AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #1 Skrevet 14. mars 2013 Jeg så et program på tv hvor temaet var OCD. En lege, Dr Jabour, har forsket mye på nettopp dette. Han forklarer hvordan de scanner hjernen på pasienter og ser de typiske forskjellene mellom en som har OCD og en som er frisk. Deretter blir de behandlet med TMS (Transcranial Magnetic Stimulation). Resultatene er visst oppsiktsvekkende, over 70% blir friske. En som står meg veldig nær har OCD og alvorlig depresjon, og har gått gjennom alt helsevesenet i Norge kan tilby. Han er også psykotisk. Medisinene har ikke vært til nytte, tvert i mot. Det har gått flere år, og han lider seg gjennom hvert sekund av dagen. Han tenker konstant på selvmord. Uansett hva slags behandling han får, så hjelper det ikke. Så ser jeg altså dette programmet, og lurer på om dette kan være neste steg, ingenting bør være uprøvd. Jeg måtte selv til USA for å bli frisk fra annen alvorlig sykdom, fordi det ikke fantes andre muligheter. Nå lurer jeg på om det finnes andre steder i Europa som kan tilby samme type behandling. Kanskje det faktisk finnes i Norge, men at leger her ikke vet nok om det i sammenheng med slik type sykdom? http://www.smartbrainandhealth.com/index.html Hvis du selv har/har hatt OCD og blitt frisk fra noe annet enn tradisjonell behandling som tilbys her hjemme, fortell gjerne om hva! Anonym poster: e1bea191d86c5c35ef44f588dcb84ac2
Sugerøret Skrevet 14. mars 2013 #2 Skrevet 14. mars 2013 Jeg så dette programmet i går.Fasinerendes spør du meg! Da er det faktisk noe mer som kan gjøres for de som har ekstra hard OCD .Fra det som ble nevnt i programmet,er dette relativ ny forskning.Spørs nok om ikke det kommer til Norge også,når resultatene blir bedre? Og med hjelp fra Ananke ? Har 2 stk som har ocd, den voksne går på medisiner,har fått hjelp med å endre tankemønster.Er bedre i dag,men har fortsatt OCD Nr2 går ikke på medisiner,har fått hjelp med tanker og handlinger,igjennom BUP.Har det utrolig bra i dag,men har fortsatt OCD Jeg synes begge fungerer godt i hverdagen,de som ikke vet noe,kan heller ikke se at de har ocd.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #3 Skrevet 14. mars 2013 Jeg håååååper det kommer noe slikt til Norge! Jeg har en som står meg nær, han har OCD, den verste formen av alle. Han er stadig deprimert og lever i sin egen verden. Jeg er så sliten. Prøver å stille opp, føler meg aldri god nok. Hadde vært fantastisk om noe kunne gjort ham frisk. Han har vært hos psykolog i 10 år, ikke det spor bedre, heller verre. Anonym poster: e2fe585e17cd1dfdb8a9ac933bbea9c2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #4 Skrevet 14. mars 2013 TS her, Min venn er av de verste tilfellene av OCD, det er helt forferdelig å være vitne til. Jeg tror medisinene har gjort det verre, det var jo også det de sa på showet, at medisinene i mange tilfeller gjør mer skade enn nytte. Det jeg lurer på er hvor mye jeg skal blande meg inn. Vi har lite kontakt pga sykdommen, og han er helt bastant på å følge legens behandlingsopplegg (som beviselig aldri fungerer). Jeg dro selv til USA for å få behandling for annen sykdom fordi det kun var dette stedet som kunne tilby det. Jeg slapp billig unna rent økonomisk, men jeg hadde syntes det var verdt å betale nesten hva som helst for det, for jeg ble jo frisk. Nå er det jo ingen garanti, men ville dere reist til USA for en slik behandling når alt annet var prøvd? Skal jeg nevne det for han? Hvis det kommer til Norge kan det jo ta mange år, han har ikke tid til å vente mange år Anonym poster: e1bea191d86c5c35ef44f588dcb84ac2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #5 Skrevet 14. mars 2013 Hvis det er garantert at 70% blir friske, og det ikke er noen bivirkninger overhode, er det helt klart noe en kan vurdere. Anonym poster: e2fe585e17cd1dfdb8a9ac933bbea9c2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #6 Skrevet 14. mars 2013 Hvis det er garantert at 70% blir friske, og det ikke er noen bivirkninger overhode, er det helt klart noe en kan vurdere. Anonym poster: e2fe585e17cd1dfdb8a9ac933bbea9c2 Jeg personlig hadde ikke nølt, men det blir jo kostbart. Må sikkert belage seg på å være i L.A i 1 mnd fordi man må ha flere behandlinger. Er det frekt å blande seg inn, eller bør man fortelle når man kommer over noe sånt? Jeg så jo på Debatten for et par uker siden også, om medisinen LDN som var bra for "alt", men som ikke ble brukt fordi det var for lite forskning. Samtidig forteller leger (inkl norsk overlege fra Radiumhospitalet) om hvor nyttig dette preparat er, og med litt googling ser man at det skal ha god effekt på depresjon og OCD. Anonym poster: e1bea191d86c5c35ef44f588dcb84ac2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #7 Skrevet 14. mars 2013 Noen flere innspill? Anonym poster: e1bea191d86c5c35ef44f588dcb84ac2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #8 Skrevet 16. mars 2013 Noen med OCD (av alvorlig art)/psykose som evnt har andre positive erfaringer i forhold til behandling? Anonym poster: e1bea191d86c5c35ef44f588dcb84ac2
Nasse1 Skrevet 16. mars 2013 #9 Skrevet 16. mars 2013 Jeg må si meg skeptisk, virker for godt til å være sant. Men dersom man har prøvd alt annet, så hvorfor ikke? Hadde også satt pris på noen positive historier ift behandling av ocd:)
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #10 Skrevet 16. mars 2013 Hvorfor må det være for godt til å være sant, kan det ikke bare være at forskningen har kommet lenger enn at man skal medisinere de med psykisk syke? Dette er jo medisinsk forskning, ikke noe alternativt "svada". Anonym poster: e1bea191d86c5c35ef44f588dcb84ac2 1
Nasse1 Skrevet 16. mars 2013 #11 Skrevet 16. mars 2013 Det er ett sted i LA som driver med denne behsndlingen, derfor er jeg skeptisk.Sa forøvrig ingenting om hvorvidt jeg mener at det er kirrekt eller ukorrekt å medisinere psykisk syke. Når det er sagt, er det langt mer dokumentert at kombinasjon av ssri og eksponeringsterapi er effektivt ift ocd. Ikke at jeg sier det hjelper for alle. Jeg har selv ocd og sliter med liten effekt av behandling, men før jeg hadde ruinert meg økonomisk ved å dra til la, ville jeg ønsket mer dokumentasjon enn fra ett behandlingsted. Er forøvrig skeptisk til dr phil i seg selv, så kanskje litt derfor. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #12 Skrevet 17. mars 2013 Du er skeptisk fordi legen holder til i L.A? Hvorfor? OCD og depresjon kommer i forskjellige alvorlighetsgrader, det er mange som er så alvorilg rammet at såkallt dokumentert behandling ikke har noe effekt. Når man har prøvd alt som finnes av medisinsk behandling innenfor helsevesenet uten å bli det snev bedre, så må man vurdere noe annet. En som er suicidal kan ikke vente i 5 år på at det kanskje kommer noe annet på markedet. Anonym poster: e1bea191d86c5c35ef44f588dcb84ac2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #13 Skrevet 17. mars 2013 Nå er ikke jeg en fan av Dr Phil heller, men nå har ikke han noe som helst med denne behandlingsformen å gjøre, så jeg skjønner ikke helt hvorfor skepsisen rundt behandlingen pga han. Anonym poster: e1bea191d86c5c35ef44f588dcb84ac2
Nasse1 Skrevet 17. mars 2013 #14 Skrevet 17. mars 2013 Skjønner egentlig ikke hvorfor du blir så "sinna" for at jeg er skeptisk til det, antar at du la det ut her, fordi du ønsker andres meninger. Jeg mente at jeg er skeptisk fordi det er ETT sted i LA som bruker denne form for behandling,altså er jeg ikke skeptisk fordi det er et sted i LA. Nå har jeg egentlig ikke gjort noen research om det brukes andre steder, så hvis det gjør det, my bad, kanskje jeg skifter mening. Angående Dr Phil, er det ganske enkelt. I og med at jeg er skeptisk til Dr Phil, blir jeg også skeptisk til det han anbefaler. Har dessverre ikke noen bedre forklaring enn det, men sånn er det. Nå skal jeg innrømme at jeg er skeptisk til det meste da Jeg har ikke tenkt å legge ut om livet mitt her, men jeg vet hvor j***** det er og hadde dette vært noe som ble tilbudt i Norge (evt. dekket av den norske stat) hadde jeg sikkert gitt det en sjanse. Har din venn råd. så ja, kjør på.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #15 Skrevet 17. mars 2013 Jeg blir ikke sinna, jeg bare spør Det er jo ikke Dr Phil som går ut med anbefalingen, det er legen som har forsket på metoden som forteller om det store fremskrittet som er gjort med å behandle slike diagnoser. Jeg lurer å om maskinene de bruker finnes på alle sykehus, eller om det er noe som er spesiellt utviklet der borte? Anonym poster: e1bea191d86c5c35ef44f588dcb84ac2 1
Nasse1 Skrevet 17. mars 2013 #16 Skrevet 17. mars 2013 Ok, jeg forstår. Var egentlig bare min første tanke at det var noe tull, men er vel verdt å undersøke litt mer om det. Det er nok litt at når man selv responderer dårlig på behandling, blir man skeptisk til annen type behandling også, hvis du forstår? Fant en norsk rapport fra 2001 om TMS. Jeg har ikke rukket å lese gjennom den, men du kan jo se på det. Fikk ikke til å kopiere url, men hvis du googler "tms tvangslidelser" er det den øverste som kommer opp.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #17 Skrevet 17. mars 2013 Ja jeg forstår veldig godt. Okey, skal ta en titt, takk skal du ha! Anonym poster: e1bea191d86c5c35ef44f588dcb84ac2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #18 Skrevet 17. mars 2013 Hvis dere har nytte av eksponeringsterapi og antidepressiva - flott. Hvis man ikke har nytte av dette synes jeg en bør vurdere andre terapiformer. Eksponering har sine begrensninger og er ekstremt symptomorientert. Av og til er det rett og slett ikke nok. Pasienter som også er psykotiske og alvorlig deprimerte må få en mye bredere tilnærming. Anonym poster: fefbb37775ebbf48e259865b6efe965f
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #19 Skrevet 17. mars 2013 Hvis dere har nytte av eksponeringsterapi og antidepressiva - flott. Hvis man ikke har nytte av dette synes jeg en bør vurdere andre terapiformer. Eksponering har sine begrensninger og er ekstremt symptomorientert. Av og til er det rett og slett ikke nok. Pasienter som også er psykotiske og alvorlig deprimerte må få en mye bredere tilnærming. Anonym poster: fefbb37775ebbf48e259865b6efe965f Ja, og det er jo tilfelle med h*n jeg kjenner. Som jeg sier så er absolutt alt forsøkt gjennom flere år, og derfor lurer jeg på om noen har erfaring eller synspunkter rundt forskningen Dr Jabour har gjort på alvorlige psykiske tilstander. Anonym poster: e1bea191d86c5c35ef44f588dcb84ac2
Nasse1 Skrevet 17. mars 2013 #20 Skrevet 17. mars 2013 Du kunne jo skrevet til Ananke, de bør vel vite noe om det. Ellers ville jeg prøvd et amerikansk forum, da det rr mer sannsynlig at noen har erfaring med det der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå