Gå til innhold

Spansk muntlig eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lett mye på nettet angående folks sine opplevelser med muntlig eksamen i spansk. Jeg vet at det er mange, om ikke de fleste, på KG som har fullført videregående for flere år siden, men setter stor pris på svar!

Skal ha eksamen i spansk 1 og det er den letteste varianten på skolen.

Tips? Erfaringer?

Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Småkommentarer pleier å dytte karakteren opp mye. Vær naturlig og ikke stress så mye på selve stoffet som du skal snakke om, men hvordan du uttaler ordene og kroppsspråket ditt. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på VGS eller skal du ta det som privatist?

Jeg kan hvertfall fortelle om min erfaring med spansk muntlig, men jeg tok det som privatist (hadde undervisning).

Først fikk jeg en tekst, som jeg skulle gjenfortelle med egne ord. Hadde forberedelsestid på 30 min, og da leste jeg teksten et par ganger og skrev litt stikkord til hvordan jeg skulle forklare hva den handlet om. I tillegg måtte jeg fortelle om spansk geografi.

Da jeg kom inn til eksaminator og sensor, snakket jeg først om teksten i ca 5 min og fikk et par spm om teksten som var rimelig lette.

Deretter fortalte jeg om spansk geografi, hvorpå jeg fikk spørsmål om jeg hadde vært i Spania, hvor i Spania jeg hadde vært, hva jeg gjorde osv. Da jeg fikk disse spørsmålene, bare snakket jeg som mye som mulig og fikk få spørsmål etterpå.

Jeg brukte hverken riktig artikkel hele tiden (el/la) eller bøyde alle verb osv riktig, men jeg fikk likevel 6. Vet ikke hvor god du er i spansk eller hva som er målet ditt, men øv på å kunne bøye verb i hodet, bindingsord (y, o) og spør læreren din om tips, hvis du har undervisning! Du trenger ikke å kunne si alt perfekt :)

Lykke til,

Anonym poster: dad33143167ae27cff8414bcc45eb4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på VGS eller skal du ta det som privatist?

Jeg kan hvertfall fortelle om min erfaring med spansk muntlig, men jeg tok det som privatist (hadde undervisning).

Først fikk jeg en tekst, som jeg skulle gjenfortelle med egne ord. Hadde forberedelsestid på 30 min, og da leste jeg teksten et par ganger og skrev litt stikkord til hvordan jeg skulle forklare hva den handlet om. I tillegg måtte jeg fortelle om spansk geografi.

Da jeg kom inn til eksaminator og sensor, snakket jeg først om teksten i ca 5 min og fikk et par spm om teksten som var rimelig lette.

Deretter fortalte jeg om spansk geografi, hvorpå jeg fikk spørsmål om jeg hadde vært i Spania, hvor i Spania jeg hadde vært, hva jeg gjorde osv. Da jeg fikk disse spørsmålene, bare snakket jeg som mye som mulig og fikk få spørsmål etterpå.

Jeg brukte hverken riktig artikkel hele tiden (el/la) eller bøyde alle verb osv riktig, men jeg fikk likevel 6. Vet ikke hvor god du er i spansk eller hva som er målet ditt, men øv på å kunne bøye verb i hodet, bindingsord (y, o) og spør læreren din om tips, hvis du har undervisning! Du trenger ikke å kunne si alt perfekt :)

Lykke til,

Anonym poster: dad33143167ae27cff8414bcc45eb4ac

Tusen takk for svar! Jeg forventet ikke et svar ettersom jeg har lagt ut slike tråder før uten hell :)

Seks er kjempe bra karakter og gratulerer med den :nigo:

Jeg skal ta den som privatist. Jeg har aldri hatt undervisning, men jeg øver hver dag i ca. 3 timer. Jeg håper på en bra karakter, men jeg er også veldig redd for å stryke!

Jeg øver mye på bøyning av verb, bindingsord og spesielt på fakta om Spania og andre latin-Amerikanske land. Jeg bruker mange timer med å snakke til meg selv på spansk. :tunge1:

Eksamens oppgaven din hørtes ganske perfekt, håper jeg får noe som ligner den. :sukk: Var teksten du fikk vanskelig å forstå uten et ordbok`?

Som jeg nevnte har jeg vært veldig bekymret for å stryke, tror du det er lett å stryke? Er det slik at så lenge man kan kommunisere og kan noe fakta går det bra?

