AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #41 Skrevet 10. april 2013 Jeg tar spansk 1, ikke to. Det jeg mente var at jeg vet ikke helt om jeg hadde fått så bra karakter om jeg tok spansk 2 istede. Skrev det litt forvirrende. Okay, "bra" å høre at det er flere i samme båt. Så flink du er da! Jeg håper det går bra med oss begge! Ja, jeg har bodd i et spansktalende land, så jeg snakker allerede endel spansk. Men jeg kan ingenting om skikker og tradisjoner og slikt. Også prater jeg jo ikke flytende enda, men har nok ikke glemt det jeg har pugget. Håper jeg:) Må dessverre lese til noe annet nå, men får smålese litt innimellom. Fikk eksamensdatoen min nå og har eksamen 15 mai, veldig fornøyd med datoen. Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921 Spansk 2 er veldig vanskelig ift. Spansk 1 så jeg tror vi begge hadde slitt om det var oss Det er bra at du har eksamen i mai. Siden du har eksamen før meg, kan du oppdatere denne posten og fortelle meg om hvordan eksamen foregikk o.l.? Masse lykke til AB! Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #42 Skrevet 10. april 2013 Spansk 2 er veldig vanskelig ift. Spansk 1 så jeg tror vi begge hadde slitt om det var oss Det er bra at du har eksamen i mai. Siden du har eksamen før meg, kan du oppdatere denne posten og fortelle meg om hvordan eksamen foregikk o.l.? Masse lykke til AB! Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71 Selvfølgelig, det kan jeg! Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #43 Skrevet 3. mai 2013 Bare 11 dager til eksamen nå. Her er det jeg fokuserer på: Oversette alle tekster i mundos nuevos 1. - Lære om Inkaene og azteker indianerne. - lære om geografi, dagligliv, tradisjoner, kulturer og aktuelle hendelser i Spania og Latin Amerika, med litt fra Norge i tilfelle. - Høre og øve på hvordan man fremfører en lytteprøve. - Pugge masse gloser fra boken. - Skrive masse foredrag om meg, familien min, + alt ovenfor slik at jeg får øvd. Jeg pugger bare noen sider for hvert tema. Type jul og påske, ikke alle tradisjoner de har. Tror du det er lurt eller burde jeg fokusere på alt? Jeg er redd for at jeg ikke husker alt da det blir ganske mye tilsammen. Spesielt siden alt må sies på spansk og man kan jo ikke bruke notater hele tiden. Hva tenker du om planen min? Er det noe jeg burde ta med som jeg har oversett? Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #44 Skrevet 5. mai 2013 Bare 11 dager til eksamen nå. Her er det jeg fokuserer på: Oversette alle tekster i mundos nuevos 1. - Lære om Inkaene og azteker indianerne. - lære om geografi, dagligliv, tradisjoner, kulturer og aktuelle hendelser i Spania og Latin Amerika, med litt fra Norge i tilfelle. - Høre og øve på hvordan man fremfører en lytteprøve. - Pugge masse gloser fra boken. - Skrive masse foredrag om meg, familien min, + alt ovenfor slik at jeg får øvd. Jeg pugger bare noen sider for hvert tema. Type jul og påske, ikke alle tradisjoner de har. Tror du det er lurt eller burde jeg fokusere på alt? Jeg er redd for at jeg ikke husker alt da det blir ganske mye tilsammen. Spesielt siden alt må sies på spansk og man kan jo ikke bruke notater hele tiden. Hva tenker du om planen min? Er det noe jeg burde ta med som jeg har oversett? Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921 Jeg syntes det du skal fokusere på er bra. Du har bare 10 dager igjen og det vil være idiotisk å lese om ''alt'' siden du vil antageligvis ikke kunne lære alt på så kort tid. I tillegg til det du har tenkt til å gjøre, det jeg har gjort(og det jeg råder deg til å gjøre) er å velge to-tre land i latin-amerika som du lærer om noen viktige tradisjoner, levemåter og litt generell info. om landet. Det er bedre å kunne mye om et par land, enn lite om mange land Jeg har valgt Mexico, Argentina og jeg kan litt generell info. om Bolivia. Når det gjelder tradisjoner ikke glem å lære om quincenara y el dia de los muertos som feires primært i Mexico, men også i andre latinske land. Du burde også lese litt om hva machoisme er (macho kultur i latin-amerikanske land) og selvfølgelig om viktigheten av familien. De to punktene er ikke så mye å lære om...så det burde være lett å huske. Jeg syntes også at du burde kunne litt historie. Hvis det er mulig for deg å gjøre ville jeg lest litt om borgerkrigen i Spania i 1930-årene siden den er så viktig ift. spania og landets utvikling. I tillegg les litt om hvem Francisco Franco og Che Guevara er. Alltid viktig å kunne noe om viktigte skikkelser innenfor den spansktalende verden Jeg må også øve på lytteprøven, men har du noen lenker til en side/videoer man kan gjøre det? Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #45 Skrevet 5. mai 2013 Tusen takk! Skal sette av en dag for å pugge dette også. Merker at nervene slår inn nå. Er mest redd for å miste den spanske uttalen min hvis jeg blir nervøs. At jeg prater for monotont. Men gleder meg så mye til å bli ferdig med alt. Håper bare at alt går som planlagt og at det ikke dukker om noe jeg har glemt/ikke forberedt:) Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #46 Skrevet 8. mai 2013 Jeg må også øve på lytteprøven, men har du noen lenker til en side/videoer man kan gjøre det? Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71 Nei dessverre! Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal pugge på det, men tenkte jeg skulle prøve youtube. Man bruker jo det endel i timene på skolen tror jeg. Hvordan foregår lytteprøven egentlig? Hvis lytteprøven handler om Pablo som skal på cafe. Skal vi da gjenfortelle teksten på vår måte på spansk, forklare på norsk, eller forklare hva teksten handler om på spansk? Hva tror du? Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #47 Skrevet 8. mai 2013 Nei dessverre! Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal pugge på det, men tenkte jeg skulle prøve youtube. Man bruker jo det endel i timene på skolen tror jeg. Hvordan foregår lytteprøven egentlig? Hvis lytteprøven handler om Pablo som skal på cafe. Skal vi da gjenfortelle teksten på vår måte på spansk, forklare på norsk, eller forklare hva teksten handler om på spansk? Hva tror du? Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921 Jeg har funnet noen Youtube-videoer: oppdatere om jeg finner noen flere! Jeg husker da jeg hadde lytteprøve i fremmedspråk på ungdomsskolen så måtte jeg gjenfortelle det jeg hadde hørt på norsk. Så regner med at vi må forklare innholdet på norsk... Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #48 Skrevet 8. mai 2013 Her er linken (merket at den andre ikke vil åpne) Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #49 Skrevet 8. mai 2013 Her er en annen side jeg fant : Liker den mye bedre enn den andre: http://www.newsinslowspanish.com/ Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #50 Skrevet 9. mai 2013 Her er en annen side jeg fant : Liker den mye bedre enn den andre: http://www.newsinslowspanish.com/ Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71 Jeg er litt usikker på om jeg tør å satse på at lytteprøven blir på norsk, hun tidligere i tråden fortale at hele eksamen foregikk på Spansk. Husker ikke om hun hadde lytteprøve da. Men om den hadde vært på norsk så hadde det vært fantastisk. Men de finner vel ikke opp lytteprøven, så hvis man leser alle tekstene i boken så burde man jo kjenne igjen teksten i lytteprøven. Tusen takk! Nå er det bare 6 dager til eksamen og jeg sitter å pugger om Latin Amerika. Dette er det jeg har skrevet og pugget om: - Dagligliv, historie, geografi, to kjente personer, familie, klima, dyreliv, kultur, noen tradisjoner, en aktuell hendelse, mat/drikke i Spania og Latin Amerika. - En ferietur til et spansktalende land - Om meg og familien (tar med det som står i MN1 om flytting, leilighet, dagligliv osv) - Indianerne i Sør Amerika - inkaene og aztekerne. - Sanfermin, Quincenara og dia de muerto - Ungdom og dagliglivet i Spania/Latin Amerika sammenlignet med Norge - Tre land i Amerika Latina - Costa Rica, Colombia og Nicaragua - Borgerkrigen i Spania, og Kristoffer Columbus. - Machoisme - En aktuell hendelse i Norge og sammenligne Norges velferdssystem og styresett mot Latin A. og Spania. Nå kan det ikke være noe jeg har oversett! Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #51 Skrevet 9. mai 2013 Jeg er litt usikker på om jeg tør å satse på at lytteprøven blir på norsk, hun tidligere i tråden fortale at hele eksamen foregikk på Spansk. Husker ikke om hun hadde lytteprøve da. Men om den hadde vært på norsk så hadde det vært fantastisk. Men de finner vel ikke opp lytteprøven, så hvis man leser alle tekstene i boken så burde man jo kjenne igjen teksten i lytteprøven. Tusen takk! Nå er det bare 6 dager til eksamen og jeg sitter å pugger om Latin Amerika. Dette er det jeg har skrevet og pugget om: - Dagligliv, historie, geografi, to kjente personer, familie, klima, dyreliv, kultur, noen tradisjoner, en aktuell hendelse, mat/drikke i Spania og Latin Amerika. - En ferietur til et spansktalende land - Om meg og familien (tar med det som står i MN1 om flytting, leilighet, dagligliv osv) - Indianerne i Sør Amerika - inkaene og aztekerne. - Sanfermin, Quincenara og dia de muerto - Ungdom og dagliglivet i Spania/Latin Amerika sammenlignet med Norge - Tre land i Amerika Latina - Costa Rica, Colombia og Nicaragua - Borgerkrigen i Spania, og Kristoffer Columbus. - Machoisme - En aktuell hendelse i Norge og sammenligne Norges velferdssystem og styresett mot Latin A. og Spania. Nå kan det ikke være noe jeg har oversett! Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921 Syntes det er kjempe bra! Men kan jeg spørre hvordan du finner info om dagliglivet i latin-am. ? Og hvilken aktuell hendelse har du valgt? Og når det gjelder historie i latin-amer. , hva pugger du der? Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #52 Skrevet 9. mai 2013 Jeg er litt usikker på om jeg tør å satse på at lytteprøven blir på norsk, hun tidligere i tråden fortale at hele eksamen foregikk på Spansk. Husker ikke om hun hadde lytteprøve da. Men om den hadde vært på norsk så hadde det vært fantastisk. Men de finner vel ikke opp lytteprøven, så hvis man leser alle tekstene i boken så burde man jo kjenne igjen teksten i lytteprøven. Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921 Jeg sier ikke at lytteprøven vil være på norsk, MEN det kan være at vi må svare på norsk. Vi får heller satse på at vi må svare på spansk, i tilfelle Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #53 Skrevet 9. mai 2013 Syntes det er kjempe bra! Men kan jeg spørre hvordan du finner info om dagliglivet i latin-am. ? Og hvilken aktuell hendelse har du valgt? Og når det gjelder historie i latin-amer. , hva pugger du der? Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71 Ok, denne blir litt lang siden det er min egen erfaring jeg baserer dette på. Fant lite om dagligliv og historie på nettet/ i boka. Dagliglivet i Latin Amerika er veldig forskjellig fra dagliglivet i Norge. Dette baseres på mange faktorer, spesielt klima og den økonomiske tilstanden til de gjeldene landene. Dagene går jo som hos oss, folk utdanner seg likt som oss, men man ser større deltagelse fra menn i "typiske" kvinneyrker. Spesielt frisøryrket. Den beste utdanningen skjer på privatskoler, og det er elevene på privatskolene som oftest lærer nok engelsk til å faktisk kunne bruke det i dagligtale. Ungdommen, i motsetning fra oss, bor lenge hjemme. Familien settes høyt i det latinamerikanske samfunn. Mange bor hjemme helt til de gifter seg. Når de først flytter ut bor de så nærme som mulig. Gjerne i samme hus, men i en annen etasje. I Norge flytter vi ut fra 16-20 års alderen, dette er helt utenkelig i mange spansktalende land. Ungdommen i Norge bor gjerne i kollektiv eller hybler på studiestedet, dette er for dyrt for de fleste i Latin Amerika. Enten bor de hjemme, eller hos vertsfamilier. (Samme vertsfamilier turister bruker) Ungdommen er ofte, pga økonomi (mangel på mobil/nett/pc) og klima veldig sosiale og møtes ofte, enten om det er i parken, på barer på dagtid, fotballkamper eller på cafe. Familier samles ofte hver dag, og det er viktig å spise samlet. Mange restauranter er billige og mange spiser ofte ute. Det går i ris og bønneretter, spesielt casado. (Casado betyr gift og er et rett der alle matvarene er "gift" med hverandre på tallerkenen. Består av ris, bønner, stekt banan, kylling/kjøtt) Dette er en veldig populær og kjent rett. Her i Norge spiser mange ungdom eks. sushi/mcdonalds, men de fleste ungdom spiser typiske latinamerikanske retter isteden. Dog er mange amerikanske selskaper godt etablert i mange latin amerikanske land. (wendy, KFC, mcdonalds, osv) Det som skiller livet i Latin Amerika og Norge er Norges velstand i forhold til landene i LA. I Norge har ungdom iphone, mac, stipend, osv. I eks. Costa Rica kan man finne mange ungdom på gaten. Hvis man mister jobben eller ikke har penger til utdanning får man ikke samme hjelp som i Norge. Og mange land sliter med mye fattigdom. Den billige maten er usunn og de fattige sliter med overvekt og diabetes som de ikke har råd til å behandle. Dette fører til mye amputasjon av kroppsdeler (pga diabetes) som igjen fører til at de ikke kan jobbe. (Dette ble rotete, håper du får noe ut av det. Skal oppdatere litt hvis det er noe jeg glemte) - De aktuelle hendelsene jeg har valgt er: Norge - 22 juli og valget 2013 Spania - den økonomiske tilstanden og arbeidsledigheten Latin Amerika - At paven er derfra og fattigdom. Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #54 Skrevet 9. mai 2013 Jeg glemte historie! Det jeg fokuserer på er litt før Kristoffer Columbus - "precolombus" og historien om Columbus. Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #55 Skrevet 11. mai 2013 Ok, denne blir litt lang siden det er min egen erfaring jeg baserer dette på. Fant lite om dagligliv og historie på nettet/ i boka. Dagliglivet i Latin Amerika er veldig forskjellig fra dagliglivet i Norge. Dette baseres på mange faktorer, spesielt klima og den økonomiske tilstanden til de gjeldene landene. Dagene går jo som hos oss, folk utdanner seg likt som oss, men man ser større deltagelse fra menn i "typiske" kvinneyrker. Spesielt frisøryrket. Den beste utdanningen skjer på privatskoler, og det er elevene på privatskolene som oftest lærer nok engelsk til å faktisk kunne bruke det i dagligtale. Ungdommen, i motsetning fra oss, bor lenge hjemme. Familien settes høyt i det latinamerikanske samfunn. Mange bor hjemme helt til de gifter seg. Når de først flytter ut bor de så nærme som mulig. Gjerne i samme hus, men i en annen etasje. I Norge flytter vi ut fra 16-20 års alderen, dette er helt utenkelig i mange spansktalende land. Ungdommen i Norge bor gjerne i kollektiv eller hybler på studiestedet, dette er for dyrt for de fleste i Latin Amerika. Enten bor de hjemme, eller hos vertsfamilier. (Samme vertsfamilier turister bruker) Ungdommen er ofte, pga økonomi (mangel på mobil/nett/pc) og klima veldig sosiale og møtes ofte, enten om det er i parken, på barer på dagtid, fotballkamper eller på cafe. Familier samles ofte hver dag, og det er viktig å spise samlet. Mange restauranter er billige og mange spiser ofte ute. Det går i ris og bønneretter, spesielt casado. (Casado betyr gift og er et rett der alle matvarene er "gift" med hverandre på tallerkenen. Består av ris, bønner, stekt banan, kylling/kjøtt) Dette er en veldig populær og kjent rett. Her i Norge spiser mange ungdom eks. sushi/mcdonalds, men de fleste ungdom spiser typiske latinamerikanske retter isteden. Dog er mange amerikanske selskaper godt etablert i mange latin amerikanske land. (wendy, KFC, mcdonalds, osv) Det som skiller livet i Latin Amerika og Norge er Norges velstand i forhold til landene i LA. I Norge har ungdom iphone, mac, stipend, osv. I eks. Costa Rica kan man finne mange ungdom på gaten. Hvis man mister jobben eller ikke har penger til utdanning får man ikke samme hjelp som i Norge. Og mange land sliter med mye fattigdom. Den billige maten er usunn og de fattige sliter med overvekt og diabetes som de ikke har råd til å behandle. Dette fører til mye amputasjon av kroppsdeler (pga diabetes) som igjen fører til at de ikke kan jobbe. (Dette ble rotete, håper du får noe ut av det. Skal oppdatere litt hvis det er noe jeg glemte) - De aktuelle hendelsene jeg har valgt er: Norge - 22 juli og valget 2013 Spania - den økonomiske tilstanden og arbeidsledigheten Latin Amerika - At paven er derfra og fattigdom. Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921 Jeg glemte historie! Det jeg fokuserer på er litt før Kristoffer Columbus - "precolombus" og historien om Columbus. Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921 Tusen takk! Det vil definitivt hjelpe meg Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #56 Skrevet 12. mai 2013 Har du hatt skriftlig eksamen i Spansk? Jeg skal nemlig ha det snart, og er veldig redd for å stryke fordi jeg har hørt skrekkhistorier om hvor strenge de er. ts Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #57 Skrevet 13. mai 2013 Har du hatt skriftlig eksamen i Spansk? Jeg skal nemlig ha det snart, og er veldig redd for å stryke fordi jeg har hørt skrekkhistorier om hvor strenge de er. ts Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71 Nei, har skriftlig etter muntlig. Hvis du er nervøs dra til den nærmeste vgs. skolen og be om skriftlig eksamen fra vinteren 2012. Eksamen er HELT lik hvert år med samme vanskelighetsgrad. Det eneste som skifter er tema og den lange teksten. Så setter du deg ned i 5 timer og har prøveeksamen. Ikke bruk oversettelsesprogram, bare ordbok og tillatte hjelpemidler. Gjerne be noen rette for deg hvis du kjenner noen. Fokuser på dette: - skriv like mange setninger som oppgavene krever. - prøv å bygg opp setningene forskjellig. Ikke bruk samme setninger hele tiden. - slapp av og oversett teksten du får ordentlig. Bruk gjerne 20-30 min på det. En av oppgavene er å finne ut om fire setninger stemmer. De har skrevet ned fire setninger på norsk og du skal lese teksten å se om de stemmer. Derfor er det viktig at du oversetter teksten riktig. Når du er ferdig kan du se selv hvordan det gikk. Da kan du øve på hva du ikke er så flink på. Jeg