Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Okay! Takk for svar! Jeg kommer til å pugge fortid/ fremtid, masse ord, pugge det foredraget fra leselisten helt utenatt og pugge fakta om Spania og latin Amerika. Øve litt mer på å snakke "avansert" om meg selv/familien/interesser osv. Og lære meg slike små fraser som jeg kan bruke litt hele tiden. Øve på å oversette tekster fra boken skal jeg også gjøre.

Håper jeg rekker alt dette på (minst) 25 dager.

Jeg kan alle de begynner greiene. Farger, alfabet, telle til en million, oversette tekster i hode uten hjelp, årstider/ukedagene/klokken, bestille på cafe/shoppe, prate i tlf, prate om land/familie/personer, grammatikk i presens u/regelmessig, litt fortid, delta i spontan enkel samtale, også skjønner jeg hva de fleste sier, men klarer ikke å svare.

Er uansett så mye dumt som kan skje. Jeg kan få hjerneteppe, en alt for streng sensor, osv. Jeg bryr meg ikke om jeg får to eller seks. Må bare bestå slik at jeg kan begynne å studere.

Hvordan føler du at det går med lesingen? :)

Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921

Jernteppe heter det.

Anonym poster: aff5df3917751960576938f24e913e72

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da har du nok fått feil informasjon, håper jeg! For på privatisteweb trykte jeg på bruk pc når jeg meldte meg opp. Man kunne velge om man ville bruke PC eller ikke. Og det står at jeg skal skrive på PC på eksamen. Har også fått brev om at jeg må laste ned et sånt program for å levere oppgaven når jeg er ferdig.

Kanskje du bare overså valgmuligheten når du meldte deg på?

Nå ble jeg litt stresset når du sa det, men har aldri hørt om å ikke få bruke PC på fremmedspråkeksamen på min skole. Tror ikke jeg hadde fått valgmuligheten når jeg meldte meg opp hvis man ikke kunne bruke PC.

E ting til jeg bare slenger med samtidig. Står at vi får en forberedelsesdel. Det var likt for elever og privatister - 24 timer før eksamen. Den legges ut på Utdanningsdirektoratets nettside. Dette har ikke jeg fått med meg :) haha.

Er det bare en tekst da? Et hint om temaet? Eller tar jeg feil? Sto det på privatisteweb, men ble så usikker:)

AnonymBruker
Skrevet

Da har du nok fått feil informasjon, håper jeg! For på privatisteweb trykte jeg på bruk pc når jeg meldte meg opp. Man kunne velge om man ville bruke PC eller ikke. Og det står at jeg skal skrive på PC på eksamen. Har også fått brev om at jeg må laste ned et sånt program for å levere oppgaven når jeg er ferdig.

Nå ble jeg litt stresset når du sa det, men har aldri hørt om å ikke få bruke PC på fremmedspråkeksamen på min skole. Tror ikke jeg hadde fått valgmuligheten når jeg meldte meg opp hvis man ikke kunne bruke PC.

Da er det nok avhengig av hvor man tar eksamen. :( Du er da svært heldig, må jeg si! Jeg ble heller ikke spurt om jeg ville bruke PC, og i følge Privatistkontoret i Oslo:

Obligatorisk bruk av PC:

HES2003 Yrkesutøvelse

HSE3003 Yrkesutøving

IDR2004 Treningslære 1

IDR2011 Treningslære 1 Vg2

MAT1001 Matematikk praktisk Vg1 YF

MAT1006 Matematikk teoretisk Vg1 YF

NOR1206 Norsk, Vg2 YF

REA3015 Informasjonsteknologi 2

SAM3023 Rettslære 2

SAM3033 Økonomistyring

SAM3035 Økonomi og ledelse

SSA1001 Planlegging

SSA1002 Drift og oppfølging

SSA1003 Kommunikasjon og service

SSS2001 Markedsføring og salg

SSS2002 Sikkerhet

SSS2003 Økonomi og administrasjoN

Husker og ha lest om noen som tok en fremmedsspråkseksamen her i Oslo og de kunne heller ikke bruke PC. Jaja!

Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71

AnonymBruker
Skrevet

E ting til jeg bare slenger med samtidig. Står at vi får en forberedelsesdel. Det var likt for elever og privatister - 24 timer før eksamen. Den legges ut på Utdanningsdirektoratets nettside. Dette har ikke jeg fått med meg :) haha.