Jeg kan litt om Spania (ting å se, borgerkrigen, Franco regimen, overgangen til demokratiet o.l.) samt litt info om Argentina, Bolivia og Mexico (tradisjoner, generell info.) og jeg kan litt om Quechua og Aymara folket. Jeg kjenner til mange verb (tror jeg) og har god kontroll over bruk av fortidsbøyningene. Ah - beklager at jeg skiver så mye :flau:

Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småkommentarer pleier å dytte karakteren opp mye. Vær naturlig og ikke stress så mye på selve stoffet som du skal snakke om, men hvordan du uttaler ordene og kroppsspråket ditt. Lykke til :)

Takk :) Skal huske dette til eksamen og prøve mitt beste å få det til !

Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på VGS eller skal du ta det som privatist?

Jeg kan hvertfall fortelle om min erfaring med spansk muntlig, men jeg tok det som privatist (hadde undervisning).

Først fikk jeg en tekst, som jeg skulle gjenfortelle med egne ord. Hadde forberedelsestid på 30 min, og da leste jeg teksten et par ganger og skrev litt stikkord til hvordan jeg skulle forklare hva den handlet om. I tillegg måtte jeg fortelle om spansk geografi.

Da jeg kom inn til eksaminator og sensor, snakket jeg først om teksten i ca 5 min og fikk et par spm om teksten som var rimelig lette.

Deretter fortalte jeg om spansk geografi, hvorpå jeg fikk spørsmål om jeg hadde vært i Spania, hvor i Spania jeg hadde vært, hva jeg gjorde osv. Da jeg fikk disse spørsmålene, bare snakket jeg som mye som mulig og fikk få spørsmål etterpå.

Jeg brukte hverken riktig artikkel hele tiden (el/la) eller bøyde alle verb osv riktig, men jeg fikk likevel 6. Vet ikke hvor god du er i spansk eller hva som er målet ditt, men øv på å kunne bøye verb i hodet, bindingsord (y, o) og spør læreren din om tips, hvis du har undervisning! Du trenger ikke å kunne si alt perfekt :)

Lykke til,

Anonym poster: dad33143167ae27cff8414bcc45eb4ac

Hei. Jeg skal også ha spansk muntlig eksamen i mai og har bare et par spm.

- Den tekstene på begynnelsen, er den på spansk eller norsk og hvilke språk skal man snakke når man gjenforteller det man har lest?

- Jeg trodde man skulle skrive et eget foredrag, er det det du mener når du sier du pratet om spansk geografi? For jeg har fått en leseliste. Og hvor mange minutter er den på?

Er så redd for å stryke selv!:) Men har hatt tre spanskkurs og bodd 4 måneder i Spania, men prater jo ikke veldig bra. Skjønner mye når de prater, men klarer ikke helt å svare fullstendig. Håper jeg ikke stryker.

Håper du tar deg tid til å svare, det hadde vært kjempe snilt!

Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg skal også ha spansk muntlig eksamen i mai og har bare et par spm.

Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921

TS her. Privatistkontoret fortalte meg at muntlig eksamene begynner allerede fra 8. april. Så vær forberedt på at det kan være tidligere enn mai! Har du fagbøkene? Jeg bruker Vidas 1 og Vidas 2. De er ganske gode, men husk å se på læreplanen i fremmedspråk på udir.no slik at du vet hva som er forventet av deg :)

Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Privatistkontoret fortalte meg at muntlig eksamene begynner allerede fra 8. april. Så vær forberedt på at det kan være tidligere enn mai! Har du fagbøkene? Jeg bruker Vidas 1 og Vidas 2. De er ganske gode, men husk å se på læreplanen i fremmedspråk på udir.no slik at du vet hva som er forventet av deg :)

Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71

Herregud. Jeg har jo ikke begynt å skrive foredraget fra leselisten engang. Vet ikke hvor mange minutter jeg skal bruke på dette. Vet du? Kan jeg spørre om hvorfor du pugger fakta om Spania/latin Amerika?

- Noen sier at man trekker noen forhåndsgitte temaer som man skal prate om. Når får man disse?

- Og på starten når man får 30 min på å oversette en tekst. Er det ikke lov med hjelpemidler på den oppgaven? Og teksten står på spansk sant, også skal man prate på norsk?