skal gjøre dette. Etterpå skal jeg finne eksamener fra 2010/11 får å se på temaene som går igjen. Kanskje vi kan finne en sammenheng eller "gjette" hva temaet blir i år. Vinteren 2012 var temaet ferie/reise. Man får alltid beskjed om å skrive en dagboktekst, en e-post eller et brev - skriv flere på forhånd så du får øvd deg. Disse kan du ta med på eksamen, kanskje du kan bruke noen setninger fra de. Det er jo helt lovlig. E oppgave er å skrive en liten dialog. Dette ser du når du får tidlige eksamen fra vgs. Skriv flere på forhånd også. Det er viktig å øve seg! Sensor retter tekstene het normalt. De er ikke kjempe strenge, men det er nok heller elevene som ikke er så talentfulle. Øv på å skriv forskjellige setninger slik at du vet hvordan de bygges opp så går det bra. Klarer du å svare bra på eksamen fra 2012 så klarer du det på denne eksamen også. De har helt lik vanskelighetsgrad. Det sensor trekker på er: - bruk av oversettelsesprogram. - for kort svar på oppgavene da det viser lite forståelse og kunnskap - vis alle setningene er like - type jeg gikk, jeg fant, jeg dro - viser det lite forståelse og kunnskap. - ikke svart på alle oppgavene. Ikke bekymre deg, da kaster du bort tiden! Bruk heller tiden din før eksamen på å pugge det jeg har skrevet over. Jeg gruer meg også, men skal virkelig skrive sykt masse for å øve så mye som mulig. Dette går nok bra:) (Beklager for skrivefeil - iPad) Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #58 Skrevet 13. mai 2013 En ting til. Vet du hvor lenge vi skal prate i foredraget? Ser nå at noen skoler praktiserer 1. lytteprøve (kan være på norsk for nivå 1/2. 2. 5 minutter med innledning fra gitt tema. 3. Spontan prat om eks. bilde/tegning. Jeg trodde det var 1. Foredrag i 5-10 minutter 2. Spørsmål til foredraget. 3. Lytteprøve (norsk eller spansk) (Enten først eller til sist) Hva slags ordning har dere i Oslo? Jeg håper på at jeg har rett og at det foredraget er ordentlig. Ikke bare i noen minutter før man skal prate om et random bilde.. Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #59 Skrevet 13. mai 2013 Nei, har skriftlig etter muntlig. Hvis du er nervøs dra til den nærmeste vgs. skolen og be om skriftlig eksamen fra vinteren 2012. Eksamen er HELT lik hvert år med samme vanskelighetsgrad. Det eneste som skifter er tema og den lange teksten. Så setter du deg ned i 5 timer og har prøveeksamen. Ikke bruk oversettelsesprogram, bare ordbok og tillatte hjelpemidler. Gjerne be noen rette for deg hvis du kjenner noen. Fokuser på dette: - skriv like mange setninger som oppgavene krever. - prøv å bygg opp setningene forskjellig. Ikke bruk samme setninger hele tiden. - slapp av og oversett teksten du får ordentlig. Bruk gjerne 20-30 min på det. En av oppgavene er å finne ut om fire setninger stemmer. De har skrevet ned fire setninger på norsk og du skal lese teksten å se om de stemmer. Derfor er det viktig at du oversetter teksten riktig. Når du er ferdig kan du se selv hvordan det gikk. Da kan du øve på hva du ikke er så flink på. Jeg skal gjøre dette. Etterpå skal jeg finne eksamener fra 2010/11 får å se på temaene som går igjen. Kanskje vi kan finne en sammenheng eller "gjette" hva temaet blir i år. Vinteren 2012 var temaet ferie/reise. Man får alltid beskjed om å skrive en dagboktekst, en e-post eller et brev - skriv flere på forhånd så du får øvd deg. Disse kan du ta med på eksamen, kanskje du kan bruke noen setninger fra de. Det er jo helt lovlig. E oppgave er å skrive en liten dialog. Dette ser du når du får tidlige eksamen fra vgs. Skriv flere på forhånd også. Det er viktig å øve seg! Sensor retter tekstene het normalt. De er ikke kjempe strenge, men det er nok heller elevene som ikke er så talentfulle. Øv på å skriv forskjellige setninger slik at du vet hvordan de bygges opp så går det bra. Klarer du å svare bra på eksamen fra 2012 så klarer du det på denne eksamen også. De har helt lik vanskelighetsgrad. Det sensor trekker på er: - bruk av oversettelsesprogram. - for kort svar på oppgavene da det viser lite forståelse og kunnskap - vis alle setningene er like - type jeg gikk, jeg fant, jeg dro - viser det lite forståelse og kunnskap. - ikke svart på alle oppgavene. Ikke bekymre deg, da kaster du bort tiden! Bruk heller tiden din før eksamen på å pugge det jeg har skrevet over. Jeg gruer meg også, men skal virkelig skrive sykt masse for å øve så mye som mulig. Dette går nok bra:) (Beklager for skrivefeil - iPad) Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921 Å tusen takk for et utfyllende svar !!! Jeg har tatt kontakt med min gamle Spansk lærer for å få tilsendt passordet (de er passordbeskyttet) til eksamensoppgaven fra i fjor. Jeg regner med at en lærer har fortalt deg at de er like for hvert år som går? Jeg så på eksamensoppgavene fra 2008 og de virker mye vanskeligere enn dem fra 2010. Forhåpentligvis blir de ikke altfor krevende. Jo da, jeg skal fokusere på å variere setningene mine. Har en fantastisk bok som har oppført nyttige uttrykk for å skape mer flyt. Kan godt ta bildet av siden og legge du ut her, om du har behov for det Tror du at de legger mye vekt på grammatiske feil? Jeg vet at det er viktig, men om jeg svarer på oppgavene bra og teksten er forståelig, men har mange nok grammatiske feil tror du at det vil gjøre at jeg kan stryke? Har dessverre problemer med å forveksle mellom når jeg skal bruke preterite og imperfecto, og av og til skriver jeg setninger som er for ''norske''. Jeg er så sliten, vil bare legge meg og sove Er lei av å øve til Spansk eksamen! Jeg har fått beskjed om at foredraget KAN starte med at man snakker i 10-15 min (de varsler når du skal stoppe). Vanligvis varer foredraget i 15 min. men hvis de føler at du ikke får vist nok kompetanse etter 10. min vil de antageligvis begynne å stille deg spørsmål. Og som nevnt, har man til slutt en oppfølging samtale. Det er ikke sikkert at man vil få en lydprøve - ihvertfall i følge min gamle lærer, men det kan skje. Oppbyggingen av eksamen varierer fra skole til skole osv. fordi noen eksaminatorer ønsker at man skal begynne med en lytteprøve, mens andre ønsker at man skal presentere foredraget sitt først. Foredraget er veldig viktig - man får jo 30 minutter til å forberede seg så det sier noe om dens viktighet! Anonym poster: 93f7bd13ce01209bba739fe108d0ec71
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #60 Skrevet 14. mai 2013 Okay! Nå er det uansett for sent å bekymre seg. I morgen kl 3 har jeg eksamen. Skal oppdatere hvordan det gikk, og hva som skjedde en gang etter kl 18:00. Hvis du kunne lagt ut noen av de frasene for å skape mer flyt hadde det vært kjempe fint! Det vet jeg ikke. Hvis du skriver alt feil viser jo det litt lite forståelse og kan trekke ned karakteren. Men en liten småfeil her og der går nok bra. Husk at dette er spansk 1, ikke 2 eller 3. Er ikke meningen at vi skal skrive perfekt eller veldig vanskelige setninger med masse fremtid/fortid:) Ønsk meg lykke til! Er kjempe nervøs. Tenkte jeg skulle sitte å jobbe frem til 5 også gjøre noe helt annet. Bare slappe av og ikke tenke på eksamen:) Håper fremtidige meg får en bra karakter/består slik at jeg kan oppdatere en gladmelding her:) Anonym poster: 3fa45cf44c94dcc041e8f2b5fb4a5921
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå