratører. Dagligvarebutikker ønsker ikke så voksne ansatte. Har gått flere kurs og det bekreftes av andre kursdeltagere.

Har hatt praksis i 6 mnd, men der "dekket de over" at de ikke hadde råd til å ansette flere, og dette brukte jeg derfor altfor lang tid på.

Flytting er vurdert, men med barn og en annen forelder er det ikke enkelt. Men bor i hovestaden, og jeg vil tro at de fleste jobbene er her.

Har jobbet som tilkallingsvakt på sykehjem, men har ingen formell utdannelse innen dette så det får jeg ikke søkt på. Annet enn nye vakter her vi bor nå... men det er jo på sikt for ustabilt.

Jeg stillte i grunnen ganske konkrete spørsmål, så jeg trenger ikke den dritten noen føler seg berettiget til å slenge. Jeg trenger gode forslag, og for de som måtte vite litt om NAVs regelverk er de velkommen til å opplyse meg :)

Anonym poster: 2459a763e54cb4739efc454d6873f4e1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sender du søknader, eller møter du opp hos hver mulige arbeidssteder og melder interesse? Maange lyser ikke ut stillingene sine.

Ringevikariat er en start. Man får en fot innenfor og det er stor sjanse for mer jobb etterhvert. Kanskje også fast stilling!

Anonym poster: 3af585055d32f05ccc60c41e2adb99f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet som tilkallingsvakt på sykehjem, men har ingen formell utdannelse innen dette så det får jeg ikke søkt på. Annet enn nye vakter her vi bor nå... men det er jo på sikt for ustabilt.

Men det er jo bedre enn å bli værende helt uten jobb! Suppler med NAV-penger istedet for å være helt avhengig av NAV.

Anonym poster: 3af585055d32f05ccc60c41e2adb99f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående butikkjobber så kan jeg opplyse deg om at de ikke bare søker etter stylister og dekoratører.. jeg har sett mange helt vanlige butikkmedarbeider - stillinger, spesielt i Oslo.

Så det at de bare søker etter stylister og dekoratører er bare tull.

Anonym poster: ca9eaa76654a4360688957f8d72f065f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo bedre enn å bli værende helt uten jobb! Suppler med NAV-penger istedet for å være helt avhengig av NAV.

Anonym poster: 3af585055d32f05ccc60c41e2adb99f3

Ja det er det, men de ansetter ikke folk som ikke har formell bakgrunn i faste stillinger. Holder på å undersøke om jeg eventuelt kan ta de helserelaterte fagene. Hvis ikke, må en en ta videregående på nytt. Helse- og sosialfag.

TS

Anonym poster: 2459a763e54cb4739efc454d6873f4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående butikkjobber så kan jeg opplyse deg om at de ikke bare søker etter stylister og dekoratører.. jeg har sett mange helt vanlige butikkmedarbeider - stillinger, spesielt i Oslo.

Så det at de bare søker etter stylister og dekoratører er bare tull.

Anonym poster: ca9eaa76654a4360688957f8d72f065f

Jeg har prøvd selv, og jeg har gått kurs sammen med stylister som heller ikke får jobb i klesbutikker. Men de skriver jo selvsagt ikke dette i annonsene sine...

TS

Anonym poster: 2459a763e54cb4739efc454d6873f4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd selv, og jeg har gått kurs sammen med stylister som heller ikke får jobb i klesbutikker. Men de skriver jo selvsagt ikke dette i annonsene sine...

TS

Anonym poster: 2459a763e54cb4739efc454d6873f4e1

Det finnes andre butikker enn klesbutikker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får av en eller annen grunn ikke sitert deg Glitnir, men jeg har jobbet med regnskap, IT for mange år siden, og som "tung" sekretær i 11 år. Administrasjonssekretær og juridisk.

Strøjobber i butikk (ferskvare) og dette sykehjemmet.

TS

Anonym poster: 2459a763e54cb4739efc454d6873f4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon. Tror ikke vi får noe mer etter dagpengene. Jeg har begynt å selge unna ting for å ha råd til å leve litt lengre.

Og nei, ikke alle mennesker kan ta alle mulige jobber.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd selv, og jeg har gått kurs sammen med stylister som heller ikke får jobb i klesbutikker. Men de skriver jo selvsagt ikke dette i annonsene sine...

TS

Anonym poster: 2459a763e54cb4739efc454d6873f4e1

Hva med alle studentene / unge som jobber i f.eks klesbutikker ved siden av studiene eller som heltidsjobb?

Hva med å prøve ut andre typer butikker? Vi har mange forskjellige bedrifter, vi har Vinmonopolet, Kremmerhuset, Brio, Pondura, Bjørklund, Forskjellige hobbybutikker, +++++ masse annet!

Anonym poster: ca9eaa76654a4360688957f8d72f065f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sender du søknader, eller møter du opp hos hver mulige arbeidssteder og melder interesse? Maange lyser ikke ut stillingene sine.

Ringevikariat er en start. Man får en fot innenfor og det er stor sjanse for mer jobb etterhvert. Kanskje også fast stilling!

Anonym poster: 3af585055d32f05ccc60c41e2adb99f3

Jeg søker og ringer for det meste. Har også møtt opp, og det er slik jeg vet at de gjerne velger søkere med tilleggsbakgrunn.

Det er ikke uvanlig at det er 150 søkere på de stillingene jeg søker, og jeg tipper det er fordi det er på et område som de som dropper ut av sin "proffesjon" kan også kan søke på. Det er ikke uvanlig at jurister og sykepleiere også er søkere, og da blir det vanskelig og konkurrere fordi disse har kunnskaper som er veldig nyttige.

Ellers bruker jeg det nettverket jeg har, og etter det jeg har blitt fortalt så går bedriftene dårligere enn de gjorde før og at de dermed ikke har behov for flere.

Anonym poster: 2459a763e54cb4739efc454d6873f4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt mange andre butikker, selv om akkurat Vinmonopolet kanskje krever at en har litt kjennskap til vin. :) Men jeg er et råskinn på strikking og hekling så jeg kunne fint jobbet i en slik butikk, men jeg har ikke funnet en eneste leding stilling på noe sånt sted. Men å si fra i den lokale håndarbeidsbutikken om at en er ledig på markedet er nok ikke så dumt... Skal gjøre det.

Men det ER en stor ulempe og være litt opp i årene og i tillegg ha hull i CV,en.

TS

Anonym poster: 2459a763e54cb4739efc454d6873f4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Begynn å studer!

Søker du i år - og kommer inn - så er du utdannet om 2-6 år.

Du har mest sannsynligvis minst 10 - 15 år igjen i arbeidslivet,

og det er alt for lenge til å ikke ha en jobb man trives i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å melde seg for et vikarbyrå ala Manpower/Kelly Services?

Det gir kanskje ikke noe fast i starten, men noen vikariater i starten er vel bedre enn ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...