Nå fikk jeg skikkelig panikk! Haha

Du burde sjekke ut babbel, det er et kjempe bra program med masse øvelser og tester på spansk. Koster 150 kr for tre måneder. Og mindre for 1.

Jeg prater bra spansk, det eneste som skiller meg fra å prate ordentlig er ordforrådet. Må virkelig pugge masse ord. Maks panikk, vil ikke stryke!:)

Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Jeg har jo ikke begynt å skrive foredraget fra leselisten engang. Vet ikke hvor mange minutter jeg skal bruke på dette. Vet du? Kan jeg spørre om hvorfor du pugger fakta om Spania/latin Amerika?

- Noen sier at man trekker noen forhåndsgitte temaer som man skal prate om. Når får man disse?

- Og på starten når man får 30 min på å oversette en tekst. Er det ikke lov med hjelpemidler på den oppgaven? Og teksten står på spansk sant, også skal man prate på norsk?

Nå fikk jeg skikkelig panikk! Haha

Du burde sjekke ut babbel, det er et kjempe bra program med masse øvelser og tester på spansk. Koster 150 kr for tre måneder. Og mindre for 1.

Jeg prater bra spansk, det eneste som skiller meg fra å prate ordentlig er ordforrådet. Må virkelig pugge masse ord. Maks panikk, vil ikke stryke! :)

Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921

Jeg forstår at du er i panikk. Jeg er også det, men jeg vet selv at jeg ikke kommer til å lære noe hvis jeg ikke forholder meg rolig :)

Jeg pugger fakta om Spania og andre latin-amerikanske land fordi noen av målene for læreplanen er følgende:

Mål for opplæringen:

  • samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge
  • sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
  • samtale om språk og sider ved geografiske forhold i språkområdet
  • gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur

    Jeg husker å ha lest en kommentar av en person som hadde muntlig eksamen som privatist. Han kunne snakke flytende spansk, men kunne ingen ting om spansktalende land og tradisjoner osv., så han fikk en 2'er! Jeg råder deg derfor til å lære litt om forskjellige land og om kulturen, samt viktige historiske hendelser.

    Det jeg har funnet ut er at i de 30 min med forberedelse kan man bruke hjelpemidler og man har lov til å ta med notater inn til eksaminasjonen, men det ser ikke bra ut om du leser rett fra arket :)

    Siden dette er en privatisteksamen er det slik at man trekker et tema OG da får man 30 minutter på å forberede seg.

Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay! Takk for svar! Jeg kommer til å pugge fortid/ fremtid, masse ord, pugge det foredraget fra leselisten helt utenatt og pugge fakta om Spania og latin Amerika. Øve litt mer på å snakke "avansert" om meg selv/familien/interesser osv. Og lære meg slike små fraser som jeg kan bruke litt hele tiden. Øve på å oversette tekster fra boken skal jeg også gjøre.

Håper jeg rekker alt dette på (minst) 25 dager.

Jeg kan alle de begynner greiene. Farger, alfabet, telle til en million, oversette tekster i hode uten hjelp, årstider/ukedagene/klokken, bestille på cafe/shoppe, prate i tlf, prate om land/familie/personer, grammatikk i presens u/regelmessig, litt fortid, delta i spontan enkel samtale, også skjønner jeg hva de fleste sier, men klarer ikke å svare.

Er uansett så mye dumt som kan skje. Jeg kan få hjerneteppe, en alt for streng sensor, osv. Jeg bryr meg ikke om jeg får to eller seks. Må bare bestå slik at jeg kan begynne å studere.

Hvordan føler du at det går med lesingen?:)

Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay! Takk for svar! Jeg kommer til å pugge fortid/ fremtid, masse ord, pugge det foredraget fra leselisten helt utenatt og pugge fakta om Spania og latin Amerika. Øve litt mer på å snakke "avansert" om meg selv/familien/interesser osv. Og lære meg slike små fraser som jeg kan bruke litt hele tiden. Øve på å oversette tekster fra boken skal jeg også gjøre.

Håper jeg rekker alt dette på (minst) 25 dager.

