Gå til innhold

Fersk butikksjef.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen butikksjefer der ute som har noen tips og råd på min vei? :) Jeg har jobbet meg opp til butikksjefstilling, og har jobbet der en god stund. Jeg er den fødte leder. Men man blir vel aldri helt perfekt der heller.

Noen tips og råd der ute? Tusen takk for svar! :)

Anonym poster: 69dc4c78bb98d5b8971fcd31aa068fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta vare på dine ansatte like godt som du ville tatt vare på dine kunder:)

Anonym poster: 35d829958fac16a0cfbc4a9ae6a28f9d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips fra AB over her. Utnytter du din makt som sjef til å herse med de ansatte og vikarer, vil du fort bli mislikt.

Endret av Siggen!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å gi dine ansatte god opplæring!

Jeg har jobbet i butikk tidligere, hvor vi bare fikk opplæring i deler av butikken. Fikk vi en annen arbeidsoppgave enn hva vi ble opplært til, så ante vi ikke hva vi skulle gjøre.

Alle i butikken din bør ha oversikt over hvordan hele butikken fungerer. Det gjør det lettere for de ansatte å hjelpe til der det trengs, og gi kundene den informasjonen de lurer på.

Anonym poster: b93d13d77a76399b25c3b300f6135d62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg er den fødte leder" tyder vel ikke helt på at man har den lederinnsikten man bør ha.

Anonym poster: c7980969fba9143e33d82bebd90d5083

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg er den fødte leder" tyder vel ikke helt på at man har den lederinnsikten man bør ha.

Anonym poster: c7980969fba9143e33d82bebd90d5083

Akkurat det jeg tenkte også. Jeg har jobbet i en stor restaurantkjede med stort gjennomtrekk av udugelige sjefer, og det er vel dette de fleste av de har tenkt om seg selv, spesielt den siste. Det endte med at jeg sa opp.

Men hvis jeg skal gi noen tips, så ville jeg anbefale at du er litt ydmyk i starten. Føl deg litt frem blant de ansatte, ikke bare kjør på med dine meninger og hva du mener eventuelt burde endres uten å høre på hva de ansatte har å si.

Slik jeg ser det så er det å ha lederansvar en balansegang mellom det å være en bestemt sjef, men fortsatt ha respekt for de ansatte og deres meniner. Man skal ikke la seg overkjøre, det kan fort skje hvis man hvis man er for snill. Men man skal heller ikke overkjøre de ansatte totalt kun for å vise makt, da ender man bare med å ha de ansatte mot seg. Og min erfaring er at det ikke er å anbefale.

Anonym poster: df5fc897ebea072c83569e44ca33c25f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar over en bedrift som allerede har ansatte, så vil jeg anbefale deg å høre på de ansatte som har vært der en stund. De har god innsikt i hva som har fungert på stedet, og hva som ikke har fungert. Ikke overkjør dem og ikke kjør ditt eget løp fra dag én. Involver dine ansatte :Nikke:

Du må være rettferdig, kunne arbeidsmiljøloven, være tilgjengelig i butikken (ikke sitte på kontoret hele dagen..). Veldig viktig at du har faste rutiner ved opplæring!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på dine medarbeider og bruk deres kompetanse for alt det er verdt, ikke ta beslutninger bare for å ta dem, men sørg for at du tar faglige innspill seriøst. Ha heller ikke ha beslutningsvegring, kunsten er å balansere det å ta hensyn til faglige innspill samtidig som man ikke er redd for å skjære gjennom med godt forankrede beslutninger.

Ta konflikter seriøst og vær bestemt mot de som ikke klarer å oppføre seg skikkelig.

Anonym poster: c7980969fba9143e33d82bebd90d5083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...