Er det bare en tekst da? Et hint om temaet? Eller tar jeg feil? Sto det på privatisteweb, men ble så usikker:)

Hvor fikk du informasjon om det? :klo: Jeg har gått på nettsiden til UDIR og det står ingenting om en forberedelsesdel for fremmedspråk: http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Gjennomfore-eksamen/Forberedelsesdeler-til-eksamen-i-videregaende-opplaring/

AnonymBruker
Skrevet

Her er en bekreftelse på at man ikke kan bruke PC for eksamen i Oslo : Bruk av egen PC

Dersom du har notater eller andre hjelpemidler på egen datamaskin (PC), kan du ta med den til eksamen. Du kan ikke benytte datamaskinen som et skriveverktøy til levering av besvarelsen, og det er ikke mulig å be om utskrift av lagrede eller nye dokumenter. Du kan kladde besvarelsen på pc og så føre den inn for hånd på svarark, men du er da selv ansvarlig for å disponerer tiden slik at du rekker å føre inn hele besvarelsen. Du er selv ansvarlig for bruken av datamaskinen. Privatistkontoret kan ikke bistå ved eventuelle tekniske, programmessige eller andre problemer. Det vil ikke være mulighet for strømtilkopling i eksamenslokalet. Bruk av datamaskinen må ikke på noen måte virke forstyrrende på andre kandidater i lokalet. Tilknytning til Internett er ikke tillatt. TS

AnonymBruker
Skrevet

Da er det nok avhengig av hvor man tar eksamen. :( Du er da svært heldig, må jeg si! Jeg ble heller ikke spurt om jeg ville bruke PC, og i følge Privatistkontoret i Oslo:

Okay, da er det nok noen forskjeller for jeg fikk det valget. Siden jeg ikke har fått noe annen beskjed regner jeg med at jeg får bruke PC. Spesielt siden jeg huket det av når jeg meldte meg opp. Men Oslo gjør mye forskjellig fra andre steder da, det blir jo flere elever og slikt. Kanskje de ikke har kapasitet til at alle bruker PC?

Det du har skrevet opp er også obligatorisk bruk, kan jo være at det fortsatt er en valgmulighet. Så dumt at det er helligdager så jeg ikke får ringt inn til skolen. Heldigvis har jeg skriver her hjemme så tar ikke lang tid å skrive ut notatene mine:)

Jeg lurte også på om du ville skrive karakteren du fikk, eller bare om du besto når vi får svaret på skriftlig. Siden vi har skrevet så mye her (sikkert den mest innholdsrike tråden om spansk privatisteksamen på nettet:), er jeg spent på hvordan det går med deg. Jeg krysser fingrene for oss begge:)

AnonymBruker
Skrevet

Okay, da er det nok noen forskjeller for jeg fikk det valget. Siden jeg ikke har fått noe annen beskjed regner jeg med at jeg får bruke PC. Spesielt siden jeg huket det av når jeg meldte meg opp. Men Oslo gjør mye forskjellig fra andre steder da, det blir jo flere elever og slikt. Kanskje de ikke har kapasitet til at alle bruker PC?

Det du har skrevet opp er også obligatorisk bruk, kan jo være at det fortsatt er en valgmulighet. Så dumt at det er helligdager så jeg ikke får ringt inn til skolen. Heldigvis har jeg skriver her hjemme så tar ikke lang tid å skrive ut notatene mine:)

Jeg lurte også på om du ville skrive karakteren du fikk, eller bare om du besto når vi får svaret på skriftlig. Siden vi har skrevet så mye her (sikkert den mest innholdsrike tråden om spansk privatisteksamen på nettet:), er jeg spent på hvordan det går med deg. Jeg krysser fingrene for oss begge:)

Ja, tror det har noe med at de ikke har kapasitet til at alle skal bruke PC. Så surt det er! Det verste som kan skje om du ikke får bruke PCn er at du må skrive for hånd, så du har ingenting å bekymre deg for.

Jo da, skal oppdatere tråden når jeg får vite karakteren min :) Forhåpentligvis vil denne tråden være til mye hjelp for fremtidlige privatister i spansk.

Kan du utdype om det du skrev om en forberedelsesdel? Jeg har vært inne på udir og listen av forberedelsesdeler inneholder ikke fremmedspråk/spansk :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Kan du utdype om det du skrev om en forberedelsesdel? Jeg har vært inne på udir og listen av forberedelsesdeler inneholder ikke fremmedspråk/spansk :klo:

Ja, da må sensor tolke min flotte håndskrift :)

Unnskyld for at jeg forvirret deg. Leste på privatistweb at fremmedspråk skulle ha forberedelse som ble lagt ut på dit.no kl 0900 dager før, men nå sjekket jeg på nettsiden og spansk 1 står ikke skrevet opp på listen over fagene med forberedelse.