Jeg kan alle de begynner greiene. Farger, alfabet, telle til en million, oversette tekster i hode uten hjelp, årstider/ukedagene/klokken, bestille på cafe/shoppe, prate i tlf, prate om land/familie/personer, grammatikk i presens u/regelmessig, litt fortid, delta i spontan enkel samtale, også skjønner jeg hva de fleste sier, men klarer ikke å svare.

Er uansett så mye dumt som kan skje. Jeg kan få hjerneteppe, en alt for streng sensor, osv. Jeg bryr meg ikke om jeg får to eller seks. Må bare bestå slik at jeg kan begynne å studere.

Hvordan føler du at det går med lesingen? :)

Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921

Du kan jo kjempe mye allerede! Jeg tror det skal mye til for å stryke - hvis du kan kommunisere med sensoren (noe du helt sikkert kan) og at du greier å svare på oppgaven du trekker, går det bra. Da får du minst en 2'er. Jeg ser for meg at en stryk-elev er noen som kan kun telle til 10, introdusere seg selv og kanskje noen beskrivelser ord.

Jeg prøver å lære litt om ''alt'' rett og slett så jeg er forberedt på evt. spørsmål etter foredraget, men det er ikke sikkert at man vil stryke hvis man ikke kan så mye om spansktalende land osv. Her er læreplan målene: http://www.udir.no/kl06/PSP1-01/Kompetansemaal/?arst=-733456800&kmsn=-733456800

Glemte å spørre; tar du spansk 1? Jeg gjør nemlig det.

Jeg er ingen proff selv, men jeg vet at sensorer liker at man uttrykker sine følelser. F.eks. Hvis du skal snakke om nordmenn i Spania; Det er kun 5 % av nordmenn i Spania som kan snakke spansk. Da kan du jo snakke litt om at du syntes det er dumt fordi integrering er viktig og blabla. :)

Det er fint å vite at det er noen som er i samme posisjon som meg selv; jeg vil også bare bestå. En 5 ville vært bra, men jeg vil bare bestå fordi da må jeg ta nok et friår. :kristin:

Tar du eksamen i Oslo? Jeg skal det og det blir morsomt om vi ender opp med å ha eksamen på den samme dagen :biggrin:

Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay! Takk for svar! Jeg kommer til å pugge fortid/ fremtid, masse ord, pugge det foredraget fra leselisten helt utenatt og pugge fakta om Spania og latin Amerika. Øve litt mer på å snakke "avansert" om meg selv/familien/interesser osv. Og lære meg slike små fraser som jeg kan bruke litt hele tiden. Øve på å oversette tekster fra boken skal jeg også gjøre.

Håper jeg rekker alt dette på (minst) 25 dager.

Jeg kan alle de begynner greiene. Farger, alfabet, telle til en million, oversette tekster i hode uten hjelp, årstider/ukedagene/klokken, bestille på cafe/shoppe, prate i tlf, prate om land/familie/personer, grammatikk i presens u/regelmessig, litt fortid, delta i spontan enkel samtale, også skjønner jeg hva de fleste sier, men klarer ikke å svare.

Er uansett så mye dumt som kan skje. Jeg kan få hjerneteppe, en alt for streng sensor, osv. Jeg bryr meg ikke om jeg får to eller seks. Må bare bestå slik at jeg kan begynne å studere.

Hvordan føler du at det går med lesingen? :)

Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921

Glemte å svare på siste spørsmål:

Jo, lesingen går ganske bra. Jeg har vært litt slapp de siste to uker fordi jeg blir utmattet av å lese det samme stoffet om og om igjen. La oss håpe at karma ikke biter meg i ræva ! :trist:

Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjempe mye allerede! Jeg tror det skal mye til for å stryke - hvis du kan kommunisere med sensoren (noe du helt sikkert kan) og at du greier å svare på oppgaven du trekker, går det bra. Da får du minst en 2'er. Jeg ser for meg at en stryk-elev er noen som kan kun telle til 10, introdusere seg selv og kanskje noen beskrivelser ord.

Jeg prøver å lære litt om ''alt'' rett og slett så jeg er forberedt på evt. spørsmål etter foredraget, men det er ikke sikkert at man vil stryke hvis man ikke kan så mye om spansktalende land osv. Her er læreplan målene: http://www.udir.no/kl06/PSP1-01/Kompetansemaal/?arst=-733456800&kmsn=-733456800

Glemte å spørre; tar du spansk 1? Jeg gjør nemlig det.

