Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Okay! Nå er det uansett for sent å bekymre seg. I morgen kl 3 har jeg eksamen. Skal oppdatere hvordan det gikk, og hva som skjedde en gang etter kl 18:00.

Hvis du kunne lagt ut noen av de frasene for å skape mer flyt hadde det vært kjempe fint!

Det vet jeg ikke. Hvis du skriver alt feil viser jo det litt lite forståelse og kan trekke ned karakteren. Men en liten småfeil her og der går nok bra. Husk at dette er spansk 1, ikke 2 eller 3. Er ikke meningen at vi skal skrive perfekt eller veldig vanskelige setninger med masse fremtid/fortid:)

Ønsk meg lykke til! :) Er kjempe nervøs. Tenkte jeg skulle sitte å jobbe frem til 5 også gjøre noe helt annet. Bare slappe av og ikke tenke på eksamen:)

Håper fremtidige meg får en bra karakter/består slik at jeg kan oppdatere en gladmelding her:)

Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921

MASSE LYKKE TIL :) Prøver å laste opp bildene, gi meg 15 min og de vil være ferdig opplastet!

Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå venter jeg spent på om du har bestått/hvilken karakter du fikk :)

AnonymBruker
Skrevet

Da er muntlig eksamen endelig ferdig! Det er en herlig følelse! Jeg fikk 4+ så jeg besto! :)

Da er det bare skriftlig igjen! Jippi!

Temaet blitt ble geografi og samfunn i Spania og det er ikke et foredrag! Jeg hadde en mann som sensor og han ville at vi bare skulle sitte og prate om Spania. Det gjorde det litt vanskeligere og er grunnen til at jeg fikk litt dårlige enn jeg kunne ha fått. Men er ikke skuffet:)

Fikk spørsmål om mitt liv og hva jeg pleide å gjøre om dagen. Type, om jeg trente, hvor jeg jobbet, når jeg la meg osv.

Lytteprøven var enkel. Det var en enkel tekst og sensor spurte bare spm. til teksten. Men jeg fikk ikke lov til å prate på norsk.

Nå er det bare skriftlig igjen, og jeg kjenner at jeg gruer meg litt til den. Men den verste følelsen er over, for uansett hva som skjer med skriftlig så er jeg ferdig med muntlig for alltid!:)

Når har du eksamen?

AnonymBruker
Skrevet

Da er muntlig eksamen endelig ferdig! Det er en herlig følelse! Jeg fikk 4+ så jeg besto! :)

Da er det bare skriftlig igjen! Jippi!

Temaet blitt ble geografi og samfunn i Spania og det er ikke et foredrag! Jeg hadde en mann som sensor og han ville at vi bare skulle sitte og prate om Spania. Det gjorde det litt vanskeligere og er grunnen til at jeg fikk litt dårlige enn jeg kunne ha fått. Men er ikke skuffet:)

Fikk spørsmål om mitt liv og hva jeg pleide å gjøre om dagen. Type, om jeg trente, hvor jeg jobbet, når jeg la meg osv.

Lytteprøven var enkel. Det var en enkel tekst og sensor spurte bare spm. til teksten. Men jeg fikk ikke lov til å prate på norsk.

Nå er det bare skriftlig igjen, og jeg kjenner at jeg gruer meg litt til den. Men den verste følelsen er over, for uansett hva som skjer med skriftlig så er jeg ferdig med muntlig for alltid! :)

Når har du eksamen?

Gratulerer så mye! :kristin: 4 er kjempe bra! Jeg håper virkelig at jeg kan oppdatere med en gladmelding her.

Hvordan gikk det med grammatikk, da? Greide du å bruke riktige bøyningstider, evt. kommenterte han det?

Oppgaven din hørtes relativ vanskelig ut når det gjelder å snakke om geografi. Hva gikk du inn på der? Så sier du at du ikke fikk 30 min. til å forberede deg?

Jeg har eksamen 25. mai og det er på en lørdag. Herlig!

Beklager så mange spørsmål. Du er sikkert keen på og aldri snakke om eksamen igjen :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer så mye! :kristin: 4 er kjempe bra! Jeg håper virkelig at jeg kan oppdatere med en gladmelding her.

Hvordan gikk det med grammatikk, da? Greide du å bruke riktige bøyningstider, evt. kommenterte han det?

Oppgaven din hørtes relativ vanskelig ut når det gjelder å snakke om geografi. Hva gikk du inn på der? Så sier du at du ikke fikk 30 min. til å forberede deg?

Jeg har eksamen 25. mai og det er på en lørdag. Herlig!

Beklager så mange spørsmål. Du er sikkert keen på og aldri snakke om eksamen igjen :ler:

Takk! Jeg krysser fingrene for deg! :) Jeg brukte noen feil verbtider ja! Men sensor påpekte at det ikke var spansk 2 og 3, og at jeg klarte å kommunisere (prate med følelser) - noe som var viktig.

Pratet ikke særlig avansert heller, men skjønte hva sensor sa hele tiden. (De prater sakte og tydelig).

Jeg snakket bare om generell geografi, familie og noen aktuelle hendelser. Brukte litt mye notater så fikk minus. Jeg fikk 40 minutter (tror jeg) De hentet meg veldig raskt. Var noen som satt der (forberedelsesrommet) når jeg kom inn og jeg ble hentet før de ble. Så er litt usikker, men han sa 40 minutter.

Jeg trekte også ett av tre mulige temaer. Vet ikke hva de andre to var, men han sa at det bare var store temaer.

Bare si ifra hvis du lurer på noe mer! Jeg har en tendens til å glemme alt rett etter eksamen, så sikkert mye mer jeg kan legge til litt senere:)

Okay, er det muntlig du har 25? Hvis du har skriftlig før det, kunne du oppdatere om det var vanskelig? Er lokalgitte eksamener så vi får uansett forskjellig eksamen.

AnonymBruker
Skrevet

Takk! Jeg krysser fingrene for deg! :) Jeg brukte noen feil verbtider ja! Men sensor påpekte at det ikke var spansk 2 og 3, og at jeg klarte å kommunisere (prate med følelser) - noe som var viktig.

Pratet ikke særlig avansert heller, men skjønte hva sensor sa hele tiden. (De prater sakte og tydelig).

Jeg snakket bare om generell geografi, familie og noen aktuelle hendelser. Brukte litt mye notater så fikk minus. Jeg fikk 40 minutter (tror jeg) De hentet meg veldig raskt. Var noen som satt der (forberedelsesrommet) når jeg kom inn og jeg ble hentet før de ble. Så er litt usikker, men han sa 40 minutter.

Jeg trekte også ett av tre mulige temaer. Vet ikke hva de andre to var, men han sa at det bare var store temaer.

Bare si ifra hvis du lurer på noe mer! Jeg har en tendens til å glemme alt rett etter eksamen, så sikkert mye mer jeg kan legge til litt senere:)

Okay, er det muntlig du har 25? Hvis du har skriftlig før det, kunne du oppdatere om det var vanskelig? Er lokalgitte eksamener så vi får uansett forskjellig eksamen.

takk :) Det er bra å høre at sensoren ikke var så streng. Førti minutter er veldig lang tid til å ha forberedelse tid på - må være ekstremt nervepirrende å sitte der og vente på turen din :P

Det er muntlig 25 mai og skriftlig er 21 mai. Når har du skriftlig eksamen? Jeg trodde at skriftlig eksamen hendte på samme tid over hele landet :klo: ? Hvis jeg tar feil og jeg har det før deg, skal jeg oppdatere tråden og fortelle deg om hvordan det gikk!

Du har svart på det meste jeg lurer på, men jeg skal ta kontakt med deg om nødvendig :D

AnonymBruker
Skrevet

takk :) Det er bra å høre at sensoren ikke var så streng. Førti minutter er veldig lang tid til å ha forberedelse tid på - må være ekstremt nervepirrende å sitte der og vente på turen din :P

Det er muntlig 25 mai og skriftlig er 21 mai. Når har du skriftlig eksamen? Jeg trodde at skriftlig eksamen hendte på samme tid over hele landet :klo: ? Hvis jeg tar feil og jeg har det før deg, skal jeg oppdatere tråden og fortelle deg om hvordan det gikk!

Du har svart på det meste jeg lurer på, men jeg skal ta kontakt med deg om nødvendig :D

40 min er egentlig ganske greit, litt nervepirrende, men bra å ha litt tid på lytteprøven:) Okay, jeg har også eksamen 21, så da er det likt. Blir sittende hjemme 17 mai for å si det sånn. I morgen skal jeg ha 5 t prøve eksamen :)

Masse lykke til på eksamen!! Oppdater gjerne resultater på muntlig og følelse av hvordan det gikk på skriftlig!:)

AnonymBruker
Skrevet

40 min er egentlig ganske greit, litt nervepirrende, men bra å ha litt tid på lytteprøven:) Okay, jeg har også eksamen 21, så da er det likt. Blir sittende hjemme 17 mai for å si det sånn. I morgen skal jeg ha 5 t prøve eksamen :)

Masse lykke til på eksamen!! Oppdater gjerne resultater på muntlig og følelse av hvordan det gikk på skriftlig! :)

Selvfølgelig :)

Jeg skal ut og feire på morgenen, og bruke resten av dagen på å øve. Det er viktig å slappe av iblant. :P Hvor fikk du tak i prøveeksamen? :klo: Tror jeg også skal øve meg på det. Skal snakke med min gamle lærer i morgen og skal stille h*n et par spørsmål om hva man burde gjøre og unngå på eksamen :)

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig :)

Jeg skal ut og feire på morgenen, og bruke resten av dagen på å øve. Det er viktig å slappe av iblant. :P Hvor fikk du tak i prøveeksamen? :klo: Tror jeg også skal øve meg på det. Skal snakke med min gamle lærer i morgen og skal stille h*n et par spørsmål om hva man burde gjøre og unngå på eksamen :)

Prøve eksamen er bare fjorårets eksamen. Jeg dro på skolen og fikk den utdelt. Jeg spurte bare om å få den:)

Kan du dele hva læreren din fortale deg?:)

AnonymBruker
Skrevet

Prøve eksamen er bare fjorårets eksamen. Jeg dro på skolen og fikk den utdelt. Jeg spurte bare om å få den:)

Kan du dele hva læreren din fortale deg? :)

Læreren misforsto og printet ut oppgaver til Spansk 1+2. Gidder du å gjengi veldig kort hva stiloppgaven fra Spansk 1 2012, gikk ut på? Hvis du ikke orker, går det bra!

Hun nevnte følgende:

På den lange oppgaven skriv minst en side og forsøk å holde det under 2 sider. Hvis du absolutt må skrive mer, er det greit, men det er bedre å visse sensoren at du kan skrive kompakt og målrettet.

Hun nevnte også at hvis man får i oppgave om å f.eks. skrive om en reise til et latin-amerikansk land og du velger å skrive noe negativt om landet/folket o.l., pass på og ikke bruke altfor negative-ladet ord. Jeg viste henne en oppgave der jeg skrev at jeg opplevde at ecuatorianske menn er vulgære. :fnise: Da sa hun at man vet aldri om sensor kan la seg fornærme av det om han er fra et latin-amerikansk land, og jeg burde skrevet at de er ''annerledes fra norske menn''.