Slik går det når jeg blir stresset, det går litt fort i svingene noen ganger :) Beklager!

AnonymBruker
Skrevet

Udir.no, ikke dit.no *

AnonymBruker
Skrevet

Nå blir det snart eksamen på oss :danse: Har du samlet mange kilder? Har veldig lite om skikker i latin-america og lurer på om du har noe om det? Kan hende vi får en oppgave der vi må skrive om oppholdet vårt og kan tenke meg at et skriv med oversikt over generelle skikker vil være behjelpelig... :(

AnonymBruker
Skrevet

Ja, sitter å skriver og retter tekster nå. Blir nok sittende til jeg er ferdig, uansett hvor sent det blir. Jeg har ikke så mye om skikker i Latin Amerika, eller hva mener du med skikker?

Jeg har skrevet om en ferietur, ca 1 side, i fortid. Skal skrive den i nåtid etterpå. Også har jeg med alt fra muntlig eksamen.

Har jo selvfølgelig glemt kilder.. haha. Får raske sammen noen etterhvert. Wikipedia går vel fint på en slik eksamen? Har jo brukt mye nettet for å finne kilder til aktuelle hendelser osv.

Hvis jeg skal gjette tror jeg vi kan få om geografi eller dagligliv! Siden de har hatt reise, skole og tradisjoner de siste årene.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, sitter å skriver og retter tekster nå. Blir nok sittende til jeg er ferdig, uansett hvor sent det blir. Jeg har ikke så mye om skikker i Latin Amerika, eller hva mener du med skikker?

Jeg har skrevet om en ferietur, ca 1 side, i fortid. Skal skrive den i nåtid etterpå. Også har jeg med alt fra muntlig eksamen.

Har jo selvfølgelig glemt kilder.. haha. Får raske sammen noen etterhvert. Wikipedia går vel fint på en slik eksamen? Har jo brukt mye nettet for å finne kilder til aktuelle hendelser osv.

Hvis jeg skal gjette tror jeg vi kan få om geografi eller dagligliv! Siden de har hatt reise, skole og tradisjoner de siste årene.

Jo da, wikipedia er grei den :) Jeg tror ikke vi får en oppgave om geografi. Tenker at det er umulig å lage en oppgave om et slikt tema, skriftlig. Dagligliv blir det helt sikkert.

Med skikker mener jeg informasjon om hvordan de lever livet sitt; spiser sent, familien er viktig, bor med foreldrene sine osv.

AnonymBruker
Skrevet

Jo da, wikipedia er grei den :) Jeg tror ikke vi får en oppgave om geografi. Tenker at det er umulig å lage en oppgave om et slikt tema, skriftlig. Dagligliv blir det helt sikkert.

Med skikker mener jeg informasjon om hvordan de lever livet sitt; spiser sent, familien er viktig, bor med foreldrene sine osv.

Du har nok rett. Håper vi får noe lett noe. :fnise:

Det jeg har om skikker i Latin Amerika er bare det jeg skrev til deg tidligere. Var litt vanskelig å finne noe om det. Jeg skal prøve å tenke litt mer over hvordan, hva og når de gjorde ulike ting når jeg var i Latin Amerika og oppdatere tråden litt senere i kveld. Men siden Latin Amerika bygger på samme kultur som Spania er mye likt altså, sånn generelt. Det er like viktig med familie i LA som i Spania. Og de oppfører seg egentlig ganske likt. Men skal prøve å finne ut litt mer senere :)

Har du noe du vil dele med meg? Kanskje det er noe jeg har glemt å tenke på. Det var bra at du nevnte kilder, for det hadde jeg helt glemt.

En spansklærer sa til meg at det kunne være lurt å skrive langsvarsoppgaven først da den teller mest. Slik at man ikke bruker for lang tid på de små oppgavene og ikke får tid til å skrive nok på den viktigste. (Slik som hun med nederlandskeksamen) Men planlegger man tiden godt så skal det gå bra.

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok rett. Håper vi får noe lett noe. :fnise:

Det jeg har om skikker i Latin Amerika er bare det jeg skrev til deg tidligere. Var litt vanskelig å finne noe om det. Jeg skal prøve å tenke litt mer over hvordan, hva og når de gjorde ulike ting når jeg var i Latin Amerika og oppdatere tråden litt senere i kveld. Men siden Latin Amerika bygger på samme kultur som Spania er mye likt altså, sånn generelt. Det er like viktig med familie i LA som i Spania. Og de oppfører seg egentlig ganske likt. Men skal prøve å finne ut litt mer senere :)

Har du noe du vil dele med meg? Kanskje det er noe jeg har glemt å tenke på. Det var bra at du nevnte kilder, for det hadde jeg helt glemt.