Jeg er ingen proff selv, men jeg vet at sensorer liker at man uttrykker sine følelser. F.eks. Hvis du skal snakke om nordmenn i Spania; Det er kun 5 % av nordmenn i Spania som kan snakke spansk. Da kan du jo snakke litt om at du syntes det er dumt fordi integrering er viktig og blabla. :)

Det er fint å vite at det er noen som er i samme posisjon som meg selv; jeg vil også bare bestå. En 5 ville vært bra, men jeg vil bare bestå fordi da må jeg ta nok et friår. :kristin:

Tar du eksamen i Oslo? Jeg skal det og det blir morsomt om vi ender opp med å ha eksamen på den samme dagen :biggrin:

Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71

Det er det jeg også tror, men har hørt at strykprosenten er kjempe høy, 70%. Så er redd for at de er ganske strenge uansett om det er spansk 1. (Er det jeg tar). Også kommer de vel ikke til å teste meg i noe av det uansett, så da får jeg jo ikke "imponert" med det.

Ja det var en god ide. Skal ta det med videre! Driver å pugger fortid og fremtid gramamatikk nå slik at jeg kan utdype litt mer. Men merker at ordforrådet mitt er litt dårlig. Hvordan er ditt?

Det hadde vært kult, men jeg bor ikke i Oslo:)

Men det er en ting jeg lurer på. Hvor mye norsk snakke man under eksamen? Hørte fra noen at den teksten man fikk på begynnelsen (30min forberedelse) kommer på spansk også skal man oversette den til norsk og forklare den på norsk til sensor. Og man kunne ikke bli trekt ned i karakter pga dette. Det var det vanligste å gjøre, at man pratet norsk. Men kommer alle spørsmål på spansk?

Prater sensor/lærer noensinne norsk?

Min plan er allefall å prate spansk med en gang jeg går inn døra. At jeg hilser/presenterer tekst og alt på spansk. Er vel det man må gjøre?

Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det jeg også tror, men har hørt at strykprosenten er kjempe høy, 70%. Så er redd for at de er ganske strenge uansett om det er spansk 1. (Er det jeg tar). Også kommer de vel ikke til å teste meg i noe av det uansett, så da får jeg jo ikke "imponert" med det.

Ja det var en god ide. Skal ta det med videre! Driver å pugger fortid og fremtid gramamatikk nå slik at jeg kan utdype litt mer. Men merker at ordforrådet mitt er litt dårlig. Hvordan er ditt?

Det hadde vært kult, men jeg bor ikke i Oslo:)

Men det er en ting jeg lurer på. Hvor mye norsk snakke man under eksamen? Hørte fra noen at den teksten man fikk på begynnelsen (30min forberedelse) kommer på spansk også skal man oversette den til norsk og forklare den på norsk til sensor. Og man kunne ikke bli trekt ned i karakter pga dette. Det var det vanligste å gjøre, at man pratet norsk. Men kommer alle spørsmål på spansk?

Prater sensor/lærer noensinne norsk?

Min plan er allefall å prate spansk med en gang jeg går inn døra. At jeg hilser/presenterer tekst og alt på spansk. Er vel det man må gjøre?

Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921

Jeg har søkt litt på nettet og fant ingen tall som viste at stryk prosenten er 70 % . Jeg tror det sier mer om hvor mye elever prioriterer fremmedspråk, mer enn hvor vanskelig eksamen er.

Jeg har aldri hatt privatisteksamen i fremmedspråk, så jeg vet ikke om jeg kan svare godt på spørsmålet ditt. Jeg kan tenke meg at det blir en oppgave hvor vi må forklare hva vi har hørt/lest på norsk, men kanskje AB som hadde eksamen kan gi deg et bedre svar :)

Jeg syntes det beste er å spørre sensoren når du kommer inn PÅ SPANSK, om du skal svare kun på spansk gjennom hele eksaminasjonen. Da vil h*n bli imponert av at du kan spørre om det og da vil du vite hva h*n ønsker.

Selvfølgelig blir du ikke testet i alt, men du burde prøve ditt beste med å trekke inn så mye som mulig. Jeg skal gjøre det; hvis jeg må snakke om Spania vil jeg uten tvil begynne å snakke generell info om latin Amerika. F.eks kan jeg nevne at Spania koloniserte latin-amerika og da begynne å snakke om området. Det er jo opp til deg hva du vil gjøre, men du burde bruke muligheten til å si så mye du kan.

OG, jeg har alltid blitt fortalt av lærere på videregående at man skal unngå å slutte å snakke i en eksaminasjon. Det viser at du har lite å si. Så snakk, snakk ,snakk frem til de ber deg om å slutte :)

Jeg skal gjøre det samme som deg også. Jeg skal snakke Spansk med en gang og hvis jeg får en leseoppgave skal jeg spørre dem hvilket språk de foretrekker jeg skal svare på.

Ordforrådet mitt er bra nok (håper jeg!) . Jeg har merket hvordan mange engelske ord er lik spanske ord, så det hjelper meg å huske på dem. Jeg anbefaler www.bbcmundo.com Spanske nyheter og det er ganske lett å forstå innholdet. Har lært meg mye av å lese igjennom hver dag :)

Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamens oppgaven din hørtes ganske perfekt, håper jeg får noe som ligner den. :sukk: Var teksten du fikk vanskelig å forstå uten et ordbok`?

Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71

Takk for det, ble utrolig overrasket og glad! :danse:

Jeg synes ikke teksten var så vanskelig å forstå, men man får ha med ordbok, så det er jo bare å lete opp de ordene man ikke forstår :) hvis du kan spansk greit bra (noe det forøvrig virker som du gjør), så skjønner du gjerne sammenhengen selv om du ikke skjønner hvert eneste ord.

Prater sensor/lærer noensinne norsk?

Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921

Hele eksamen foregår på spansk, det eneste som foregår på norsk er når du får tilbakemelding og karakter. Det var ihvertfall slik for meg og jeg hadde eksamen for 1 år siden i juni.

Når jeg fortalte om spansk geografi, så var det en del av oppgaven, men jeg hadde undervisning så jeg visste på forhånd at det var en av 4 oppgaver jeg kunne få i tillegg til teksten.

Ellers var det viktig at vi kunne litt om spansk/latinamerikansk kultur og maya -og aztecindianerene, men dette var altså noe læreren min terpet oss på. Tror det rekker langt å kunne litt om spansk/latinamerikansk kultur og geografi, å kunne snakke om familie og å kunne fortelle om ferier til spansktalende land.

Husker ikke hvem av dere som nevnte det, men ikke bekymre deg/dere om å ikke kunne snakke flytende, korrekt og bruke riktige ord hele tiden. I spansk 1 er det viktigst at man klarer å gjøre seg forstått :) han fyren som kunne snakke spansk flytende og fikk 2 høres ut som en skrekkhistorie, hadde en kompis som knapt kunne si hva han het og at han hadde en søster, og han fikk 2. Tror nok dere klarer dere kjempebra :smilyblomst:

(er forresten AB over her, # 3)

Anonym poster: dad33143167ae27cff8414bcc45eb4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, ble utrolig overrasket og glad! :danse:

Hele eksamen foregår på spansk, det eneste som foregår på norsk er når du får tilbakemelding og karakter. Det var ihvertfall slik for meg og jeg hadde eksamen for 1 år siden i juni.

Når jeg fortalte om spansk geografi, så var det en del av oppgaven, men jeg hadde undervisning så jeg visste på forhånd at det var en av 4 oppgaver jeg kunne få i tillegg til teksten.

Husker ikke hvem av dere som nevnte det, men ikke bekymre deg/dere om å ikke kunne snakke flytende, korrekt og bruke riktige ord hele tiden. I spansk 1 er det viktigst at man klarer å gjøre seg forstått :) han fyren som kunne snakke spansk flytende og fikk 2 høres ut som en skrekkhistorie, hadde en kompis som knapt kunne si hva han het og at han hadde en søster, og han fikk 2. Tror nok dere klarer dere kjempebra :smilyblomst:

(er forresten AB over

Anonym poster: dad33143167ae27cff8414bcc45eb4ac

Tusen takk for svar, det er veldig snilt av deg å hjelpe oss!:)

Jeg har aldri hørt om disse fire trekkoppgavene, husker du tilfeldighvis hva de andre tre var? Er lenge siden du hadde eksamen så skjønner hvis du ikke gjør det:).

Er det virkelig sant at han kunne så lite?? Hvis det er sant så ble jeg litt mer lettet. Haha.

Og gratulerer med 6, uansett om det er ett år siden. Kunne du mye fra før av da sikkert?

Sliter litt med fortid, for det er så mange forskjellige måter å bøye verb på. En for i går, en for lengre tid siden, en form for helt avsluttet og en for noe som fortsetter/ avsluttet i nær fortid. Får håpe de holder seg til nåtiden på eksamen haha. :)

Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for svar, det er veldig snilt av deg å hjelpe oss! :)

Jeg har aldri hørt om disse fire trekkoppgavene, husker du tilfeldighvis hva de andre tre var? Er lenge siden du hadde eksamen så skjønner hvis du ikke gjør det:).

Er det virkelig sant at han kunne så lite?? Hvis det er sant så ble jeg litt mer lettet. Haha.

Og gratulerer med 6, uansett om det er ett år siden. Kunne du mye fra før av da sikkert?

Sliter litt med fortid, for det er så mange forskjellige måter å bøye verb på. En for i går, en for lengre tid siden, en form for helt avsluttet og en for noe som fortsetter/ avsluttet i nær fortid. Får håpe de holder seg til nåtiden på eksamen haha. :)

Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921

De fire trekkoppgavene var det læreren min som fant på (tok spansk på privatskole), så tror ikke dere får det! Tror faktisk læreren min var den eneste læreren på skolen som lagde en slik "ekstraoppgave", så dere får nok bare en tekst :)

Ja, det er helt sant ;) jeg prøvde å hjelpe han litt før eksamen, men jeg ga opp, for han kunne ikke engang å bøye verb i nåtid i hodet, men han klarte å få en 2´er fordet.

Jeg kunne ingenting fra før av, hehe. Hadde faktisk 2 fra vgs selv, derfor jeg tok det opp igjen. Men jeg jobbet mye med det, og det virker det jo som om dere gjør og, så jeg tror nok dere klarer bedre enn ståkarakter :)

Hehe, ja, det er slitsomt med alle de forskjellige verbformene for fortid. Øv deg på å kunne hvertfall en av fortidsbøyingene. F.eks he estado (det er vel den formen for verb man bruker hvis man har gjort noe før, men det ikke er helt avsluttet, fordi du kunne gjort det igjen. F.eks he estado en espana, fordi du har vært der, men kunne tenke deg å dra tilbake) og den verbformen som er helt avsluttende fortid (som jeg ikke husker i farten).

Men om du roter litt med bøyingene, så er nok ikke det krise. Som sagt, det viktigste er at du gjør deg forstått :)

Anonym poster: dad33143167ae27cff8414bcc45eb4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers var det viktig at vi kunne litt om spansk/latinamerikansk kultur og maya -og aztecindianerene, men dette var altså noe læreren min terpet oss på.

Anonym poster: dad33143167ae27cff8414bcc45eb4ac

Når du sier spansk/latinamerikansk kultur - hva så du på egentlig? Latin-Amerika er så stort og kulturene varierer fra land til land. :)

Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier spansk/latinamerikansk kultur - hva så du på egentlig? Latin-Amerika er så stort og kulturene varierer fra land til land. :)

Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71

Bare generelle ting som mat (f.eks at fajitas og tamales er typisk mexicansk mat), danser som har opprinnelse fra Latin-Amerika osv. Var ikke slik at vi måtte vite noe om hvert eneste spansktalende latin-amerikanske land, men bare noen fakta fra ett/flere land der :)

Anonym poster: dad33143167ae27cff8414bcc45eb4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg vite litt mer om eksamen, og ser at jeg har misforstått mye.

Jeg trodde man skulle velge et tema fra leselisten og forberede et foredrag, men det skulle man ikke. Man skal lese hele leselisten og ikke forbedre noe slags presentasjon. Bare pugge leselisten, vet ikke helt hvorfor man skal sende inn listen da men. (Noen som kan bekrefte at dette er riktig?)

Når man kommer på eksamensdagen får man trekke ett tema. Da får man 40 minutter forberedelse til å skrive et foredrag om temaet. (Man skal også ha en lytteprøve inkludert i de 40 min)

Så varer eksamen ca 30 minutter, men kan vare opp til 40 hvis det trengs.

Høres dette riktig ut for dere andre? Fikk vite det av en spansklærer.

Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...