Hvis du sikter på å få en 5'er sa hun at man må ha lite grammatiske feil. Jeg slet med bruk av indirekte og direkte objekt (noen få steder hvor jeg ikke brukte det når jeg skulle), og bruk av ordene ''de''. ''a'' og ''en'' var ofte feilplassert. Og jeg greide også å skrive feil kjønn på ord og det var ganske mye; eks; ''La familia peligroso'' Det burde vært '' La familia peligrosa''

Hun nevnte også at det er viktig med bra oppbygning av stilen: Innledning, hoveddel (inkl. riktig bruk av avsnitt) og konklusjon. Jeg trodde ikke at dette var så viktig når det gjelder fremmedspråk, men det er visst der.

Videre pass på at dersom de ber deg om å skrive et epost vil de at du skal kun forholde deg til det. Da må du ha en typisk brevoppbygning. Og om det står at du skal skrive om hvordan din familie, venner og skole er, så skal du kun skrive om det, med mindre de nevner at du får trekke inn andre momenter ved oppholdet.

Som du sikkert vet, er det et stort pluss å ha med kilder utenom bøkene sine.

Det er alt jeg kommer på akkurat nå og regner med at dette er noe du kunne fra før av. :) Jeg fikk et skikkelig bra hefte av henne, også med beskrivelser om hva man må huske på eksamen o.l. Hvis du har en epost som ikke er personlig (typisk tullete epost navn som [email protected] :P ) kan jeg godt skanne sidene for deg og du kan ta det med på eksamen.

AnonymBruker
Skrevet

post-65040-0-11053900-1368711671_thumb.j

post-65040-0-70936800-1368711698_thumb.j

post-65040-0-85412700-1368711739_thumb.j

post-65040-0-27702000-1368711788_thumb.j

Funket det? Ville bare se om det funket så jeg slapp å skrive det ned. Hvis bildene blir for små skal jeg skrive oppgavene ned det ned for deg:)

AnonymBruker
Skrevet

post-65040-0-11053900-1368711671_thumb.j

post-65040-0-70936800-1368711698_thumb.j

post-65040-0-85412700-1368711739_thumb.j

post-65040-0-27702000-1368711788_thumb.j

Funket det? Ville bare se om det funket så jeg slapp å skrive det ned. Hvis bildene blir for små skal jeg skrive oppgavene ned det ned for deg:)

Herlig! Det funket :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg gjort oppgave 1 og 2. Skal vi sammenligne?

I oppgave 2 så skjønte jeg ikke hva jeg skulle skrive på punkt D. Hva skrev du der?

Og når det står at vi skal vise til hva som står i teksten, mente de at vi skal gjenfortelle med egne ord hva som egentlig hendte? Eks. A) Det er riktig at de møtte en viking på deres andre dag i Norge. I avsnitt fire står det at da de ankom Preikestolen møtte de en viking som lå ved kanten av klippet. Dette syntes hun var imponerende. Hun snakket i en viss tid med han ettersom han lærer seg spansk på fritiden sin.

Dette er hva jeg skrev på oppgave 1:

• Sí, he estado en el extranjero varios veces. El primer vez viajé a X para visitar mi familia y fui tres anos. He viajado a varios países, ambos con y sin mis padres. La mayoria de los paises he visitado estan en Europa.
  • Que me gusta hacer cuando en las vacaciones es dependiente de cual país que visito. Si visito un pais con un clima caliente prefiero relajarse por la playa y nadar en el mar. También me gusta experimentar la cultura y por ello me gusta visita museos como creo son interesante o visitar los monumentos. Cuando estoy en el extranjero no me gusta salir a los bares o clubs, pero siempre tengo que ir a los restaurantes y cafes. Si el clima es bastante templado prefiero ir a compras, y como he mencionado, visitar los monumentos y museos. ¡Me encanta experimentar nueva culturas!

:P

AnonymBruker
Skrevet

På oppgave tre, skulle vi finne på vårt eget samtale? aaah jeg blir så usikker av slike oppgaver!

AnonymBruker
Skrevet

Den er grei, men PC'n min streika såå, full krise for å se det mildt. Må vente med å sammenligne til den funker igjen.

Husker ikke hva jeg skrev på oppgave D, men hun syntes ikke turen var slitsom. Dog skrev hun "da vi endelig kom frem" så hun var glad for at de endelig kom til stedet, men hun syntes ikke turen i seg selv var slitsom. Håper det var riktig:)

Nei, jeg tror at de vil se at vi faktisk skjønner teksten. Så bruk disse tegnene her "" og kopier akkurat den setningen der svaret står. Så forklar du etterpå. Slik som du skrev over. Hvis du bare forklarer med egene ord viser du ikke til sensor at du skjønner akkurat hvor det står forklart i teksten.

Så bra! Jeg skrev ca like lang på de.

Ja du skal finne på din egen samtale på oppgave 3:)

Temaet for 2012 var ferie/reise, 2011 var skole/klasse/time, 2010 var svare/skrive epost om kulturer/tradisjoner/ gjenerelt om Spania. Lurer på hva temaet blir i år! Skal forberede meg ved å skrive masse tekster om ulike temaer.

AnonymBruker
Skrevet

Den er grei, men PC'n min streika såå, full krise for å se det mildt. Må vente med å sammenligne til den funker igjen.

Husker ikke hva jeg skrev på oppgave D, men hun syntes ikke turen var slitsom. Dog skrev hun "da vi endelig kom frem" så hun var glad for at de endelig kom til stedet, men hun syntes ikke turen i seg selv var slitsom. Håper det var riktig:)

Nei, jeg tror at de vil se at vi faktisk skjønner teksten. Så bruk disse tegnene her "" og kopier akkurat den setningen der svaret står. Så forklar du etterpå. Slik som du skrev over. Hvis du bare forklarer med egene ord viser du ikke til sensor at du skjønner akkurat hvor det står forklart i teksten.

Så bra! Jeg skrev ca like lang på de.

Ja du skal finne på din egen samtale på oppgave 3:)

Temaet for 2012 var ferie/reise, 2011 var skole/klasse/time, 2010 var svare/skrive epost om kulturer/tradisjoner/ gjenerelt om Spania. Lurer på hva temaet blir i år! Skal forberede meg ved å skrive masse tekster om ulike temaer.

Det tenkte jeg ikke på :P Skal huske å gjøre det. Jeg skal gjøre langsvarsoppgaven i dag. Håper at det vil kun ta en time å fullføre, men vi får se. Det blir spennende å se hva slags tema vi får. Jeg håper det er et morsomt tema, som f.eks. å skrive om oppholdet sitt i et land.

AnonymBruker
Skrevet

Det tenkte jeg ikke på :P Skal huske å gjøre det. Jeg skal gjøre langsvarsoppgaven i dag. Håper at det vil kun ta en time å fullføre, men vi får se. Det blir spennende å se hva slags tema vi får. Jeg håper det er et morsomt tema, som f.eks. å skrive om oppholdet sitt i et land.

Ja, jeg håper det blir å skrive om en ferietur, en e post om livet vårt, eller en mail/brev der vi skriver til noen som skal besøke oss. Siden de hadde reise som tema i fjor er jeg redd for at vi får noe helt annet. Vi får krysse fingrene!:)

Har du noen tips om hvordan jeg skal anvende den siste dagen. Noe spesielt du har pugget/skrevet om?

Jeg vet ikke om du har lest tråden om hun som hadde privatisteksamen i nederlandsk og strøk? Hun skrev bare ti linjer på langsvarsoppgaven og helt riktig på de små. Så regner med at langsvarsoppgaven er den viktigste å skrive langt/riktig på. Lurer på om jeg skal begynne med den og ta de små til slutt. Burde vel satse på minst en side med skriftstørrelse 12?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg håper det blir å skrive om en ferietur, en e post om livet vårt, eller en mail/brev der vi skriver til noen som skal besøke oss. Siden de hadde reise som tema i fjor er jeg redd for at vi får noe helt annet. Vi får krysse fingrene! :)

Har du noen tips om hvordan jeg skal anvende den siste dagen. Noe spesielt du har pugget/skrevet om?

Jeg vet ikke om du har lest tråden om hun som hadde privatisteksamen i nederlandsk og strøk? Hun skrev bare ti linjer på langsvarsoppgaven og helt riktig på de små. Så regner med at langsvarsoppgaven er den viktigste å skrive langt/riktig på. Lurer på om jeg skal begynne med den og ta de små til slutt. Burde vel satse på minst en side med skriftstørrelse 12?

Jo, jeg leste den tråden! Jeg ble vettskremt og det var derfor jeg tok kontakt med min gamle lærer på videregående. Hun sa til meg at hun strøk fordi hun skrev altfor kort og at man burde minst skrive en side. Du vet at vi ikke får lov til å bruke PC på eksamen? At alt skal skrives for hånd...? Jeg tror dette gjelder alle privatister uansett hvor i landet man bor.

Jeg skal skrive minst en side og det med relativ liten skrift. Og husk at du må skrive så skriften din er forståelig fordi du kan også få stryk om de ikke forstår det du har skrevet :bond: Jeg syntes det er best å få de minste oppgavene unnagjort. Jeg vil si at man kanskje trenger kun 1-1.5 timer på de 2/3 oppgavene.

Mine tips vil vel være å gjøre det jeg gjør akkurat nå:

Akkurat nå holder jeg på å ordne mine papirer og skrive ALT som jeg har skrevet på PCn, for hånd slik at jeg kan ta det med på eksamen. Alle mine kilder skal også skrives ned for hånd i tilfelle PCn min går tom for batteri før jeg rekker å skrive dem ned.

I tillegg til det anbefaler jeg at du skal skrive en huskeliste hvor du skriver ned alt du må sjekke i tekstene dine. Min består bl.a. av at jeg må dobbel sjekke at jeg har riktig endelser ift. kjønn, at verb-tider er brukt riktig osv. Rett og slett en sjekk liste på ting som jeg vanligvis begår feil av.

Jeg har også skrevet ned en oversikt over endelsene for alle verbtider i Presens, indefinido, imperfect osv. I tillegg til det har jeg skrevet ned verbendelsene for ar+ir+er verb i konjunktiv. Da slipper jeg å bla gjennom bøkene min for å lete etter en oversikt ettersom boken min har ikke en samlet oversikt over dem.Jeg gjør alt jeg kan for å spare tid på eksamen.

Livet ville vært litt enklere om jeg hadde hatt printer og om det ikke var pinse i morgen fordi ellers kunne jeg printet ut de sidene jeg trenger på biblioteket :ler:

Jeg anbefaler også at du skriver ned/printer ut et oversikt over de mest relevante og brukte (av deg) uregelrette verbene i INDEFINIDO, samt uregelrette verb i imperfecto (kun 5 uregelrette verb :kristin: ). Jeg har ingen oversikt over dem i bøkene mine og man vet aldri om man har behov for dem!

AnonymBruker
Skrevet

Da har du nok fått feil informasjon, håper jeg! For på privatisteweb trykte jeg på bruk pc når jeg meldte meg opp. Man kunne velge om man ville bruke PC eller ikke. Og det står at jeg skal skrive på PC på eksamen. Har også fått brev om at jeg må laste ned et sånt program for å levere oppgaven når jeg er ferdig.

Kanskje du bare overså valgmuligheten når du meldte deg på?

Nå ble jeg litt stresset når du sa det, men har aldri hørt om å ikke få bruke PC på fremmedspråkeksamen på min skole. Tror ikke jeg hadde fått valgmuligheten når jeg meldte meg opp hvis man ikke kunne bruke PC.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...