En spansklærer sa til meg at det kunne være lurt å skrive langsvarsoppgaven først da den teller mest. Slik at man ikke bruker for lang tid på de små oppgavene og ikke får tid til å skrive nok på den viktigste. (Slik som hun med nederlandskeksamen) Men planlegger man tiden godt så skal det gå bra.

Jeg er så usikker når det gjelder hvilken rekkefølge jeg burde ta. Jeg tror jeg skal gi meg selv 1-2 timer på de korte oppgavene (det burde forhåpentligvis være mer enn nok tid!) og da vil jeg ha 2,5 timer til å skrive og 30 minutter til å rette på evt. feil.

Jeg har ikke noe mer å dele. Holder på å samle papirene mine o.l. og gjøre sekken min klar til i morgen :)

Ja, det er vanskelig å vite hva man skal skrive om når det gjelder skikker. Jeg har tatt utskrift av det du skrev til meg for den var svært hjelpsom.

Jeg bare håper at jeg har nok kilder til eksamen :P

Jeg tenkte at vi kan kanskje dele våre tanker rundt eksamensoppgavene og hva/hvor mye vi skrev osv. ?

Om vi ikke kommuniserer mer i kveld, masse lykke til i morgen!!! Dette klarer vi :kristin:

AnonymBruker
Skrevet

Da er jeg ferdig! Skrev 4 sider med spansk. 1,5 sider på oppgave 1 og 2, og 1,5 sider på oppgave 3, og 1 på oppgave 4. Den 5 siden er bare kilder. Ble nok noen grammatiske feil, det regner jeg med, men tror jeg skrev nok.

Hva syntes du om oppgavene/ temaet? Jeg ble faktisk litt overrasket, men når jeg leste teksten og begynte å skrive løsnet mye og det ble lettere. Har en god følelse nå, og håper at jeg skrev riktig slik at jeg består. Alt fra 2 til 6 er absolutt godtatt fra min side;)

Jeg vil helst ikke skrive det jeg skrev på eksamen inn her i tilfellet sensor sjekker om vi har kopiert tekst fra nettet, og hvis de finner teksten her kan de tro vi har kopiert noe. Bare slik i tilfelle:)

Hvordan gikk det med deg?

AnonymBruker
Skrevet

Skrev forresten på PC, så skrev med skriftstørrelse 12. Hvordan gikk det å skrive for hånd?

Skikkelig dumt at dere ikke fikk bruke pc. Jeg syntes det var veldig godt siden jeg kunne pusse ut raskere og slikt.

AnonymBruker
Skrevet

Da er jeg ferdig! Skrev 4 sider med spansk. 1,5 sider på oppgave 1 og 2, og 1,5 sider på oppgave 3, og 1 på oppgave 4. Den 5 siden er bare kilder. Ble nok noen grammatiske feil, det regner jeg med, men tror jeg skrev nok.

Hva syntes du om oppgavene/ temaet? Jeg ble faktisk litt overrasket, men når jeg leste teksten og begynte å skrive løsnet mye og det ble lettere. Har en god følelse nå, og håper at jeg skrev riktig slik at jeg består. Alt fra 2 til 6 er absolutt godtatt fra min side;)

Jeg vil helst ikke skrive det jeg skrev på eksamen inn her i tilfellet sensor sjekker om vi har kopiert tekst fra nettet, og hvis de finner teksten her kan de tro vi har kopiert noe. Bare slik i tilfelle:)

Hvordan gikk det med deg?

Nei,, du tregner ikke å skrive inn det du skrev. Jeg mente at vi kunne si litt om hva vi gjorde på hver oppgave. Personlig valgte jeg oppgave 4a. Jeg telte antall ord og jeg skrev ca. 700 ord, så det er litt over en side. Du skrev veldig mye på oppgave 3, da! Jeg trodde ikke at man skulle skrive så langt på den oppgaven....

Syntes tema var fæl. :P Hadde håpet på et mer interessant tema... Jeg tror at begge kommer til å bestå til tross for grammatiske feil. Så lenge vi har svart på alle oppgavene og skrevet en god del, så ligger vi godt an.

Jeg er bare litt redd for at jeg kanskje skrev feil kode ( du vet, når man leverer trenger man å skrive inn NVB kode o.l.). Jeg kopierte det fra arket, men jeg sjekket ikke den igjen da jeg leverte den. Så, jeg frykter at det kan ødelegge for meg .

AnonymBruker
Skrevet

Skrev forresten på PC, så skrev med skriftstørrelse 12. Hvordan gikk det å skrive for hånd?

Skikkelig dumt at dere ikke fikk bruke pc. Jeg syntes det var veldig godt siden jeg kunne pusse ut raskere og slikt.

Det var forferdelig å skrive for hånd. 1. Det var vanskelig å rette på feil. Hadde ikke tipp-ex så måtte skrive først på et kladde ark og etter det på innføringsarket. 2. Hadde kjempe vondt i fingeren !!!!

3. Umulig å vite om jeg hadde skrevet nok, så måtte telle ordene :P

:( Er kjempe utslitt av å bekymre meg over hvorvidt jeg har bestått eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Nei,, du tregner ikke å skrive inn det du skrev. Jeg mente at vi kunne si litt om hva vi gjorde på hver oppgave. Personlig valgte jeg oppgave 4a. Jeg telte antall ord og jeg skrev ca. 700 ord, så det er litt over en side. Du skrev veldig mye på oppgave 3, da! Jeg trodde ikke at man skulle skrive så langt på den oppgaven....

Syntes tema var fæl. :P Hadde håpet på et mer interessant tema... Jeg tror at begge kommer til å bestå til tross for grammatiske feil. Så lenge vi har svart på alle oppgavene og skrevet en god del, så ligger vi godt an.

Jeg er bare litt redd for at jeg kanskje skrev feil kode ( du vet, når man leverer trenger man å skrive inn NVB kode o.l.). Jeg kopierte det fra arket, men jeg sjekket ikke den igjen da jeg leverte den. Så, jeg frykter at det kan ødelegge for meg .

Jeg skrev mye på oppgave 3 fordi den var enklere enn oppgave 4. Oppgave 4 ble litt dårlig, så håper at oppgave tre veier opp. :)

Hva er NVB kode? Jeg leverte på nett så tror ikke vi brukte det. Jeg logget meg inn og der sto navnet mitt, fødselsdag og alt. Det går nok bra, det ødelegger sikkert ikke :)

Tenker det samme. De kan jo ikke stryke noen som har svart på alle oppgavene, og skrevet langt nok? Tenker at det må bli minst 2. Dette er jo språkeksamen, ikke matte eller historie.

Skjønner jeg godt. Hater å skrive for hånd selv! Ikke bekymre deg! Det går nok bra! Jeg prøver å ikke tenke på det så mye. Når får vi igjen eksamen egentlig? Om en måned?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev mye på oppgave 3 fordi den var enklere enn oppgave 4. Oppgave 4 ble litt dårlig, så håper at oppgave tre veier opp. :)

Hva er NVB kode? Jeg leverte på nett så tror ikke vi brukte det. Jeg logget meg inn og der sto navnet mitt, fødselsdag og alt. Det går nok bra, det ødelegger sikkert ikke :)

Tenker det samme. De kan jo ikke stryke noen som har svart på alle oppgavene, og skrevet langt nok? Tenker at det må bli minst 2. Dette er jo språkeksamen, ikke matte eller historie.

Skjønner jeg godt. Hater å skrive for hånd selv! Ikke bekymre deg! Det går nok bra! Jeg prøver å ikke tenke på det så mye. Når får vi igjen eksamen egentlig? Om en måned?

NVB kode er koden som er knyttet opp til navnet mitt. Og siden jg leverte to ark er jeg usikker på om jeg skrev riktig kode (man vet aldri om jeg blandet et tall :o ) på begge. Fikk ikke tid til å dobbelsjekke :(

Jeg får bare vente og se hva som skjer.

Jo, oppgavene på 4 var så kjedelige. Jeg skrev mest på den oppgaven, men mot slutten ble det litt slurvete. Setningene ble veldig enkle og innholdet dårligere. Jeg var mer bekymret for og ikke fullføre så jeg bare skrev rett på innføringsarket :P

Jeg tviler på at vi kan stryke med grammatiske feil. Har jo ett på kriteriene og en 2 i språkkateogrien er når man har mye grammatiskfeil og kan enkelt forstå noe innholdet i oppgavene. Jeg tror sensur er ca. 20 juni/21 juni, og karakterene legges ut fortløpende :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...